Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

TACK för alla kommenterer!!!

Heja på. Kul att det är någon mer än jag som gillar kar med hög densitet. När man inte ser nån levande sten får man ta en paus:smiley20:

Det ser friskt och bra ut!

Det är så att jag upplever det lite väl mycket på vissa platser i karet men på andra ställen ser man faktiskt även stenen. Jag har rellativt mycket mjukkoraller som jag uppfattar som tacksamma för oss nybörjare men har nu för avsikt att öka mängden stenkoraller. Hoppas det lyckas. Första steget blir dock att försöka bli av med min anemon nu då den är i det området som jag har för avsikt att öka stenkorallerna i.

Passar på att skicka med några bilder. Den ena är en närbild på en Sacrophyton som hamnade i taskigt ljus men nu har jag flyttat den så det lyser mer på den. Har inte en anning om vad det är för sort men jag gillar den då den är annorlunda än mina 2 andra.

Sen är det en bild på en Sinularis som jag tycker är mycket ståtlig.

post-2171-14468913495563_thumb.jpg

post-2171-14468913495769_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått så mycket beröm så jag var tvungen att hitta på något. Det var ju lätt. Jag sålde min anemon och Ghost var här i dag på eftermiddagen. Några timmar senare lämnade han utan anemon och clowner men jag har ett inte så snygt rev längre för min (Rikards) anemon var envis. Den hade kört in foten under största delen av revet och släpte inte taget. Får väll ta hyra för den från och med måndag!:ler:

Så här ser karet ut nu i alla fall! Kommer passa på att göra några förbättringar nu när det ändå ser ut som det gör.

post-2171-14468913504273_thumb.jpg

post-2171-14468913504431_thumb.jpg

post-2171-14468913504568_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltid kul att följa ditt kar Jonas,keep up the good work

du har väl inte glömt uppgraderingen!!! hardcorereefer borde det väl vara nu:smiley20:

Tack Crille!

Jo då jag har fortfarande humöret uppe. Blev faktiskt inte ens sur när vi inte fick loss anemonen. Vad som hände istället var att jag fick ställa avboka ett besök av akvarisret här på söndag men också vilka utvecklingsmöjlihgheter det finns. Har ett par små projekt jag funderar på men återkommer med dem när jag tänkt en stund på dem. Kanske även testar dem lite på er!

Vad gäller uppgraderingen har ju några här tjatat på mig att jag inte är nybörjare längre och jag tog nu bort det ordet nybörjare ur min signatur.;) Vilket fall som helst har jag lång väg att vandra innan man kan kalla sig erfaren och än mindre jämföra sig med vissa här på guiden som kan så fruktansvärt mycket (ingen nämnd ingen glömd).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har nu lärt mig en mycket viktig sak för oss nybörjare. Det ni släpper i karet är inte alls lika lätt att få ur. Jag har som ni sett jagat en anemon som inte ville komma ur karet. Den var lätt fångad om man jämför med clownerna. Nog om det då det finns en tråd om tips hur jag får tag i mina clowner här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15008

Jag tänkte berätta lite om mina planer nu när jag ändå rivit delar av revet. Jag har tidigare haft pumpen till UVCet i revet för att få ut parasiterna där de sover. Jag kommer nu att flytta ut den ur revet och sätta den i mitt överinningsfack, nere på botten för att även där få cirkulation då det nu samlas lite skit där. Jag tänker flytta utblåset från UVCet från ytan ner i revet för att släppa ut vatten där.

Nu hoppas jag få lite synpunkter på om jag har missat något väsentligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har inte rapporterat så mycket sista tiden. Det beror på att jag tycker det har känts tungt då det inte gått riktigt bra. Här följer en kort sammanfattning om den senaste tiden.

Jag beslöt att ta ur anemonen ur mitt kar tillsammans med clownerna. Kan ju inte vara helt omöjligt. Det var inte helt omöjligt men nästan. Det slutade med att min anemon nu bor i annat kar och stortrivs där. Clownerna som jag trodde skulle bli aggresiva mot mina mindra occellaris blev inte det men är kvar i karet då jag inte. Dom är vackra och stillsamma.

När jag nu håller på att riva del av revet tar jag beslut att flytta ut pumpen som matar UVCet till överrinningsfacket för att få bättre cirkulation på vattnet där men främst möjliggöra service av pumpen.

