Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by Datate,

Kom häromdagen över ett par oöppnade flaskor Zeospur2 och Macroelements, till ett bra pris. Nu har jag lite funderingar på hur man bör tillsätta dessa. Vet ju att Zeospur2 är bland det kraftigaste man kan tillsätta i ett zeovit-system, så jag vill inte råka ut för överdosering det första jag gör. Hur är det med Macroelements...är det nått särskillt man bör tänka på där då? Karet har ca 760L vatten och vi har kört zeovit-metoden i snart 1 år.

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by akutmottagning,

Kz-kolet ska man ha det i en strumpa i reaktorn eller löst? I min groteck uf reaktor. Sen när man räknar ut volymen på hur mycket zeovitsten man ska ha ska man ta totala system volymmen eller visnings volymen och dra av 30%? Tycker även 1l kol till 1000l verkar mycket

• 14 svar
    • 4,9k visningar
  3. Started by Patrik Steen,

Är det ok att bara lägga av att dosera dessa flaskor?då det inte har hänt ett skvatt med värdena så undrar jag om det är ok att sluta dosera detta.

4. Started by pimo,

Kommer ju köra zeovitmetoden fullt ut i mitt kommande kar och funderar lite på hurpass "automatiskt" man kan göra en sånt system. "skakningen" av reaktorn är ju rätt så lätt fixad med ett t kors på inloppsröret, en kraftig pump, en backventil eller liknande och en timer. Men doseringen är ju svårare, pratat med ted lite om att dosera tillsattserna med hjälp av grotechs doserpumpar, men han ansåg att dom inte var tillräckligt exakta för detta ändamål. Min fundering är ifall man skulle kunna späda tillsatserna med osmosvatten?, ifall att det går bra så bör man ju kunna dosera dom med doserpumpar?

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  5. Started by boman,

Ordning på temperaturen ligger mellan 25,5-26 grader! Har dock fått gröna alger som är lite jobbiga skulle nog behöva lite hjälp av någon som är mer erfaren vad det gäller Zeovit. Har doserat efter det som Steven körde och även doseringar som stått på flaskorna, men funderar om jag överdoserar ändå för att många jag läser om doserar mycket mindre. Doserar enligt följande: Kör nu med Ballinge mg,ca,biokarbonaten har doserat 7 ml/dygn men bara kört ballinge ihop med zeovit två dagar. 1. Amino Acid 7 droppar/dagligen 2. Sponge Power 7 droppar/dagligen 3. Zeo Start 3 2 ml/dagligen 4. Coral Snow 7 ml/dagligen 5.Phol´s B- Balance 7 ml/dagligen 6. Zeofood 7 7 droppar/ 2ggr/vecka…

• 28 svar
    • 7,9k visningar
  6. Started by JohanP,

Jag har ett RSM 130 och har nu kört Zeovit i ca tre månader. Zeolitstenen har jag i en strumpa efter skummaren och det verkar fungera bra. Kramar och skvalpar ur den varje till varannan dag då det kommer fint med mulm ut i karet. Jag kör för närvarande med Zeostart, Zeofood7 samt Zeobak2. I huvudsak har jag SPS:er, lite Ricordeor och en T.crocea samt 1 par clowner och ett par C.parasema. Nu till frågan. Med tanke på ovanstående besättning och förutsättningar, vilken tycker du är nästa flaska jag skall börja med? Tack på förhand för era "inputs".

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  7. har gjort ett litet schema för att hålla koll när jag ska dosera de olika zeovit-produkterna. la också till en loggning av näringsvärden och ballingvärden. jag har själv skrivit ut denna och den sitter i min dörr till skåpet på karet. tänkte att den kanske kan hjälpa någon annan också att få koll på dosering och loggning av vattenparametrar. Schema Zeo.xlsx

• 2 svar
    • 5,3k visningar
  8. Ska pricis starta upp mitt kar med zeovit. Just nu håller jag på att fylla med osmos vatten. Det kommer og att ta några dagar. E det något speciellt som jag ska tänka på?

