JonasW Postat 12 augusti 2014 Dela Postat 12 augusti 2014 Hyperion Pandora S eller ATI LED-Powermodule borde ju vara säkrare kort. Bra täckning över hela karets bredd också med T5:or utanför LED:arna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Planerad köpa flera snygga koraller (mycket acro) men är inte nöjd med mina några som spokar ,många säger att min pacific lampa som är för stark.Första steget ska sälja min hyperion R2 .Kommer byta till : 3 x EcoTech Marine Radion XR30w G3 PRO vill använda 2 LONG RAIL KITS (ca.(167.8 cm) Note: For tanks 72” and longerNeeds:2 Long Rail Kits XR6182 Premium Hanging Kit XR655 (sold separately)3 Radions XR30w http://ecotechmarine.com/products/reeflink/http://ecotechmarine.com/products/hanging-kits/http://ecotechmarine.com/wp-content/uploads/2012/05/RailKitConfig_hirez9-10.pdfDet är väl ganska lika uppsätting på led i PS hyperion R2 och Ecotech rampen, och effekten blir väl ganska lika också, eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Tycker oxå det verkar onödigt att byta ljuskälla.Om din lampa är för stark, dimma ner den? Och vänj in korallerna under lång tid till ett högre ljusflöde. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Ett sådant byte resulterar absolut i mer ljus (ie högre PAR). Ecotechs Radion 3 Pro är en riktig best när det gäller PAR eftersom man valt den effektivaste bin som är tillgänglig för varje LED. Därav har den ca 25% mer PAR än icke-Pro varianten trots att det på pappret ser ut att ha nästan exakt samma uppsättning LED (då Bin inte brukar anges). Vill man ha mindre ljus får man nog dimma ned rampen. Grafen nedan kommer från en hobbyist på reefcentral som själv gjort en massa mätningar... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Sedan är det ju frågan om mer PAR betyder mer tillväxt. Jag har om man ska lita på mätningarna på reefcentral.com, väldigt låga PAR-värden med min PS Hyperion Pandora S. Samtidigt så har jag en Acro på 70cm djup med lampan på 50% och den stortrivs. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Sedan är det ju frågan om mer PAR betyder mer tillväxt.Nej, det kan också betyda död... ;-) Notera att jag inte skrivit något om tillväxt... Självklart finns det en massa parametrar som påverkar, men nu gällde diskussionen ljusstyrka och att byta från en Polsk budgetramp till Ecotechs absoluta värstingramp kommer leda till mycket starkare ljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Noterat Jag tänkte bara så att Nico verkligen tänker efter innan han byter ljus .Att ha tillgång till extremt starka ljus kan troligen ställa till det mer för honom. Efter att ha sett hur vissa av mina SPS:er trivs på i princip botten av mitt kar med mitt förhållandevis svaga ljus, så har jag börjat vara väldigt försiktig med att kräma på med mer ljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Det här med par mätning för koraller är så förlegat.... Pär är ett instrument som mäter det ljus vi människor uppfattar. Dvs vitt , det som ligger mellan 480- 560 typ. Enda det ljuset gör i för stora proportioner är att bleka våra koraller. Koraller däremot behöver väldigt lite av detta ljus för att växa , därför anser jag par mätning är intetsägande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Det här med par mätning för koraller är så förlegat.... Pär är ett instrument som mäter det ljus vi människor uppfattar. Dvs vitt , det som ligger mellan 480- 560 typ. Enda det ljuset gör i för stora proportioner är att bleka våra koraller. Koraller däremot behöver väldigt lite av detta ljus för att växa , därför anser jag par mätning är intetsägande.Nej så är det inte... Tror du blandat ihop begreppen lite! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 13 augusti 2014 Författare Dela Postat 13 augusti 2014 Intressant att du skiftat till radion istället. Någon anledning att du inte längre vill byta till en Pandora s. ?Tyvärr, finns inte så många som har lyckats med alla SPS de koraller som är placerade nära vatten yta.Vita ljus kör jag på 40% borde fungera , so fort man vill öka styrka på lampa jag menar över 60-65% börjar visa acro blir bruna på toppen.Blir svårt att köra styrka på 50% när man har höjden på 70cm (från botten till lampa blir 94cm ) lampa hänger 24cm från vatten yta.Måste tänka också på andra koraller som är placerade nära sanden.Jag tror att Pacific sun svårt fungera för de som vill köra bara SPS. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Varför inte överväga Hyperion Pandora S istället då? Utan vita LED:ar som man lätt drar upp styrkan för mycket på.Samtidigt som du får ett bra komplement av T5:or. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 De kanske får för lite vitt ljus?Enligt min ringa erfarenhet är det 405 och 420 nm som är värst på att orsaka blekning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Jag fick problem med min förra belysning när jag drog på för mycket med de vita. Sänkte jag dom 10% mot de blåas styrka så återhämtade sig korallerna efter ett tag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Men då var det väl djuplevande koraller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 13 augusti 2014 Författare Dela Postat 13 augusti 2014 Jag kör 4 ch blå på 100%röd/orange/grön pendla mellan 75%-85%vita 40%Lampa är på 60% styrka.Som sagt bara några de koraller acro som är nära vatten yta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Men då var det väl djuplevande koraller?Det vet du bättre än mig. Briaerum, grön stjärnpolyp var känsligast. Flakväxande montipora tog också stryk den tid de växte i det karet.Jag kör 4 ch blå på 100%röd/orange/grön pendla mellan 75%-85%vita 40%Lampa är på 60% styrka.Som sagt bara några de koraller acro som är nära vatten yta.60% ljusstyrka på dagens LED-armaturer är rätt mycket. Du har samma styrka på dina moduler som mina fast med vita LED:s och kör de på 60%, mina körs på 50% men med högre styrka på resterande färger. Pacific Sun själva rekommenderar inte att man kör så mycket högre. LED:arna blir mer effektiva sett per effekt in i LED:arna om du kör på 60% än på 100%, också något att tänka på.Varför vill du köra med mer ljus än du gör idag, vad ska förbättras? Vad ska bli bättre med Radion G3 Pro?Försöker bara förstå din tankegång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Niki's koraller är inte blekta. Rampen är inte för stark. Hans acro ser ur som alla andra acro jag sett under pacsun ramper.... Bruna och nära döden. Blåbert, vidofner mfl, ingen lyckas med acro under PS gamla kluster. Och det sa jag till Niki när jag var där sist. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 13 augusti 2014 Författare Dela Postat 13 augusti 2014 Niki's koraller är inte blekta. Rampen är inte för stark. Hans acro ser ur som alla andra acro jag sett under pacsun ramper.... Bruna och nära döden. Blåbert, vidofner mfl, ingen lyckas med acro under PS gamla kluster. Och det sa jag till Niki när jag var där sist.Daniel har sett mitt kar alla koraller under mina acro trivs bra , men koraller nära vatten yta halvdöd.Nu ska testa köra lampa på 50% några veckor fram vi få se om mina acro kommer tillbaka (bli samma bali program)*blå/orange/grön -100%*röd-75%*vit-40% Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Niki's koraller är inte blekta. Rampen är inte för stark. Hans acro ser ur som alla andra acro jag sett under pacsun ramper.... Bruna och nära döden. Blåbert, vidofner mfl, ingen lyckas med acro under PS gamla kluster. Och det sa jag till Niki när jag var där sist.Vad skulle det vara i dessa lampor som gör att inte acropora skulle klara sig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Min erfarenhet av den rampen du har, inga problem med acroporor eller montiporor, men med Pandora S så har man betydligt bättre täckning av ytan i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Självskuggning kan cara ett av problemen. Sen har de flesta dioderna inga linser eller ännu hellre reflektorer för att sprida ljuset. Jag kan tänka mig att det är ganska rejäla hotspots. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Vad skulle det vara i dessa lampor som gör att inte acropora skulle klara sig?Inte den blekasteMin erfarenhet av den rampen du har, inga problem med acroporor eller montiporor, men med Pandora S så har man betydligt bättre täckning av ytan i karet.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51120-Pacific-Sun-Hyperion-R2/page12 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Självskuggning kan cara ett av problemen. Sen har de flesta dioderna inga linser eller ännu hellre reflektorer för att sprida ljuset. Jag kan tänka mig att det är ganska rejäla hotspots.Är det nån ledramp där du inte får det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Hotspots eller självskuggning? Ja ramper med dioderna utspridda, vilket har andra uppenbara nackdelar, eller reflektorer eller linser som sprider ljuset på ett genomtänkt sätt - men det är inte helt trivialt.Linser är oftast helt sfäriska, så det blir inte heller helt bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 13 augusti 2014 Författare Dela Postat 13 augusti 2014 är det nån ledramp där du inte får det?alex vilken lampa du kör ? Fina acro du har ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.