Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

Hej igen!

Har inte varit här inne på ett tag för jag har vatt på semester. Har inte hänt så jättemycket med karet heller, men det går sakta men säkert fram :)

Är snart klar med el och PVC draging i skåpet, tror jag blir klar med pvc:n idag. Imorgon ska jag iväg och köpa strömbrytar mm. Kommer nog även i veckan sticka till ikea och köpa luckor och täcksidor så möblen kan bli klar :)

Så som det ser ut nu så kan karet kanske vara klart för start om ca 1,5-2 veckor :)

Det var allt jag har att komma med nu, uppdaterar så fort något händer!

cimg0004jb6.jpg

cimg0008kb8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

:) :) :) :) :) :) :) :)

Testkörde hela systemet idag och allt funka perfekt, helt sjuk vilken härlig lättande känsla man får när allt funkar som man tänkt sig :)

Allt verkar hålla tätt än så länge, lite tidigt att säga men det ser lovande ut.

Det som kommer hända närmast är att åka till ikea och köpa luckor och täcksidor så man kan få möblen klar.

Återkommer så fort något händer!

mvh Emil

cimg0001xc7.jpg

cimg0006to3.jpg

cimg0004cw9.jpg

cimg0007kx3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testkörde hela systemet idag och allt funka perfekt, helt sjuk vilken härlig lättande känsla man får när allt funkar som man tänkt sig :)

Måste ge lite beröm för en väldigt fin konstruktion faktiskt. Jag är nästan inne på samma område och har många planer i mitt huvud på hur nästa salt-projekt kommer att te sig.

Jag förstår känslan att sätta igång systemet. Jag var ute till "2-kubiks projektet" och sparkade igång överrinningen, returslangar/pumpar, skummare och fosfat-filtret. Man fick en liten kick av att bara stå på vakt ifall det är nåt som inte går som det är tänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack alla :)

Ska ner och beställa ett Deltec 20 watt UVC och en osmos idag, så efter jag fått osmosen så kommer det nog igång rätt snabbt :)

Skulle bara vilja tacka alla som gett mig råd och hjälp här inne på guiden, utan den hjälpen hade det varit mycket svårt, så ett stort tack till alla här inne och saltvattensguiden !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med föregående talare om att det ser j...igt bra ut. Önskar mitt var lika proffsigt gjort. Jag har funderat lite sen i går då jag såg din rördragning. Det är nämligen en sak jag inte har förstått helt och det är på sista bilden vid de pluggade avtappningarna. Varför har du pluggat den med kopp? Om du har förberett för framtida behov räcker ju det att ha kranarna stängda och ska du använda förgreningarna nu behöver du inte heller plugga dem. Finns säkert någon logisk förklaring som jag missat. Frågar man inte så lär man sig inte heller.

Åter igen:smiley20: -respekt:skal (skålar i cola om du nu är 16 för man vill ju inte göra nått dumt ;) )!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med föregående talare om att det ser j...igt bra ut. Önskar mitt var lika proffsigt gjort. Jag har funderat lite sen i går då jag såg din rördragning. Det är nämligen en sak jag inte har förstått helt och det är på sista bilden vid de pluggade avtappningarna. Varför har du pluggat den med kopp? Om du har förberett för framtida behov räcker ju det att ha kranarna stängda och ska du använda förgreningarna nu behöver du inte heller plugga dem. Finns säkert någon logisk förklaring som jag missat. Frågar man inte så lär man sig inte heller.

Åter igen:smiley20: -respekt:skal (skålar i cola om du nu är 16 för man vill ju inte göra nått dumt ;) )!

Tack Sillen :)

Angående varför jag satt huvar i ändan är för att sen när jag köper så kallade SERTO kranar så är dom gängade, så det ända jag behöver göra sen är att borra ett hål, gänga det och skruva in SERTO kranen :)

Tack än en gång :)

http://www.shop.carlen.biz/

1381670100.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min osmos idag, en AQUATIC NATURE ANTARCTICA 120.

Så just nu går den för fullt, hoppas ha fyllt karet om ett par dagar, sen ska jag kila iväg och köpa 35 kg LS och salt. Det känns mycket bra att snart kunna dra igång det man har längtat efter väldigt länge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående varför jag satt huvar i ändan är för att sen när jag köper så kallade SERTO kranar så är dom gängade, så det ända jag behöver göra sen är att borra ett hål, gänga det och skruva in SERTO kranen :)

Tack än en gång :)

http://www.shop.carlen.biz/

Kul att du är ingång med det hela. Den som väntar på nått gott brukar väll det heta ;)

ANg SERTO kopplingen så använde INTE den du skrev/visat. Innehåller mässing!

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 border=0><TBODY><TR><TD>

</TD><TD class=rubrik>Reglerbar vinkelventil inskruvningsgänga d=6</TD><TD vAlign=top align=middle rowSpan=4>1381670100.jpg <TD vAlign=top align=middle rowSpan=4></TD></TR><TR><TD rowSpan=3>transp.gif</TD><TD vAlign=top>

Material: Polyamid. Nålventil av mässing.

</TD></TR></TBODY></TABLE>

Hittar du en utan nålventil utan mässing så säg till

Ta det lungt med ljuset bara och ha koll på nitraten. Bättre att låta det gå lungt och med låga värden av fosfat och nitrat och sakta belasta karet med ljus och lägredjur/fiskar

Kör med Phosfat filter från start tycker jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Koppar och Mässing är döds dömt i ett saltvattensakvarium

Nja jag letar oxså efter en bra, enda jag hittat är en sådan där vit kran med blått vred tror att Deltec har de i sina saker. Själv kör jag med en aquamedic kran 4/6mm slang anslutning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang.. Har köpt en Serto ventil hos GF i dag.PVDF helt i plast,nålventil å allt, kan ju säga att den inte var gratis 725 riksdaler Mvh Kjell

var ju som hittat;)

Måste bara säga, ett grymt snyggt bygge.

