Gå till innehåll

Ingen trådstart om Barracudan!!


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Tänker inte gå in på detaljer men någon har anmält till Länstyrelsen att jag upphandlat en Barracuda utav en handlare. Givetvis fick han problemen över sig vilket är väldigt tråkigt eftersom jag tycker att vi ska värna om dom få handlare vi har i salt och inte göra det jobbigare för dom!

Har också fått några PM som inte var så roliga att läsa så därför väljer jag nu att INTE starta någon tråd här på forumet om min Barracuda... END OF STORY

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns lite som att det finns lite besserwissers här på guiden som är tvungna att hävda sig:( tycker att man kan skita inatt skriva något om det ändå bara är negativt! Jag tycker du ska starta en tråd iaf och visa att du inte bryr dig om dem som är jobbiga:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi måste få slut på de häxjakter som ibland startas när någon/några tycker att någon annan har gjort fel. Får vi den tonen på forumet så vågar ingen ställa några frågor och en massa djur kommer i onödan att få lida. Oftast är det med tanke om djuren som olika personer reagerar - dock väldigt ofta utan att tänka på vad alternativet innebär. Om man gjort något obetänkt, köpt något som man inte borde, fått hjärnblödning, betett sig idiotiskt och annat så måste folk runt omkring SG ha den trygghet att de kan fråga eller debattera här utan att bli smädade, uthängda och förlöjligade. Alternativet blir då att ingen skriver här och frågar vid tveksamheter och en massa djur blir lidande helt i onödan eftersom ingen med större erfarenhet kan ge några råd hur man bör göra. Man får heller inte upp dessa frågor på bordet så att kunskap kan förmedlas och som hindrar att fel saker händer gång på gång.

MVH Lasse

Edit: Jag syftade inte till Blåberts och Föräldrars gnäbb ovan - det tyckte jag hade lite humor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anmällan gällde att handlaren hade haft fisken i ett för litet akvarium - vilket inte var sant så den föll utan åtgärd.

Jag tycker att vi avslutar denna disk - den kommer inte att leda frammåt. Bara skapa dålig stämning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket tänkvärt det Lasse skriver. Detta är ett forum för entusiaster. Ibland gör vi rätt och lyckas, ibland gör vi fel och misslyckas. Genom att inte döma utan istället ge goda råd och tips så kan vi tillsammans lyckas nå högre höjder inom vår hobby.

På förekommen anledning kan jag berätta att vi nu kommer börja moderera hårdare mot otrevliga och dömande inlägg. Vi SKA ha en trevlig och hjälpande ton på detta forum. Ställer man inte upp på det finns alltid andra kanaler..

Edit: Får man ett otrevligt PM är det bara att klicka på anmälknappen så tar vi tag i det.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillade inte alls det jag läste i din förra tråd och höll inte alls med dig som du säkert vet, men detta var det löjligaste (inte du utan anmälan). Jag som faktiskt hade hoppats på en tråd, för jo nyfiken blir man på denna fisk trots att jag fortfarande tycker det är en som hör hemma någon annanstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robban starta gärna en tråd om din baracuda. Skulle vara kul med lite läsning om något annorlunda.

Bemöda dig inte äns att svara på sådana pm. Det ger bara vatten på kvarnen.

Självklart har alla fiskar det bättre i havet. Det finns ingen som klarar av att ge fiskar ett naturligt hem, oavsett akvariestorlek. Och att då hänga ut någon är bara löjligt om personen själv överhuvudtaget har ett eget akvarium.

Din baracuda har det nog bättre än den jag åt senast senast jag var i thailand. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min värld så är det alltid köparen som har det största ansvaret. Om jag köper en bil som inte går in i mitt garage för att den är för hög, eller går så snabbt att jag inte klarar av att hålla den på vägen, så kan ju det inte vara säljarens fel.

Jag vill se en tråd om barracudan, oavset hur det går så kan vi alla lära oss något. Lycka till med fisken:)

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt kul att personer vågar och testar, säkerligen kan många ta lärdom av att prova något nytt. Men det blir ju liksom sågat från för många håll, så jag förstår om du inte orkar att starta en tråd faktiskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min värld så är det alltid köparen som har det största ansvaret. Om jag köper en bil som inte går in i mitt garage för att den är för hög, eller går så snabbt att jag inte klarar av att hålla den på vägen, så kan ju det inte vara säljarens fel.

Jag vill se en tråd om barracudan, oavset hur det går så kan vi alla lära oss något. Lycka till med fisken:)

Bilar växer sällan ur garaget. Bilar dör sällan av svält eller vanvård. Akvaristiken är helt oreglerad i konsumentledet och vem som helst kan köpa vad som än finns i butik och kunderna är till stor del komplett okunniga. Det är inte kunden som får lida av att inte vara påläst, det är djuret. Bilar lider inte.

Jag kan känna att din jämförelse haltar.