Under tiden jag stöckar med revet dör några av mina stenkorraller. Det går skitfort från det att de börjar bli lite vita tills de är stendöda. Jag tror att det beror på att inte skött vattenbytena ordetligt under tiden.

När jag sedan stuva om stenarna flyttar jag ut lite LS där några av mina finaste stenkorraller jag själv har drivit upp i andra tunnor för att skydda dem. Korallerna dog då jag antagligen hade för kallt vatten i tunnorna. SLARV!!!

Har inte känts så kul.

Nu har jag i alla fall byggt upp revet igen men vill öka på med lite sten till. Tyvärr var det slut hos min handlare när jag var där men fick med några i alla fall då de var vänliga och hjälpsamma som alltid och lät mig plocka från deras kar där de har sina fiskar! TACK!

Nu kommer jag att söka fraggar att driva upp men även några lite större för att få lite koraller med en gång. Vill ju ha större andel med stenkoraller än tidigare!

Får återkomma med några kort också och då även ta på de som sitter vertikalt då sådana har efterfrågats!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under tiden jag stöckar med revet dör några av mina stenkorraller. Det går skitfort från det att de börjar bli lite vita tills de är stendöda. Jag tror att det beror på att inte skött vattenbytena ordetligt under tiden.

När jag sedan stuva om stenarna flyttar jag ut lite LS där några av mina finaste stenkorraller jag själv har drivit upp i andra tunnor för att skydda dem. Korallerna dog då jag antagligen hade för kallt vatten i tunnorna. SLARV!!!

Har inte känts så kul.

Hej Sillen.

Tråkigt att höra, i ditt fina kar!

Jag tycker det låter märkligt att de dog på grund av att du rotar bland sten eller av kyla.

Fick du ut mycket sediment i vattnet när du rotade? Det finns ju en risk att man får både nitit och nitrat man rör om i ett tjockt bottensediment t.ex.. Man kan ju också sätta ph i gungning om man har en svag buffertreserv.

De där du räddade undan som kylan tog, hur kallt var det och hade du bra cirkulation? Var vattnet fräscht i de externa tunnorna?

Är allt utom stenkorallerna ok i ditt kar?

Är all värden OK nu?

Jag skrev detta mest för att förstå vad som verkligen hände så du kan korrigera och inte sitter kvar med något problem du inte upptäckt ännu.

Oavsett varför det hände så föreslår jag att du vattenbyter och jobbar upp vattenkvaliten avseende nitriat, kh o.s.v. innan du sätter i nya fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är trist att höra om motgångar. Särskilt synd på stenkoraller som varken är billiga eller snabbväxande. Om du inte redan har faggar från mina större koraller så kan du gärna komma förbi nån dag.

Ja visst är det tråkigt med motgångar. Dock känner jag nu suget igen att få fart på det och jag har nu fått ordning på min aquascape så jag är i stort nöjd. Ska bara fixa till med lite för att dölja en slang och överrinningsboxen.

Jag tackar för erbjudandet! Hör av mig via PM!

Hej Sillen.

Tråkigt att höra, i ditt fina kar!

Jag tycker det låter märkligt att de dog på grund av att du rotar bland sten eller av kyla.

Fick du ut mycket sediment i vattnet när du rotade? Det finns ju en risk att man får både nitit och nitrat man rör om i ett tjockt bottensediment t.ex.. Man kan ju också sätta ph i gungning om man har en svag buffertreserv.

Jag har inte haft någon krach av karet för alla mina mjukisa med ett undantag mår toppen. Jag tror att jag relativt snart kan ha karet i ett snyggt skick och jag kan nog fotografera det utan att ni ser vad som hänt. Var bara skönt att skriva av sig lite besvikelse.

Ja jag fick ut rätt mycket sediment när jag rotade runt i stenen. Dock kom inte så mycket ut förren när jag lyft ut de som jag misstänker att jag kylte till döds. De första dog snabbt efter att jag började försöka få min anemon att flytta foten. De började vitna med ett par dagars mellan rum. Den första som jag såg dö satt i närheten av en euphyllia (tror det stavas så och är en sådan) med spagetti tentakler. Först trodde jag att den hade kema ihjäl den. Sedan kom de andra.

