Gå till innehåll

375 liter av Marko 'DaTrucka'


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • Svar 580
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack alla för berömmet, trots att man aldrig blir nöjd själv.

Jätte fint Marco!

Hojta till när du skall sälja fraggar, vill gärna passa på!

Mvh lotta

Dom är på g nu, hade för mig att du inte ville/kunde ha sps.

Tanken var dock att vänta ett tag med dom till nästa fraggträff (hoppas det blir snart), men någon kan jag säkert kränga av till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för berömmet, trots att man aldrig blir nöjd själv.

Dom är på g nu, hade för mig att du inte ville/kunde ha sps.

Tanken var dock att vänta ett tag med dom till nästa fraggträff (hoppas det blir snart), men någon kan jag säkert kränga av till dig.

Vore jätte bussigt Marco, säj till, jag vet ju var din brevlåda bor-skrattar hysteriskt

Mvh Lotta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Kände att jag behöver ha en paus från ommöbleringar, städa ur källarförråd mm. Så här kommer en liten uppdatering.

Hade en liten incident med min doserpump till ballingen i början av veckan, slangarna i pumpen börjar bli så slitna att dom läcker igenom, vilket resulterade i att det rann/droppade (hävert) ungefär 1,5 liter under ett dygn från dunken med karbonaterna (doserar i vanliga fall 90ml/dygn). Det mesta ser dock ut att må hyffsar bra, bara några av mina SPS fraggar har strukit med (hilttills ska väl tilläggas).

Har inte vågat mäta halten än, blir nog bara mer orolig då. Ca och Mg doserar jag manuellt tills jag får hem dom nya slangarna till pumpen, kommer under nästa vecka.

Edit: Justja, kom på att jag byggt om lysrampen lite då jag kan knö in en 54w t5 oxå, det kommer bli en FijiPurple tror jag, har ju redan tidigare blått och vitt 50-50%.

Lite bilder är väl på plats med alla tagna idag.

Yuma tror jag. Växer lååååångsamt.

2008_06280051.jpg

Xenian den växer iaf, typ 10cm på en månad.

2008_06280048.jpg

Eldkorallen den växer så det knakar, och dom andra börjar få bättre färgen nu.

2008_06280044.jpg

En relativt ny Tricolor, ungefär en månad i mitt kar.

2008_06280037.jpg

Å sist men inte minst en helbild.

2008_06280041.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första bilden är nog en floridavariant men det intressantaste är det bakom rickordean. Jag har dessa i mitt kar och det är en typ av hydroid som verkligen kan växa till ordentligt (och över allt annat) Är dock rätt lätt att kontrollera - bara att ta sugslangen med jämna mellanrum och suga bort det mesta.

Se http://web.archive.org/web/20001212142000/http://www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/1997/oct/features/1/default.asp

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första bilden är nog en floridavariant men det intressantaste är det bakom rickordean. Jag har dessa i mitt kar och det är en typ av hydroid som verkligen kan växa till ordentligt (och över allt annat) Är dock rätt lätt att kontrollera - bara att ta sugslangen med jämna mellanrum och suga bort det mesta.

Se http://web.archive.org/web/20001212142000/http://www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/1997/oct/features/1/default.asp

MVH Lasse

Tack.

Har försökt hitta en vettig länk om just detta bruna elände, trots att den är lätt att hålla efter så är den inte särskit rolig att tas med, växer över allting som sitter omkring den. Som tur är så verkar den inte prida sig över hela karet hur som helst, utan håller sig på sin sten, några få tussar har jag hittat lite här å där, men dom är lätta att ta bort (bla den med ricordean).

