Gå till innehåll

Jebo/Jebao WP-40


litetsmultron

Rekommenderade inlägg

  • Svar 528
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vem är kollegan?? Någon som jobbar hos konkurrenten?

Det bästa är man har lite fakta innan man säger att något är skit.

Ring till tillverkaren och kom med lite info till oss istället för att säga Vissa tillverkare bara säljer farliga prylar.

Var har jag påstått att vissa bara säljer farliga prylar?? var har du fakta på det?

Jag frågade om CE märkning för import!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var har jag påstått att vissa bara säljer farliga prylar?? var har du fakta på det?

Jag frågade om CE märkning för import!

"Det var en rak fråga ställd till Lasse eftersom han brukar ha koll - för min del betyder att jag som lokal nedsvärtande handlare måste följa de regler och säkerhetsföreskrifter som finns, och varken kan eller vill erbjuda mina kunder dessa om inte "papperen är i ordning"

Du kanske inte sa det rätt ut.. Men så tolkade "jag" den raden du skrev + att du inte säger att de är CE märkt..

Men vi alla kan ha fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske inte sa det rätt ut.. Men så tolkade "jag" den raden du skrev + att du inte säger att de är CE märkt..

Men vi alla kan ha fel!

Ok - nä mitt intresse av detta beror på att jag är intresserad av några av deras produkter till butiken - men jag skulle ha skickat PM till Lasse istället.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok - nä mitt intresse av detta beror på att jag är intresserad av några av deras produkter till butiken - men jag skulle ha skickat PM till Lasse istället.......

Om du skriver till dem så kan de säkert visa papper på CE certifiering mm.

vanligtvis är de bra på engelska, men stöter du på problem och behöver tolka någon fras till kinesiska så kan du pm mig så hjälper jag dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Greger: Ursäkta svävande svar men jag hade ingen lust att ta upp pumpen för att kolla. Då det blev lite infekterat så tog jag ändå upp pumpen och just detta exemplar har ingen CE märkning - varken på pump eller kartong. Ej heller strömenheten (det hade jag sett - så det var anledningen till att jag bytte ut den) Min pump var en av de första att levereras. Vad gäller WP-40 så verkar det finnsa CE-märkning så det är väl bara en tidsfråga - men för säkerhets skull - köp eller ta inte emot någon WP-25 av mig :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Greger: Ursäkta svävande svar men jag hade ingen lust att ta upp pumpen för att kolla. Då det blev lite infekterat så tog jag ändå upp pumpen och just detta exemplar har ingen CE märkning - varken på pump eller kartong. Ej heller strömenheten (det hade jag sett - så det var anledningen till att jag bytte ut den) Min pump var en av de första att levereras. Vad gäller WP-40 så verkar det finnsa CE-märkning så det är väl bara en tidsfråga - men för säkerhets skull - köp eller ta inte emot någon WP-25 av mig :)

MVH Lasse

Jag hade utan problem kunnat köpa en sådan pump av dig Lasse. Är det gott nog till dig är det gott nog till mig. :) Har själv beställt 2st WP-25:or. Väntar spänt på dem.

...jag menar att jag tror inte att du säljer något du inte tror på själv :)

Ändrat av Tribiani
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu barkar väl tråden iväg igen?

Men ang CE-märkning så är det väl ändå så att det inte är en regelrätt certifiering utan något som tillverkaren/importören själv tar ansvar för, dvs att man uppfyller EU-normer och direktiv för den aktuella produkten.

Mao, anser man sig göra det är det bara att klistra på. Sen vet jag inte vad det kan få för rättsliga konsekvenser om man har slarvat i bakomarbetet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En avslutande kommentar eftersom det är ändå är viktigt att kunskapen finns. Vad jag förstår så får jag enligt lagen får jag alltså inte sälja eller ge bort min egenimporterade icke CE-märkta pump, använda den på egen risk går dock bra.

