mikoto Postat 31 januari 2015 Dela Postat 31 januari 2015 Bah, de är harmlösa fina varelser. Att lokala småkrypsfobiklubben råka titta förbi och låta är inget att bry sig om. De är underbara varelser och en av havets finaste ikoner. Skulle de äta upp dina framtida barn är de jättelätta att radikera då de rör sig med en hastighet som mäts i cm per timme. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 31 januari 2015 Dela Postat 31 januari 2015 Finns ett trettiotal arter vanligt förekommande. En handfull är korallätare. Jag tar bort alla för säkerhets skull Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 1 februari 2015 Författare Dela Postat 1 februari 2015 Har nu suttit ca en timme i totalt mörker och iakttagit alla de små fantastiska (och vissa säkert inte lika fantastiska) varelser som kryper fram ur levande stenen. Upptäckt ett antal små (2-4mm) Asterinas, när den som är framme ständigt är större än 10mm. De små är även mörkgrå. De får vara kvar till jag vet om det är ett problem, då blir det biologisk krigsföring med en harlequin-räka.Små ormstjärnor kryper också fram, samt borstmaskar (varav en lite större som kan vara ute med 5cm men ändå ha en ände i stenen) Små snäckor, som jag bedömer vara Collonistas, men jag kan ha fel.Sedan någon för mig okänd varelse, ser ut som en snäcka/snigel, 3-4mm i diameter, cirkulär med fot, beige med vit och brunfläckig "rygg". Omöjligt att avgöra om den har ett skal eller inte, men den är alltså inte platt utan kroppen är som en boll. Kan kanske vara en fet stomatella haha Kul när man kan observera 25cm2 och ändå se så mycket liv man inte ser på dagen Dock även hittat en glasros Den ska väck ASAP Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 1 februari 2015 Dela Postat 1 februari 2015 Ja visst är det roligt att sitta och titta i mörkret Jag kan rekommendera att skaffa en röd ficklampa - den använder jag nästan varje kväll när jag tittar. Man stör tydligen inte livet lika mycket då de har svårt uppfatta rödljuset. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 1 februari 2015 Dela Postat 1 februari 2015 Baklampa till cykeln Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 1 februari 2015 Författare Dela Postat 1 februari 2015 Lite fler bilder, försöker lära mig fota Något som ser förvånansvärt levande ut är denna, lite lätt "fuzzy" och ser nästan ut att ha någonting som påminner om polyper. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 1 februari 2015 Dela Postat 1 februari 2015 Ser ut som en svamp på sista bilden. Har sådana liknande i mitt ena kar, de klarar sig i ljus men de växer mest på sidorna av stenarna hos mig.Bra med helbild, nu begriper jag bättre hur det ser ut :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 1 februari 2015 Författare Dela Postat 1 februari 2015 Ser ut som en svamp på sista bilden. Har sådana liknande i mitt ena kar, de klarar sig i ljus men de växer mest på sidorna av stenarna hos mig.Bra med helbild, nu begriper jag bättre hur det ser ut :-)Svamp är det ju helt klart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 1 februari 2015 Författare Dela Postat 1 februari 2015 Lite bas kring mitt Zeoschema:ca 400ml Zeovit (sten) ca 150-160L/h flöde genom reaktorn.Från och med imorgon (dag 4) skall detta doseras:Zeobak 1 droppe dagligen (egentligen 1.5 droppe, men det är nog lite svårt )Spongepower 1 droppe dagligen (Samma som ovan)Zeostart3 3 droppar x2 om dagen.Förhoppningsvis fungerar detta bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tiomm Postat 3 februari 2015 Dela Postat 3 februari 2015 När jag körde zeo och behövde en halv droppe tog jag 1ml vatten och blandade med en droppe. Sedan hällde jag tillbaka hälften av blandningen i vattnet. Voilà. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 3 februari 2015 Författare Dela Postat 3 februari 2015 När jag körde zeo och behövde en halv droppe tog jag 1ml vatten och blandade med en droppe. Sedan hällde jag tillbaka hälften av blandningen i vattnet. Voilà.Ah , smart tänkte att man kunde göra så, men det kändes lite komplicerat att göra med så små volymer, och större volymer går ju inte att förvara på något bra sätt, men jag testar ditt sätt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tiomm Postat 3 februari 2015 Dela Postat 3 februari 2015 Det är komplicerat och kräver disciplin. I många fall doserade jag 1 droppe istället. Höll inte på med zeo tillräckligt länge för att lära mig om det blev någon skillnad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 3 februari 2015 Författare Dela Postat 3 februari 2015 Det är komplicerat och kräver disciplin. I många fall doserade jag 1 droppe istället. Höll inte på med zeo tillräckligt länge för att lära mig om det blev någon skillnad.Jag har ställt frågan på Zeovit.com, och får se hur de anser man skall hantera "problemet" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 3 februari 2015 Dela Postat 3 februari 2015 Lite bas kring mitt Zeoschema:ca 400ml Zeovit (sten) ca 150-160L/h flöde genom reaktorn.Från och med imorgon (dag 4) skall detta doseras:Zeobak 1 droppe dagligen (egentligen 1.5 droppe, men det är nog lite svårt )Spongepower 1 droppe dagligen (Samma som ovan)Zeostart3 3 droppar x2 om dagen.Förhoppningsvis fungerar detta bra Det är inte så noga med bak, men om du vill vara det så kan du väl alternera mellan 1 och 2 droppar, så får du ett snitt på 1,5./JanneSkickat från min GT-I9295 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 3 februari 2015 Författare Dela Postat 3 februari 2015 Då kör jag så då det verkar vara det generella konsensus även på Zeovit samma sak med spongepower då eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 3 februari 2015 Dela Postat 3 februari 2015 Då kör jag så då det verkar vara det generella konsensus även på Zeovit samma sak med spongepower då eller? Ja./Janne Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 6 februari 2015 Författare Dela Postat 6 februari 2015 Har märkt en ökat tillväxt av alger (som sig bör)Idag dag 8 av startfasen, dag 10 kan första djur introduceras men jag kommer tyvärr inte kunna göra detta förrän dag 12 pga problem att ta mig till Triton medan de har öppet :/Har idag ökat ljuset: Från TillWhite 20% 35%RoyBlu 20% 37.5%Blue 20% 37.5%Red 5% 9%Får se vad detta har för effekter på algtillväxt, borde även vara en bättre grund att starta på när första korallerna introduceras Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 6 februari 2015 Dela Postat 6 februari 2015 Hade du bara inkörd sten så skulle jag inte vänta 10-12 dagar med levande.Jag har startat två kar med levande från dag ett utan problem. Vad hade du för sten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 6 februari 2015 Författare Dela Postat 6 februari 2015 Hade du bara inkörd sten så skulle jag inte vänta 10-12 dagar med levande.Jag har startat två kar med levande från dag ett utan problem. Vad hade du för sten?Helt ny sten från Fiji, men jag kör ju Zeovit, och följer den startmetodiken de förespråkar http://zeovit.com/forums/showpost.php?p=188260&postcount=7 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 6 februari 2015 Dela Postat 6 februari 2015 Ok Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 7 februari 2015 Författare Dela Postat 7 februari 2015 Dagens look, helt enligt plan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 7 februari 2015 Dela Postat 7 februari 2015 Känns det skönt att äntligen vara igång? Ska bli kul att följa det här Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 7 februari 2015 Författare Dela Postat 7 februari 2015 Känns det skönt att äntligen vara igång? Ska bli kul att följa det härGrymt skönt! Kul att sitta och pilla utan att egentligen behöva ska bli kul att få i lite levande snart, och de första korallerna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 7 februari 2015 Dela Postat 7 februari 2015 Snyggt, och jag ska inte lägga mig i ditt skejp men du har inte funderat på att flytta öarna mot mitten så du får plats med koraller även ute på kanterna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 7 februari 2015 Författare Dela Postat 7 februari 2015 Snyggt, och jag ska inte lägga mig i ditt skejp men du har inte funderat på att flytta öarna mot mitten så du får plats med koraller även ute på kanterna?Jo, det har jag faktiskt, men det är faktiskt mer utrymme än vad man tror när man ser bilden och känns även som att man får prioritera lite när man har så pass litet utrymme att jobba med kommer dock kanske flytta vänstra ön lite till höger för att få lite extra utrymme där Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.