Gå till innehåll

Vilka använder inte osmos vatten?


Löta

Rekommenderade inlägg

Bara en nyfiken fråga. De 10 år jag körde på nittiotalet, Nacka och Värmdö kände jag nästan ingen som hade. 

 

Idag bor jag i Timrå med ett erkänt fantastiskt vatten. Använder osmos men funderar på om det är nödvändigt egentligen? 

 

Spännande att få höra olika syner på det hela. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag bor i Norrköping och har både kört med och utan Osmos vatten och får väl erkänna att jag inte sett någon större skillnad trots att jag stundtals kört med mer känsliga koraller. Mitt råd är dock att om du ska testa att köra kranvatten så borde du skicka in ett par ICP tester över ett år så att du ser att vattenvärdena är stabila ö och inte har något "dåligt i sig". Du kanske kan få ut vattenvärdena från kommunen om du är på kommunaltvatten. Jag tror dock inte att de testar ner på samma nivåer som vi är ute efter då det inte ansamlas på samma sätt i en människa som i ett slutet system med avdunstning Det är ju en relativt lite kostnad så jag skulle nog köra med Osmos om inte annat för att man kan eliminera en faktor om det börjar strula i karet. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig använt osmos (Göteborgs kommunala vatten). När jag gjorde ICP-test efter flera år utan vattenbyten hade jag inga förhöjda värden alls, utom kisel som tydligen var väldigt högt (1875.00 µg/l --blir det samma som 1,875mg/l?). Det senare kan ha berott på kontaminering med t ex kiselalger, när jag testat med Salifert har Si legat på 0-0.03mg/l. Jag funderar faktiskt på att testa osmos nu, eftersom jag har lite kiselalger(?) på sanden. Kranvattnet innehåller 0.1-0.25mg/l enligt Salifert-testet.

 

Min främsta invändning mot osmos är att det verkar ta upp plats (mitt tvättrum är ganska litet), och jag vill kunna använda vattenkranen till annat.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klen vinning i att inte köra osmos. Allt i denna hobby börjar med bra vatten, varför riskera någonting på den fronten? 
Värt att tänka på är att bara för att vattnet är bra just nu finns det ingen garanti att det är det imorgon, om en vecka eller ett år. Med osmos kan du alltid garantera kvalitén.

  • Gilla 3
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minutes ago, Christian J said:

Jag tror inte osmos är någon garanti, finns det inte skadliga ämnen som osmos inte fångar upp? För att vara helt säker borde man kanske använda destillerat vatten, men det skulle nog bli för dyrt och komplicerat.

 

Nja, vad jag har förstått så ger ett komplett RO/DI-system, renare vatten än destillering, detta för att det finns föroreningar i vatten som också kan övergå i gasform, eller är tillräckligt lätta att binda till vattenångan och bäras med.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråden nedan innehåller många intressanta argument både för och emot. Bland annat sägs det att osmos inte tar bort silikat, såvida det inte ingår ett silikatfilter efter osmosmembranet. Kloramin tas inte heller bort. Finns det fler ämnen som går igenom?

 

I vilket fall borde man kunna se på ICP-testen om det sker någon långsam anrikning av skadliga ämnen. Däremot borde osmos skydda mot plötsliga stora doser.
 

 

Ändrat av Christian J
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker detta är en icke fråga. En osmosanläggning kostar som en fragg på 4 cm (prisbilden på koraller har tyvärr spårat ur). Det är en försvinnande liten kostnad jämfört med vad man sen kommer och skall köpa. Därför finns det för mig ingen anledning att fundera över frågan ens, man tar helt enkelt alltid på sig flytvästen eller säkerhetsbältet. Kranvatten varierar ju dessutom så ett bra ICP värde är inte samma som att det alltid är bra. 

 

Köp en osmos kort sagt:-)

 

/Jonas

 

 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priset kan vara en ickefråga, men att ha en osmosanläggning inkopplad på min enda vattenkran i tvättrummet låter som ett praktiskt problem. En del skriver att man kan koppla ur osmosen mellan påfyllningar, men samtidigt läser jag att osmosmembranet inte får torka ut, så det hela låter lite krångligt (men säkert inte omöjligt att lösa om man måste).

