Gå till innehåll

Odels 360.


odel68

Rekommenderade inlägg

Såg nu när det börjar tändas i karet att haren möblerat om lite i natt, reste en korall och såg detta är det ngn som vet vad detta är slags rörmask? Tyckte det rörde sig i änden på den,har inte en aning om vad det är eller kommer ifrån..

[ATTACH=CONFIG]117610[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117611[/ATTACH]

Mvh Ola.

Ser ut som en Vermetid. Inte mina favoriter.

Snygga nya fiskar och läckra koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fråga ang maxi mini mina värde ser bra ut,tydligen inte enligt maxi mini de har blivit väldigt ljusa i färgen de har varit kraftiga i färgen innan. Nollat mitt fosfat,nitrat ca 1 enl testerna ökat ljuset i karet men ingen korall ljusnat som sitter högre upp ngn idé ang detta?

post-6689-14468934023305_thumb.jpg

Gammal bild här.

post-6689-14468934023565_thumb.jpg

Blev en ny korall också igår

post-6689-14468934023796_thumb.jpg

Mvh Ola. .

post-6689-14468934023017_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley13:Hej provar igen då jag inte kommer på ngt,skrev innan att maxi mini bleknar och det gör de rejält ngn som vet vad som kan vara fel,värden bra enl testerna de är på samma ställe inte bytt streamers eller ändrat riktning på dem..

post-6689-14468934092342_thumb.jpg

Mvh Ola..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley13:Hej provar igen då jag inte kommer på ngt,skrev innan att maxi mini bleknar och det gör de rejält ngn som vet vad som kan vara fel,värden bra enl testerna de är på samma ställe inte bytt streamers eller ändrat riktning på dem..

[ATTACH=CONFIG]118019[/ATTACH]

Mvh Ola..

Hur många % kör du de röda på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ca 26 nu mot 29/30 tidigare i sommar har en Ps hyperion s2 tror inte jag har brännpunkter då alla är lika bleka fast de är på olika ställen i karet provar lägga en bild 3till höger 1 i mitten på bilden

post-6689-14468934093405_thumb.jpg

såg nu att Hawaiiensis är lite ivägen för maxin där nere Med vänlig hälsning Ola..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja detta är verkligen skumt Henric hade du ngn teori ang rödljuset är mitt för lite ell för mycket?, Har ingen Euphylia där nere,lika blek den,Stefan vet att de kan bränna för de har brännt en korall för mig innan tack för tipset ändå;)

post-6689-1446893409362_thumb.jpg

Med vänlig hälsning Ola..

Ändrat av odel68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet faktiskt inte om de är känsligare än bta Jonas,3 maxi mini har ju varit med i andra karet också, så en av dessa 4:a är ngr månader gammal ,alla sitter på samma ställen som innan så jag fattar ingenting av detta.Yodel jag drog ner lite på ljuset får se om det hjälper.Sjöharen hade lite övningar ikväll ;)

post-6689-14468934096435_thumb.jpg

post-6689-1446893409668_thumb.jpg

Mvh Ola. .

post-6689-14468934096221_thumb.jpg

Ändrat av odel68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens värde enligt testerna och mina ögon;) måste få bukt med blekningarna här.

Temp 26

Dens 1,024

Salinitet 31

Ca400

Mg 1300

Dkh/Meq 6,4 2,3

Ph 7,8

PO4:a 0.00

Nitrat 1

Nitrit 0.05

Tester tagna på fm mitt ph brukar stiga på dagen dkh/meq har aldrig varit så lågt kanske det drar ner ph lite också ca/mg behöver upp lite kanske dags för att köpa doserpump nu stackars er om jag gör det men det blir säkert mycket dråpligt och skoj med det köpet:ler:.Skummaren är jag väldigt nöjd med.

post-6689-14468934126016_thumb.jpg

Med vänlig hälsning Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens värde enligt testerna och mina ögon;) måste få bukt med blekningarna här.

Temp 26

Dens 1,024

Salinitet 31

Ca400

Mg 1300

Dkh/Meq 6,4 2,3

Ph 7,8

PO4:a 0.00

Nitrat 1

Nitrit 0.05

Tester tagna på fm mitt ph brukar stiga på dagen dkh/meq har aldrig varit så lågt kanske det drar ner ph lite också ca/mg behöver upp lite kanske dags för att köpa doserpump nu stackars er om jag gör det men det blir säkert mycket dråpligt och skoj med det köpet:ler:.Skummaren är jag väldigt nöjd med.

[ATTACH=CONFIG]118144[/ATTACH]

Med vänlig hälsning Ola.

Vi har ju bra ljus;) så jag skulle testa att försöka får upp fosfaten lite. Kör i lite frysfoder. Starkt ljus och lite fosfat är lite som en knivegg. Min erfarenhet är att du kan ligga på 0.02 i fosfat om du har bra ljus och ändå ha snygga koraller.

Mvh Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle höja salthalten till åtminstone 33. I havet är det 34,5 och mina koraller visar tydligt om jag går under 33 promille.

Ca och Mg håller samma värde som i havet så de kan inte vara problemet.

Det kan vara fosfatbrist också. Är det Hanna du mätt med skulle jag dosera fosfat. Åtminstone till 0,04.

Kanske kolla på natten också så korallerna inte har kamptentakler ute. I stark cirkulation tål korallerna starkare ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...