Gå till innehåll

Roadtrip till Göteborg (via Örebro/Karlstad) tips på inköp! :)


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ikväll kl 21.00 så avgår minibussen med 9 glada akvarister från Umeå ned till Göteborg! :D

Vi kommer att kika in på en mängd olika akvarieaffärer i Göteborg nu på fredag och sedan ett gäng affärer i Örebro och Karlstad på lördag.

Vill gärna ha lite tips på vad jag kan investera i för levande etc som kan vara bra att ha nu fram tills dess att jag ska köpa kirurger och "mer fisk" i början av nästa år.

Hade lite funderationer på att köpa:

Salaris

Snäckor/sniglar

Nån sjöstjärna

Fraggar & Koraller

Levande sten i bra skick!

+ lite lampor / pvc och tillbehör.

Är det något som jag inte bör köpa, eller skulle vara toppen att köpa nu på resan. Har möjlighet att förvara enstaka exemplar i ett inkört akvarie tills dess jag får igång mitt. Har dessutom ca 300-350 kg LS att förfoga med i 3 st akvarier (220 + 375 + 450) från och med tisdag där det finns en del alger.

Vart skall jag köpa LS om jag ska köpa LS i Göteborg / Örebrotrakterna om jag vill ha fint inkörd sten med mycket levande, smådjur etc :)

Tack på förhand!

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det varit idag eller på lördag du hade åkt förbi i Örebro så hade jag ju tipsat om att åka in på reef zone... mycket kul där. Men tyvärr har de inte öppet på fredagar... Fast å andra sidan så kan man ju alltid gå in på www.reefzone.se och kolla efter hans telefonnummer, han har ju faktiskt öppet enligt överenskommelse.

Vi har köpt en del sten där, och den vi har fått har det varit riktigt mycket liv i.

Hoppas ni får en lyckad resa i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skogsflickan: Vi har kollat med Reefzone och det verkade som han hade ont om saker nu. Tydligen sålt ut väldigt mycket och väntade inte in en leverans innan vi kom ned =/

Vi åker förbi Reefzone på lördag .Det är på fredag vi är i Göteborg och Lördag i Karlstad / Örebro :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att Jörgen i vår Akvarieförening (Jorgas här på forumet) ringde dit och då var det int mkt som dem hade inne som vi var intresserade av.. dvs koraller och snäckor och sånt :)

Så mkt fisk kan jag inte köpa än då akvariet inte är igång..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju förstås bli svårt att hålla liv i en fisk på torra land... Då har det blivit ordentligt urplockat de senaste dagarna, för sist vi var där så fanns det iaf massor med koraller... Men det där kan ju ändras fort... Kan ju om inte annat tala om lite hur det ligger till så fort jag kommer hem =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Göteborg med omnejd finns Marinakvariet Herkuleszoo och Ciklidleken samt Sjöfartsmuseet och Universeum. Ska du ha pvc så kolla hos processinggruppen i Kungsbacka dom har mycket o nämner du att de e saltvattensakvarist så brukar dom ge lite rabatt. Ska du ha LS så kika på Bengts den ska va riktigt fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju förstås bli svårt att hålla liv i en fisk på torra land... Då har det blivit ordentligt urplockat de senaste dagarna, för sist vi var där så fanns det iaf massor med koraller... Men det där kan ju ändras fort... Kan ju om inte annat tala om lite hur det ligger till så fort jag kommer hem =).

Du kan ju skriva här på forumet hur det låg till :)

Jag far väl härifrån vid 20-tiden skulle jag tro..

Till er övriga:

De butiker som vi ska besöka är:

Zoomässan i Kungsbacka

Marinakvariet

Nols ciklidhobby i Nol

Gubbero Zoo

Universeum (måste ju fara dit om man är i Gbg!)

Ciklidhuset i Lerum

Aquarium malawi i Örebro

Akvariekällaren i Örebro

Amazon i Karlstad

Mer än så kommer vi nog tyvärr inte hinna med.

Vi är inte bara saltare, så sötarna kommer få sin beskärda del också ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoomässan har precis bytt butikslokal. Där finns ingen saltvattens avdelning men dom har mycke annat. Sjöfartsmuseet tycker jag ni ska ta er tid å besöka de e bra uppyggt med inglasade sumpar så man ser utrustningen plus att Ninni och Luc där e fruktansvärt trevliga och säkert ger er en liten tour.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart skall jag köpa LS om jag ska köpa LS i Göteborg / Örebrotrakterna om jag vill ha fint inkörd sten med mycket levande, smådjur etc :)

Lerum - Ciklidleken:

Antar att du kommer på E20 så efter Alingsås-Floda så kommer du till Lerum. cirka 3,5mil söder om Alingsås.

-Ta av sista avfarten Hultanmotet. Finns bara 2 avfarter till Lerum så ta sista.

-Efter denna kurva så ta första vägen till vänster så ligger Ciklidleken i ett Gulthus på högersida

post-736-14468913101077_thumb.jpg

Göteborg - Marinakvariet:

-Kör mot Malmö

-Vid avfarten Möldal så tror jag att denna avfart heter ÅbroMotet.

-Ligg i högerfilen hela tiden så kommer man rätt.

-Kommer då till en rondell (man ser en statoil mack snett högerfram) tag vänster i denna så åker man över söderleden mot Astra Zenica.

-Kör rakt igenom denna rondell fortsätt framåt

åk igenom en till liten rondell

-Fortsätt framåt efter ca 200meter så ligger det ett stort hus på vänster sida sväng vänster här.

-Kör på denna väg mot E6 så har du Santa Maria på vänster sida.

-Sväng vänster kör ca 400meter nu mot Astra Zenica igen till det tar stopp (stora grindar)

-Kolla nu åt vänster igen så ser du MarinAkvariet där inne

post-736-14468913101344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wrang! :)

Jag har hunnit dra ut både stora kartor och vägbeskrivningar från hitta.se och eniros "vägbeskrivningstjänst". Jag menade snarare om det är någon butik som har inne någon riktigt fin LS till bra kurs som någon vet av.:smiley9:

De två ställen som du rekommenderade har vi i planerna =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara medela att jag vid 23 tiden lämnade av en mycket trött minibuss (plus pasagerare) ca 800 m från deras vanrarhem. Hoppas de klarar sig fram. Är det någon som tror att de var försenade?

MVH Lasse

Beror väl på om de har reviderat sin orginalagenda.. ;)

Fick den mailad av Fredrik.. Fnissade lite när jag såg slutet.

--

[16:00] Fredag Universum

[17:00] Fredag Ciklidhuset i Lerum

--

Men huvudsaken är att de hann med allt och att Göran var vaken.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, nu är vi hemma iaf. Tidsschemat sprack som en hammare genom en glasruta =)

Men det blev överlag en bra resa iaf! Förseningarna hade sina fördelar också. Mer tid med Lasse & CO ;)

Nu är det sova som gäller för min del. Får se när man stiger upp senare idag.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...