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  9. Started by Emvees,

Ska följa instruktionen men har en fråga kan man mixa Coralsnow och Zeobak direkt eller är det bättre att det kommer in efter 14dagar? Tack på förhand

• 5 svar
    • 2,4k visningar
  10. Started by Thessan,

Jag ska eg "kickstarta" min ny tank med Zeovit fullt ut kan tilläggas vilket skulle göra att koraller och fisk inte kan vara däri förrän efter en vecka. Ls däremot ska i direkt. Nu går fisk och koraller i kuben som är 75 hög, Mh ska vara tänt i den nya tanken så därför har jag bara 2 t8 rör i kuben och dessutom ingen skummare då den också ska vara i den nya vid starten. Nu till min oro över det här eftersom jag blev stucken så har tiden runnit iväg och de har varit i gamla tanken sedan onsdags det innebär att de kommer få ha dessa förhållanden en vecka till och mina koraller mår INTE bra troligtvis pga det dåliga ljuset som inte blir bättre då tanken är så djup. det jag …

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by boman,

Hej fundering kring matning av koraller. Ni som kör zeovit helt ut matar ni koraller med något annat än zeoprodukter? Tex när man vill stödmata vissa med pipspruta.

• 0 svar
    • 3,3k visningar
  12. Started by Datate,

Har suttit och räknat lite ovetenskapligt på vad det skulle kosta mig att köra ZEOvit-metoden i mitt kommande 800L-kar. Enligt mina beräkningar skulle det kosta mig 358.96-418.04kr/månad. Låter ju helt horibelt, särskillt då det även går åt el, mat, vattenbyten osv osv. Vet inte om jag räknat helt galet, eller om det faktiskt kostar så mycket med denna etod. Lägger in min uträkning saxat från Anteckningar: "Kostnad per dag! Aktivt kol: ca 5.50kr/dag (vid köp av 1000ml á 165kr). Räcker 30 dagar. ZEObak: ca 0,6kr/dag (vid köp av 50ml á 534kr). Räcker 125 dagar. ZEOfood 7: ca 0.70-1.39kr/dag (vid köp av 500ml á 870kr). Räcker 625-1250 dagar. ZEOstart 2: ca 1.74kr/dag (vid kö…

13. Efter att nu ha testat ett tag så kan det vara kul att matcha sina erfarenheter mot andras. Vore kul höra om andra ”zeovitare” upplevt samma el. helt annorlunda saker. Ser fram emot alla synpunkter och tankar kring detta. 1. Övergången till zeovit Pga av lite problem med burken hade jag ganska höga näringsvärden (fosfat och nitrat) när jag drog igång. Ganska mycket fisk, mest kirurger. Det tog en evighet tyckte jag innan värdena började gå ner. Efter tre månader utan någon större förändring tröttnade jag och kompletterade med en påse Rowaphos. Trots att det var lite mot ”spelreglerna” så funkade det fint. Äntligen gick värdena ner. När jag sedan sålde kirurgerna kom …

• 27 svar
    • 6,3k visningar
  14. Started by ramq,

Då det verkar vara ett känsligt ämne att nämna K-Z produkter iblandat i andra trådar... Är det någon som misstycker att skapa en forumsdel tillägnat bara K-Z? Eller skulle det kännas bättre att ta en separat del under "zeoliter" för t.ex ZEOvit, UltraLith (+ev fler om det finns någon som kör andra system)

• 29 svar
    • 4,1k visningar
  15. Started by Maglofster,

Hej! Jag fick precis en restorder levererad hem i brevlådan. En genomfrusen flaska Pohls Coral Vitalizer. Kommer den fungera trots detta, eller är det bara att kasta?

• 11 svar
    • 2,6k visningar
  16. Started by Zanders,

Här är en liten film från Kz på en automatisk omrörare till deras zeovit filter.

