Gå till innehåll

Smakar på 800 liter salt


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

4 timmar sedan, MichaelE skrev:

Tror det är smått omöjligt för dig att göra något åt scapen med all Sten/koraller kvar i karet. 
Vill du göra något drastiskt är det nog tyvärr bara att börja lyfta ur saker för att få sig lite rum att manövrera.

 

1 timme sedan , jeber skrev:

Frågan är vad du vill göra med akvariet? En ny start/ omstart med ändrad scape och bara spara fraggar från de snyggast korallerna?

 

Ja det är väl det som är tanken, att få ut allt och spara det  jag gillar mest samt kunna komplettera med lite nya gobitar. Men att kunna spara så mycket koraller kommer bli en utmaning. Även tråkigt att slänga så mycket koraller som jag kommer va tvungen till. Tror inte det finns möjlighet att sälja så mycket vid ett enda tillfälle. Ska försöka styra ihop något med en akvariekompis i närheten när coronan släpper, han kan nog hålla en del till mig. Fisken tänker jag får gå kvar i karet under tiden. Men kommer gå några dagar med fullt arbete för att ro det i hamn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, irwin_fletch skrev:

 

 

Ja det är väl det som är tanken, att få ut allt och spara det  jag gillar mest samt kunna komplettera med lite nya gobitar. Men att kunna spara så mycket koraller kommer bli en utmaning. Även tråkigt att slänga så mycket koraller som jag kommer va tvungen till. Tror inte det finns möjlighet att sälja så mycket vid ett enda tillfälle. Ska försöka styra ihop något med en akvariekompis i närheten när coronan släpper, han kan nog hålla en del till mig. Fisken tänker jag får gå kvar i karet under tiden. Men kommer gå några dagar med fullt arbete för att ro det i hamn.

jo det är ju ett jätte projekt :) kanske går att ha ett akvarium till hemma som kan du kan ha dina fraggar i? resten får väl annonseras ut i tid om någon kan ta allt vid ett bestämt datum. Men helt klart blir det en del som måste kastas :( 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-28 at 15:31, jeber skrev:

jo det är ju ett jätte projekt :) kanske går att ha ett akvarium till hemma som kan du kan ha dina fraggar i? resten får väl annonseras ut i tid om någon kan ta allt vid ett bestämt datum. Men helt klart blir det en del som måste kastas :( 

 

Jag har ett fraggkar på 200 liter men där är det fullt redan innan jag börjat hugga ut några stora kolonier. Men jag kanske kan starta något tillfälligt och som du säger, försöka sälja det som går.

 

On 2021-04-28 at 22:12, kaptenen skrev:

Det finns ingen butik du kan lämna in allt till annars inom hyfsat avstånd? Man brukar ju kunna få tillgodo hos dem då.

Det har jag inte tänkt på. Har en butik 10 mil bort som kanske skulle vilja ta emot en del. Vore nog enklaste lösningen för att slippa slänga koraller.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fullt i fraggkar får lägga upp annons känns som det är väldigt populärt med akvarium och det är dyrt att köpa koraller från butik plus att det är svårt att få tag i koraller i en del av landet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-05-01 at 15:44, jeber skrev:

Fullt i fraggkar emoji106.png får lägga upp annons emoji1.png känns som det är väldigt populärt med akvarium och det är dyrt att köpa koraller från butik plus att det är svårt att få tag i koraller i en del av landet.

Jag har en ständig annons uppe och sålt av mycket sedan nyår men där man klipper växer det ofta ut nytt så känslan är väl inte att det krymper. Jag bor lite dåligt till för att lätt kunna sälja 😃 Men snart ska jag ta tag i det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Den går i 1080 för mig. Det tar en lite stund efter att filmen laddats upp innan den kan ses i full upplösning dock, så man får inte ha för bråttom 🙂 SD versionen av filmen är synlig direkt, 1080P ganska kort därefter. Sedan 4K som kan variera.

 

Fräna färger! Ser ut som en neonskylt nästan.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, mikoto skrev:

Den går i 1080 för mig. Det tar en lite stund efter att filmen laddats upp innan den kan ses i full upplösning dock, så man får inte ha för bråttom 🙂 SD versionen av filmen är synlig direkt, 1080P ganska kort därefter. Sedan 4K som kan variera.

