Gå till innehåll

Erfarenheter utan skummare och osmos


hagbard

Rekommenderade inlägg

Det liknar mitt järnet!att jag överhuvudtaget använder removern är att jag läst mig till det i forumet..och det inte kan skada.och ifall att typ.jag har däremot vart för snål hitills o verkligen testa ALLA värden,jag förstår att det kan vara vattenskillnader beroende vart man bor o så..jag fick en kick av att läsa om lasses mollystart och hans indikatorsten..jag upplever inte samma med stenen..jag har ungefär samma städpatrull men är orolig att dom får för lite mat i form av alger...Inom sötvärlden som jag huserat min mesta tid så har det funnits ett uppsjö av preparat att tillsätta o ha sig..men det kom man ju på snabbt att det inte behövdes..typ kasta stålarna i sjön..kan kanske bero på att tyskarna är dominerande i akvaristiken i europa och har uselt kranvatten? ungefär sämre på flaska där en vi har i kranen:snurrig:

Anledningen till att jag använde fosfat remover var främst för att jag fick med mig en hel del cyano på stenen som jag kämpade emot under den allra första tiden, men som stabiliserades efter ett tag och på slutet fanns ingen synlig cyano.

Jo, på sötvattenssidan finns det ju miljoner olika medel och preparat som iaf enligt mig känns som samma skräp bara i olika förpackningar ;) Har inte använt ett enda av dessa "mirakelmedel" på ett bra tag. Brukar köra lite i uppstarten bara för att vara på den där extra extra sidan, men annars så är det rent o skärt kranvatten som skvalpar ned :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur ofta byter du vatten i det karet Lasse? :)

Lasse :Där kom den gamla räven och bevisar att det ej behövs en massa jox :P hehe

Kapten: jo visst att kolla värdena jag har med en massa tester. Blir så mycket trile and error annars :P Prylar är kul därför jag skaffade en refragrometer och en hanna :P mm Men om jag igentligen har användning av det vet jag ej :P

Det som talar för tester är väl forum och sådant så man kan skicka lite värden. Förut va det ej så vanligt med intrenet utan då va det akvarieföreningen som va på tapeten och man åkte hem till varandra. Den tiden är saknad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du tro vad jag skriver - en gång i veckan - men skall jag berätta verkligheten så är det numera kanske en gång på 1 - 1,5 månader - men då byts ca 40 - 50 liter i en stöt. Vid besvär blir det en vecka med täta vattenbyten på 40 liter varannan dag. Har inga hårdkoraller i det men faktiskt en mussla som trivs utomordentligt.

Har haft lite problem med plattmaskar och något brunt som hållit till i ena hörnet - men efter att ha uppgraderat städpatrullen med mer snäckor, eremiter och några krabbor samt fört in två sjögurkor så börjar det så sakta att ge med sig. En av de roligaste sakerna var att jag under 3 månader har haft ca 2 - 3 cm långa håralger som suttit på de fem snäckor som jag haft. Nu sedan jag fick tag på en liten krabba som ser ut som en liten trollhummer börjar även dessa alger försvinna. Han sätter sig på skalet, åker snålskjuts och äter :)

MVH Lasse

De va som fa..

Verkar som biologisk mångfald vinner ytterligare en rond :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag använde fosfat remover var främst för att jag fick med mig en hel del cyano på stenen som jag kämpade emot under den allra första tiden, men som stabiliserades efter ett tag och på slutet fanns ingen synlig cyano.

Jo, på sötvattenssidan finns det ju miljoner olika medel och preparat som iaf enligt mig känns som samma skräp bara i olika förpackningar ;) Har inte använt ett enda av dessa "mirakelmedel" på ett bra tag. Brukar köra lite i uppstarten bara för att vara på den där extra extra sidan, men annars så är det rent o skärt kranvatten som skvalpar ned :)

Jag har ett 800L med Henkel x Diskus inget extra där lite rötter bara Dock får dom med RO när jag väl byter vatten någon gång/år

Kör dock med en sump på 250L 50/50 sandfilter/torvfilter

Undra om man skulle ha lite längre mellan vattenbytena och byta mera? Lite som Lasse kör på men kanske bara 1ggr(nånad?

