Wigge Postat 15 april 2013 Författare Postat 15 april 2013 Ja visstfan, captain obvious här men då låter jag det sjunka till kh 8 sen gör jag ett vatten byte och ser vad som händer. tack för hjälpen =) Citera
dahlgren Postat 15 april 2013 Postat 15 april 2013 Inte det lättaste, försöker själv få ordning på värdena. Går väl sådär Citera
Wigge Postat 15 april 2013 Författare Postat 15 april 2013 nä det är lite knepigt =/ men jag håller tummarna på att få igång tillväxten nu då det enda som växt på 1 år är min duncanopsammia och xenia=/ Citera
dahlgren Postat 15 april 2013 Postat 15 april 2013 min xenia har vuxit från 1 cm2 till, hör och häpna, 2cm2 på 5 månader. Den som växer sämst hos mig. Citera
Wigge Postat 15 april 2013 Författare Postat 15 april 2013 min har växt från 4 cm2 till ca 25 cm2 på 6 månader=) Citera
Wigge Postat 15 april 2013 Författare Postat 15 april 2013 men det är väldigt olika, något annat kan växa kanon hos dig men sämst hos mig även om vi har samma värden =/ Citera
Wigge Postat 17 april 2013 Författare Postat 17 april 2013 ca värdet ligger fortfarande för högt, så får göra ett vatten byte i ett tappert försök att få ner ca =)men kh har sjunkit och ligger nu på 9 och karet ser riktigt fint ut förutom min anemon som fortfarande är kinkig en mpnad efter att jag flyttade stenen den satt fast på, är det normalt? Citera
Wigge Postat 22 april 2013 Författare Postat 22 april 2013 Hur långa "tänder" ska överrinnings kammen ha? Citera
Laggeman Postat 22 april 2013 Postat 22 april 2013 Det finns nog inga givna regler om hur långa de "ska" vara, men de bör ju iaf vara så långa att vattnet inte rinner över dem vid normal drift.Normalt sett brukar de vara ca 20mm tror jag. Citera
blackizzz Postat 22 april 2013 Postat 22 april 2013 När jag designar ytavrinningsboxar så brukar jag köra på 20mm precis som lagge säger. Citera
Wigge Postat 22 april 2013 Författare Postat 22 april 2013 okej tack för svar. jag gjorde den 25mm då kammen sitter där vattnet rinner från refugiumet ner till skummar och returfacket. och i refugiumet så kör jag chaeto så ville ha den lite högre så att ingen chaeto åker ner i det andra facket=) Citera
Wigge Postat 24 april 2013 Författare Postat 24 april 2013 Min rio 110 skummare har helt plötsligt slutat skumma. nä detta hände så rengjorde jag noggrant och satte igången igen, men den skumma fortfarande inte, så jag tänkte den måste kanske kör in sig lite så lät den gå i 24 timmar utan fram gång.det skummar lite, men det når inte koppen. har testat allt, justera luft intaget, flödet igenom skummaren men inget verka hjälpa. i sektionen som det ska skumma i så ligger vatten nivån väldigt lågt jämfört med vad det gjorde innan.någon som haft samma problem med dessa och har någon lösning? Citera
Guest Postat 24 april 2013 Postat 24 april 2013 Har du något att skumma i karet? min skummare når inte skummet ända upp. Men jag har kommit på en sak bra eller dåligt vet jag inte. om man droppar tex 1 droppe VBC tex aqutan i röret så skummar den bort detta omgående och skummar en bra stund efteråt Detta är ett test att kolla skummaren . Annars om du har lite bös i koppen ta några droppar av det då ska den skumma ur detta på en gång.OBS OBS jag vet ej om detta är dumt eller ej men man ser om skummaren fungerar bra iaf. För finns det inget att skumma ur så skummar det inget. Citera
Keller Postat 25 april 2013 Postat 25 april 2013 Min rio 110 skummare har helt plötsligt slutat skumma. nä detta hände så rengjorde jag noggrant och satte igången igen, men den skumma fortfarande inte, så jag tänkte den måste kanske kör in sig lite så lät den gå i 24 timmar utan fram gång.det skummar lite, men det når inte koppen. har testat allt, justera luft intaget, flödet igenom skummaren men inget verka hjälpa. i sektionen som det ska skumma i så ligger vatten nivån väldigt lågt jämfört med vad det gjorde innan.någon som haft samma problem med dessa och har någon lösning?Om du rengjorde den noga kanske den behöver "köras in" igen? Jag skulle ge den några dagar o se om den kommer igång med skummandet. Citera
Wigge Postat 25 april 2013 Författare Postat 25 april 2013 Har du något att skumma i karet? min skummare når inte skummet ända upp. Men jag har kommit på en sak bra eller dåligt vet jag inte. om man droppar tex 1 droppe VBC tex aqutan i röret så skummar den bort detta omgående och skummar en bra stund efteråt Detta är ett test att kolla skummaren . Annars om du har lite bös i koppen ta några droppar av det då ska den skumma ur detta på en gång.OBS OBS jag vet ej om detta är dumt eller ej men man ser om skummaren fungerar bra iaf. För finns det inget att skumma ur så skummar det inget.Okej, jag ska testa det:) Citera
impajimpa Postat 25 april 2013 Postat 25 april 2013 Har du hällt lite osmos vatten i luftslangen så saltrester som täpper igen slangen försvinner. Låter ju som om den inte får tillräckligt med luft Citera
Wigge Postat 25 april 2013 Författare Postat 25 april 2013 jag vet inte vad som hände, men nu helt plötsligt fungerar den igen och skummare, skumt f*n Citera
Wigge Postat 25 april 2013 Författare Postat 25 april 2013 som rubriken lyder.har 2 sorters knappar som inte växt alls på ett halv år, så kom gärna med lite tips. Citera
Guest Postat 25 april 2013 Postat 25 april 2013 Ang ljus och fart på vattnet värkar det vara varierande jag har en kolloni som halva är i skugga och andra halvan väldigt ljust båda sidorna växer bra´varierat flöde. Man brukar se på dom sträcker dom på sig massor så vill dom åt ljus har man förmycket cirkulation brukar dom gömma sig. Har ju diskuterats detta ganska nyligen tror det va genomgående stabilt Kh som dom gillade. Knappar brukar sluta växa om värdena svajar överlag. Citera
Wigge Postat 29 april 2013 Författare Postat 29 april 2013 Tog ett par bilder, en fulltank shot och på lite koraller=)Snyggaste korallen i karet enligt mig!\/ett ny tillskott en cactus... vad mer heter den?och dem nya knapparna=)Känns som det rullar på nu och mina montiporer växer så att man nästa ser det från dag till dag=)/Wigge Citera
_Manne_ Postat 29 april 2013 Postat 29 april 2013 Pavona cactusMvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Wigge Postat 29 april 2013 Författare Postat 29 april 2013 Ordern från DO är nu lagd, blev en catalaphyllia, en mussla lite sniglar och ett par eremiter=) Citera
Wigge Postat 2 maj 2013 Författare Postat 2 maj 2013 Jag har 2 st bengaiier som jag snart haft i 1 år, de har varit skygga ända sedan de kom ner i burken, så jag undrar om de kanske skulle bli mer säkra om man gav dem 3 nya kompisar så det blir ett stim på 5 istället för ett par?/Wigge Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.