Jag har legat lågt med både Ca och KH så mitt pH kan ha kommit i svängning. Jag diskuterade lite med Greger och han misstänkte även att det kunde vara brist på något spårämne som jag inte mäter. Tyvärr kan man ju inte mäta allt. Jag kan inte heller säga exakt när jag bytt vatten men det är inte mycket sämre än vanligt.

De där du räddade undan som kylan tog, hur kallt var det och hade du bra cirkulation? Var vattnet fräscht i de externa tunnorna?

Är allt utom stenkorallerna ok i ditt kar?

Är all värden OK nu?

Jag skrev detta mest för att förstå vad som verkligen hände så du kan korrigera och inte sitter kvar med något problem du inte upptäckt ännu.

Oavsett varför det hände så föreslår jag att du vattenbyter och jobbar upp vattenkvaliten avseende nitriat, kh o.s.v. innan du sätter i nya fraggar.

Jag har lite nitrit och nitrat men ingen fara. Jag byter vatten ofta nu och ska får fart i det igen. Mina värden är bra med undantag på att jag fortfarande har lite lågt KH och Ca men dessa håller jag på att höja.

Vattnet i de externa tunnorna var nyblandat för ändamålet att flytta över under ombyggnationen. Jag vet tyvärr inte exakt temperatur på vattnet men det var staxt över 20 grader. Jag gjorde inte detta för att rädda korallerna utan för att skydda dem under ombyggnation. De var inte heller längre än någon timme i det vattnet.

Jag är tacksam för att du funderar på om jag missat något!

Nej, va synd :(

Lider med dig. Aldrig roligt då det blir såna där tråkiga överaskningar. Jag hoppas du kan komma igen och ha ett ännu finare kar här nu framöver! :)

Det är redan på G!:ler:

Får återkomma med några kort också och då även ta på de som sitter vertikalt då sådana har efterfrågats!

Tack :ler:

Jag tror att det var mej du tänkte på.

Mvh Daniel

Det var dig jag tänkte på!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Martin!

Jodå jag är envis så det kommer bli ännu bättre nu. Dock kommer det bli mer stenkoraller än tidigare så det tar ju längre tid då.

Får tacka Ghost för fraggarna jag fick i dag när jag var och tittade till anemonen som jag hade tidigare. Den såg ut att må bra vilket är glädjande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J

Ja jag fick ut rätt mycket sediment när jag rotade runt i stenen. Dock kom inte så mycket ut förren när jag lyft ut de som jag misstänker att jag kylte till döds. De första dog snabbt efter att jag började försöka få min anemon att flytta foten. De började vitna med ett par dagars mellan rum. Den första som jag såg dö satt i närheten av en euphyllia (tror det stavas så och är en sådan) med spagetti tentakler. Först trodde jag att den hade kema ihjäl den. Sedan kom de andra.

Jag har legat lågt med både Ca och KH så mitt pH kan ha kommit i svängning. Jag diskuterade lite med Greger och han misstänkte även att det kunde vara brist på något spårämne som jag inte mäter. Tyvärr kan man ju inte mäta allt. Jag kan inte heller säga exakt när jag bytt vatten men det är inte mycket sämre än vanligt.

Jag har lite nitrit och nitrat men ingen fara. Jag byter vatten ofta nu och ska får fart i det igen. Mina värden är bra med undantag på att jag fortfarande har lite lågt KH och Ca men dessa håller jag på att höja.

Vattnet i de externa tunnorna var nyblandat för ändamålet att flytta över under ombyggnationen. Jag vet tyvärr inte exakt temperatur på vattnet men det var staxt över 20 grader. Jag gjorde inte detta för att rädda korallerna utan för att skydda dem under ombyggnation. De var inte heller längre än någon timme i det vattnet.

Jag är tacksam för att du funderar på om jag missat något!

Du vill ha mina funderingar:

Jag tror inte det är anemonflytten i sig som är orsaken.

Kylan är inte orsaken.

Euphyllian kemade inte ihjäl sin granne.

Nitrit är no-no med koraller.

Byta fram och tillbaka i nytt vatten tycker jag man ska undvika. Ta i stället vatten från burken nästa gång. Det skiljer säkert på både ph och salthalt=stress.

