Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Nu känns trist med flera förluster ibland har allvarligt börjat fundera över SKA man sluta ?

Ser nu fram att börja ännu starkare, i början när det händer får lite panik faktiskt men sen efter man tittar på sina levande som finns kvar man vet att är svårt att acceptera att allt är slut.

Vill bara passa på att tacka alla som har hjälp mig !!!

Nu ska jag försätta med mitt .

Mussla är död det var otur den var redan beställd på väg kunde inte baka och sen det kom oväntat pricken , tredje mussla som dör men jag tycker väldigt mycket om de.

Achiles är också död den var väldigt mager annars jag tror skulle klara karantän

Planera köpa en bra fotokamera , nästa steg prova köra kalkreaktor ni vet pröva olika metoder.

Det är inte planerat köpa mera fisk närmaste 3-4 månader ,ha,ha.

post-5479-1446893414168_thumb.jpg

post-5479-14468934141921_thumb.jpg

post-5479-14468934142143_thumb.jpg

post-5479-14468934142392_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju så fin utrustning och kar. Din akilleshäl är att du har så otroligt bråttom.

Ta det lugnt och låt karet bli stabilt. Köp koraller med lite mer intervall så att du hinner med att få en stabil dosering.

Köp få fiskar och med lite intervall, så att de hinner "landa". Tar du det bara lite långsammare så är jag säker på att du får ett superfint kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte byta metod nu utan bara fortsätta på det sätt du gör nu men inte föra in organismer som varit svåra just för dig. Jag vet av erfarenhet vad som fungerar i mitt akvarium och vad jag skall strunta i. Jag har när saker och ting stabiliserats kunnat skaffa organismer som varit omöjliga förut. Jag skulle nog som många har påpekat - ta ett steg tillbaka - koncentrera mig på det som fungerar och sätta en gräns på 3 - 6 månader när inga större förändringar görs. Tag det lite lugnt, korka upp en pava vin och bara sitt och njut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min fråga till dig är vad du har att vinna på att byta till kalkreaktor? Det innebär större risk är balling och även lägre Ph. Tycker absolut inte du skall ändra på något.

Istället gå tillbaka till ruta ett och läs på ordentligt och ta alla förslag med en nypa salt, allas kar är olika och du skall veta bäst hur saker reagerar. Det finns inga mirakelmedel i denna hobbyn utan många gånger krånglar dem bara till saker.

vet inte om du hört talas o begreppet K.I.S.S keep it simple stupid - Ju mer du lägger till i karet ju svårare blir det att felsöka o tempot du köper saker i är inte bra för ditt kar, fiskarna stressas av allt nytt du köper hela tiden och har sannolikt dåligt immunförsvar pga detta och därmer har ökad risk för smittor som du just råkat ut för.

ännu en gång, tar det lungt, sluta ändra på saker hela tiden och läs på och förstå grunderna, detta är en hobby där det inte räcker med att bara kasta pengar utan du måste förstå om du skall lyckas, alternativt hyra in någon som tar hand om karet om du inte har orket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Nico. Tycker att det vore riktigt synd om du lägger ner, du är en frisk fläkt här på forumet med ett monster kar och det behövs. Men du kanske ska tänka över dina kunskaper och satsa på djur som du har kunskap för.

Kolla här:

Acanthurus achilles-Expert only

Acanthurus leucosternon- Moderate

Acropora-Difficult

Tridacna maxima-Moderate

Det här är alltså djur som går som dom svåraste inom hobbyn. Visst är det alltid så att dom finaste är svårast men ibland får man acceptera sin kunskapsnivå. Dessa djur är extremt känsliga för förändringar i vattnet så som kh, mg, ca, nitrit, nitrat och fosfat. Du kanske ska satsa på lite lättare djur till en början?

Jag har pysslat med den här hobbyn i 6-7 år och tycker fortfarande att det är svår att hitta rätt ibland.

Precis som Reuben skriver så är "KISS" något hel underbart för oss som är lite stupid. Bra skummare, bra cirkulation, bra ljus och kanske kolkälla och fosfatmedel för att hålla näringsvärdena schakt. Mycket mer än så behöver man oftast inte. Sen har du ju en fin doseringspump där du kan köra balling ligt för stabilt kh, mg och ca.

Du är knappast den första som känner att du vill lägga ner när allt inte går som man vill men det är tyvärr så man lär sej den här hobbyn. Talar av egen erfarenhet.

Du har ett underbart akvarium fullt av möjligheter så ge inte upp!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag säger att du ska byta till ca-reaktor. Men fördelen är att du normalt

Sett inte behöver bekymra

dig så mycket om tillsatser sen - bara se till att kh är rätt då ska resten sköta sig - dock får man såklart kolla med jämna mellanrum.