Ska följa detta med intresse eftersom jag förmodligen kommer bygga om mitt 375 till salt i framtiden.

Måste bara övertyga frugan att det är grymt med saltvatten med mitt pågående 200 projekt:ler: .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang.. Har köpt en Serto ventil hos GF i dag.PVDF helt i plast,nålventil å allt, kan ju säga att den inte var gratis 725 riksdaler Mvh Kjell

opps där ser man men mycket billigare än en sketen slangpump om man skall mata tex en kalkreaktor så är ju detta mycket bättre med att sätta ett extra uttag på returpumpen

Har du något art nr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

opps där ser man men mycket billigare än en sketen slangpump om man skall mata tex en kalkreaktor så är ju detta mycket bättre med att sätta ett extra uttag på returpumpen

Har du något art nr?

SO 27021-6 heter den jag köpte

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang.. Har köpt en Serto ventil hos GF i dag.PVDF helt i plast,nålventil å allt, kan ju säga att den inte var gratis 725 riksdaler Mvh Kjell

Det lät ju väldigt dyrt :P

Fårse vad jag gör, känns lite surt att lägga 700 spänn på en plastkran :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var ju som hittat;)

Måste bara säga, ett grymt snyggt bygge.

Ska följa detta med intresse eftersom jag förmodligen kommer bygga om mitt 375 till salt i framtiden.

Måste bara övertyga frugan att det är grymt med saltvatten med mitt pågående 200 projekt:ler: .

Tackar Tackar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lät ju väldigt dyrt :P

Fårse vad jag gör, känns lite surt att lägga 700 spänn på en plastkran :o

Nja jag ser det så här istället man slipper köpa en extra pump för att mata med vatten det man skall mata. En slangpump är inte gjord för att köras kontinuerligt så ditt bygge med att använda returpumpen är klockren tycker jag och lättare att ställa in med en sådan här nålventil än en kran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min osmos idag, en AQUATIC NATURE ANTARCTICA 120.

Så just nu går den för fullt, hoppas ha fyllt karet om ett par dagar, sen ska jag kila iväg och köpa 35 kg LS och salt. Det känns mycket bra att snart kunna dra igång det man har längtat efter väldigt länge :)

Jag kommer inte i håg om du skulle ha sand på botten. Jag tänkte ge dig min nybörjar erfarenhet innan du lägger i LS:n. Det har på många ställen diskuterats om man ska skrubba LS.m innan man lägger den i karet. Själv valde jag att inte göra det i hopp om att det skulle finnas något spännande med på stenen. Vad jag ångrar att jag inte gjorde även om jag hade stenen låg i ett annat kar innan jag la i det. Jag hade i dag haft en tunna med saltvatten där jag låtet skölja av stenen utan att skrubba den i syfte att bli av med en massa lösa partiklar som annars lägger sig på botten när du startar cirkulationen. Jag har ingen sand på botten och det såg inget roligt ut på botten i början med massa "botten segment".

Ni som kan mer teori får protestera om jag ger en dum rekomendation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag ser det så här istället man slipper köpa en extra pump för att mata med vatten det man skall mata. En slangpump är inte gjord för att köras kontinuerligt så ditt bygge med att använda returpumpen är klockren tycker jag och lättare att ställa in med en sådan här nålventil än en kran

Håller med dig Wrang att 700 kr, är vad man får betala för en ny pump så på så sätt är det ju inte dyrare. Men 700 kr var ändå rätt saftigt för en liten kran :P Men man blir ju allt tvungen till att köpa en, finns inget annat alternativ ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer inte i håg om du skulle ha sand på botten. Jag tänkte ge dig min nybörjar erfarenhet innan du lägger i LS:n. Det har på många ställen diskuterats om man ska skrubba LS.m innan man lägger den i karet. Själv valde jag att inte göra det i hopp om att det skulle finnas något spännande med på stenen. Vad jag ångrar att jag inte gjorde även om jag hade stenen låg i ett annat kar innan jag la i det. Jag hade i dag haft en tunna med saltvatten där jag låtet skölja av stenen utan att skrubba den i syfte att bli av med en massa lösa partiklar som annars lägger sig på botten när du startar cirkulationen. Jag har ingen sand på botten och det såg inget roligt ut på botten i början med massa "botten segment".

Ni som kan mer teori får protestera om jag ger en dum rekomendation.

Jag kommer köra med sand på botten, hade tänkt lägga i detta senare, tänkte låta karet köras in ordentligt innan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

opps där ser man men mycket billigare än en sketen slangpump om man skall mata tex en kalkreaktor så är ju detta mycket bättre med att sätta ett extra uttag på returpumpen

Har du något art nr?

En sketen slangpump? hehe.. det beror väl på om det är en aqua Medic eller inte.. En riktig doseringspump är klart att föredra att driva en reaktor med.

Nja jag ser det så här istället man slipper köpa en extra pump för att mata med vatten det man skall mata. En slangpump är inte gjord för att köras kontinuerligt så ditt bygge med att använda returpumpen är klockren tycker jag och lättare att ställa in med en sådan här nålventil än en kran

Det finns faktiskt doseringspumpar som man kan köra kontinuerligt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...