Hultis Postat 7 maj 2007 Postat 7 maj 2007 det blev ju rätt bra ändå, kan ju inte va lätt att fota ett så långt kar och ändå få med skapliga "närbilder" annars? man kan ju se en och annan halv fisk men va fan.. bra jobbat!
Laggeman Postat 8 maj 2007 Postat 8 maj 2007 Tricket med panorama funktionen är att stå mitt i det du ska fota så att säga, i ditt fall lika långt till båda sidor av karet, sedan ta flera bilder som får lättare att sammanfogas med hjälp av flera bildbrytningar vilket gör det lättare för programmet i datorn att hitta referenspunkter för sammanfogningen.Tänk dig att du står i en klocka mitt i centrum sedan följer du visarna och tar bilder kl. 10, 11, 12, 13, 14 och sedan låter du datorn göra resten med förhoppningsvis ett bra resultat. Du kan även testa att ta fler bilder än så, testa dig fram till vad som blir bäst. Tänk på att ha kameran i samma höjd också.gärna mitt i karets höjd. Ett stativ hjälper dig väldigt mycket här. Lycka till!
jens karlskrona Postat 7 juni 2007 Postat 7 juni 2007 Din avartar-bild ser sköjj ut där du står framför hela jätte anordningen, den och lite nya bilder kanske??
petrol Postat 18 juni 2007 Författare Postat 18 juni 2007 Var hos Stigigemla i går och hämtade ett par småkar som ska kopplas på sumpen.Ett ska bli ett rent filterkar (typ sump) och det andra ska bli refugium-plenium/LS i olika fack.Håller för tillfället på att brottas med nöga nitratvärde, hoppas att denna setup ska lösa problemen.Har lite väl mycket fisk och de flesta börjar bli fullvuxna nu. Bilder kommer senare när jag ändrar om bakom akvariet.
petrol Postat 21 juni 2007 Författare Postat 21 juni 2007 Var hos Stigigemla i går och hämtade ett par småkar som ska kopplas på sumpen.Kul vad van man blir med stora kar, nu ser man att småkaren igentligen inte är så små.Här kommer bilder på när jag får hjälp att testa så kopplingarna är täta.Konstigt att när man får "hjälp" att det ändå tar 10ggr så lång tid:smiley24:
petrol Postat 24 juni 2007 Författare Postat 24 juni 2007 Nu är den extra sumpen på plats, blev ett RDSB (bland annat). Får se när den "kickar i gång" om det blir någon skillnad. Karet håller ett jä**a liv på returen. Hoppas på lösning i morgon.Håller på att skaffa rör till det "blå" karet. Ska bli ett refugium när det är klart.
aerie Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Låter som ett spännande projekt det här... *önskar mig mer utrymme för att kunna göra samma sak*
petrol Postat 10 juli 2007 Författare Postat 10 juli 2007 Låter som ett spännande projekt det här...Det är det!! Spenderar mer tid bakom akvariet än framför.. Otroligt häftigt att se hur snabbt djuren befolkar ett nytt kar.Nu är refugiumet äntligen klart (fattes en slang)!Har sköljt 100KG med dolomitkalk, känns som jag kan det nu..Stoppat ner LS och väntar.. Nu ska det puttra ett tag innan det kopplas in.Ska försöka ta några bilder.
wrang Postat 11 juli 2007 Postat 11 juli 2007 Hittade detta medel kanske kan vara nåt för din kommande DSBSand Boost 177ml für ca. 20.000l
petrol Postat 13 juli 2007 Författare Postat 13 juli 2007 Kanske kan vara något. Får läsa lite om Sand Boost.Dolomiten hittade jag i ett lokalt kalkbrott (Tack Stigigemla och Lasse).
petrol Postat 30 december 2007 Författare Postat 30 december 2007 En liten redogörelse så här på slutet av året:Karet kommer att få gå på halvfart i och med min barnakull.När jag tog vattenprover häromdagen så fick jag avbryta för att fixa två flaskor välling och en blöja. Då någonstans förstod jag att det är inte hållbart som jag har det nu.Kommer att sälja av en del så småningom och försöka hålla karet vid liv något år frammåt.sedan kan jag börja köra för fullt igen.
Vargklo Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Det var tråkigt att höra, Petter, men livet har ju sina prioriteringar. First things first säger en bok jag nu läser över helgerna.Men samtidigt, en gång akvarist, alltid akvarist Du har ju två kar, gäller det du säger båda karen?
petrol Postat 30 december 2007 Författare Postat 30 december 2007 Två kar, ett system. I det lilla karet går det bara en drake och en muräna.
Sillen Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Tråkigt på sätt och vis men livet har sin gång och vi måste prioritera och då är det lätt att välja barnen eller akvariet, i alla fall för mig. Tror nystarten kommer skapa ett större sug också!
Freddi Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Håller med Crille, bra lösning!!! att gå ner på spar låga och sen när tiden räcker till och orken,suget kommer tillbaka riktigt ordentligt så sparkar man igång igen.
ramq Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Själv har jag svårt att finna tillräcklig tid för mitt kar också, men på något sätt så blir det var det blir i alla fall, fastän man har en dotter på 1,5år. Däremot är jag inte klar ännu och mindre tid lär det bli om ~7 månader.(Ja, ni gissade rätt)
petrol Postat 30 december 2007 Författare Postat 30 december 2007 Själv har jag svårt att finna tillräcklig tid för mitt kar också, men på något sätt så blir det var det blir i alla fall, fastän man har en dotter på 1,5år. Däremot är jag inte klar ännu och mindre tid lär det bli om ~7 månader.(Ja, ni gissade rätt)Grattis:balonger
DaTrucka Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Själv har jag svårt att finna tillräcklig tid för mitt kar också, men på något sätt så blir det var det blir i alla fall, fastän man har en dotter på 1,5år. Däremot är jag inte klar ännu och mindre tid lär det bli om ~7 månader.(Ja, ni gissade rätt)Bara att gratulera.Jag kommr själv vara i samma situation om ~7 månader, så jag ska passa på att göra så mycket som möjligt med karet innan det är dax så det kan rulla på med så mycket automatik som möjligt.Men vi kommer säkert allihop att komma tillbaka med fulla krafter igen när tid tillåts.Tycker det verkar som ett bra beslut att hålla det vid liv istället för att sälja allt.Lycka till.
Thessan Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Jag kan förstå att man har dåligt med tid med småbarn och allt och barnen måste få sin tid de kräver. Tycker själv att jag inte riktigt hinner med ibland även om jag bara är en Desperate housewife som sitter vid ritbordet mellan varven när uppdrag droppar in. Själv ska jag bli mormor om ca 6 v och jag känner oxå att det är tur i oturen att jag ska lägga ned tillfälligt pga flytt för hur det än är så vill man finnas till hands när ens ungar får egna smultron. Då är det nog vettigt som du gör Petrol att gå på sparlåga och ta nya tag när tiden finns. Marko och Björn - Grattis grabbar även om jag tycker det är skönt att den tiden är förbi så är det alltid roligt med bäsar
adddo Postat 31 december 2007 Postat 31 december 2007 Bra beslut iallafall att dra ner det till sparlåga så är det bara att köra på igen när ungaran blivit lite större.
petrol Postat 3 januari 2008 Författare Postat 3 januari 2008 Då var de flesta firrarna avyttrade, nu ska det stå och puttra i något år.Funderar lite på att skaffa någon mer florida, kan bli några stycken på något år om de får stå i fred från pillande händer.
Rekommenderade inlägg