Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
- 

kan man koppla på UV till MCE600 ? hur skulle det då se ut eftersom det är en externskummare?
- 

- 8 svar
 - 927 visningar

- 

- 

Tjenare, ville dela med mig av min idé som jag gjorde idag. Jag har haft problem med att hålla min ytavrinnare flytande den senaste tiden. Den hålls uppe med hjälp av luft underifrån, men p.g.a. de starka strömmarna i vattnet så vill gärna den här luften åka ut ur "luftsamlaren" så att den sjunker. Låg och funderade igår kväll på en lösning. Då slog det mig att man kanske kunde använda sig av frigolit, eftersom det är ett lätt material som alltid flyter och kan inte åka ut av strömmar. Jag satte planen i verket och det fungerade precis som jag ville. Bara hitta en frigolitbit och använda själva den som flyter som mall. Skära ut frigoliten så den går att kila upp där luf…
- 

- 2 svar
 - 871 visningar

- 

- 

Har köpt en begagnad 7096 som jag har lite problem med, det står att enheten fungerar korrekt i enhetshanteraren, den ligger på com4. provat att avinstallera drivrutin och installerat om, men den hittar den iallafall inte, varken på win7 eller vista. Var även in på Rc och gjorde som nån australiensare gjort och när jag går in på Avrootloader och kör Auto sök så connectar den inte med den, och tar jag Com4 står det bara och händer ingenting. Har provat och slagit av Wlan på datorn när jag gör detta men det hjälper inte. Finns det någon som är mera kunnig än mig på detta, för det ska ju gå att få igång den,lite ledsamt när det trasslar såhär!. Om nån kan hjälpa mig med dett…
- 

- 2 svar
 - 1,5k visningar

- 

- 

Hejsan alla salta! Jag har nu stora funderingar på att bygga min första sump. Men med tanke på att det är första sumpen kommer det bli en hel del frågor, och finns det något bättre ställe att ställa frågorna på än här? Jag har letat runt i butiker här nere, men hittar väldigt dåligt med PVC-rör och kopplingar. Det jag hittar är PEMrör och då kommer min fråga. Finns det någon fördel alls att använda PEM? Eller bör jag beställa PVCrör från nätet? När det gäller PVC, är det limma som gäller? (Jag är inget fan av lim kan jag säga direkt). Det är mina frågor just nu, det kommer många flera allt eftersom planeringen börjar ta fart. Kan även tillägga att det lutar åt att an…
- 

- 37 svar
 - 3,6k visningar

- 

- 

Sitter och planerar för diverse uppgraderingar här och där. Planerar ett inköp av en Kore5 Pro doserpump. Har en : Radion XR30w och två Tunze 6095 med wavecontroller. Så varför ska jag då köpa en akvariedator för 6000kr när allt jag har är styrbart? För salt, ph och orp? Kan vara så att jag missat dom STORA fördelarna med en modern akvariedator eller har dom missat att det mesta styr sej själv nu förtiden: ler: Vatten på golvet larm och foderautomat för 6000kr är rätt dyrt! Bara kul att se vad ni tycker och vad jag kan ha missat!? God afton.
- 

- 5 svar
 - 2k visningar

- 

- 

- 

det jag undrar är om det är värt dom extra pengarna som en tunze 3155 kostar mot 3152an? vad är skillnaden ? måste skaffa mig någon osmolator nu innan semestern drar igång och man ska ut å fara på massa skit =) mvh magnus
- 

- 3 svar
 - 825 visningar

- 

- 

Funderar på att ta och sätta en plexiskiva bak i ett av mina tomma nano. 30x30x30 ett aquael nano 30 liter. Såga ut en avriningskam och sätta tre skivor för att göra fack. Befintlig pump ska bli returpump. Min fundering rör hur jag bäst gör avrinningen. Ska jag såga ut en fast kam och ha en skiva jag kan dra upp och ner beroende på flöde? Eller blir det skälv reglerande om men har en fast längd? Vill ju gärna ha ner lite ytvatten med. Pumpen drar 400l/h så den bör kunna dra denna bak vägg? Detta hade jag tänkt mig ha i. Kommer att finnas fyra fack... 1. grov svamp, ev något mer i nylonstrumpa. 2. aktivtkol ev något mer 3. värmaren 4. returpump. Kan jag anända vanligt plex…
- 

