Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Tobbe77s,

Nån som har nått tips på nån balja eller liknande som jag ska ha osmos vatten till min ato, den får vara max 16 cm bred, 40 cm lång, sen höjden max 55 cm, vill gärna ha +20 liters behållare

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Dimorb,

Undrar om någon vet om vilka tillbehör som finns tillgängliga? Letar t.ex. efter fästen/brackets för att fästa den i möbeln. /Andre.

• 1 svar
    • 530 visningar
  3. Started by lucaspetterssson,

Tjena vänner! Fick en ordentlig tankeställare när jag var i sommarstugan i veckan. Nämligen ett rejält åskväder satt hela samhället slocknade. Fick panik och kollade om karet hemma hade ström vilket det hade. Men vad sjutton gör man vid tillfället det kommer hända? Lägga ner pengar redan nu på solpaneler, 12v batterier, chip som kontrollerar strömmen samt omvandlare bara för akvariet. Eller köpa en generator när det väl skiter sig? Kollat på stora powerbanks som har 220v samt inkoppling med solpaneler satt man iallafall kan ha powerheads och värmare/kylare igång. Vad tror ni är det bästa när man väl har 150 tusen i sitt kar?

• 1 svar
    • 878 visningar
  4. Started by patrikk,

Lite old news kanske men jag hade missat detta ser smidigt ut

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by mrnorton,

Tänkte höra med er här på forumet om det är någon som använder sig av följande på fyllare ifrån Fish Sreet. Tripel sensor electrontic DC auto water filler TCA 200. Har en sådan men är ej nöjd med denna då den efter några dagar slutar att fylla på Osmoz och man är då tvungen att göra ren IR sensorn. Och i bland fyller den för mycket innan den slår av. Någon som har något tips hur man ska få det att fungera eller är man tvungen att byta till Tunze prylar.

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by Draedon,

har precis bytt filter på min osmos (2 filter + sillikatremover). ska man köra x antal liter vatten igenom innan man börjar använda vattnet?

• 1 svar
    • 752 visningar
  7. Started by bear,

Hej och tack för ett grymt forum! Jag kommer ha möjlighet att börja använda ett litet rum på ca 8m2 som dedikerat akvarierum. Huvudsakligen kommer jag ha sötvatten även ifall jag ska försöka få in en liten lagom burk på kanske 200l saltvatten bara finanserna tillåter. Den totala vattenmängden (och ja jag räknar även sötvatten) är tänkt att bli bortåt 2000l. Hursomhellst har jag blivit lite nojig för fukten. Jag menar det blir väl mer eller mindre tropiskt klimat där inne. Har varit i flera källarlokaler för hobbyodling eller varför inte ta Akvarielagret som exempel. Alla är trånga källarutrymmen packade med akvarium, så det verkar ju som om det kan fungera. Är dessutom li…

• 1 svar
    • 850 visningar
  8. Started by Ahab,

Vet att jag sett ett antal pedagogiska bilder (här på forumet) på olika sumpar och var lite sugen på att få länkar till dessa om någon vet var dom finns? Finns det några riktlinjer för hur stor sump man skall ha eller är det ju större desto bättre?

• 1 svar
    • 984 visningar
  9. http://www.talkingreef.com/forums/general-marine-discussions/7126-mega-powerful-nitrate-phosphate-remover-replaces-skimmer-refugium-part-1-4-a.html

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  10. Har en stor reaktor som i utgångspunkt är tänkt till biopellets men jag har försökt bygga om den till att bli en recirkulerande reaktor där jag skall använda mig av rowaphos. Problemet är att botten på filtret är konformat och trycket från vattnet som flödar uppåt blir "ojämt" så att mediat rör mer på sig på en sida i filtret. Detta skapar för mycket rörelse och får mediat att röra sig oregelbundet. Hur hade ni gjort och vad har ni gjort mer era filter för att flödet skall bli jämt fördelat? I utgångspunkt kommer filtret med 2 filtermattor som skall vara i botten och toppen. Har prövat med dessa men trycket blir så stort att den undre v…

• Gilla
    • 1 svar
    • 479 visningar
  11. Started by droopy,

Tjo om ni skulle bygga en ny sump med måtten 73cm*50*40 och det enda ni har i är 2 st rör från avrinning en Deltec - MC 500 skummare och en retur. hur skulle ni för dela alla fack samt vilken bubbeltrap? ritningar skulle uppskattas. samt vad ska jag har för tjocklek på glass och vilket silikon Tackar för alla svar

• 1 svar
    • 872 visningar
  12. Started by Kajan,

Skulle gärna ha lite feedback på denna osmos innan jag beställer. http://www.akvarieshop.se/aqualight-picobello-p-900.html Någon som har erfarenhet av den? Bra? Dålig? mvh P

• 1 svar
    • 1,8k visningar
  13. Started by Ted Camenius,

Någon som testat avast marine's ozonreaktor? Eller någon liknande? Bygger alla på att jag behöver köra en separat luftpump? Idag kör jag i min bubble king och låter skummarpumpen dra ner ozonet genom ozonisatorn utan att använda luftpump. Anledningen till att jag vill slippa luftpump är ljudnivån. Jag skulle vilja slippa köra ozon genom skummaren då den behöver justeras om, eller skummar över så fort man ändrar styrka på ozontillförseln. det skulle också vara nice att ha ett kolfilter till det hela men har inte sett några till BK skummarna o är inte sugen på att bygga själv.

