Gå till innehåll

Tottos första saltkar


totto

Rekommenderade inlägg

  • Svar 422
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag fått sand i akvariet och jag måste ju säga att jag blev supernöjd:ler: det bllev ett helt annat akvarie ,och ljuset blev bättre,korallerna och fiskarnas färger framträder mer tycker jag och det ser helt klart naturligare ut, men nu kommer frågan som är avgörande,

Hur sköter man sanden för att hålla den fin? jag köpte såkallad "levande sand" så alla organismer i den ska väl komma igång nu när sanden får ljus på sig, jag ska självklart ha sjöstjärnor och en sån där sandvändande fisk, men hur gör man tex vid vattenbyte? ska man bottensuga i sanden eller ska man låta den vara orörd?

mottager tacksamt skötselråd.

Jag köpte också en hysterix som fick sig en bra plats att stå på efter jag flyttat på sinularian.

fick även tag i korallepoxy så jag kunde fragga lite på min montipora . och en flaska med joes juice så jag kan ta död på glasrosorna, funkade grymt bra, men jag köpte en wundermani ( inte så bra stavat kanske:skrattar:) räka som backup .

post-2831-1446891477555_thumb.jpg

post-2831-14468914775681_thumb.jpg

post-2831-14468914775808_thumb.jpg

post-2831-14468914775919_thumb.jpg

post-2831-14468914776061_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat ett tag på vilken som ska bli den slutgiltiga fisken i mitt akvarium, efter den så tycker jag att det är lagom befolkat (på fiskfronten;)) då kommer den svåra frågan, vilken ska man välja? den fisk i mitt kar man får ta mest hänsyn till att det ska klaffa är väl min zebrasoma flavecens.

här kommer min önskelista ( 1:a plats=vill ha mest, osv nedåt)

1: P. Imperator= otroligt vacker fisk, möjliga nackdelar: den blir stor, kan vara lurig att ha tillsammans med vissa koraller ( men lite svinn får man räkna med:skrattar:)

2: E. Navarchus= samma som föregående

3:Acanthurus Leocosternon= väldigt vacker kirurg men blir också stor, kanske inte kommer överens med min gula kirurg, har för mig att den är en utav dem känsligaste under acklimatiserings perioden (prick)

4: A Japonicus= samma som föregående

5: Chelmon rostratus= vacker fisk med annorlunda utseende, men har hört att den är svår att utfodra och därmed inte lever så länge.

6: Centropyge Loriculus= En riktig färgklick i akvariet och blir inte så stor, men kan vara lurig i ett korallkar.

7: C Bicolor= samma som föregående

8: paracanthurus Hepatus= samma som dem andra kirurgerna.

Jag vill gärna ha era synpunkter på denna önskelista och om ni har några egna erfarenheter utav arterna och vad ni tror om möjligheterna att hålla dem i mitt akvarium, jag vet att många blir stora men om man hittar små ex att stoppa i så får man hellre byta ut dem med tiden ,eller?

Har även tänkt att skaffa ett uvc före eventuellt fiskköp (iaf om det blir en av kirurgerna)

post-2831-14468914786054_thumb.jpg

post-2831-14468914786147_thumb.jpg

post-2831-14468914786244_thumb.jpg

post-2831-14468914786329_thumb.jpg

post-2831-14468914786423_thumb.jpg

post-2831-14468914786511_thumb.jpg

post-2831-14468914786597_thumb.jpg

post-2831-14468914786682_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att vara på den "säkra" sidan så hade JAG valt hepatus eller rostratus men då är ett uvc rekomenderat, dom andra anser jag bli snabbt för stora eller kräva mera simyta. dvärgkejsarna är otroligt fina men en viss risk föreligger att dom knaprar sps:er men storleksmässigt tycker jag dom passar bra/bättre än dom andra på din lista förutom rostratusen då. sen så blir det nog inga problem med dina andra invånare. men man vet inte förrän man provat...

japonicus och vitbröstat passar dåligt in på 340 liter då dom är ena otroliga simmare + att dom kan vara prickskänsliga, spec vitbröstad. och säg nu att du hittar ett litet ex som du stoppar i karet men har tänkt att ta ur den senar om nåt år. det roligaste blir nog för dig om dom vägrar gå i en fisk fälla och du ska jaga dom med håv i ett kar fullt av sps koraller. ring mig isf den dagen för det vill jag se när du jagar en vitbröstad med håv i en proppfullt sps kar :skrattar: jag kan köpa fraggarna av dig som du fixar i samma veva då.. hehe

och en imperator å en Navarchus blir lätt stora så dom hade jag väntat med tills en uppgradering skett eller att ett FO kar hade hamnat i huset.