- 6 svar
 - 2k visningar

- 

- 

Hittar ingen som säljer manometer till osmos, Aqualight har en men ska jag verkligen behöva beställa från Tyskland? Mvh Kim
- 

- 10 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

Min pump för top off är lite för stor för att passa genom mynningen på en dunk tyvärr. Vad använder ni att ha vatten i? Just nu står min öppet så en spann är inte optimalt.
- 

- 6 svar
 - 779 visningar

- 

- 

Tja! Blir till att investera i en osmos! Vilken rekommenderar ni? Jag har tänkt denna https://shop.foretagsakvarium.se/product/osmos-1500-liter-dygn-ink-silikatfilter Varför jag tittat på denna är mest för att den är snabb, detta då jag bor i en liten lägenhet med en partner som gärna inte vill ha saker stående nån tid, och då är detta bra för då är den borta efter 2-3 timmar! Vad är det man behöver införskaffa förutom själva filtret? verktyg? slangar? munstycken? Tack på förhand! Simma lugnt!
 - 

hittade detta RO (osmosanläggning) med inbyggd silikat/fosfatfilter + nitratfilter! : http://www.pwss.nu/product.php?productid=2479&cat=504&page=1 skulle man kunna slippa sitt nitratfilter i sumpen då? det känns onödigt med ´dubbelfiltrering´..men vad vet jag? hur effektiv kan ett sånt här filter vara..? visserligen kommer det nytt nitratrikt vatten hela tiden från avrinningen till sumpen men att ´bara´fylla på med nitratrenat osmos vatten (vilket jag gör ca30l i veckan för en 400l akv..det e ganska mycket nytt bra vatten) borde väl räcka..i nitratfiltreringsväg..? åsikter?!
 - 

Har bestämt mig för att skaffa en kalkreaktor istället för att tillsätta TM bio-calcium liquid. Har en burk på 250 liter och har sneglat på Deltecs PF509 och Schuran Pico. Vilken av dessa rekomenderas främst? Kan inte se att det går att ansluta Ph-elektrod till någon av dem. Funkar det lika bra utan att köra utan styrning och magnetventil? Tacksam om någon vill dela med sig av sin erfarenhet. /Robban
- 

- 8 svar
 - 1,8k visningar

- 

- 

Jag kommer starta mitt akvarium utan ump, och köra en påhänsskummare... Dock funderar jag på en liten fusksump, om ni tror att det skulle fungera... Har ett eheimytterfilter på gång.. deras basic, 600 l/h... Min tanke är.. en ytvattenrenare i karet, kopplat till yterfiltret, där jag har en zeosand nollnitratpåse och t.ex aktivt kol eller rowahos.. sen på tillbakavägen passerar vattnet genom ett deltec 11 watts uvc Vad tror ni om detta? nu vill jag itne veta hur många bättre det skulle vara med en sump o.s.v. utan om detta kommer fungera tillfredställande? Tanken är ju att dels renas ytvattnet, dels så slipper jag ha nollnitratpåsen i akvariet, dels så kan jag filtrera på …
- 

- 9 svar
 - 1,3k visningar

- 

- 

Hej jag är ny på detta forumet och sysslar faktiskt inte med saltvatten alls=/ Men ni är duktiga på teknik och prylar;) det e så att jag odlar L-malar och skall nu bygga 5 ställningar som skall ha sumpar.. Varje ställning på 9 akvarier kommer dom 3 nedersta att vara sumpar och dom 6 övre vara odlingskar.. Avrinningen kommer att vara 32 mm genomföringar som går över till 50 mm ner i sumpen.. Men nu till mina frågor, jag kommer ju att ha 6 kar som vattnet skall fördelas till från returpumpen så jag vill gärna höra era val av pump.. Sen undrar jag om ni tycker man skall ha 20mm eller 25 mm rör?!? Vilket blir högst flöde genom?!? Vill juh ha så bra kräm som möjligt på lägsta …
- 