Ändrat av Guest
glömde filter spec
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse :Där kom den gamla räven och bevisar att det ej behövs en massa jox :P hehe

Kapten: jo visst att kolla värdena jag har med en massa tester. Blir så mycket trile and error annars :P Prylar är kul därför jag skaffade en refragrometer och en hanna :P mm Men om jag igentligen har användning av det vet jag ej :P

Det som talar för tester är väl forum och sådant så man kan skicka lite värden. Förut va det ej så vanligt med intrenet utan då va det akvarieföreningen som va på tapeten och man åkte hem till varandra. Den tiden är saknad

Forum är ju både positivt och negativt. Fördelar är att det blir ett slags uppslagsverk, och det går snabbt och enkelt att ta reda på information och hur andra har löst det, men det kan väldigt lätt bli opersonligt och med missförstånd vilket leder till knas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 800L med Henkel x Diskus inget extra där lite rötter bara Dock får dom med RO när jag väl byter vatten någon gång/år

Kör dock med en sump på 250L 50/50 sandfilter/torvfilter

Undra om man skulle ha lite längre mellan vattenbytena och byta mera? Lite som Lasse kör på men kanske bara 1ggr(nånad?

Beror såklart på din belastning, jag skulle testa men ha koll på alla vattenvärden under tiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte kunna bli störningar om man byter ofta?

Tänker nedbrytning bakterier osv om man byter 1/vecka så rubbar man ju detta hela tiden?

Tänkte med om man går till grund frågan så skulle jag nog svara man klarar sig bra utan ro och skummare.

Sandfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte kunna bli störningar om man byter ofta?

Tänker nedbrytning bakterier osv om man byter 1/vecka så rubbar man ju detta hela tiden?

Tänkte med om man går till grund frågan så skulle jag nog svara man klarar sig bra utan ro och skummare

Sandfilter?

min tanke också..en levande organism sa min lokala handlare om vattnet,måste vara rädd om!På min påse med salt är det klart att tillsätta efter blandning? om jag inte fattat fel..vänta ett dygn?varför?Vart står det på påsen att det är reaktion i 24 timmar,eller för den delen något annat som är skadligt ?Varje byte har jag tillsatt bakteriekultur..det har jag aldrig gjort under mina 40 inom söt...hängslen o livrem!Annars är det väl lite bakterier i själva vattnet?man får väl tänka på att man ocskå tar bort skadliga ämnen så det kanske överväger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte kunna bli störningar om man byter ofta?

Tänker nedbrytning bakterier osv om man byter 1/vecka så rubbar man ju detta hela tiden?

Tänkte med om man går till grund frågan så skulle jag nog svara man klarar sig bra utan ro och skummare.

Sandfilter?

fast om man låter det gå för lång tid så finns det ju risk för att vattnet ansamlar sig för höga nivåer av främst fosfat och nitrat vilket hotar livet i ditt lilla hemmarev. Belastningen bestämmer oftast hur ofta man behöver byta vatten för att få bort en del av denna ansamling men sedan om har koraller så spelar ju även mg,ca,strontium m.m också in då dessa blir förbrukade i akvariet och tar slut efter ett tag. Om man då beslutar sig för att köra skummarlöst,utan osmos,balling osv så blir det högre frekvens på vattenbyten, då det inte finns någon teknik där som minskar på ansamlingen av "dåliga" ämnen och håller de viktigaste byggstensämnena för korallerna i rekommenderat tillstånd. Generellt sätt blir det så att man byter oftare i mindre akvarier, då det är en mindre vattenvolym som påverkas mycket fortare än ett större av att exempelvis en ny sps flyttar in eller en fisk. Det utökar belastningen och om man inte skulle byta detta vatten mot nytt så skulle det vatten som finns där bli förstört inom en tid,tidsloppet är dock alltid individuellt beroende på just vad man har för teknik, vad fiskarna äter osv. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får ni inte missförstå mig. Byta vatten (både i salt som sött) är bra. Färskt rent vatten är alltid ett bättre alternativt än gammalt. Normalt så är den bakteriekultur vi har fäst på filtermaterial och annat och blir kvar vid vattenbyte. Man skall givetvis inte byta 100 % men upp mot 50% skadar inte. Ofta förekommande små/halvstora vattenbyten är bättre än få stora. Jag tror regelbundna vattenbyten kan ersätta mycket av det "duttande" vi utför idag.

