Karoline Postat 26 mars 2007 Författare Postat 26 mars 2007 Jag har suttit och läst lite i en av mina böcker om odling av sjöhästar.De är indelade i två kategorier i min bok, den ena kategorin får yngel av lite mindre storlek än den andra och ynglena kräver mindre foder. De i kategori 2 klarar att äta artemia från dag1.Jag vet inte om det står tidigare i tråden, men vad är det för art ni har?Dräktighetstiden varierar med temperatur och art och ligger mellan 10 och 21 dagar tydligen. De blir könsmogna efter mellan 4 månader och 6 månader.Spännande!!Den art vi har är H. Reidi.Står det något om hur svårt det är att få yngel på dem? Jag har också börjat plugga på lite extra nu om dem. Men man är ju ingen stjärna på engelska, så det tar ju lite tid Då har ju våra varit könsmogna ett tag, undra vad vi gör för fel.Fast sen vi började mata på utav bara den, så märker jag att hanarna blåser upp sig oftare.Kanske har lite för kallt vatten?!Hmm, tror att det ligger på 24-25 grader./karro
Jaken Postat 28 mars 2007 Postat 28 mars 2007 H. Reidi tillhör de som är i kategori 1 i min bok, dvs har yngel som är under 8mm. Och behöver mindre foder till att börja med. Phyto och Rotifiers.Jag ska läsa på lite mer om dom så ska jag se om jag hittar någon info om den sorten.
Karoline Postat 30 mars 2007 Författare Postat 30 mars 2007 H. Reidi tillhör de som är i kategori 1 i min bok, dvs har yngel som är under 8mm. Och behöver mindre foder till att börja med. Phyto och Rotifiers.Jag ska läsa på lite mer om dom så ska jag se om jag hittar någon info om den sorten.En är kanske på g nu. Vi flyttar över honom imorgon till nanot
Jaken Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 Perfekt, hela kullen clowner som skulle kläckas i dag blev uppäten så det finns resurser om ni är intresserade.
Karoline Postat 30 mars 2007 Författare Postat 30 mars 2007 Perfekt, hela kullen clowner som skulle kläckas i dag blev uppäten så det finns resurser om ni är intresserade.Vad trisst, vad/vem åt upp dem? Hur gick/går det med förra kullen?Vi är absolut intresserade, fast ni hjälper oss va? Han sätts i nanot imorgon, och sen får vi se om han är gravid på riktigt.
Jaken Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 Patrik misstänker att det är hans lilla röda firre, Pseudochromis Xxx.Ja, vi får hjälpas åt och göra ett försökFörra kullen gick åt pipsvängen tyvär.
Gabbi Postat 21 april 2007 Postat 21 april 2007 Reidins yngel är helt klart under en centimeter. Dom är jättesmå. Bara de allra största klarar att ta nykläckt artemia.
stigigemla Postat 21 april 2007 Postat 21 april 2007 Skryt litet med sjöhästynglen på jobbet är du snäll.Och hur ni gör.
Karoline Postat 22 april 2007 Författare Postat 22 april 2007 Vi är under uppgradering. Sex ny hästar har tillkommit Riktigt små och söta (inga yngel). Alla äter bra och verkar trivas.Bilder kommer när allt är klart./Mvh Anders & Karro
Karoline Postat 1 maj 2007 Författare Postat 1 maj 2007 Vi har ju avecklat vårt 860 liters akvarie och det enda som fick flytta över till våra sjöhästar var vårt mandarinpar, 4 eremiter och ca 20 sniglar.Men ikväll hände det något kul. Mandarinparet lekte på riktigt och släppte rom. Hur kul som helst att se. Vi funderar på att ev pyttsa upp romen nästa gång vi ser det.Är det någon som vet någon bra länk till en mandarin sida? //Anders & Karro
Capote Postat 2 maj 2007 Postat 2 maj 2007 Vi har ju avecklat vårt 860 liters akvarie och det enda som fick flytta över till våra sjöhästar var vårt mandarinpar, 4 eremiter och ca 20 sniglar.Men ikväll hände det något kul. Mandarinparet lekte på riktigt och släppte rom. Hur kul som helst att se. Vi funderar på att ev pyttsa upp romen nästa gång vi ser det.Är det någon som vet någon bra länk till en mandarin sida? //Anders & KarroHär är ett parhttp://ozreef.org/library/articles/mandarin_survey.htmlhttp://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=824111&perpage=25&pagenumber=1
Karoline Postat 16 maj 2007 Författare Postat 16 maj 2007 Så här långt har vi kommit.Akvariet är 150x60x60.Sumpen står i ett avskilt rum (150x45x40).Skummaren är en Fauna Marin Ultraskim 2.UV:t är ett Deltec 39w.Belysningen består av 4x54w & 2x80w (3 Osram 67 och 3 Fauna Marin i blandade kulörer).Kommer köra med 2 Koralia 2 pumpar.Ca 60-70 kg sten (mycket sten i sumpen).Som ni ser så hjälpte Yoda till
Karoline Postat 17 maj 2007 Författare Postat 17 maj 2007 Det där blir häftigt hörrni! Det hoppas jag Ska bli så skönt att ha hästarna i ett riktigt kar med sump.Idag ska vi börja bygga revpelare./Karro
kjell Postat 17 maj 2007 Postat 17 maj 2007 Hej! Det ser bra ut! Hur mycket teknik har ni tänkt att ha till hästarna?Mvh Kjell
Karoline Postat 17 maj 2007 Författare Postat 17 maj 2007 Hej! Det ser bra ut! Hur mycket teknik har ni tänkt att ha till hästarna?Mvh KjellTja!Tack!Vi ska ha skummare, uv och lite pumpar /Karro
Karoline Postat 19 maj 2007 Författare Postat 19 maj 2007 Nu är dom i, här kommer lite bilder Pelarna i:Höger sida:Kortsida:Vänster sida:Lite andra bilder:Mvh//Anders & Karro
Laggeman Postat 19 maj 2007 Postat 19 maj 2007 Gillar upplägget med sten starkt!Berätta gärna hur ni satt samman stenen i pelarna.Jag tror era invånare kommer stormtrivas!
Karoline Postat 19 maj 2007 Författare Postat 19 maj 2007 Gillar upplägget med sten starkt!Berätta gärna hur ni satt samman stenen i pelarna.Jag tror era invånare kommer stormtrivas! Tack, vi är jätte nöjda. Vi härmade Bjarne (Adddo) med pelarna. Vi använde några 10 mm akrylstavar. Först så borrade vi hål i stenen, sen trädde vi på dem på stavarna och limmade med korall lim imellan.Mvh/Anders & Karro
Sunny Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Wow så snyggt.Ni har inga funderingar på DSB då ? Mvh,Sunny
Rekommenderade inlägg