Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by PeterP,

Hej Har en relativt ny Osmos som producerar för mycket vatten...... Den gör ca 120L/dygn istället för 90L som utlovat. Kan det vara för att jag har för högt tyck i slangen in? (Bor på nedervåningen i ett nytt hus :-) Tack för hjälpen

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by <<JOHAN>>,

Som sakt! Låter nog knasigt, men om man har osmo vatten i en dunk Kan det bli dåligt om det står för länge? (kvaliten) eller kan man ha det stå ett tag,dag,vecka.........

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by atropos,

Min fråga är då om ni kör med doppvärmare eller inte ? jag har dock ingen värmare på i min burk för under dagen så går min temp upp till 28 grader På mårgonen så ligger tempen på 27 grader ! så jag ser inga hinder att köra med värmare ! Hur är era temperaturer på kvällen och på morgonen ? / micke

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Christer T,

Är det någon med en Aqua Medic Titan som kan tala om för mig vilket som är ut- respektive inlopp i kylaren? Tycker min nyinstallerade uppför sig lite konstigt men det skulle möjligen också kunna bero på liten sump eller för klen pump.

5. Started by Roger_w,

Hejsan! En "dum" liten nybörjar fråga. Tips på bra utrustning när man skaffar saltvatten, finns det nån bra lista på sånt som är bra att ha, typ håvar, pincetter, extra plastdunkar m.m. M.v.h. Roger

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by Clownen,

Ville bara höra om någon har en åsikt om den här produkten eller märket? Weipro pH & ORP 2310: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320050066790&ssPageName=MERCOSI_VI_ROSI_PR4_PCN_BIX&refitem=140071635903&itemcount=4&refwidgetloc=closed_view_item&refwidgettype=osi_widget Har ni andra förslag på liknande produkter som inte kostar skjortan så dela gärna med er. Mvh Peter

• 2 svar
    • 908 visningar
  7. Started by Conan,

Är det någon som vet en bra affär att köpa pvc-delar i? "Vattenspridaren" i sumpen som håller det biologiska filtret fuktigt har gått sönder, är inte så lyckat. Behöver få tag i nya delar eller inspiration till en annan enklare lösning som inte innehåller mekaniskt rörliga delar. Tacksam för tips o förslag/ Conny

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  8. Started by iggiz,

Osäker på om jag ska borra eller ej, så jag överväger overflowbox till mitt 375L kar. - Hur pass stor är risken för översvämmning, samband med strömavbrott? - Hur stort ska flödet vara passande för mitt kars storlek?

9. Started by milk,

Har tänkt införskaffa UVC till mitt akvarium men är osäker på hur man sätter in det, är det en fristående det med insug i ena änden och utsläpp i andra eller måste man koppla pumpar osv till den? har tänkt mig en Deltec UV 10w eller modellen över den. blir vattnet klarare om man använder UVC?

10. Started by Per/Haninge/,

Hej! Har kollat en del på forumet nu och ser att inte så många fyller sina sumpar med stenkross ( mest teknik ). Spelar storleken någon roll på "stenkrossen" när man har den i sumpen ? När jag tittar i sumparna i butiker så är det ofta "fullstora" stenar ( kanske för att sälja ) och även vadd. Vet inte hur bra det är med vadd i sumpen så jag kommer nog att satsa på några fack med stenkross, men som sagt, spelar storleken någon roll på stenkrossen ?

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by nike83,

Hejsan Jag sitter i tankarna om att byta ut min vodka mot biopellets eller zeovit. vill gärna höra åsikter och synpunkter från er! gärna få respons från någon som har kört båda! Mina egna funderingar är: Biopellets + Enkelhet + Billigt - Osäkert vad som händer i det långa loppet Zeovit + Bevisad effekt + Avancerat - komplicerat - dyrt

12. Started by Fluval_Robban,

Har en fundering, har sett att många kör sin UV-C efter returpumpen, och om jag förstått det rätt så ska vattenflödet genom UV-C filtret vara förhållandevis lågt för att ljuset ska hinna döda några bakterier? Men vem har ett lågt vattenflöde efter en returpump i saltvattenskar där flödet ska vara så högt som möjligt! Läste i manualen på mitt (5W) där tillverkaren rekommenderar 150l/h, eller har jag missat nått?? Kanske borde köra det separat i en egen pumpslinga... Sen undrar jag hur många watt på UV-C som är lagom till ett 130L kar eller hur räknar man ut det:)

13. Känns så jäkla dumt, stod i morse på freezit i kallhäll där jag alltid fyllt kolsyra till reaktorn, nu har dom uppdaterat utrustningen och har inte kopplat in pumparna för att fylla ännu!!! Min tub är ju typ slut NU(!) och enda möjligheten jag har att åka och fylla är på morgonen, men vart ska jag vända mig?? Har hört att det skall finnas något ställe i Spånga som kan fylla, men vet inte var/vad!! Tacksam för snabba svar Mvh // Danne

• 3 svar
    • 2,2k visningar
  14. Started by kobbens,

Nån som använder det? Jag har redox styrning till min ozon, men vill inte köra all luft till skummaren via den. Den blir så skitig o tät efter ett tag. Lösning? Diy eller köpa. Men var hittar jag det?

