Gå till innehåll

Petrols nya system


petrol

Rekommenderade inlägg

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tricket med panorama funktionen är att stå mitt i det du ska fota så att säga, i ditt fall lika långt till båda sidor av karet, sedan ta flera bilder som får lättare att sammanfogas med hjälp av flera bildbrytningar vilket gör det lättare för programmet i datorn att hitta referenspunkter för sammanfogningen.

Tänk dig att du står i en klocka mitt i centrum sedan följer du visarna och tar bilder kl. 10, 11, 12, 13, 14 och sedan låter du datorn göra resten med förhoppningsvis ett bra resultat. Du kan även testa att ta fler bilder än så, testa dig fram till vad som blir bäst. Tänk på att ha kameran i samma höjd också.gärna mitt i karets höjd. Ett stativ hjälper dig väldigt mycket här. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Var hos Stigigemla i går och hämtade ett par småkar som ska kopplas på sumpen.

Ett ska bli ett rent filterkar (typ sump) och det andra ska bli refugium-plenium/LS

i olika fack.

Håller för tillfället på att brottas med nöga nitratvärde, hoppas att denna setup ska lösa problemen.

Har lite väl mycket fisk och de flesta börjar bli fullvuxna nu.

Bilder kommer senare när jag ändrar om bakom akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var hos Stigigemla i går och hämtade ett par småkar som ska kopplas på sumpen.

Kul vad van man blir med stora kar, nu ser man att småkaren igentligen inte är så små.

Här kommer bilder på när jag får hjälp att testa så kopplingarna är täta.

Konstigt att när man får "hjälp" att det ändå tar 10ggr så lång tid:smiley24:

post-1039-1446891418462_thumb.jpg

post-1039-14468914184845_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är den extra sumpen på plats, blev ett RDSB (bland annat). Får se när den "kickar i gång" om det blir någon skillnad. Karet håller ett jä**a liv på returen. Hoppas på lösning i morgon.

Håller på att skaffa rör till det "blå" karet. Ska bli ett refugium när det är klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Låter som ett spännande projekt det här...

Det är det!! Spenderar mer tid bakom akvariet än framför.. :smiley9:

Otroligt häftigt att se hur snabbt djuren befolkar ett nytt kar.

Nu är refugiumet äntligen klart (fattes en slang)!

Har sköljt 100KG med dolomitkalk, känns som jag kan det nu..

Stoppat ner LS och väntar.. Nu ska det puttra ett tag innan det kopplas in.

Ska försöka ta några bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

En liten redogörelse så här på slutet av året:

Karet kommer att få gå på halvfart i och med min barnakull.

När jag tog vattenprover häromdagen så fick jag avbryta för att fixa två flaskor välling och en blöja. Då någonstans förstod jag att det är inte hållbart som jag har det nu.

Kommer att sälja av en del så småningom och försöka hålla karet vid liv något år frammåt.

sedan kan jag börja köra för fullt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag svårt att finna tillräcklig tid för mitt kar också, men på något sätt så blir det var det blir i alla fall, fastän man har en dotter på 1,5år. Däremot är jag inte klar ännu och mindre tid lär det bli om ~7 månader.

(Ja, ni gissade rätt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag svårt att finna tillräcklig tid för mitt kar också, men på något sätt så blir det var det blir i alla fall, fastän man har en dotter på 1,5år. Däremot är jag inte klar ännu och mindre tid lär det bli om ~7 månader.

(Ja, ni gissade rätt)

Grattis:balonger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag svårt att finna tillräcklig tid för mitt kar också, men på något sätt så blir det var det blir i alla fall, fastän man har en dotter på 1,5år. Däremot är jag inte klar ännu och mindre tid lär det bli om ~7 månader.

(Ja, ni gissade rätt)

Bara att gratulera.

Jag kommr själv vara i samma situation om ~7 månader, så jag ska passa på att göra så mycket som möjligt med karet innan det är dax så det kan rulla på med så mycket automatik som möjligt.

Men vi kommer säkert allihop att komma tillbaka med fulla krafter igen när tid tillåts.

Tycker det verkar som ett bra beslut att hålla det vid liv istället för att sälja allt.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan förstå att man har dåligt med tid med småbarn och allt och barnen måste få sin tid de kräver. Tycker själv att jag inte riktigt hinner med ibland även om jag bara är en Desperate housewife som sitter vid ritbordet mellan varven när uppdrag droppar in. Själv ska jag bli mormor om ca 6 v och jag känner oxå att det är tur i oturen att jag ska lägga ned tillfälligt pga flytt för hur det än är så vill man finnas till hands när ens ungar får egna smultron.

Då är det nog vettigt som du gör Petrol att gå på sparlåga och ta nya tag när tiden finns.

Marko och Björn - Grattis grabbar även om jag tycker det är skönt att den tiden är förbi så är det alltid roligt med bäsar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...