så hade jag resonerat. finns säkert jättemånga andra aspekter som inte jag tänkt på men jag är bara en newbee :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar Hultis, Du har nog rätt i att många av dem är för stora för mitt kar men iofs så blir flavecens och hepatusen också stora.

växer inte fiskarna i anpassning till det akvariet dem är i då?

tex om man köper en liten imperator så kanske den bara växer till en viss gräns och kanske inte färgar om heller, eller har jag fel?

Jag har pratat med en väldigt erfaren salthandlare och han tyckte att alla skulle funka i mitt kar (om man får tag i små ex) men det är klart, han vill väl sälja dem;)

jag tar gärna emot fler synpunkter och erfarenheter om fiskarna på listan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat ett tag på vilken som ska bli den slutgiltiga fisken i mitt akvarium, efter den så tycker jag att det är lagom befolkat (på fiskfronten;)) då kommer den svåra frågan, vilken ska man välja? den fisk i mitt kar man får ta mest hänsyn till att det ska klaffa är väl min zebrasoma flavecens.

här kommer min önskelista ( 1:a plats=vill ha mest, osv nedåt)

1: P. Imperator= otroligt vacker fisk, möjliga nackdelar: den blir stor, kan vara lurig att ha tillsammans med vissa koraller ( men lite svinn får man räkna med:skrattar:)

2: E. Navarchus= samma som föregående

3:Acanthurus Leocosternon= väldigt vacker kirurg men blir också stor, kanske inte kommer överens med min gula kirurg, har för mig att den är en utav dem känsligaste under acklimatiserings perioden (prick)

4: A Japonicus= samma som föregående

5: Chelmon rostratus= vacker fisk med annorlunda utseende, men har hört att den är svår att utfodra och därmed inte lever så länge.

6: Centropyge Loriculus= En riktig färgklick i akvariet och blir inte så stor, men kan vara lurig i ett korallkar.

7: C Bicolor= samma som föregående

8: paracanthurus Hepatus= samma som dem andra kirurgerna.

Jag vill gärna ha era synpunkter på denna önskelista och om ni har några egna erfarenheter utav arterna och vad ni tror om möjligheterna att hålla dem i mitt akvarium, jag vet att många blir stora men om man hittar små ex att stoppa i så får man hellre byta ut dem med tiden ,eller?

Har även tänkt att skaffa ett uvc före eventuellt fiskköp (iaf om det blir en av kirurgerna)

hej tomas...har som sagt haft alla dessa fiskar ngr gånger om, så här är mina kommentarer:

1)Vacker, oftast revsäker, trachypyllia kan ligga i riskzonen, men sps klarar sej, o även euphyllior o annat med starkt nässelgift. helt klart värt att köpa..ditt akvarium är 300l lite drygt väl, så en ungfisk är inte för stor...den växer långsamt o du kommer kunna ha den ett bra tag. kanske kommer den inte förga ut, men de är isåfall bara bra, för då stannar den lite i växten.

2)ännu mer revsäker, den har jag haft med alla möjliga koraller flera ggr. finns nästan aldrig med ungdräkt, så du kan få ett rätt så litet ex med vuxendräkten. rätt käsnlig i början, men tålig sedan. imperatorn är tåligare. navarchusens "droder" E.Xantometaphon är den mest känsliga.

3)vita prick får du ävgen med uv ljus me denna fisk, fats då ofast bara kortare perioder..utan uv ljus mkt stor risk för mer aggressiva prickutbrott, som kan vara omöjliga att få ordning på. aggressiv, men går nog ihop med flavescens. flvescens är mkt aggressiv den också, särskilt om den kommit ner i akvariet först..men jag tror nog leucosyternonen kommer kunna hävda sej. jag har haft en leucoste + en flavescens + en xanthurum ihop i ett 300 liters kar...gick finfint.

4) som ovan fast lite mindre aggressiv..men om möjligt ännu mer känslig för oodinium:(

5)enligt min erfarenhet är detta en tålig o lätt fisksom man oftast får igäng med artemia..ibland äter den bara artemia, men då får man vitaminberika artemian. denna fisk är ganska revsäker men kommer käka upp rörmaskar o en del smått o gått på den levande stenen.

