Gå till innehåll

"Det här bör man inte göra tråden"


JMAONE

Rekommenderade inlägg

Här fyller man i ett påstående som är ganska basic inom hobbyn. Kanske det räddar nån :snurrig:

Hoppas att varje trogen Saltvattensguide surfare lägger till ett eget inlägg!

- Åhh, jag får inte bort saltfläckarna på frontrutan... Jag blir tokig. Äh, jag tar glasputs...

Skinande rent står det på burken. Jag det låter ju bra. Dusch, dusch... spray, spray o så torka av... Vart ju fint det här! :ler:

(Rengörningsmedel innehåller en del kemikalier som vi inte vill ha i karet!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

precis vad jag använder ajax!!

men fattar pointen

spruta på papper små mängder och torka inte för högt upp =)

en annan fin grej är

- Jag väntar en liten stund till att stänga kranen för osmosen, dunken är ju inte så full och jag ska ju inte lägga mig änn...

tror detta har hänt ca 10gr

mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppla på slangen på 1000 liters pumpen utan att fundera på hur en hävert fungerar innan man sätter sig på toa.

Kan bara konstatera att om man stoppar i slangen i vattnet och sätter pumpen under akvariet - så är det inte bra.

Om man sätter dunken med påfyllnadsvatten ovanför akvariet och låter pumpen slå av automatiskt utan att tänka efter hur mycket som verkligen ryms i ens akvarium - så är det inte bra.

Sist men absolut inte minst ytavrinningen/sumpens rör skall ALLTID kunna svälja så mycket som returpumpen skickar upp ifrån sumpen annars blir man snart olycklig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fäst aldrig slangar från ytterfiltret direkt på en aluminium ram, endast med silikon.

Det gjorde jag, detta resulterade i 400L vatten på parketten.

Ytterfiltret fortsatte att pumpa ur vatten tills insuget torrlades ca 15cm från botten i en 540.

Det är jobbigt när man måste lära sig den hårda vägen jämt.........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Justerade en tunze turbelle 4002 en höstdag för många år tillbaks, efter det att jag tröttnat på ett missljud från pumpen.

Målmedvetet lossade jag övre kåpan på pumpen och knäppte av

sladdströmbrytaren,

blev snabbt påmind om att fasbrytning är att föredra på strömbrytare, "vaknade" upp i rygg-läge på soffan som stog bakom, annars ett klassiskt sätt att avliva sig själv

(Brödrost i Badkar), jag hade tur som en tokig som föll bakåt..

/ Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte en pump+Tunzefilteklocka och glömmer att sätta fast pumpen, hänger den löst på kanten, som alla vet så blir det alltid luft i filtret så när det var lagom mycket så flöt det hela omkring i sumpen som en fontän,vatten på golvet och i kontakter, såg ut som en live konsärt med Kiss,dra ut kontakter stående i vatten med blöta händer är inte bra,ner i källaren för att bryta huvud strömmen ,där ser det oxså ut som ett smärre ljus spel, el skåpet är ju natuligt vis rakt under akvariet,då blir det till att springa ut och bryta strömmen i el skåpet ute på gården. det blev dyrt.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan smidig sak att göra är att försöka fylla på med nytt saltvatten genom att pumpa upp från den fulla hinken genom en slang som man lagt fint en bit under ytan... givetvis är pumpen för klen och trötta sura jag drar ur kontakten och går iväg till köket för att hitta ett litermått. Hävert är lurigt...och blött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Inte orka ta ut det sista vattnet ur akvariet när det ska flyttas. Det blir blöt,halt och ganska tungt när man sedan ska gå i trappor... Speciellt för den som dragit vinstlotten att få sidan där allt vatten rinner till i lutning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...