blackizzz Postat 26 januari 2015 Författare Dela Postat 26 januari 2015 Då Triton inte visste om de skulle få in de Zeo-produkter jag behöver, den här veckan, så skickade jag iväg en beställning till drakfisken. Passade även på att beställa RBS och nitrattest som är det enda som saknas innan jag kan starta upp och köpa LS Försäkrade mig om att han hade allt i lager, så jag förhoppningsvis får det innan helgen Party! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 27 januari 2015 Författare Dela Postat 27 januari 2015 Sitter o följer den alltid lika långsamma trackingen på salt etc... Förhoppningsvis får jag det på torsdag eller fredag så jag kan starta igång allt under helgen och åka och köpa av tritons nyinkomna LS Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 28 januari 2015 Författare Dela Postat 28 januari 2015 Fick saltet idag redan! Nu är påfyllnaden av osmosvatten fullt igång (inte kommit särskilt långt än dock )På fredag blir det besök till triton för att inhandla LS! Helgen blir alltså lite fix med allt från aquascape till sandtvättning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 28 januari 2015 Dela Postat 28 januari 2015 Ojojojojojojoj, nu är det nära=) Tröttna bara inte nu när du är så nära-skrattar hysteriskt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 28 januari 2015 Författare Dela Postat 28 januari 2015 Ojojojojojojoj, nu är det nära=) Tröttna bara inte nu när du är så nära-skrattar hysterisktTur att jag har starkt psyke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 28 januari 2015 Dela Postat 28 januari 2015 Det hoppas jag. 27 sidor och en dl vatten *ASG* Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 28 januari 2015 Författare Dela Postat 28 januari 2015 Det hoppas jag. 27 sidor och en dl vatten *ASG*Hahaha, förmodligen mindre än så på bilden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 28 januari 2015 Författare Dela Postat 28 januari 2015 Lite mer vatten nu för att få "tillstånd" att fylla under natten så får jag sitta vakt (bra träning för GMU )Skulle gissa på ca en deciliter per minut eller något sånt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Järv Postat 28 januari 2015 Dela Postat 28 januari 2015 Hurrah! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 29 januari 2015 Författare Dela Postat 29 januari 2015 Rent o kallt vatten, men det går inte fort Fick lov att stoppa under dagen då jag inte var hemma... Förhoppningsvis klar inatt o varmt imorgon bitti så jag kan blanda saltet innan jag åker till Triton på dagen, ska upp tidigt o kolla golfen i Dubai Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 30 januari 2015 Författare Dela Postat 30 januari 2015 Har varit iväg och inhandlat LS hos triton, jättefin sten inkommen igår plockade några riktigt fina bitar Sitter framför karet och väntar på att vattnet skall bli 25 gradigt så jag kan blanda salt Tvättar sand i osmosvatten också, inne på runda nummer 2. Vill inte ha fosfater i sanden i onödan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Perk Postat 30 januari 2015 Dela Postat 30 januari 2015 Snyggt bygge! Men varför vänta med att hälla i saltet? Det löser sig väl bara lite långsammare? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 30 januari 2015 Författare Dela Postat 30 januari 2015 Snyggt bygge! Men varför vänta med att hälla i saltet? Det löser sig väl bara lite långsammare?Jadu, vet inte riktigt haha har fått för mig att det är större risk för kalkutfällningar vid kallt vatten, men nu är vattnet tillräckligt varmt ändå så ska snart sätta igång med att blanda salt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 30 januari 2015 Författare Dela Postat 30 januari 2015 Efter att ha följt Zeovit's startmetod är karet nu igång! Men nu väntar 14 dagars uppstartsfas innan det är igång på riktigt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 30 januari 2015 Dela Postat 30 januari 2015 Härligt!! Lycka till än en gång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 30 januari 2015 Dela Postat 30 januari 2015 Detta kommer ju bli kanon, mer förberett kar har man väl sällan skådat Vet inte om jag ens ska komma med några tips, du har väl tänkt på allt, men jag skulle köra alu remover redan från början, i med lite startbakterier, samt inte ha direkt nåt ljus igång första veckan.