Gå till innehåll

Bilder från mitt low-tech


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Här är lite bilder från mitt low-tech 100liters, som fungerar utan några större problem. Har varit igång i ca 2år och vattenvärdena är kan inte bli bättre. Nitrat är knappt mätbart och troligtvis fungerar min biologiska rening väldigt bra med en väl inkörd sandbädd på ca 5 cm. Borde egentligen vara lite tjockare men jag vill inte riskera att förstöra balansen genom att fylla på med mer sand.

Teknik:

- Cirkulation. Fluval 1000liter/timme¨

- Belysning 4xT8 (18W)

- Doppvärmare 100Watt

Övrigt:

Vattenbyte ca 15 liter varannan vecka. Sedan tillsätter jag också TM Bio-Ca(15ml/vecka) och Bio-Mg(5ml/vecka) i pulverform. Coralife flytande Strontium(5ml) och Jod(5ml) tillsätter jag varje vecka också.

/ Hälsningar Pär

post-1718-14468913075094_thumb.jpg

post-1718-14468913075182_thumb.jpg

post-1718-14468913075255_thumb.jpg

post-1718-14468913075333_thumb.jpg

post-1718-14468913075415_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för alla kommentarer. Hepatusen blir allt större, så antingen blir det en uppgradering eller att jag säljer den. Men det fungerar bra än så länge och inga sjukdomar. Jag har fakiskt minskat på sten för att ge så mycket simyta som möjligt.

Jag har tidigare haft både skummare och UVC, jag hade dessa monterade i karet, vilket också tog plats, vilket nu har gjort att jag kör utan. Jag har nu kört utan skummare i ca 2månader och vattenvärdena är fortfarande stabila.

När det gäller euphyllian och lika så anemonerna, så är dessa högt placerade, och då funkar det bra med bara T8. Fördelen är låg värmeutveckling, lågavdunstning och så gott som inga alger. Sandbädden är som sagt var nyckeln till at få ner nitratvärdena, jag har tidigare haft problem med höga nitratvärden på 25-50ppm. Jag experimenterade mycket med olika filter med svavelkular, nollnitrat mm- Dock utan resultat. Efter jag succesivt ökat tjockleken på sandbädden så har jag fått igång nitratnedbrytningen och nu har jag knappt mätbara värden.

Mitt clownpar leker konternuerligt och jag har lyckats dra upp ett 50-tal ocellaris...men det är en annan historia.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På överblicksbilden ser det ut som du har ett "innefilter" i högra inre hörnet - stämmer det?

För övrigt är det skönt att man inte är ensam om "low tech" tanken även om jag inte tycker om betteckningen, borde kanske vara "high-Bio" i stället!

Snyggt akvarium i alla fall

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet ser helt klart välmående ut. Men din vattenyta ser inte så trevlig ut, du kanske borde göra något åt den så får du dessutom ner mer ljus i akvariet.

Jo, det är sant. Det är svårt att få ytan ren utan ytavrinning. Jag har tidigare haft kraftigare cirkulation med flera pumpar men anemonen gillar inte för "hårt" flöde. Det är svårt att skapa kraftigt men mjuk cirkulation i ett litet akvarium. Det mesta hamnar för nära utblåsen.

Har du någon annan bra idé? Tacksam för förslag!

/ PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På överblicksbilden ser det ut som du har ett "innefilter" i högra inre hörnet - stämmer det?

För övrigt är det skönt att man inte är ensam om "low tech" tanken även om jag inte tycker om betteckningen, borde kanse varra "high-Bio" i stället!

Snyggt akvarium i alla fall

MVH Lasse

Tack Lasse!

Ja det är innerfilter, där jag varierar filtermedia vidbehov. Just nu har jag ingenting men har ibland kört med rowaphos och kol.

Bra idé med "high-bio", det handlar mycket om det. Väl inkört kar med bra balans.

Jag tror inte man ska underskatta betydelsen av smådjur och mikroorganismer i vattnet. Vad jag tänker på är nedbrytningsbakterier men också både djur och växtplankton. Vilka jag tror man kan förstöra med impeller-skummare och UV bla.

När det gäller sjukdomar så har jag filosofin att sjukdomsbakterier, parasiter mm alltid finns represnterade men att sjukdommar bryter ut först när fiskar blir svaga, stressade så att det uppstår någon form av obalans. Precis som med människor mao.

/ PP

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är sant. Det är svårt att få ytan ren utan ytavrinning. Jag har tidigare haft kraftigare cirkulation med flera pumpar men anemonen gillar inte för "hårt" flöde. Det är svårt att skapa kraftigt men mjuk cirkulation i ett litet akvarium. Det mesta hamnar för nära utblåsen.

Har du någon annan bra idé? Tacksam för förslag!

/ PP

Har du funderat på en Fluval ytavrinning? Kostar en hundring och jag inbillar mig att det skulle fungera ypperligt i ditt kar. Är dock fult och tar lite plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du funderat på en Fluval ytavrinning? Kostar en hundring och jag inbillar mig att det skulle fungera ypperligt i ditt kar. Är dock fult och tar lite plats.

jag har haft en sån... funkade skitbra i mitt 105l. lite småful, men sätter man den i ett hörn så stör den inte så mycket. har beställt en igen då jag sålde den gamla när jag fick för mig att lägga ner... vilket inte blev av :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du funderat på en Fluval ytavrinning? Kostar en hundring och jag inbillar mig att det skulle fungera ypperligt i ditt kar. Är dock fult och tar lite plats.

Precis vad jag också tänkte föreslå! Den verkar vara ett bra alternativ till att lägga tidningspapper på vattenytan varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Allihopa,

Jag har aldrig riktigt kopplat hur Fluvals lösning är tänkt att fungera. Bra med en bild "nizztos", nu är det bara att åka och handla pronto. Jag har för mig att dom har dessa på akvariehobby här i Uppsala. Skulle vara bra att få en renare yta och därmed bättre ljus, eftersom jag ligger på gränsen. Tack Jaken och alla andra för tipsen!

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får komma hit och titta annars Pär. Jag har en sådan inkopplad på insuget till skummaren. Tror de kostar 150:- på Akvariehobby.

Tack för erbjudandet Gustaf, men jag köpte en istället och det fungerar faktiskt bra. Smart och enkel konstruktion!

Här är några bilder efter monteringen, ni får jämföra ytan mot tidigare bilder!

/ Hälsningar Pär

post-1718-14468913101645_thumb.jpg

post-1718-14468913101909_thumb.jpg

post-1718-14468913102137_thumb.jpg

post-1718-14468913102209_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket!

Jag använder Tropic Marins Bio-Calcium och Bio-Magnesium. Bio-calcium innehåller någon form av karbonater. Det står på burken "hydrogenecarbonate", jag tolkar det som väte-karbonat? Hur som helst så funkar det bra! Om jag ligger på rätt Ca & Mg nivåer så blir KH mellan 8-10. Sjunker det så har jag bara i lite mera Bio-Calcium, ligger onormalt högt så kan det vara för lite Mg. Jag använder ungefär 20ml Bio-Calcium och 5ml Bio-Magnesium varje vecka.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...