- 13 svar
 - 1,8k visningar

- 

- 

Har sedan tidigare kopplat ut mitt refugium eftersom algerna till trots för god cirkulation och belysning dog av. Jag räknar med att det var på grund av näringsbrist och att ett eller flera ämnen saknades. Frågan: Vilka ämnen är det som normalt förbrukas upp när man har refugium? Är det någon som man må dosera mer utav p.g.a. tillväxten? Hur mäter jag de ämnena och vad mäter jag dem med? Tacksam för råd om det. mvh Andre
- 

- 12 svar
 - 1,5k visningar
 - 1 följare

- 

- 

Hittade ett annat system som är komplett Kostar det så smakar det http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/product_inf o.php?products_id=328 <DIV style="PADDING-RIGHT: 10px; PADDING-LEFT: 10px; PADDING-BOTTOM: 10px; PADDING-TOP: 10px">With that the measuring and automatic control at the aquarium a new dimension gets aqualine C. The equipment is a complete solution for all control functions. It is developed with most modern microprocessor price increase with SMD electronics. The equipment consists of: - large LCD color screen (Graphic display) within the elegant aluminum framework. - basic box, with connections for the electrodes. - power box with connec…
- 

- 7 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Wow kolla denna reaktor Halvfull Mediat Korallerna verkar trivas iallafall Pocillopora tenuis Vet ej storleken på karet men mer bilder under http://www.dustindorton.com/work Vågmaskin?? Undra vad detta är och hur den funkar? tagna från Interzoo mässan
- 

- 3 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

tjena jag har problem med mitt nitratfilter ( deltec nf 509) vattnet har blivit grumligt i det. ska jag ta och spola igenom det med salt eller sötvatten????? m.v.h fredde
- 

- 12 svar
 - 1,9k visningar
 - 1 följare

- 

- 

Instruktionen jag fick med var på tyska. Provade knåda degen och använde ganska lite till några fraggar, 2 dagar senare hade alla 3 släppt.
- 

- 5 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

Tjena sitter här och hade sumpen uppritad som jag ville ha den men med facit i handen vill jag inte ha den byggd så. Så tänkte höra hur ni hade byggt den? L:99cm B:39cm H:41cm max Vill ligga på en vatten nivå runt 30 cm då den klarar svälja allt vatten från karet och ev osmosvatten Teknik: Grotech hea150 skummare + maxijet 1000 20/30cm beroende på hur jag vrider den i sumpen. aquamedic 6500 returpump ca 20x16 aquamedic 3500 ATS pump ca 20x16 Vill ha avrinningen i högra hörnet om man ser sumpen framifrån sen spelar det ingen roll. Så någon som är bra på att rita upp eller har ideér skriv! Mvh David
- 

- 24 svar
 - 2,2k visningar

- 

- 

Hej! I min kamp mot cyanon så tänkte jag byta ut min osmosanläggning (piccobello, inget silikatfilter). Dels är den väldigt långsam, och med osmosen kopplad till duschblandaren kan de bli lite gnäll hemmavid... Måste alltså ha en lite snabbare anläggning Har sneglat på dessa: http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=47_63&product_id=563 men förstår inte vad jag behöver köpa för tillval för att "göra om" den tredje filterbehållaren till ett silikatfilter? Är det någon som har erfarenhet av dessa anläggningar i övrigt? Ska man slå till på den versionen med boosterpump på en gång? Andra tips på bra anläggningar som inte kostar skjortan? Vi…
- 

- 8 svar
 - 2,6k visningar

- 

- 

Fundera på om jag gjort bort mig när jag limma sumpen. bubbel fällans yttre skivor är lika höga. Är det något problem?
- 

- 7 svar
 - 1,9k visningar

- 

- 

Har idag en 60l sump till mitt 260l akvarie, och tycker den är på tok för liten med skummare,returpump, uvc och så vill jag även ha i en reaktor. Måtten på sumpen idag är LXBXH 60x30x35, har måttat lite och kan få in en som är 90X30X40. Är det bara dumt och göra för stort eller vad säger ni ? Och mellan tummen och pekfingret, vad kan det kosta ca ?
- 

- 5 svar
 - 1,7k visningar

- 

-