AlienOne Postat 8 juni 2007 Författare Dela Postat 8 juni 2007 jag har all de prylarna men är det någon som har tipps om vad jag kan använda som genomföring ? i toppen på PF509 .... så att det blir tätt run ph proben... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 13 juni 2007 Författare Dela Postat 13 juni 2007 Wrang du som byggde en egen kalkreaktor hur gorde du för montering av ph prob ? vad använde du som genomgång ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 7 december 2007 Författare Dela Postat 7 december 2007 Hej alla igen.såg att DD hadde kommit med ett nytt nitrat filter som verkar bygga på alcoholvad tror ni om det http://www.theaquariumsolution.com/?q=node/295 vissa är ju för denna metod medans andr inte är om jag inte mins fel ?Kanske någon som testat denna produkt ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 18 december 2007 Författare Dela Postat 18 december 2007 Ingen som testat ovansåend produkt ?När man har startat upp karet med saltvatten och levandesten och den process är klar, startar man då upp filterna typ "nitrat/phosfat" eller men väntar tills de behövs och startar allt efter som ? känner mig lite osäker på tillvägagångs sättet här.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Jag tycker Deltecs nya nitratfilter går hand-i-hand med moderna kolkällemetoder och jag tycker det verkar helt logiskt att mata det med vodka. Vill man komma närmare dom andra kolkälletmetoderna som använder zeoliter så hade det funnits någon funktion för att spola rent biobollarna i det där filtret, men huruvida hela det konceptet är bara tänkt för mat till koraller eller för att släppa fram plats för nya bakterier... ptja, det är vida diskuterat.Helt klart tror jag det där filtret kommer fungera finfint. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 18 december 2007 Författare Dela Postat 18 december 2007 tackar för infon ramq Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 23 december 2007 Författare Dela Postat 23 december 2007 Såja ett steg närmare starten nu ska bara belysningen målas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-FH- Postat 23 december 2007 Dela Postat 23 december 2007 Nice Ska bli kul å följa ditt kar´s uppgång... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 23 december 2007 Författare Dela Postat 23 december 2007 jädrans vad det lyste upp i rummet det dämpas lite hoppas jag när vatten kommer I eller ?? annars får vi nog ha solglasögom på oss inne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 27 december 2007 Författare Dela Postat 27 december 2007 Mitt kar har ju stått ett tag och samlat lite skit har ni nått bra tipps på hur man rengör det enklast ?! det mästa är nog bara damm eller det spelar ingen roll bara att hälla på vatten och låta ett filter ta det ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 december 2007 Dela Postat 27 december 2007 Jag skrev rätt mycket om rengöringen när jag startade upp mitt kar. Finns 2 trådar om mitt kar, ett om förberedelserna och en om efter starten. Kolla i den om uppstarten! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 27 december 2007 Författare Dela Postat 27 december 2007 hitta din tråd och läste att du bara spolat ur karet var det med vanligt vatten eller med Osmos ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 december 2007 Dela Postat 27 december 2007 Vanligt vatten. Dock använde mycket energi och vilja också. Kan varit så att jag nyttjade ättika eller nått också, minns inte säkert och det var därför du fick läsa själv! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 27 december 2007 Författare Dela Postat 27 december 2007 En liten fundering på tankgenomföringen på baljjan kör ni bara packningen som medföljer eller drar ni på silicone också ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 december 2007 Dela Postat 27 december 2007 Jag har bara packningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 27 december 2007 Författare Dela Postat 27 december 2007 Hur hårt drog du ? ja jag vet det är objektivt men drog du den förhand + lite till ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 december 2007 Dela Postat 27 december 2007 + lite till Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 27 december 2007 Författare Dela Postat 27 december 2007 packningen har krupit ut lite men det måste vara ok eller ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 december 2007 Dela Postat 27 december 2007 Jag vågar inte uttala mig om det på ett kar jag inte ens sett! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 27 december 2007 Dela Postat 27 december 2007 Min genomföring fick jag dra med handkraft, då jag inte har en chans att få tag på en tång med den dimensionen. (kör 50/63mm genomföring - muttern är stor)Tror att så länge du kör gummipackningen på insidan burken och nylonpackningen på utsidan så borde du vara safe. Ett test:- Fyll karet med en hink vatten och ha en hink redo på undersidan. Känn med fingrarna om det kommer någon droppe kring genomföringen, alternativt ta en bit papper.Blir det vått? - ta upp, rengör och gör om! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 27 december 2007 Författare Dela Postat 27 december 2007 OK tack för inputten är det någon som fått lekage efter efter månader eller år, inga problem med åldrande av packningarna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 december 2007 Dela Postat 27 december 2007 Det är inte helt ovanligt med läckage oavset om det är packning eller silikon mm. Jag kommer i mitt nästa kar se till att jag har någon koll på läckage så det syns och inte rinner ner i huset utan att jag har koll, vet inte hur än. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 27 december 2007 Dela Postat 27 december 2007 Jag har 50/63 mm bottengenomföringar i båda mina kar. Båda dessa muttrar har jag dragit åt med handkraft, och jag har inga problem med läckage. Den äldsta kopplingen har nu varit i kontinuerligt bruk i 3 år. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 27 december 2007 Dela Postat 27 december 2007 om genomföringen är anpassad till hålet, den fasta delen och gummipackningen inne i karet, mutter och nylonbricka på utsidan åtraget med rejäl handkraft så är det tätt, även om 10 år.(nu pratar jag om en GF eller GPA genomföring)siliconkluttandet försämrar bara det hela, eftersom silicon inte fäster på pvc eller på packningsmatrialet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 27 december 2007 Författare Dela Postat 27 december 2007 ok låterbra VargkloJag ska nog också har någon form av lekage varnig fallifall olycka är framme.man rengör ju PVC rören med ren aceton inna man kör på tangit limmet hur är det, aceton lämnar inga räster när det dunstat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.