Jag tror du hade lite för dåligt vatten (Ca, Kh, Nitrit spårämnen m.m.) för stenkoraller och sen när du började rota/flytta så stressade du korallerna och det fanns inga marginaler. Du drabbas av RTN.

Framåt då...

Denitrikationen måste fungera så att du inte får något nitrit. Mycket små mångder av nitrat är OK och kan till och med vara bra.

Calcium måste du se till att ha bra värden på om du ska satsa på stenkoraller. Det kommer också att förbrukas av dina växande stenkoraller. Vet inte om du slammar av calciumhydroxid i ersättningsvattnet.

Stabilt lagom högt KH är viktigt för stenkoraller. Kalkreaktor är bra men det går att fixa med tillsatser också (Balling, vanligt bikarbonat o.s.v.)

Spårämnen bör du tillsätta, men du kan också byta vatten ofta med berikat salt så får du in nya spårämnen. Jag föreslår dock attdu åtminstonde tillför Magnesium och Jod.

Fosfatfritt är prima och det är ju enkelt att fixa.

Jag har säkert glömt något. Men det kan väl nån annan fylla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Jag har ju också föreslagit RTN som orsak när vi talades vid för ett tag sedan. Vad gäller din Euphyllia (fragg från mig?) så kan den bränna acroporor, det har hänt hos mig. Den "bränningen" blir dock bara lokal på acroporan och sprider sig inte vidare genom korallen. RTN, däremot, dödar enkelt en hel acroporakorall på typ en dag, och vävnadsdöden sker typiskt nedifrån och upp. Korallen kan räddas om man är snabb med att knipsa/bryta av de ännu inte angripna grenarna av korallen, och sedan kastar ut den angripna foten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit inne på RTN (Rapid Tissue Necrosis) och försökr läsa på om den på Reef Central bland annat. Finns bra bilder här http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=579364&highlight=RTN . Jag är inte helt övertygad om att det är det men tycker det är svårt att förstå när jag läser om det på engelska. Det ska finnas någon STN också men dit har jag inte kommit i min läsning.

Jag tror som Anders att det inte är en brännskada från annan korall då det har uppkommit på olika ställen i karet. Att det är stressrelaterat tror jag dock på då ni båda pekat på flera orsaker till stress. Greger pekade också på dem.

Som jag ser på karet framtid så ska jag ta det lugnt än stund där jag har ökat antalet vatten byten men att de få bli mindre i vattenvolym för att på så sätt ge djuren en stabil miljö. Jag buffrar dessutom KH samt tillsätter Ca.

Därutöver läser jag på. Något som ni ser att jag ska göra mer som jag missat?

Jag är mycket tacksam att ni engagerar er i mitt kar! TACK!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller din Euphyllia (fragg från mig?) så kan den bränna acroporor, det har hänt hos mig. Den "bränningen" blir dock bara lokal på acroporan och sprider sig inte vidare genom korallen..

Får börja med att beklaga för dina koraller Jonas..

Calle: Jag ändrade förra veckan tillfälligt lite cirkulation så att min Euphyllia sp brände vid en Montipora stellate i 2-3 timmar i ena toppen.

Dagen efter var hela kollonin död???

Däremot har jag en majano som bränt en Acropora bara lokalt utan att korallen tagit skade.

Kan det vara så att Montiporan är känsligare eller att Euphyllian är så pass kraftig att den kan slå ut en korall så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall är det inte euphyllian som har bränt ihjäl korallerna. Mina koraller satt utspritt i karet vilket för mig utesluter euphyllian. Jag hade första korallen som började vitna i närheten av min euphyllia och mistänkte den först.

De andra satt på helt andra platser i karet.

Calle jag glömde svara på din fråga tidigare. Jag har inga euphyllia fraggar från dig.Just den som jag skrev om i samband med koralldöden kommer från Artemia och mår prima.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen,

trist med korallerna, men det fixar sig. De kommer igen får man hoppas, eller ger plats för ngt annat...

Är vettigt att byta vatten nu ofta för se till spårämen i rätt mängd mm kommer på plats, är svårt mäta och dosera det som saknas om det ej kan mätas mm.

Du får lägga upp nya efterlängtade kort när du känner det är dax, är nyfiken på hur det ser ut nu..

Lycka till.

Off topic: "WFH" som står på min MSN och du frågade om idag när jag ej svarade, är förkortning på "Working From Home"

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...