houssami Postat 29 juni 2005 Författare Postat 29 juni 2005 Hej på er....Vaknade imorse, ingen hade rört räkbiten i fällan. Jag såg de 2 krabborna äta från LS under natten, tydligen gillar inte de räkor. Skulle det gå bättre med krill kanske? förslag? Hur som helst så låter jag fällan ligga i burken en dag till. Citera
houssami Postat 30 juni 2005 Författare Postat 30 juni 2005 Ok, efter 2 dagar gick den första av krabborn i fällan. Jag postar bilden på den så den kan idetifieras, jag hoppas att bilden är klar nog. Citera
aerie Postat 30 juni 2005 Postat 30 juni 2005 Tror det är rätt svårt att identifiera den... hur som helst är det nog knappast någon du vill ha kvar. Citera
Clownen Postat 1 juli 2005 Postat 1 juli 2005 Det är väl som med kvinnor. Har de håriga ben bör man helst undvika dem Citera
vahagn Postat 1 juli 2005 Postat 1 juli 2005 Jag har också en sån i karet och jag tror faktiskt inte att den gör någon illa. Den livnär sig mest troligen på alger men även annat gott den hittar på LS:n. Har själv inte haft anledning till att jaga min, men vill inte säga alltför mycket.Har du en sump så kanske kan du lägga in den där och se vad som händer. Citera
frankerd Postat 1 juli 2005 Postat 1 juli 2005 Jag har en sådan krabba själv som jag stoppade i sumpen, visste ej om den kunde göra något ont "Beather safe than sorry". Sen har jag två till, en som liknar den du visar fast utan hår. Han sitter mest och äter på LS´n på natten så har får stanna. Sen har jag en till med röda ögon ser den mycket sällan, verkar inte göra någon skada än.Har även en pistol räka som sätt en gång sen dessa har jag bara hört den och sätt dess skal. Men har du sump släng i krabban där så behöver du inte slänga den. Citera
houssami Postat 1 juli 2005 Författare Postat 1 juli 2005 Det är inte lätt att bestämma hur göra. hmmmm .Finns det andra som vet något om den? Citera
Norberg Postat 1 juli 2005 Postat 1 juli 2005 Jag tycker inte du ska stoppa i den igen. Många krabbor är ju opportunister vad det gäller käk, dvs de äter vad de hittar.Den kanske tycker om att gnaga på koraller vem vet! Citera
Anders Postat 1 juli 2005 Postat 1 juli 2005 Visst det finns säkert endel krabbor som kan ge sig på koraller, men dom flesta är säkerligen ofarliga, kanske välter koraller osv... Tror nog inte du behöver oroa dig så mycket för krabban, har haft liknande och aldrig sett att dom rört några koraller. Citera
Clownen Postat 2 juli 2005 Postat 2 juli 2005 Jag skulle ta bort den innan den blir för stor. Inte för att jag tror att den skulle ge sig på dina koraller utan snarare dina andra invånare när den vuxit till sig. Min hade hunnit bli nästan 7cm och då gick 6 sniglar åt på knappt 2 veckor.Den var väldigt lik din krabba men det finns så otroligt många arter så jag tror inte någon kan ge dig en 100% id på den. Citera
houssami Postat 2 juli 2005 Författare Postat 2 juli 2005 Den fångade krabban är borta nu, men det finns minst 2 till så jakten förtsätter. Vad jag förstod så är det säkrare utan de, eller hur? Citera
houssami Postat 3 juli 2005 Författare Postat 3 juli 2005 Hrrrrrrr.... Igår när jag kollade efter de andra (vanliga) krabborna såg jag ett djur som fyllde ett stort hål i LS. Den bara kröp in sakta och försvann in i stenen när jag lyste på den med ficklampan. Den var mycket hårig (beige i färgen). Jag väntade på att den skulle visa sig igen men icke. Först det var totalt mörkt i rummet visade monstert några ben men inte mer. Jag gick o sov men vaknade mitt på natten, svettig och med ficklampan som enda vapnet gick jag framm till akvariet och då såg jag den ute på stenen långt från sitt hål. EN INTE SÅ STOR KRABBA, men ändå hårig och läskig. Nu står fällan vid det hålet, bilder kommer så fort krbban är fångad.MVH Citera
houssami Postat 4 juli 2005 Författare Postat 4 juli 2005 Här kommer en bild på krabban i frågan. Citera
houssami Postat 8 juli 2005 Författare Postat 8 juli 2005 Efter ca 3 veckor med ls i karet, ingen intrat, nitrit eller ammoniak så idag skaffade jag en liten damsel. Denna ska vara lätt att sköta och den åt efter 2 timmar bara. Citera
Lulle79 Postat 8 juli 2005 Postat 8 juli 2005 Den kan nog vara ganska elak mot andra fiskar eftersom den var den första som kom i karet.. Citera
houssami Postat 9 juli 2005 Författare Postat 9 juli 2005 Den här ska vara en av de snällaste damseln, de andra fiskarna som jag tänker skaffa är a la Nemo filmen (barn ni vet) så det är 2 percula, 1 doris, 1 gul kirurg, några räkor, en blennie (en snadvändare kallas de också eller hur?) och en Morrish Idol (kanske). Kom gärna med förslag och synpunkterHej så länge Citera
Dimorb Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 Moorish idol kan vara svåra att hålla. De är knepiga att få att äta och även när man har fått dem till det så kan de dö p.g.a. att de inte verkar tillgodose sig näringen i maten.Men som sagt det är generellt sett. Naturligtvis finns det folk som håller den. Vad man bör tänka på är att den kräver en del "öppna" simytor eftersom den inte är 100% revbunden. Citera
MichaelE Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 Tror att du ska skippa Morrish Idolen. för det första behöver dom ett större kar och för det andra så e dom supersvåra att få att överleva.Om du vill ha något som ser ut som en Morrish Idol så funkar nog Heniochus acuminatus bättre.'Mvh Michael Citera
houssami Postat 9 juli 2005 Författare Postat 9 juli 2005 Hej och tack för inläggenOk, jag får väl läsa lite mera om Moorish idol. Jag kollade på Heniochus acuminatus (tack för förslaget) men denna fisk är inte reef säker, synd för den är mycket fin. En fråga, min damsel försvinner natt tid, sover den? för jag har haft sötvatten fiskar ganska länge och de simmar nästan hela tiden. Första natten blev jag orolig när den försvann, lol.mvh Citera
crille Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 damselen sover nog,jag trodde mina clowner var döda första gången jag såg att dom låg på sidan och sov............ Citera
stigigemla Postat 10 juli 2005 Postat 10 juli 2005 Om man för en gångs skull skall prata om sötvattensfisk ligger de flesta Botior på sidan och sover. Har orsakat många nervösa samtal till affären. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.