En erfarenhet till är att den helt plötsligt bara försvinner och tynar bort på ett par dagar, för att en vecka senare komma tillbaka, har inte kommit på smbandet till varför, men försöker komma ihåg vad jag gjort dagarna innan den försvunnit. Hoopas luska ut det så småningom så man kan motverka den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en hydroid som använder fotosyntes och som alla hydroider även fångar små byten. Vad jag har förstått så är den rätt så känslig för rätt förhållanden och det är inte alla som lyckas ha den i sitt kar vilket kan ses som att både jag och du har relativt bra vattenförhållanden. Jag har mycket partiklar i mitt vatten och jag tror att det är en av anledningarna till att den fungerar bra i mitt kar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en hydroid som använder fotosyntes och som alla hydroider även fångar små byten. Vad jag har förstått så är den rätt så känslig för rätt förhållanden och det är inte alla som lyckas ha den i sitt kar vilket kan ses som att både jag och du har relativt bra vattenförhållanden. Jag har mycket partiklar i mitt vatten och jag tror att det är en av anledningarna till att den fungerar bra i mitt kar.

MVH Lasse

Jag har ju oxå en hel del partiklar, så visst kan det ha ett bamband.

Tack alla för berömmet, det värmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Äntligen har jag jagat ifatt på en dator så webcamen kan gå dygnet runt. Det återstår dock att se om datorn klarar av belastningen, det sitter en 2Ghz processor i den så det borde räcka men bara 512Mb ram (kommer 2Gb i framtiden). Om det inte funkar för tillfället så prova igen senare, ska försöka hålla ett öga på den ifall den "hänger" sig.

Här finner ni den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marko!

Det funkar, jyst! :smiley20:

Fick in lite motljus från ditt fönster in i ditt kar, men tittar förbi igen lite senare. ;)

En bra ide med detta att kunna ha en kamera på sitt kar, så man kan själv titta på det då man är någon annanstans. Kanske man själv skulle införskaffa. :)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marko!

Det funkar, jyst! :smiley20:

Fick in lite motljus från ditt fönster in i ditt kar, men tittar förbi igen lite senare. ;)

Mjo. Verkar som den går hyffsat.

Motljuset ja, det måste jag göra något åt, tyvärr har jag inte mycket andra ställen å sätta kameran på, får spåna lite på det, ska kolla om jag kan sätta den högre opp å vinkla den lite neråt.

En bra ide med detta att kunna ha en kamera på sitt kar, så man kan själv titta på det då man är någon annanstans. Kanske man själv skulle införskaffa.

Det var faktiskt av den orsaken jag skaffade den, eftersom man jobbar som man gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen har jag jagat ifatt på en dator så webcamen kan gå dygnet runt. Det återstår dock att se om datorn klarar av belastningen, det sitter en 2Ghz processor i den så det borde räcka men bara 512Mb ram (kommer 2Gb i framtiden). Om det inte funkar för tillfället så prova igen senare, ska försöka hålla ett öga på den ifall den "hänger" sig.

Här finner ni den.

Trevligt med en webbcam till här på forumet som streamar!

Hoppas att du skall kunna ha igång den hela tiden.

Vad har du för program i datorn för kameran?

Vart sitter kameran mot karet på kortsidan eller framsidan.

Ang motljuset så blir du kanske först med att ha den i karet i en Plexiglas låda ;)

När jag körde vanlig webbcam så hadde jag programmet Active WebCam tyckte det funkade kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med en webbcam till här på forumet som streamar!

Hoppas att du skall kunna ha igång den hela tiden.

Vad har du för program i datorn för kameran?

Vart sitter kameran mot karet på kortsidan eller framsidan.

Ang motljuset så blir du kanske först med att ha den i karet i en Plexiglas låda ;)

När jag körde vanlig webbcam så hadde jag programmet Active WebCam tyckte det funkade kanon

Hittills har den gått utan stopp, visserligen bara ett dygn men ändå.

Streamar den med Windows Media Encoder, ganska simpelt program med hyffsat mycket möjligheter.

Kameran sitter på kortsidan, kan inte ha den mot framsidan.

Hmmmmmm.... Plexilåda... Där sa du nått. Det jobbiga blir nog att hålla den ren från kalkalger, det blir ju en ful låda i karet med, tål dock att funderas på, :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...