Tedb Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Det är blåkorall. Väldigt fin tycker jag men kan bli en pest den med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Kallas blåkorall pga att skelettet är helt blått du har säkert sett dem som turist. Heliopora coerulea är det latinska namnet om du vill googla loss. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 april 2007 Författare Dela Postat 12 april 2007 Det är blåkorall. Väldigt fin tycker jag men kan bli en pest den med.Jag gillar pest - det bör ju innebära att den växer bra och fort och därmed tar mycket näring. Något latinskt namn?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 ja det är en av de få hårda koraller som verkligen kan sticka iväg det finns flera ställen på rev som totaldomineras av den. Vacker både som levande och död faktiskt. Trivs den så kommer det utt pyttesmå vita polyper ur den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Har en hel del kvar i mitt FO kar, Jag säljer den gärna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 12 april 2007 Dela Postat 12 april 2007 Har den på en del ställen i min burk också. Kan som sagt bli en pest. Den förbrukar rätt mycket kalk när den växer. Den är intressant också ur aspekten att den inte är en hård korall fast den tror det med sitt kalkbaserade skelett. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
skjortan Postat 16 april 2007 Dela Postat 16 april 2007 Den är intressant också ur aspekten att den inte är en hård korall fast den tror det med sitt kalkbaserade skelett.Tja jag trodde också jag var hård för att jag hade kalkskellet! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 april 2007 Författare Dela Postat 16 april 2007 Ja - då har det gått tre veckor och idag fick piloten besked att det var dags att flytta igen efter väl utfört jobb. Jag tog några tester idag..... Ca och KH för att se om jag låg rätt i detta eftersom jag hela tiden nu kört in kalkvatten i samband med påfyllning av dunstat vatten. Jag har en tvåliters petflaska som jag fyller med vatten ända upp - pillar ner lite kalciumhydroxid - på med korken och skaka. Sedan pytsar jag i detta vid utblåsen. Ca 420-430 KH ca 8. Jag gjorde en koll på nitriten också - den indikerade spår av nitrit - inte mer. En sen räd ut i Lerumskogarna och lite nyförvärv kom hem. En räkgoby, en pistolräka, tre okinawa gobies samt tre små Eviota:s. Eviotorna var lite blyga så de vill inte vara med på bild - samma med pistolräkan. Några koraller kom med också.Bilderna under visar två helehetsbilderMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 17 april 2007 Dela Postat 17 april 2007 Det blev tydligen en lyckad räd. Snyggt med klart vatten, och praktiskt med inställbara utblås. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 17 april 2007 Författare Dela Postat 17 april 2007 Om man nu har alla fakta framför sig - varför fungerar inte hjärnan så man tar ett riktigt beslut? Fakta 1: Byggt upp en tjock botten. Fakta 2: Vet att botten inte skall röras. Fakta 3: Har länge stått och beundrat en pistolräka och dess symbiosgoby, behundrat den präktiga sandhögen bredvid stenen. Riktig slutledning - gör intressant men passar inte mig. Mänsklig slutsatts - packa ner dem. Nåväl glöm det där med aquascaping - det sköter någon annan just nu! Men intressant är det - vi får vänta med SPS:erBilderna under visar resultatet av grävmaskinen och den inflyttade hyresgästenEn av Evoiterna har börjat att visa sig redan och nedan är en rätt dålig bild på denMina Okinawa gobys har snabbt hittat en värdkorall i en euphyllia fast de troligtvis inte levt i mer än två år och knappt visste vad en euphylia var innan de flyttade in igår.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 17 april 2007 Dela Postat 17 april 2007 Varför vill du avvakta med SPS:er, Lasse? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 17 april 2007 Författare Dela Postat 17 april 2007 Ja med denna grävmaskinen så får nog det mesta vänta. Han/hon verkar bygga kanaler mellan mina bottenfilterplattor. Jag bävar för att hela min stenhög dånar ner mot nedre plattan. Dock är det gör-roligt. titta på denna film så förstår ni. http://www.youtube.com/watch?v=shhqN7KqTjYNedan visar jag några bilder av arbetsmyran.