• 8 svar
    • 2,6k visningar
  15. Started by PatrikD,

Jag funderar på aluminiumställning till mitt kommande 90x50x50 kar. Då blir det ett mittstag. Akvariet ska stå i alkov alltså tre väggar runt om. Så skjuter jag in en sump med måtten 90x40x40 genom kortsidan och sedan ställer allt på plats kommer jag aldrig att kunna ta bort den. Det kanske inte gör så mycket så länge den inte går sönder. Vad tycker ni erfarna salträvar? Kommer jag att förbanna min dumhet om jag bygger fast sumpen?

• 21 svar
    • 2,3k visningar
  16. Started by Linnex,

Vi har besök av två kunder. De tillverkar stora industrikylare. Den ena av herrarna hade jag frågat för någon månad sedan om de hade kontakt på kylslinga i titan vilket jag fick då ett nja på.. Han frågade mig nu om jag hade fått tag i något titanrör och jag sa nej då jag har valt en annan lösning... Den andra killen såg då lite frågande och fundersam ut och frågade mig vilken storlek jag hade behövt.... "tja max 16 mm..." Fick då svaret från honom. " Nedrans otur. Vi skrotade ut en hel hög 1/2" titanrör i förra veckan..." Bhhuuuhhäää :-( Snacka om vilken fin kylanläggning jag hade kunnat bygga av detta för en billig peng :'(

• 0 svar
    • 843 visningar
  17. Started by uffe2,

Jag ska inhandla en massa utrustning till mitt nya akvarieprojekt. Därför undar jag vilka tyska web-siter som ni brukar handla ifrån ? Gärna med ett stort och billigt sortement.

• 2 svar
    • 861 visningar
  18. Started by knasten,

tjena! köpte ett beggat nitrat filter idag (deltec NF 509) han hade kopplat in en liten pump o allt ser bra ut! MEN... va i lomma o kollade på samma modell i måndags o fick för mig att inloppet är det m d lillafiltret, röret som inte sitter fast i mitten på locket! o utloppet, röret i mitten! kopplad iofs in d när jag kom hem o d rann som det skulle så det måste vara rätt! eller??? tack för all hjälp! mvh alex

• 2 svar
    • 917 visningar
  19. Started by TgL9705,

Hur har ni löst problemet med luften som följer med vattnet från durson ner i sumpen,låter ganska skapligt. Måste gå att lösa på något enkelt sätt,någon?

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by Sweet*Lou,

Hejhej! någon som har fått set att funka med appen? Får gärna beskriva detaljerat för mig hur man gör? Med vänlig hälsning, Robin

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  21. Någon som testat denna pryl? Om man har sump kan man ju alltid köra filtrerad hävert ner till sumpen men för oss andra kanske detta kan vara något?

22. Started by mrnorton,

Hej allihopa! Håller på att knåpa i hop en sump och har lite funderingar på hur man gör bubbelfällorna bäst. Min sump kommer att bestå av fyra fack en för skummaren två bra att ha och en för returen. Bubbelfällan ska man lägga den närmast returfacket? Finns det några rekommendationer på hur en bubbelfälla ska se ut. Ska man låta vattnet rinna över kammen ner i fällan eller ska man låta vattnet gå i från botten in i bubbelfällan. Hur brett bör man ha mellan skiljeväggarna i fällan? Hur skulle ni ha gjort?

• 2 svar
    • 813 visningar
  23. http://reefbuilders.com/2014/07/10/avast-marine-barrel-tender-fills-rodi-bucket/

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by Blåbert,

Jag ska ya ned hödeb på mitt blivande fraggkar. Ger man sig på 8mm själv med rits och knäck?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  25. Köpte mig en deltec fr509 reaktor och kör biopellets allinone i den, men den blir ju inte riktigt full. Så då var tanken om man kan sätta dit 1 tallrik till ovanförpelletsen och sen lägga fosfatabsorbern ovanpå ? Skulle det funka eller stryper det utflödet för mycket ?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.