• 1 svar
    • 3,8k visningar
  14. Started by Nizztos,

Har vanlig genomskinlig 25mm PVC?-slang som är krökt från rullen. Går det att räta ut denna slang på något bra sätt? Det är en relativt kort stump (ca 60 cm). Antar att det kan gå med värme, men inte helt klar över hur jag i så fall skall gå till väga. Spola med varmt vatten kanske kan gå, men svårt att hantera så man inte bränner sig. Varmluft kanske? Hur ser man till att den blir rak när man värmer den?

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  15. Jag har köpt Tunze multicontroller 7095 med 4 kablar till pumpar. 2 x Tunze pumpar 6055, ( jag har inte fått dem ) ! Behöver jag ( Y adapter 7092.34 / adapter 7094.40) för att köra mina 2 st. pumpar ? köper man separat dem eller kommer med pumparna 6055.

• 1 svar
    • 766 visningar
  16. Hittade en väldigt bra informationstext som jag delar med mig av: "A good rule of thumb is to replace your sediment filter and carbon block after six months. A more precise way to maximize the useable life of these two filters is to use a pressure gauge to identify when pressure reaching the membrane starts to decline. This is your indication one or both of the filters is beginning to clog. Also be cognizant of the chlorine capacity of the carbon block. The Matrikx+1 (“Chlorine Guzzler”) for example will remove 99% of chlorine from 20,000 gallons of tap water presented at 1 gpm. Original equipment suppliers commonly provide carbon cartridges rated at 2,000…

• 1 svar
    • 794 visningar
  17. Started by Mazi,

Hej Tar en 90 l osmos bort lika mycket skit som en 300 liters. för det är ju sällan man förbrukar 90 liter på ett dygn o det är ju ganska stor pris skillnad så varför köper man egentligen en större?? MVH Max

• 1 svar
    • 771 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Är det nån här som kör en kalkreaktor utan PH styrning med lyckat resultat? Jag funderar om man kan få reaktorn att fungera stabilt och säkert med enbart en bubbelräknare istället för en riktig PH styrning. En PH styrning är antagligen otroligt mycket smidigare, men ack så dyr! __________________ /Björn

• 1 svar
    • 881 visningar
  19. Started by wrang,

Är det någon som kan hjälpa mig med detta. Vill koppla in detta tidrelä från Brodersen UNIX XM för att ha en avstängnings funktion på skummaren och att den sedan går på igen om 1timme Så 2st switchar/knappar - 1st Stäng av skummare - 1st stäng av skummare men automat på igen om 1 timme Kolla på kopplings schemat så kanske nån som kan hjälpa mig det är detta jag har på relät

• 1 svar
    • 2,5k visningar
  20. Started by Patrik,

var kan man få tag på något att borra i glas, cirka 40-50mm

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by Järv,

Fått tag i en bubble magus BP-100 för inte allt för länge sedan och har uppmärksammat ett litet problem. Mitt problem (tror iaf det är ett prob lem) är att de biopellets som ligger i mitten ligger stilla på hög och flyttar inte på sig. de andra far runt rätt kraftigt så det är inget fel på vattentrycket. Någon som har en av dessa eller har kännedom om hur man skulle kunna fixa problemet? Kan tilläggas att jag kör med dessa pellets http://www.dvh-import.com/index.php/products/np-reducing-biopellets.html Kan det vara så att det skulle funka bättre med bioperls med tanke på formen av dom

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by knabbuziak,

Är det någon som har erfarenhet av produkten i rubriken? Jag undrar om den gruglar mycket och hur mycket det gör med slangsetet (1075/2) som rekommenderas för tystare drift... Det ser ut som att det går ner ett rör på insidan... går det att täppa till så att man bara tar ytvattnet? Tar den verkligen flödet som beskrivs på 1200 liter/h? I så fall, hur långt "upp i kammen" lägger sig vattenytan? Alltså om returpumpen lägger av, hur mycket mer vatten rinner ner genom boxen innan det tar stopp? Jag tänkte jag skulle försöka hinna beställa från Drakfisken innan söndag för att få fraktfritt, så snabba svar vore sweet!

• 1 svar
    • 3,1k visningar
  23. Started by Blåbert,

Någon sim vet om det är okej att kör den utanför sumpen, eller måste pumpen stå dränkt för kylning?

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  24. Started by Conny,

är det någon som har eller vet något om aqua exel reactor SR 60S? kan det vara något att ha?Kom gärna med synpunkter, för och nackdelar. Mvh Conny

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  25. Jag går i tankarna att använda en BTN modul att skapa min överrinningsbox. Tycker att de glasvarianterna som finns är mindre snygga. Min åsikt Någon som har erfarenheter med BTN modul? Den ska alltså vara i akvariet o inte box på utsidan (förtydligande) /Freppo

• Gilla
    • 1 svar
    • 919 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.