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dave Postat 17 april 2007 Dela Postat 17 april 2007 Fina djur Lasse!! Pistolräkan, brunspräcklig och fin. Hade en sådan o den grävde som en maskin, köpte sen två blåaktiga, de gräver inte lika mycket. Så folk satsa på en spräcklig, den är hur cool som helst! Som du säger, den gräver upp hela karet då du har så litet.Fortsätt bara, detta blir bra!Dave Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 17 april 2007 Dela Postat 17 april 2007 Jag har en frökenfisk som är 7 resor värre än din gobi att gräva. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 17 april 2007 Författare Dela Postat 17 april 2007 Jag har en frökenfisk som är 7 resor värre än din gobi att gräva.Du skall alltid vara värst Svärd . Det är klart - den har ju mer att gräva i.... dessutom stärkt av vodka och så lite näring som du har måste den ju leta ordentligt för att hitta mat.Edit - goby gör inte ett skit - den bara vaktar. Vid närmsta fara sticker den in och räkan visar sig inte överhuvudtaget. Först gobyn ut sedan räkan.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 17 april 2007 Dela Postat 17 april 2007 Klart nice räka. Han ser ut som en bulldozer när han kommer upp för backen. Synd de väsnas så.Fast man vänjer sig kanske.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 18 april 2007 Dela Postat 18 april 2007 Fantastiska bilder Lasse! Man ser verkligen hur den lilla räkan arbetar. Har sett detta live också och man blir lika förundrad varje gång över hur naturen skapar samspel mellan olika varelser för att få ihop det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 18 april 2007 Dela Postat 18 april 2007 Du skall alltid vara värst Svärd . Det är klart - den har ju mer att gräva i.... dessutom stärkt av vodka och så lite näring som du har måste den ju leta ordentligt för att hitta mat.Edit - goby gör inte ett skit - den bara vaktar. Vid närmsta fara sticker den in och räkan visar sig inte överhuvudtaget. Först gobyn ut sedan räkan.MVH Lasse¨Jaha ännu en lustifikation över vodkan men jag bjuder på den bara för att det är du hehe.. Min fröken letar inte mat i sanden, mat får den tillräckligt den har bara fått för sig att gräva ut en grotta under en korall. Jag har rent och fint vatten i karet och ingen näring eller som jag kallar det skitvatten men så är mina koraller vackra också Klart att du ska börja med sps'er nu Lasse för någon gång måste blöjtiden vara över;) Ha det gött. vi synes kanske på Onsdag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 18 april 2007 Författare Dela Postat 18 april 2007 Uppdatering med en lite bilder. De får tala för sig själva idagMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 18 april 2007 Dela Postat 18 april 2007 Stiligt! Sanden ser verkligen vit ut, är det eremiterna som håller den så fin, eller har du fler djur som hjälper till? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 19 april 2007 Dela Postat 19 april 2007 Uuushhh vad fult!! Lasse, vad heter den där korallen på sista bilden, med citrongobbyn (rätt?) på? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 19 april 2007 Dela Postat 19 april 2007 Va fint det är Lasse !!Patrik jag tror korallen du undrade över är en galaxea. En korall som med svepartentakler är väldigt duktig på att bränna alllt den når. Det finns en annan korall som är ganska lik Galaxea sp. men som är betydligt tåligare än galaxean den heter Solenastrea. Men tyvärr dyker dom inte upp så ofta i handeln. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 19 april 2007 Dela Postat 19 april 2007 fint lasse, blev ju bra med BTN, det trodde jag inte,har sett det i andra saltburkar,där det sett felplacerat ut:smiley20: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 19 april 2007 Dela Postat 19 april 2007 håller med föregående talare, trodde aldrig att det skulle funka med din btn men det gjorde det faktist, riktigt snyggt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 19 april 2007 Dela Postat 19 april 2007 Tummen upp Lasse! Ser jättefint ut. I med lite SPS nu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.