Sedan att jag är gammal och slö samt inte gör som jag säger - det är en helt annan sak. Med lite disciplin så hade jag bytt varje vecka. (ja varannan i alla fall :))

Detta gäller oavsett om du har skummare eller inte

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde skummarlöst i mitt nanokar i flera månader och värdena var prima och allt mådde bra med enbart ett vattenbyte per vecka.

Men när hösten kom och dörrar/fönster stängdes igen för att hålla kylan borta störtdök PH i mitt kar pga den ökade koncentrationen av utandningsluft (CO2) i lägenheten.

Så trots att jag inte behöver skummare i dess egentliga syfte (att plocka ur nitratkällor ur vattnet) så fick jag sätta i en ändå.

Luftintaget till skummaren satte jag i en ventil nån meter från karet för att se till att bara ny, fräsch luft blandades ner i karet.

Vipps så försvann problemen med lågt ph.

Bara något att tänka på.

Skulle aldrig våga köra utan osmos. Det är egentligen inte fisk och koraller du huserar, utan vatten. Därför siktar jag alltid på att ha bästa möjliga vatten i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde skummarlöst i mitt nanokar i flera månader och värdena var prima och allt mådde bra med enbart ett vattenbyte per vecka.

Men när hösten kom och dörrar/fönster stängdes igen för att hålla kylan borta störtdök PH i mitt kar pga den ökade koncentrationen av utandningsluft (CO2) i lägenheten.

Så trots att jag inte behöver skummare i dess egentliga syfte (att plocka ur nitratkällor ur vattnet) så fick jag sätta i en ändå.

Luftintaget till skummaren satte jag i en ventil nån meter från karet för att se till att bara ny, fräsch luft blandades ner i karet.

Vipps så försvann problemen med lågt ph.

Bara något att tänka på.

Skulle aldrig våga köra utan osmos. Det är egentligen inte fisk och koraller du huserar, utan vatten. Därför siktar jag alltid på att ha bästa möjliga vatten i mitt kar.

Så är det givetvis, skummaren inte bara luftar ut ammoniak - den luftar ut koldioxid också. Med en vanlig "syre"sten eller ordentlig ytvattensrörelse hade du dock fått samma resultat förutsatt att du får in någorlunda koldioxidfri luft.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mina erfarenheter/inbillningar hitills till att inte behöva varken osmos eller skummare är: Delvattenbyten varje vecka! Använd vattenberedningsmedel som binder eventuell koppar..kol räcker inte i det fallet..dock så komplexbinder man bara ev koppar med medel..men tar bort det via delvattensbyten eller håller nivån låg. mitt recept är:delvattenbyten,beredningsmedel,kol.Rätta mig gärna!:smiley20: andra tillsatser som jag använt är phosfatremover och tripplebuffer....andra lösningar till större kar? mitt är bara ett molly..efter avräkningar bara 60l rent vatten

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter/inbillningar hitills till att inte behöva varken osmos eller skummare är: Delvattenbyten varje vecka! Använd vattenberedningsmedel som binder eventuell koppar..kol räcker inte i det fallet..dock så komplexbinder man bara ev koppar med medel..men tar bort det via delvattensbyten eller håller nivån låg. mitt recept är:delvattenbyten,beredningsmedel,kol.Rätta mig gärna!:smiley20: andra tillsatser som jag använt är phosfatremover och tripplebuffer....andra lösningar till större kar? mitt är bara ett molly..efter avräkningar bara 60l rent vatten

Jag tror inte dina lösningar har någon vidare bra hållbarhet i akvarier med större belastningar mer än att du nämner vattenbyte.

