Gå till innehåll

Tips och hjälp för att undvika att alla fiskar dör


patrikk

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om någon har lite tips/råd för följande scenario:

Vi har nyligen flyttat in i vårt hus och har upptäckt att vi har silverfiskar. Anticimex ska nu komma ut och bespruta alla lister de sa att man inte skulle ha husdjur hemma. Då frågade jag om det även gäller för saltvattensfiskar. Då fick jag svaret att de är extra känsliga.

Någon som har varit med om liknande situation eller har koll på det ? är de extra känsliga eller inte vad kan jag göra för att minska risken att de dör när de besprutat listerna i huset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Giftet går in via luften in i akvariet så det gäller att minska möjligheten för den giftiga luften att komma i kontakt med akvarievattnet. Stänga skummaren (eller att suga luften utifrån) Klä in akvariet med plast som Jonas föreslog men kanske se till att frisk luft blåses in i plasten (luft utifrån). Hur länge räknar de med att de giftiga dimmorna är kvar?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade plastat in karet/sump ..av med skummare..ställ fram fläktar som blåser frånb karet..samt ha fönster öppna så det blir genomdrag..(menar inter vidöppet nu men bara lite på glänt)

Tror du att silvevrfiskar försvinner helt...glöm det..då för Anticimex komma regelbundet...dessa djur tror jag ingen blir av med helt..Jobbar sj inom fastighetsbranchen...har även hus å har haft i mängder av år...besprutning hjälper till viss del absolut men det kommer alltid att finnas silverfiskar..:)

Silverfiskar är mörkerdjur vanligtvis...så de som säger sig inte ha sådana lägger sig väldigt tidigt..;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kanske inte läst precis allt i tråden, men kommer anticimex för att man har silverfiskar i sin bostad? De gör väl ingenting, eller.. Isf får de nog göra ett besök hos nästintill alla jag känner ;-) Det är väl väldigt få hus/lägenheter som man inte hittar en silverfisk i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kanske inte läst precis allt i tråden, men kommer anticimex för att man har silverfiskar i sin bostad? De gör väl ingenting, eller.. Isf får de nog göra ett besök hos nästintill alla jag känner ;-) Det är väl väldigt få hus/lägenheter som man inte hittar en silverfisk i.

Allmän info så får man i första hand myrdosor av Anticimex och när silverfiskarna äter av det så dör se strax där efter ( vi har det idag och hittar alltid någon enstaka död silverfisk vid dosan). men problemet är att inte alla silver fiskar hittar dit :P

så visst har jag förtroende för att det kan fungera en silverfisk lever mellan 2-4 år samt så sover de i mörka utrymmen och även lägger sina ägg där.

och visst finns det bostäder utan silverfiskar av av 7 platser jag har bott på så har bara 2 av dem haft silverfiskar dock så har jag aldrig försökt att bli av med dem just förrän nu för nu frugan går i taket på att det är så många ( relativt till inga då) ;)

jag har stor förhoppning på att det funkar men jag tror också att det inte räcker med en gång kanske ett par gånger med nån månads mellanrum för att bli av med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik har du inget garage set upp et tillfälligt akvarium har du inget kar så kom till Trelleborg så kan du låna et

tyvärr bara ett oisolerat förråd och med kallare tider så funkar inte det. Jag har redan alla fiskar i ett tillfälligt kar för att bli av med vita prick så koraller i ett kar (huvudkaret) och fiskarna i ett extra kar. bra idé annars och tack för erbjudandet att låna ett kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jobbar som fastighets skötare, första rådet vi ger till hyresgäster är att alltid torka badrumsgolvet efter man har duschat (då dom gillar fukt), samt hälla lite medel i avloppet (har för mig att det va kalkosan vi gav dom) så det ligger i vattenlåset, väldigt sällan hyresgästen hör av sig mer om problem med dom, tror på 4 år så har vi skickat Anticimex 1 gång för att ta bort dom på ca 250 lägenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...