Sen vad gäller fiskparasiter, om du skall hålla vita prick i schack utan att sanera karet från dem så har det funkat för mig tidigare med enbart UV, körde då nästan 1w/10 l med lågt flöde, kanske 20l per watt.

I ditt fall skulle det innebära att du borde klara dig på ett 80w med ca 1600 l/h.

Men karet kommer alltid ha dem och jag skulle nog inte prova med achilles eller andra känsliga kirurger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med allt?

Allt är under kontroll gör som Lasse sa"TA DET LUNGNT " stressa mig bara ta några tester då o då !

Prick finns bara på ena snowflake de andra FISKAR ser ok ut.

Matar de med vitlök .

Väntar tills flake blir bra sen flyttar UV ner i sumpen.

Om några veckor kommer köra balling light istället

Vatten byte 50L i veckan

Mg-1290-1320

ca-405

kh-8,20

fosfat-0,13 (ökad reakt. flode) eller dags att byta rowa.

kalium-350 (doserat i två veckor FM kalium ) händer inte så mycket

NO3-9 (börjat dosera 15ml dag NO3:PO4-X)

ph-8,17

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag säger att du ska byta till ca-reaktor. Men fördelen är att du normalt

Sett inte behöver bekymra

dig så mycket om tillsatser sen - bara se till att kh är rätt då ska resten sköta sig - dock får man såklart kolla med jämna mellanrum.

Sen vad gäller fiskparasiter, om du skall hålla vita prick i schack utan att sanera karet från dem så har det funkat för mig tidigare med enbart UV, körde då nästan 1w/10 l med lågt flöde, kanske 20l per watt.

I ditt fall skulle det innebära att du borde klara dig på ett 80w med ca 1600 l/h.

Men karet kommer alltid ha dem och jag skulle nog inte prova med achilles eller andra känsliga kirurger

Sänkte på min.flödet på UV pumpen ser mycket bättre ,tack för tipset .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Min frus dröm hade alltid varit att resa , var tvungen att köpa en ny resa och samtidigt köpa ut mig , ni vet så mycket spar pengar på denna hobby.

Det blev också ny fotokamera nu behöver ni inte klaga mer på mina bilder ha,ha.

Ser stabil med akvarium vitprick borta senaste 3 veckor ,var sugen att köpa några koraller små och stora.

får de nästa vecka kan testa kamera sen.

bilder på de stora acro

post-5479-14468934337147_thumb.jpg

post-5479-14468934337398_thumb.jpg

post-5479-14468934337648_thumb.jpg

post-5479-14468934337918_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet att det finns en knapp på din dator som heter "print screen" va? Den kopierar det du ser på skärmen så slipper du ta ett foto av din datorskärm. Den kan ibland även heta "pnt scr" eller liknade om du kör laptop.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet att det finns en knapp på din dator som heter "print screen" va? Den kopierar det du ser på skärmen så slipper du ta ett foto av din datorskärm. Den kan ibland även heta "pnt scr" eller liknade om du kör laptop.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Använder man dessutom detta program så är det hur lätt som helst

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min frus dröm hade alltid varit att resa , var tvungen att köpa en ny resa och samtidigt köpa ut mig , ni vet så mycket spar pengar på denna hobby.

Det blev också ny fotokamera nu behöver ni inte klaga mer på mina bilder ha,ha.

Ser stabil med akvarium vitprick borta senaste 3 veckor ,var sugen att köpa några koraller små och stora.

får de nästa vecka kan testa kamera sen.

bilder på de stora acro

Den sista har jag också, det ska bli kul att se utvecklingen i respektive burk.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet att det finns en knapp på din dator som heter "print screen" va? Den kopierar det du ser på skärmen så slipper du ta ett foto av din datorskärm. Den kan ibland även heta "pnt scr" eller liknade om du kör laptop.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Väntar på grannen som är duktig på data det han som har programmerat min Lampa R2.

Kan inget om data ,hittar inte knappen på min bärbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappen heter troligtvis PrtSc och sitter ihop med någon annan funktion och kan kräva en kombination av tangenter. På min dator behöver jag trycka in den blåa Fn tangenten och tangenten Ins för att få print screen. Förutsatt att du har PC

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappen heter troligtvis PrtSc och sitter ihop med någon annan funktion och kan kräva en kombination av tangenter. På min dator behöver jag trycka in den blåa Fn tangenten och tangenten Ins för att få print screen. Förutsatt att du har PC

MVH Lasse

Har hittat den !

post-5479-14468934343297_thumb.jpg

post-5479-14468934343511_thumb.jpg

post-5479-14468934343735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...