Det borde även ligga i handlarnas intresse att inte ge djurättsaktivister vatten på sin kvarn. Ingen av oss vill se en hårdare reglerad hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kunna berätta ett och annat om vilket totalt h-e folk som anmäler lite hur som helst ibland ställer till för andra. Dock, det kan jag inte göra här men jag vill ändå säga att givetvis så skall man anmäla om det är rena djurplågeriet och inget hopp om bättring finns men såna här närmast okynnesanmälningar, det ställer dels till det för folk och dels så får det Länsstyrelsernas tillsyn att ägna sig åt en massa tjafs i stället för det som egentligen är viktigt.

Men anledningen till att jag vill säga nåt här var närmast detta:

Självklart har alla fiskar det bättre i havet. Det finns ingen som klarar av att ge fiskar ett naturligt hem, oavsett akvariestorlek.

Det är rakt inte självklart. Läs gärna det här:

http://www.reden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=91&Itemid=168

Hoppa det som kan ge anledning till att fortsätta på feministspåret, det är inte det att jag har nåt emot att diskutera feminism men det här känns inte som rätt plats.

Det som är intressant är i stället att det långt ifrån är självklart att just de förhållanden som finns på djurens naturliga områden är de som är optimala. Jerka gör ju en lustig poäng av det men det finns faktiskt viktiga saker att fundera på här, är det så självklart att den naturliga miljön med parasiter, svält, rovdjur, naturkatastrofer osv är en bättre miljö för djuren? Jag skulle säga att ibland så kan vi tro att det är bättre för ett djur att vara i frihet (stressat djur med stereotypier instängt i för trång bur) och ibland så kan vi tro att det är bättre i fångenskap (bra med plats, gott om lämplig mat, inga hot, intressant miljö) men ofta så bör vi nog konstatera att det inte säkert går att avgöra vilket som är bäst, det är inte självklart vilket djuret om det själv får välja skulle föredra möjligheten att verkligen sträcka ut och simma om den simningen görs med diverse parasiter här och där och några rovdjur i häcken och ont om mat.

Målsättningen skall nog inte vara att ge djuren lika bra förhållanden som i naturen utan bättre. Vilket är svårt när det gäller en del faktorer men enkelt nog när det gäller annat t ex tillgång på mat. Den inställningen är viktig när vi skall ta diskussionen med de som tycker att djur per definition inte skall hållas i fångenskap, börjar vi då med att tycka att djur alltid har det bättre i frihet så blir det ju jobbigare att möta argumenten från Djurens Rätt mfl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilar växer sällan ur garaget. Bilar dör sällan av svält eller vanvård. Akvaristiken är helt oreglerad i konsumentledet och vem som helst kan köpa vad som än finns i butik och kunderna är till stor del komplett okunniga. Det är inte kunden som får lida av att inte vara påläst, det är djuret. Bilar lider inte.

Jag kan känna att din jämförelse haltar.

Det borde även ligga i handlarnas intresse att inte ge djurättsaktivister vatten på sin kvarn. Ingen av oss vill se en hårdare reglerad hobby.

Råder delade meningar om detta! Att låta en fastback -69 stå på ett gärde o rosta bort borde fan vara straffbart O det är vanvård om nått! O den dör av det med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns barracuder från runt de årtalen med som det borde va dödsstraff ifall man inte tar hand om dem hehe.

Tråkigt att det kanske inte blir någon tråd men jag förstår att det inte e så kul att starta en tråd och sen vara livrädd för att råka skriva minsta fel om skötsel eller liknande. Kanske tom med någon som knackar på dörren för att någon anmält eller liknande.

Jag själv hade läst tråden med intresse i alla fall för det är en riktigt cool fisk.

Varje gång en fisk dör i akvariet och det inte är på grund av ålder eller sjukdom den hade innan den fångades så kan man väll nästan säga att man gett den fel förutsättningar och det har väll hänt dom flesta som haft akvarium även om det är ett stort mörker tal där många inte vågar erkänna eller våga visa sig som dålig akvarist. Men jag vet inte, det kanske är skillnad och mer vanvård om fisken är större än att vanvårda en liten fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif

Nu har jag rensat rejält i tråden.

1. Sluta svära och använda andra totalt onödiga otrevliga ord.

2. Försök hålla nere off topic.

3. Respektera varandras åsikter även om du inte håller med om dessa.

Blir det mer tjafs och bråk blir det trådlåsning och utdelade varningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilar växer sällan ur garaget. Bilar dör sällan av svält eller vanvård. Akvaristiken är helt oreglerad i konsumentledet och vem som helst kan köpa vad som än finns i butik och kunderna är till stor del komplett okunniga. Det är inte kunden som får lida av att inte vara påläst, det är djuret. Bilar lider inte.

Jag kan känna att din jämförelse haltar.

Det borde även ligga i handlarnas intresse att inte ge djurättsaktivister vatten på sin kvarn. Ingen av oss vill se en hårdare reglerad hobby.

Kan hålla med om att jämförelsen kanske haltar lite men det spelar ingen roll, du missar ju poängen totalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...