Dessutom som jag förstår så är kan jag göra det själv. Det är krångligt och det är då jag som är ansvarig (som importör eller tillverkare) för att den verkligen uppfyller aktuella direktiv. Dessutom som jag uppfattar det så gäller CE-märkning HELA produkten, så fort en moddning görs så skall det till en ny CE-märkning. Man får alltså inte ta två CE märkta produkter och kombinera ihop dem på ett sätt som den ursprungliga CE märkningen inte gäller för. Exempelvis en lysrörsarmatur som är CE märkt för lysrör. Man kan byta till vilket lysrör som helst - det är den CE-märkt för men sätter man ditt ett LED-lysrör (och förändrar ngt - tar bort glimtändaren exempelvis eller kopplar bort ballasten) så bryter man CE märkningen enligt elsäkerhetsverket. (jag har råkat ut för detta exempel - det är därför jag vet).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, riktigt så enkelt är det inte......

Då blir det lite som att alla som tycker de kan köra bil kan utfärda sitt eget körkort...

Edit; backar lite där tillsvidare - det verkar lite luddigt hur själva certifieringen går till.......återkommer i ärendet ;)

Ansvaret för oss som importörer är dock ganska omfattande - skulle vi sälja en produkt som inte är CE märkt eller fejkad CE-märkning (oavsett ursprungsland ;) ), och det händer något - så lär det blir redigt dyrt och jobbigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, riktigt så enkelt är det inte......

Då blir det lite som att alla som tycker de kan köra bil kan utfärda sitt eget körkort...

Edit; backar lite där tillsvidare - det verkar lite luddigt hur själva certifieringen går till.......återkommer i ärendet ;)

" Det gemensamma är att tillverkaren eller importören är skyldig att kunna visa att produkten uppfyller de krav som ställs, det vill säga att det skall finnas en undertecknad försäkran om överensstämmelse."

Källa: http://www.expowera.se/mentor/eu/cemarkning.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt så enkelt är det inte...

Tillverkaren - Importören skall inom 5 dagar kunna visa upp ett intyg på vilka normer produkten uppfyller.

Dessutom skall de kunna lämna in ett kopplingsschema + en lista över ingående komponenter med mer till tillsynsmyndighet på förfrågan. (t.ex att blyfritt lödtenn används).

Tillverkaren - importören måste dessutom vara ansluten till elektronikåtervinningssystemet. (Soptunnesymbol på förpackning/bruksanvisning eller produkt).

Det kan finnas andra godkända symboler för detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ahr ju nu blivit helt hooked i dessa jebao wp40 och fått inse att mina älskade vortech pumpar får vänta lite till på mig då det inte finns möjlighet att köpa dessa raringar samt att jag isåfall måste skära ut btn bakgrunden lite om jag ska ha vortech vilket just nu inte finns på kartan SÅ..

Tror ni två stycken Jebao wp40 skulle funka i ett kar med måtten 85 x 85 x 65 på 470l? Det är ju en kub och det kommer bli himla mycket cirkulation men visst borde det funka utan att vattnet rinner över alldeles för mycket? Tanken är att ha pumparna satta på varsin sida satta längst upp på akvariet. Alltså där vattennivån är finns det glas limmat så att det går ut 4-5 cm så att man kan lägga saker där på och då är tanken att ha pumparna satta där så länge det inte bildas virvelvindar så att det kommer in luft. Men tror ni det skulle funka eller blir det FÖR mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 450 liters och jag kommer att ha två WP-25 i det när jag är klar. det är ingen kub utan ett normalt långsträckt akvarium. I en kub är min erfarenhet att man pga den begränsade aeran klarar sig med mindre cirkulation än normalt - jag tror att 2 WP-25 skulle vara tillräckligt i ditt fall också Marina.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Okej då får jag tänka om lite kanske då! Kanske en wp40 och en wp25 (jag envisas lite då jag verkligen vill ha en 40'a också).. Men jag får kolla på youtube om wp25'an så kanske jag blir lika hooked på dom!

Tack Lasse! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Okej då får jag tänka om lite kanske då! Kanske en wp40 och en wp25 (jag envisas lite då jag verkligen vill ha en 40'a också).. Men jag får kolla på youtube om wp25'an så kanske jag blir lika hooked på dom!

Tack Lasse! :)

Du kan ju köpa det ställbara nätagget till 40an annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju köpa det ställbara nätagget till 40an annars.
Jag gjorde så till mina 2 40:or. Tack och lov, de är lagom när kraftigt nerställda för mitt 576l. En fördel är att de är mycket tysta när så nerställda är min subjektiva uppfattning. (eller så drömmer jag bara för att försöka komma på något positivt med att inte ha väntat 2 veckor och köpt 2 25:or istället)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...