Dellan1980 Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 vart kan man köpa en sån där vacker fisk som du har på bild och kallas mandi ? sen är den en svår eller enkel fisk att ha ? Citera
peppelito Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 vart kan man köpa en sån där vacker fisk som du har på bild och kallas mandi ? sen är den en svår eller enkel fisk att ha ?Pterosynchiropus splendidus Anses som svår att få att äta "vanlig" mat, lever på småkryp i stenen. Jag fick dock min att äta pellets! Citera
Dellan1980 Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 du är en strålande person men jag matar mina med fryst foder ? skulle det kunna passa bra för denna fisk ! då jag oftast ger dom små räkor typ och cyklops Citera
Sunny Postat 8 september 2011 Författare Postat 8 september 2011 Tack, Bjarne, tänkte faktiskt "den här skulle bjarne gilla" när jag la upp den Helbild... joda det kommer.. karet är så stökigt för närvarande.. dessutom har jag vit sant i och funderar på att byta till svartgrus, om man kan få tag i det Janne: stämmer bra det tror den är ca 7cm i diameter.Dennis: Kan bara hålla med peter, bilderna på mandarinen är dessvärre från det gamla karet och han åt det som fanns bland stenarna endast,han var lite för slö för att få tag i maten som jag matade, så det är viktigt att tänka på konkurens när du skaffar en Mandarin om inte det så behöver du ett relativt stort kar med mycket sten.Jag har dock ett par i mitt nuvarande kar och iochmed att fiskvalet är lite lugnare har de fått tid och möjlighet att ta det som matas därav har de börjat äta frysfoder.Matar knappt med pellets men det vore optimalt att kunna få dem att ta det med.Peter: Tackar,kommer snart bilder på fler Citera
Dellan1980 Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 tack för svaret får bli sånna till mitt stora jag ska ha i lilla huset på gården Citera
Sunny Postat 12 september 2011 Författare Postat 12 september 2011 Börjar gilla det här med mindre kar även om det har sina nackdelar så börjar man se fördelarna med det "Less is more" fast det vore schysst o hitta en fisk som såg ut som antingen dvärdkejsare,fjäril eller kirurg och vore helt reef safe till detta kar och som inte växer ur.Nåja passar på att lägga upp en liten film som ett bra avslut på kvällen Neopetrolisthes maculatus MvhSunny Citera
adddo Postat 12 september 2011 Postat 12 september 2011 Skitcool. Påminner om min gamla som jag aldrig fick ID påhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?13135-Bjarne-s-Saltf%F6ljet%E5ng&p=152766&viewfull=1#post152766 Citera
Sunny Postat 12 september 2011 Författare Postat 12 september 2011 Bjarne din var helt klart coolare ! jag har också haft en liknande art, min var knall-lila med gula filter. Tyvvär är det bara porslins varianterna som verkar finnas till salu.Det som jag tycker är coolt med dem är hur de gillar att leva i symbios med anemoner. Citera
litetsmultron Postat 13 september 2011 Postat 13 september 2011 har du kvar din feather star ? Citera
Sunny Postat 13 september 2011 Författare Postat 13 september 2011 Nepp,sålde den med allt annat levande från det gamla karet.Mvh Citera
litetsmultron Postat 13 september 2011 Postat 13 september 2011 Okey men du fick den att överleva då ett bra tag eller? Citera
Sunny Postat 14 september 2011 Författare Postat 14 september 2011 Jo det gick bra så länge jag hade den, den tappade inga fjädrar och återhämtade de fjädrar den tappade vid transport, men det är så osäkert om vad som krävs för att hålla dem vid liv och skillnader från art till art, så hade nog inte provat med en sån igen innan jag har lite mer konkret information.Tänkte däremot prova lite mörker koraller som förrut, så får se hur detta går.den är med lite på bilden nedanMvhSunny Citera
Maglofster Postat 14 september 2011 Postat 14 september 2011 Fin polypexpansion på den Gorgonian! Citera
Sunny Postat 15 september 2011 Författare Postat 15 september 2011 Man vill ofta så mycket så fort,men inget bra sker snabbt inom denna hobby.. så får se.. misstänker att jag övermatat mina scolys vilket inte ska vara bra.Men de får fasta några dagar framöver En annan Scoly med nattbelysningen på.(ligger lance fish i magen på den )MvhSunny Citera
Dimorb Postat 15 september 2011 Postat 15 september 2011 Hur många scolymior har du?Intresserad av att byta fraggar? Citera
Sunny Postat 16 september 2011 Författare Postat 16 september 2011 Tack Edward, den blir rätt coolt i blåljuset Andre: Jag har bara 3 Scolys, Förstod inte riktigt vad du menade med fraggbyte menar du mot scolymniorna eller allmänt ?MvhSunny Citera
Sunny Postat 17 september 2011 Författare Postat 17 september 2011 Är helt såld i dessa trevliga koraller, däremot sätter det press på resten av akvariet som bara ser tråkigt och dött ut inför dem.Och tillslut alla tre tillsammans MvhSunny Citera
litetsmultron Postat 17 september 2011 Postat 17 september 2011 Ruskigt snyggt! polyperna till vänster innan dina scolys är det mörker koraller? isåfall är det samma som jag har i min tråd?Mvh David Citera
Sunny Postat 18 september 2011 Författare Postat 18 september 2011 (ändrat) Tack Japp det stämmer det är en Diodogorgia nodulifera. Jag hittar inga bilder på en sådan i din tråd, du får gärna länka.Här är en bild på vår lilla Keiko, du kan se gorgonian i bakgrundenMvhSunny Ändrat 18 september 2011 av Sunny Citera
Stensson Postat 18 september 2011 Postat 18 september 2011 Vilken härlig färgklick.Hur är dessa att sköta i karet?Dina ricorderor ser ut att trivas Citera
Sunny Postat 18 september 2011 Författare Postat 18 september 2011 Tack Artur, antar att du med Scolymia ?De ska vara väldigt enkla men växer längsammt.Jag upplever dem även väldigt känsliga för fysisk beröring om man tar i dem för hårt punkterar man lätt huden då skelettet under är ganska räfflat annars är det lungt kräver inte alls särskilt mycket ljus eller flöde och trivs bra i lite skitigare vatten.Nackdelen med dem är att de är ofta ganska dyra och svåra att fragga samt att tillgängligheten på dem i sverige är inte den största.Jo än så länge verkar det mesta trivas MvhSunny Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.