• 10 svar
    • 4,7k visningar
  17. Started by Janne,

Jag svarar i en ny tråd så vi inte skitar ner Lasses tråd. Nej! nej! nej! Zeovit består av 4 produkter(Basic4), zeolite(Zeovit), kolkälla(Zeostart), bakterier(Zeobak), och aminosyror(Zeofood). Sen finns det ett antal problemlösare och färgförstärkare som man kan ta till för det där lilla extra. Bl.a. den du antyder om som Lasse har praktiserat på egen hand ofrivilligt. Zeospur som innehåller koppar, är den mest kontroversiella. Det finns jättemånga som aldrig använder den och har jättefina färger, i mitt nuvarande 4.1 har jag aldrig använt det men tidigare har jag det. Om man har koraller som är lite nergångna t.ex. en med vit bas som inte är vit då kan den göra under. Tr…

• Gilla
    • 49 svar
    • 16,8k visningar
  18. Started by Tedb,

http://www.captiveoceans.com/

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  19. Jag stötte på de här rapporterna när jag sökte information om Zeolit. Kommer ZeoVit-metoden från hur industrin biologiskt regenererar Clinoptilolite(zeolite)? Jag kan i alla fall se likheter, men det kanske bara är en tillfällighet. http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/esthag/1977/11/i03/f-pdf/f_es60126a010.pdf?sessid=6006l3 http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/esthag/1977/11/i03/f-pdf/f_es60126a014.pdf?sessid=6006l3 /Janne

20. Started by Datate,

Vi har nu snart kört zeovit i 3v. Min undran är hur länge det egentligen skall ta att bygga upp en ordentlig mulm-produktion. Minns jag rätt blev det ett stort brungrumligt moln av mindre och större particklar när Ted pumpade då vi var där och shoppade. När vi pumpar blir det svagt vitgrummligt i sumpen och man ser efter ett tag att akvariet blir svagt vitgrumligt. Particklarna är dock så små att de knappt syns med blotta ögat. Hur lång tid bör man räkna med att det tar innan produktionen är maximal?

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  21. Started by Datate,

Vi har nu snart kört zeovit i 3v och nu senaste dagarna har det börjat bli grönalger på de översta stenarna. Det är inte trådalger, utan snarare samma alggröna yta som man brukar se i ej rengjorda stenar i sötvatten... Även växer det ganska mycket algfilm på framrutan. Jag vet att fosfaten som lagrats i stenen lakas ur den första tiden med zeovit, men ger detta grönalger? Är det inte brunalger som brukar komma då?

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  22. Started by Datate,

Vi har de senaste dagarna upptäckt att vår gröna enzman har fått ett "klarljusgrått" område på "stammen". Det gråa området är precis där 3 nya grenar växt upp, fast på motsatt sidaom stammen. I det grå området finns fortfarande klarljusgröna polyper, precis som på övriga korallen. Vi har nu kört Zeovit i 6v och detta kom för några dagsr sedan. Någon som har något tips på vad det kan bero på?

• 13 svar
    • 2,2k visningar
  23. Started by nickej54,

Vad är problemet med DSB i kombination med ZEOvit? Har en separat dsb på 75l sedan 6 månader tillbaka och startade ett zeovit filter för två veckor sedan. Skall man avveckla det eller omvandla det till en "pod" odling? Vad kan gå snett?

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by wrang,

Skulle detta funka med om man kör med zeovit. Zeoviten vad jag fattat skall ruskas om några gånger per dag för att ??? skall ut Men om man nu lägger denna reaktor eller ja bygger en roterande skulle det funka det samma då. Dra stången upp X antal gånger på Zeovit orginal reaktorn eller bygga en själv som snurrar X gånger och få samma ide med att ?? skall ut Se bifogad bild ?? = Vet ej vad det är som skall ut

• 7 svar
    • 3,6k visningar
  25. Kommer ev köra balling från grotech med a b c och undrar om det finns nån mening att tillföra zeovit produkter samtidigt som man kör balling från grotech, eller man ska hålla sig till en av dom? Kommer att ha musslor, sps, lps, inga fiskar!!

• 19 svar
    • 3,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.