Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Hej. Jag har två akvarium. Ett 240 liters samt ett 80 liter. Till dessa ska jag en sump med skummare och dem sakerna i. Det jag behöver är någon typ av brytare att koppla in på mitt akvarium. Om vattnet går över en viss nivå ska den öppna 12 volt till en pump. Om vattnet går under en viss nivå ska den sluta pumpa. Någon som vet vart man kan köpa detta eller vart man kan vända sig för att få hjälp. // Lennie
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har mitt osmosvatten i en 25 liters dunk under karet men jag skulle vilja ha en större dunk. Någon som vet om det finns dunkar som rymmer ca 50 liter i olika storlekar. tänkte då om det finns en dunk som är ca 600*300*300 eller något liknande.
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har några externa ingångar på mitt SMS larm enhet till IKS datorn som jag nu vill koppla in nån slags säkerhet att när det tex är vatten på golvet så skall den alltså skicka mig ett SMS så kära medlemar. Vad använder man för sensor för att den skall känna av lite fukt på golvet. Står så här på enheten
-
- 6 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hur har ni gjort för att hålla jämna nivåer i era sumpar ?
-
- 4 svar
- 928 visningar
-
-
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =190788 Verkar vara riktigt bra lösning. om man ska bygga en vatten PF så känns det som att den jag postade är den sompassar bäst för 300L< akvarier. Jag undrar om det går att få tag på den lösning amerikanarna använder som kallas "kalkwasser", vad den består av och om det finns något man kan få tag på i Sverige som passar bra som substitut. (jag är inte helt 100% på att jag förstår varför man använder sig av denna lösning men jag skulle gissa på att jag är ungefär 90% säker . Skulle vara tacksam om någon förklarade grunderna så att jag förstår poängen med det) Jag undrar även om det går att få tag på en "flo…
-
Hej! Någon som känner till denna kalklösare? http://www.borlange-tc.se/pdf/FLR20_2009_SV.pdf (Har hårt vatten hos mig och vill inte överbelasta min ev. osmos uppsättning.)
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
jag är ute efter någon behållare för att blanda till saltvatten vid vattenbyte storlek 70-100l och helst en tappkran i botten. någon som har förslag på vad jag skall leta.
-
- 4 svar
- 873 visningar
-
-
Hej alla. Jag undrar om det är någon som har några bra tips på om det går att få tag på lite större behållare för vattenförvaring (till ro, salt och kalk) utan att behöva pröjsa hutlösa summor. Jag har tittat på https://xn--fnsterputsredskap-zzb.se/collections/vattentankar-105-250-liter?page=1 och https://tanksdirekt.de/en/150-litre-watertank-handles#tab-label-Specifications-title Dessa är ju alla svindyra och frakten kostar också multum. amzon har lite billigare men mer begränsat utbud. Någon som har något tips? Finns ju alltid vattentunnor men deras dimensioner brukar vara opraktiska. Skulle vilja ha något som är fyrkantigt…
-
- 7 svar
- 403 visningar
- 1 följare
-
-
Var kan man få tag på en billig vattentunna i plast (ny eller begnad) på ca 100-300 liter som man kan ha för vattenbyte ?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Spelar det nån roll vilket håll vattnet passerar genom UVC ? Borde ju inte göra det men man vet ju aldrig vad dom haft för tankar när dom byggde det. Instruktionerna visade ett håll men jag vill skicka vattnet på andra hållet. Varför detta då kan man ju undra. Placeringen gör det lättare för mej att byta och rengöra UVC. Tacksam för svar.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Funderar lite allmänt hur ni som använder reaktor, förser den med vatten.. Jag kör själv med ett stick från avrinningen, men har emmellertid lite problem med konstant flöde pga avlagringar mm. Kör ni med strypt pump eller "meckar" ni som jag?? Jag har även problem med min nya magnetventil som inte stänger av när min timer säger till?? Jag får dra ur sladden och tvärt plugga in den i ett strömuttag för att den skall stängas. Den bifogade manualen var antik och visade en annan ventil!? Vad är gör jag för fel? // Nicke
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har en fundering, har sett att många kör sin UV-C efter returpumpen, och om jag förstått det rätt så ska vattenflödet genom UV-C filtret vara förhållandevis lågt för att ljuset ska hinna döda några bakterier? Men vem har ett lågt vattenflöde efter en returpump i saltvattenskar där flödet ska vara så högt som möjligt! Läste i manualen på mitt (5W) där tillverkaren rekommenderar 150l/h, eller har jag missat nått?? Kanske borde köra det separat i en egen pumpslinga... Sen undrar jag hur många watt på UV-C som är lagom till ett 130L kar eller hur räknar man ut det:)
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Den lilla kopplingen som man sätter på utloppet på kranen, så man får en sidoslang till osmosen, bara föll isär i två delar :_( Nån som vet vad den kallas på svenska? På rent postvand heter det "vandhane adapter" på danska alltså, men vad säger man till en VVS butik i Sverige? Tror det är till 1/4 tum det är på slangen till osmosen Så här ser den ut:
-
- 11 svar
- 2k visningar
-
-
Har börjat få problem med att hålla tempen nere i mitt ganska nyligen startade rsm 130D och har börjat titta på hur jag ska kyla det...Det blir löjligt varmt i rummet den står i under sommaren så att sätta extrafläkt i huven kommer inte hjälpa... Har tittat lite på kylare men skulle vilja ha lite tips på modell och ev kringutrustning som behövs... Böjar bli desperat då jag inte vill att det kraschar i karet...
