Gå till innehåll

J.Svärds 600L fish only - Tråd stängd


acuario

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag fick caulerpa av Peter C (Dez3d) och det var ungefär en halv liter.Har byggt en armatur till min sump och till den har jag andvänt ett Arcadia Marinewite 14 000 k 36w PL rör.Jag har mätt nu å det är ungefär 15 liter nu,och det är på en månad.Nu vet jag inte om det är lite,men jag tycker att det växer på bra.Nu är ju det här mitt första kar så jag har inget att jämföra med.

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 224
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

de lysrör som sitter i 36w armaturen är 4 st 9w rör 6500k

den hade nog gjort sitt jobb med färre men starkare rör, tex en armatur med 1000st 1w lampor lyser svagare än en armatur med 1st 1000w lampa i, har inget belägg för detta men det skulle jag satsa mina pengar på.

tror det är därför det går bättre för dig kjell.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en AS New jet som returpump och sedan 3 månader väntar jag på att få tillbaka min streampump som är inne på en garantireparation men som jag inte verkar få tillbaka "Suck" så under tiden får jag slänga i några maxijet och fluvalpumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett gammalt korallskelett av pelarkorall som jag köpte en gång för länge länge sedan och när jag såg den i förrådet så tänkte jag att den måste jag testa igen men jag är tveksam får se om den kommer att vara kvar. Vad säger ni? ska den vara kvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett gammalt korallskelett av pelarkorall som jag köpte en gång för länge länge sedan och när jag såg den i förrådet så tänkte jag att den måste jag testa igen men jag är tveksam får se om den kommer att vara kvar. Vad säger ni? ska den vara kvar?

Som jag skrev tidigare tycker jag den är häftig. Och att det är en död korall gör ju inte saken sämre!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd det är klart att du ska ha så mycket levande sten du bara kan i karet ,det ger ett klart mycket mera naturligt utsende än att ha fina fiskar som vare sig kan gömma sig eller ha något att beta på.Sen om stenen som vissa säger bara e en källa till glas rosor och dålig som nedbrytare så e det mycket trevligare att se en fisk simma bland sten än runt ett nitratfilter.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja det är inte målet att stoppa i så mycket Ls som möjligt, Jag känner dock att 10-20kg Ls utöver de jag redan har skulle bli bra så finns det någon som har bra beg sten så är jag intresserad. Faxestenen kommer med tiden bli täckt av kalkalger och då kommer det inte utseendemässigt att vara någon större skillnad, Jag svarade Janne på frågan vad det är för vits att köra utan skummare och svaret jag skrev var inte hela sanningen. Här kan ni läsa om mina funderingar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12094

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då fick man lite gjort igår också, fick passa på när det var bra väder. Det som ska göras härnäst är att lackabetsa luckorna och montera dem, detta kommer att göras utan gångjärn sen ska den automatiska vattenpåfyllningen fixas, lite LS ska läggas i så karet kommer igång.

1ro5.jpg

2bl4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pvc. Chilenska. Här i Europa så är de ju gråa och trista, snyggare med blått. Första gången jag var i chile passade jag på att köpa lite grann med mig hem och förra året fick jag massor av en chilensk kompis när han kom och hälsade på. En 20mm 90° krök kostade 50 öre på byggvaruhuset, det kan man kalla billigt. Tyvärr är det inte så himla lätt att importera för fabrikerna är inte intresserade av småhandlare och frakten +moms skulle ju höja priset en del men om det fanns en stor marknad här så skulle GPA bäva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nivåvakten och den automatiska vattenpåfyllningen är klar. Luckorna har lackbetsats 2ggr och jag tycker det ser bra ut med lite ljusare nyans då resten är lackbetsats 3 ggr, få se vad regeringen tycker, de ska nu målas på baksidan också. Jag har lagt i 23kg LS och även den första påsen med Zeolit, fosfatrmovern har fått ner fosfaten till ca 0,1 på några dagar. nu är det bara att vänta några veckor och sedan när vattenvärderna är bra så slänger jag i den resterande stenen som det sitter lite skivisar på och mjukisar. fiskarna kommer i sist.

karkopiagx0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

returen stömmar mot påsen fast nu är den i sumpen och en maxijet 1000L cirkulerar vattnet där så det är rätt bra drag nu. jag var hemma hos Stefan Molin igår och hämta 2 st aqua bee pumpar och 3000L satte jag i karet så vattnet rör på sig nu rätt bra i karet. men nu har det det hänt grejer här, fick ett samtal strax före 7 och en kompis skulle lägga ner karet så han hade sten och ett par fiskar som han ville bli av med och jag stack direkt så nu är det ännu mer lS i karet och lite faxe plockade jag bort, bilder kommer när vattnet har klarnat upp. Jag kan säga att jag har fått till det riktigt bra med inredningen nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack själv Stefan, det är kul att komma ut ibland och hälsa på kollegor men vilket väder det var när jag åkte hem och ingen lite översvämning det var borta vid pizzerian ojojoj. jag fick ligga och köra mellan 40-50 km/tim några mil för regnet bara vräkte ner, himlen öppnade slussportarna, såg ingenting i stort sett. jaja. Jag tog några bilder precis nu men det är fortfarande lite disigt i karet. Nu ska det väl räcka med LS och nu blir det antagligen inte mer bilder på ett bra tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...