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 30 januari 2015 Författare Dela Postat 30 januari 2015 Detta kommer ju bli kanon, mer förberett kar har man väl sällan skådat Vet inte om jag ens ska komma med några tips, du har väl tänkt på allt, men jag skulle köra alu remover redan från början, i med lite startbakterier, samt inte ha direkt nåt ljus igång första veckan....Tack Och tack för tipsen, men jag följer Zeovit's start-up guide, dels så ska man ju inte köra remover tillsammans med Zeovit, sen så är ju Zeostart och zeobak zeovit's variant av startbakterier. Sen är det faktiskt så att man går emot allmänna rekommendationerna gällande ljus, och "chockstartar" med minst 10h ljus om dagen under uppstartsperioden, visst det finns risk för alger men det hanteras under uppstarten Tänkt på allt har man dock aldrig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 31 januari 2015 Författare Dela Postat 31 januari 2015 Lite bilder, tyvärr inte fått riktig kläm på hur jag bäst får rätt färgåtergivning med LED o DSLR:n, men det kommer väl, inte så mycket färger som behöver återges än Ändrat lite i scapen, men huvudkonceptet är detsamma (tog upp en liten sten som fått ligga i sumpen i brist på ställe att placera den på)Även en liten liftar-stjärna kröp ganska snabbt fram (till familjens förtjusning haha) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 31 januari 2015 Dela Postat 31 januari 2015 Nice att du är på G på riktigt. Ta bort stjärnan, fixa lightroom, köp spser och börja fota!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 31 januari 2015 Dela Postat 31 januari 2015 Fisk, vi vill ha fiiiskar!Haha, det är ju lysande oavsett, nu kör vi till slut. Hur är ljudnivån än så länge? Tyst? Får kanske återkomma senare, jag har haft flera kar som varit tysta men man lär sig alltid höra oljuden till slut :-) Vi behöver nog en full överblick över karet för övrigt, FTS! Hur fungera vattennivån med skummaren? Jag kanske hade dåligt minne om hur mycket vatten den skummaren fungerar i, min har trots allt inte varit igång på två månader.edit. Mer stjärnor för övrigt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 31 januari 2015 Författare Dela Postat 31 januari 2015 Nice att du är på G på riktigt. Ta bort stjärnan, fixa lightroom, köp spser och börja fota!!!Just nu när det inte finns så mycket annat att titta på än rörmaskar och en ensam liten stjärna, så den får stanna ett tag till Stress är ingen vän Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 31 januari 2015 Dela Postat 31 januari 2015 Kill it! Plz=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 31 januari 2015 Författare Dela Postat 31 januari 2015 Fisk, vi vill ha fiiiskar!Haha, det är ju lysande oavsett, nu kör vi till slut. Hur är ljudnivån än så länge? Tyst? Får kanske återkomma senare, jag har haft flera kar som varit tysta men man lär sig alltid höra oljuden till slut :-) Vi behöver nog en full överblick över karet för övrigt, FTS! Hur fungera vattennivån med skummaren? Jag kanske hade dåligt minne om hur mycket vatten den skummaren fungerar i, min har trots allt inte varit igång på två månader.edit. Mer stjärnor för övrigt! Ljudnivån är helt okej, ytavrinningen är helt knäpptyst (herbie) men tyvärr måste jag byta evak. röret (bara kapa nytt) för att det låter om vattnet när det faller från kammen till nivån där evak. röret är. Annars låter ju vortechen lite, kör den på reef crest mode upp till 100%, så det är väl inte helt konstigt Resten är ganska tyst Vattennivån för skummaren verkar fungera bra, den skummar på, inte varit igång så länge dock, runt 24 timmar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 31 januari 2015 Dela Postat 31 januari 2015 astrinas. Kill it with fire! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 31 januari 2015 Författare Dela Postat 31 januari 2015 Är asterinas verkligen så "farliga"? Nu har ju båda ni mycket mer erfarenhet än jag, men vad jag läst mig till så är det långt mycket vanligare att stjärnorna är helt ofarliga än destruktiva korallätare. Sedan har vi ju problemet med överpopulation, men även det verkar vara "osannolikt"Men om det är oundvikligt så får den käka sötvatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.