 

Huruvida kranvattnet varierar är ju pudelns kärna. Använd osmos om vattnet varierar där du bor, eller om du är tveksam. Givetvis kan man aldrig vara säker på att det aldrig kommer att variera i framtiden. Men när jag gjorde mitt ICP-test hade jag inga tungmetaller alls efter 4-5 år utan vare sig vattenbyten eller osmos, vilket jag tycker är tillräckligt betryggande för mitt kar (jag har dessutom inga särskilt dyra djur). Vad gäller plötsliga tillskott av nitrat från kranvattnet så är frågan om kvantiteten spelar någon roll jämfört med det som tillförs från fiskfodret? Se räkneexemplet från den citerade tråden ovan: https://saltvattensguiden.se/topic/51233-är-osmosvatten-nödvändigt/#comment-599218

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder man osmosen regelbundet är det ingen risk att membranet torkar ur.

Slangen in är 4 mm diameter och leder till ett förfilter som är blött följt av ett kolfilter som är blött.

Att torka dessa genom den smala slangen är en fråga om år.

Slaskvattenslangen går genom restriktorn som är en labyrint av rör på mindre än en halv mm. Genom den leder man inga stora mängder fukt i luft.

På renvattnet har man ett silikatfilter som också har några dl vatten. Att torka ut detta och sedan diffundera ut vatten runt osmosmembranet är också en fråga om år.

 

Om man tänkt sig att inte använda osmosen på något år kan man plugga igen ändarna av slangarna med en bit radergummi man skär till med en vass kniv.

När man sedan startar kommer några liter orent vatten först på grund av att ämnen sakta läcker genom osmosmembranet. 

  • Gilla 2
  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Christian J said:

Priset kan vara en ickefråga, men att ha en osmosanläggning inkopplad på min enda vattenkran i tvättrummet låter som ett praktiskt problem. En del skriver att man kan koppla ur osmosen mellan påfyllningar, men samtidigt läser jag att osmosmembranet inte får torka ut, så det hela låter lite krångligt (men säkert inte omöjligt att lösa om man måste).

Jag fick med en massa kopplingar till min osmosanläggning, bla en T-koppling och ventil så att jag kunde koppla in den under vasken istället för att koppla den på kranen.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, stigigemla said:

Använder man osmosen regelbundet är det ingen risk att membranet torkar ur.

Det var goda nyheter, jag trodde det var en fråga om dagar. Dock kvarstår problemet att montera loss den om man skulle behöva använda kranen till annat.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, PerS said:

Jag fick med en massa kopplingar till min osmosanläggning, bla en T-koppling och ventil så att jag kunde koppla in den under vasken istället för att koppla den på kranen.

Det låter som en bättre idé än att koppla loss det från kranen hela tiden, även om jag inte tror att hyresvärden skulle uppskatta tilltaget...

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minutes ago, Christian J said:

Det låter som en bättre idé än att koppla loss det från kranen hela tiden, även om jag inte tror att hyresvärden skulle uppskatta tilltaget...

 

Annars kan man ju alltid köpa en 2-vägs koppling till kranen, så att man bara behöver öppna och stänga ventilerna när man kör det ena eller andra.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-07-27 at 18:57, Christian J skrev:

Det var goda nyheter, jag trodde det var en fråga om dagar. Dock kvarstår problemet att montera loss den om man skulle behöva använda kranen till annat.

 

Jag skruvar av och på vid användning då den delar med tvättmaskinen. Är inget större bekymmer sålänge man når sitt utkast. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har nu krupit till korset och installerat ett osmosfilter, Aqua Medic Easy Line Professional. Av någon anledning har jag fått kiselalger i akvariet senaste åren, får se om detta hjälper.

Det följde med en T-koppling med omkopplingskran, så vattenkranen i tvättrummet går enkelt att använda som vanligt utan att man behöver koppla loss något.

Är det meningen att visartavlan på tryckmätaren ska vara fylld med vatten? Ingen risk för korrosion?

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...