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
undrar om någon testat vattenlarm,finns bla på jula o classe,är det något man kan lita på
-
- 10 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hur lång ifrån akvariets vattentank vågar ni ha vattenytan? Jag planerar ytavrinningen. Tänkte ha 4 cm till kanten. Dvs ytavrinningskammen placeras 5 cm under överkanten. Hur gör ni?
-
- 5 svar
- 2k visningar
-
-
Hur fungerar en sån HÄR mackapär? börjar kännas lite tråkigt att hela tiden passa på så att vattennivån inte blir för låg i mitt RSM.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
tjena har ni några bra tips på hur jag ska lösa vattenpåfyllningen under min semester? var kan man få tag på en bra nivåvakt till bra pris? mvh fredde
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Jag håller på att bygga ett styrsystem till mitt kar i form av en PLC (siemens logo), och håller nu på med vattenpåfyllningsdelen av programmet... Tänkte kolla om någon har några åsikter om säkerhet när det gäller vattenpåfyllningen... mitt system är tänkt att fungera som följer... fyra nivågivare (låg nivå i karet, normal nivå i karet, HÖG NIVÅ i karet, slut på osmos-vatten) styr via plc:n en påfyllningspump... När lågnivå-givaren varit påverkad i fem sekunder triggas pumpen för påfyllning. När normalnivå-givaren blir påverkad bryts strömmen till påfyllningspumpen. Om HÖGNIVÅ-givaren blir påverkad (vilket inte bör hända om allt fungerar som det ska) så bryts strö…
-
- 14 svar
- 2,4k visningar
-
-
Tja, Villken variant av automatisk vattenpåfyllning fungerar bäst i ett RSM 130? Tunzes äldre modell verkar lite lurig att montera, men den nya som har sensorerna på en magnet verkar klart intressant men relativt dyr. Har även funderat lite på en Aqua-Medic dito men den verkar ha fått mindre bra omdömmen :-) Tacksam för råd,
-
en liten sak bara: jag har fått tag på en magnetventil till min automatiska vattenpåfyllning som jag håller på o bygger. Huset på ventilen är gjort i mässing... är det ett problem? jag ska ju bara ha osmosvatten gående genom ventilen, så jag antar att det bör funka, men lite bollplank är ju aldrig fel. nu när alla värden är så bra i karet så vill jag inte ställa till det... i onödan...
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Undrar vilka märken på de olika testerna som ni andra använder. Själv använder jag mig av bla tetra och tycker att dessa är helt OK därimot så har jag även ett nitrit test av märket Sera och det är helt vädelöst. De ge två olika värden om man skulle ta och göra två mätningar efter varandra, har nu beställt ett från JBL, en lokal djuraffär sa att de var mycket bättre än tex tetras och seras tester, har någon av ni andra testat JBLs tester?
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
jag tror att jag kommer att få problem med vattentrycket till mitt osmosfilter i huset jag köpt, det är nämligen självtryck från en brunn som är belagd på berget bakom huset. så nu funderar jag på hur man mäter trycket i vattenledningarna och hur stort tryck ett osmosfilter behöver. sen när jag konstaterat att trycket är för lågt hur gör jag då för att öka det? __________________ /Peter G
-
Tjenare! Vart kan man köpa en vattentrycks mätare som passar på slangen innan osmosen?. Osmosen är en Aqua Medic Aqua Standard. MVH Jocke
-
- 11 svar
- 2,1k visningar
- 1 följare
-
-
Tjenare! Någon som vet vart man kan köpa en vattentrycks mätare som man kan sätta på slangen innan osmos anlägningen?. Jag har en Aqua Medic Aqua Standard 150 så den ska passa på en sån. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 726 visningar
-