Så jag hoppas verkligen inte att någon tar dig på orden.

Apropå rent vatten så får du endast det med en osmos.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagbard, jag hade också en massa skumma idéer i början men det är väldigt stor skillnad på stor och liten belastning har jag lärt mig. Vårt kar gick 6 månader utan vattenbyte eller skummare men då matade jag inte för det var bara städpatrull och koraller. Det växte helt okej men sedan skaffade jag froggar och och då var det skummare och 30% vatten btyte varje vecka för de åt ju en 5-8 guldfiskar i veckan. Allt beror på vad du har i karet. Sedan att vi inte kör osmos är kanske lite av lathet men det funkar ändå, har haft osmos innan men det spelade ingen roll eller åtminstone har jag inte märkt någon skillnad. Vi bor iofs i gbg och där har vi bra vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni kommer med input kjelle och föräldrar!

Kan man säga så här då?Om man har låg/hanterbar belastning och ett effektivt filtersystem kommer man längre? Oavsett akvarie så är det väl en grundregel?

Varför osmos? Koppar är väl den största anledningen?Har stor respekt för den!...Är vattenberedningsmedel en stor bluff sedan typ 60-talet? binder den inte kopparen?

Jag förstår ju att marginalerna i en saltburk överhuvudtaget är mycket mindre en i ett sött...Har inte skummarens betydelse överskattats och för alldel osmos när det i själva verket handlar om just marginaler...dvs det finns inte utrymme till att slarva och vara lat i sin skötsel av akvariet.Men det kanske är skumma ideer?:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har, eftersom jag kör bara små-burkar, provat periodvis utan skummare. Det funkar, absolut. Men man ska inte tro att man kan köra låg-närings-nivå på vattnet och hålla granna SPS:er. Men ett mjukkorall koncept med lite skivanemoner och så så funkar det fint. Det fina med skumning är att man får bort lite organisk gucka, jag upplever att det blir mindre algbeväxning med skumning, kanske sporerna ryker ut i skummet vad vet jag. Så som en sammanfattning, ja det går utan, men man får mycket hjälp av en skummare, livet blir lite enklare, det är ju ändå rätt bökigt med saltvatten som det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför osmos? Koppar är väl den största anledningen?Har stor respekt för den!...Är vattenberedningsmedel en stor bluff sedan typ 60-talet? binder den inte kopparen?

Medlen fungerar säkert när det gäller att binda tungmetaller och annat jox, men det är just det den gör den binder, tar alltså inte bort det ur karet.

Har inte skummarens betydelse överskattats och för alldel osmos när det i själva verket handlar om just marginaler...dvs det finns inte utrymme till att slarva och vara lat i sin skötsel av akvariet.

Både ja och nej, beror på vem man pratar med helt enkelt,och vad man vill uppnå med karet.

Men skummaren är riktigt grym på att ta bort äggviteämnen algsporer mm.. och som bonus får man ett rejält syresatt vatten. Det gör livet lite lättare helt enkelt.

I ett kar som man strävar efter riktigt låga näringsnivåer är det svårt att nå dit utan skummaren.

Osmos eller inte är en tvistad fråga som du säkert märkt, jag anser den är ett måste.

Koppar är en av orsakerna, men man ska inte glömma att den även tar bort 99.9% av föroreningarna som kan komma i vattenledningen, inklusive fosfat och nitrat. P och N kan leda till en del problem vad gäller alger mm, framförallt vid snösmältning då mängder av näring rinner ner i grundvattnet.

En orsak är även när vattenverket ska byta ut ett rör någonstans på vägen, goa grejjer det kommer efter en svetsning på ledningen, inte alltid man får reda på såna jobb så man kan vara förberedd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...