 

Fräna färger! Ser ut som en neonskylt nästan.

Ja nu kunde jag också se det i hd :) hade laddat upp filmen för några dagar sedan men kanske tar ett tag efter att man har lagt upp den här också. 
Fräna färger kanske men väldigt irriterande att fota/filma när man har enbart led :) innan när jag hade t5 gillade jag att fota och dokumentera, nu har jag nästan lagt av all forumverksamhet när alla bilder/filmer i led blir så ”dåliga”. Vet att det går få bilder utan disco även med led, men jag verkar inte kunna få till det 😂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-11-25 at 19:32, Kim Rosenqvist skrev:

Magiskt! 👌👌👌

 

Har du placerat en rosa acropora på en annan acropora (tortuosa?) ☺️

Ja mitt kar har egentligen blivit igenväxt flera gånger om och det finns inga bra platser att ha acropora. Så senaste åren står fraggar på de äldre kolonierna som jag inte är så rädd om 😃 Tortuosa och gomezi har flera fraggar var som sitter i grenverket 😅 Inte optimalt men funkar okej.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Märker stor skillnad på flera koraller efter introduktionen av Ati 2partsballing. Störst skillnad är det på mina knappar som tagit fart. Men även acropora och lps verkar äntligen ta fart igen. Även den här euphyllian, som växer lika fort som en sten, har börjat röra på sig. 
 

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minutes ago, irwin_fletch said:

Märker stor skillnad på flera koraller efter introduktionen av Ati 2partsballing. Störst skillnad är det på mina knappar som tagit fart. Men även acropora och lps verkar äntligen ta fart igen. Även den här euphyllian, som växer lika fort som en sten, har börjat röra på sig. 
 

 

Kul! Rimligtvis var du begränsad på något spårämne. Hur har icp test sett ut tidigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, irwin_fletch skrev:

Märker stor skillnad på flera koraller efter introduktionen av Ati 2partsballing. Störst skillnad är det på mina knappar som tagit fart. Men även acropora och lps verkar äntligen ta fart igen. Även den här euphyllian, som växer lika fort som en sten, har börjat röra på sig. 
 

 

Jag blandar ju eget med natriumkarnonat, sprämnen etc... men har blivit riktigt sugen  på att pröva ati... tror väl att de har lite annat gött i flaskorna som min häxblandning kan sakna. 
vad körde du innan??

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, wrang skrev:

Vad körde du innan ?

🐠

 

10 timmar sedan, MichaelE skrev:

Kul! Rimligtvis var du begränsad på något spårämne. Hur har icp test sett ut tidigare?

 

9 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jag blandar ju eget med natriumkarnonat, sprämnen etc... men har blivit riktigt sugen  på att pröva ati... tror väl att de har lite annat gött i flaskorna som min häxblandning kan sakna. 
vad körde du innan??


Innan körde jag Romans mezzoforte (osäker på vilken variant av de som förekommit). Tror receptet som sådant är bra men jag hamnade väldigt lågt på strontium, boron, kalium. Alla dessa blandade jag extra i ca-dunken. Kändes aldrig riktigt bra att göra en egen häxblandning men jag har legat spot on med den och hade 95-98 % ”rätt” enligt ati-icp. 
 

jag har gjort ett test sedan övergången till ati. Låg då bra på allt utom de vanliga (manganens bla). 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, irwin_fletch skrev:

 

 


Innan körde jag Romans mezzoforte (osäker på vilken variant av de som förekommit). Tror receptet som sådant är bra men jag hamnade väldigt lågt på strontium, boron, kalium. Alla dessa blandade jag extra i ca-dunken. Kändes aldrig riktigt bra att göra en egen häxblandning men jag har legat spot on med den och hade 95-98 % ”rätt” enligt ati-icp. 
 

jag har gjort ett test sedan övergången till ati. Låg då bra på allt utom de vanliga (manganens bla). 

Intressant, kör likväl Romans, men 2part med enbart natriumkarbonat. 

 

Får nog bli en prövoperiod med ati, för skojs skull. Tycker bara det springer iväg ekonomiskt haha! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...