6)llätt fisk, vacker, dyr, funkar bra med koraller (nästan jämnt...)

7)som 6 fast svårare...jag har aldrig lyckats med denna fisk särsilt länge

8)lätt, ej så prickkänslig,(vissa tycker nog annat om de), äter inte alger lika bra som de andra kirurgerna. magrar lätt.

Jag skulle gått på en liten imperator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.

växer inte fiskarna i anpassning till det akvariet dem är i då?

tex om man köper en liten imperator så kanske den bara växer till en viss gräns och kanske inte färgar om heller, eller har jag fel?

Jag har pratat med en väldigt erfaren salthandlare och han tyckte att alla skulle funka i mitt kar quote]

detta är korrekt...jag har provat själv;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dem svaren Jonas:smiley20:

I nuläget så får jag ju säga att jag är grymt sugen på en liten imperator, det hade verkligen blivit pricken över i:t i akvariet, eller en Navarchus, rostratus osv :snurrig: aaa det är ju skitsvårt att bestämma sig, jag får nog ta en tur till saltbutiken och se dem live.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha alla dina önskemål så länge dom är små. Vissa av dom är väldigt prick benägna men det vet du redan.Dvärgkejsararna kan du behålla i ditt kar . Men jag tycker personligen inte dom andra arternas storlek som fullvuxna ska hindra dig.Köp små ex bara så kan du njuta av dom i flera år.

Detta har jag sagt tidigare men det finns inte många på Guiden som skulle kunna ha sitt fiskbesånd om dom va fullvuxna.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra det Forsberg, jag ska ta och fundera nu fram till jul och åka å kolla i butikerna och titta på dem live, man kanske hittar en annan fisk än dem på listan som man fastnar för, det finns ju som sagt en del att välja mellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå skit snyggt kar förresten..men som nyfiken och okunnig undrar jag varför du tog i sanden så sent?

och en annan fråga:)

I sötvatten de alger som kommer där tycker jag är ett helvete och

bli av med speciellt grönalger, när du berättar att du får dem och sen blir av med dem så lätt. Är det lättare i saltvatten eller? förklara gärna:) tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Jakob:ler: angående sanden så fick jag rådet av många saltakvarister att inte lägga i sand pga att det bara samlas en massa "skit" där och risken för plötslig krasch var stor, så jag körde på utan och det såg väl rätt bra ut tyckte jag men det samlades smuts i en hörna fastän jag har bra drag i karet, så efter en massa funderande och lusläsning av sandtrådar och samtal med andra erfarna akvarister så beslöt jag mig för att lägga i "levande sand" som är full av bakterier och andra microorganismer direkt ifrån början, för jag tror nämligen att det är lättare att få bort den smuts som samlas på botten/hörnor om man har sand i och djur som går där och äter och vänder runt sanden ( som tex sandsjöstjärnor, eremiter ,sanvändande fiskar osv, det reflekterar även ljuset bättre så då får korallerna ljus underifrån också, och så är det grymt mycket snyggare;)

Jag tror nog snarare att det är svårare i saltvatten än sötvatten med alger, men när jag fick lite algproblen i mitt kar så tog jag det bara lugnt och lät dem olika algerna "kriga" om herraväldet i akvariet, det är ju trots allt en naturlig fas av inkörningen, man kan givetvis hjälpa det på traven med hjälp av fosfatremover, algbetande djur osv och sen när vattenvärdena är bra och stabila och man håller vattnet näringfattigt så försvinner algerna eller snarare hålls under konroll.

Här kommer mina vattenvärden för dagen.

Temp: 26-27 grader

salthalt: 1,026 har gått upp lite eftersom jag har höjt mg, bör jag sänka det lite?

MG: 1300

CA: 410

KH: 8

NO2: 0

NO3: 0.1

NH4: 0

PH: 8,2

PO4: 0

Ganska bra tycker jag:)

lägger upp en bild på min nyaste invånare , en ganska stor sandsjöstjärna (den har nog inte fattat det själv för han verkar gilla glaset också:skrattar:) trots sin storlek så är den väldigt smidig och tar sig fram överallt och är väldigt bra på att böka runt i sanden.

post-2831-14468914793434_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag glömde en fråga föressten, hur många/ mycket sandlevande djur behöver man?

sjöstjärnan jag har nu är ju ganska stor och far runt överallt, finns det då tillräckligt med mat för en till och kanske en puellaris. det ligger ca 8kg sand i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...