Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Hej! Nu har vi satt ett datum för höstens korallträff! Lördagen den 28 november är det dags igen för spännande föredrag hos oss på Sjöfartsmuseet Akvariet. Vi kommer som vanligt ställa upp dörrarna i Akvariet och visa upp hur vi har det bakom kulisserna och tid för mingel och korallbyte kommer såklart också att finnas! Vi fick just besked att även denna gång är föreningen Saltvattensguiden.se med och står för fika med kaffe, te och macka. Vi tackar så mycket för det! Fortsätt håll koll på denna tråden så kommer det snart komma mer information om föredragen och om när bokningen öppnar. Hoppas vi ses i november! Mvh David
-
-
- 26 svar
- 7,4k visningar
- 1 följare
-
-
Hej allihopa! Markera 4 juni i filofaxen, alla ni som vill vara med på nästa korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet. Inbjudan med all info och alla föredrag har blivit lite försenad men ska förhoppningsvis komma ut inom kort. Vi kommer att få till minst 4 spännande föredrag! Sen blir det som vanligt tid till korallbyte och en tur bakom kulisserna i Akvariet efter föredragen. Tid blir på ett ungefär 12-16 lördagen den 4 juni. Vill man boka plats på föredragen redan nu så går det bra. Alla bokningar sker på telefon 031-3683550. Och även denna gången bjuder föreningen Saltvattensguiden.se på fika under dagen! Återkommer med mer info om alla föredrag h…
-
-
- 15 svar
- 4k visningar
- 1 följare
-
-
Välkomna till Sjöfartsmuseet Akvariet den 19 oktober! Kom och träffa andra saltvattensakvarister, byt koraller, drick kaffe och titta in bakom kulisserna. Fri entre från kl 1700. Vi har öppet till kl 20. Vi hoppas kunna upprepa vårens succé!
-
- 44 svar
- 4,9k visningar
-
-
Välkommen till Sjöfartsmuseet Akvariet den 24 mars! Träffa andra saltvattensakvarister, byt koraller, drick kaffe och följ med oss bakom kulisserna. Denna gången tänkte vi lägga träffen en lördag, och att fortsätta en stund även efter att museet egentligen har stängt. Tid och ev andra aktiviteter är ännu inte helt bestämt så det får vi återkomma med. Vi hoppas kunna ställa upp med full besättning från Akvariet.
-
- 136 svar
- 15,2k visningar
-
-
Boka in lördagen den 8 april i kalendern! Då är det dags för vårens Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet. Denna lördag kommer vi ha 4-5 st föredrag med anknytning till saltvattensakvarium och kanske någon mer programpunkt utöver det. Vi jobbar på innehållet, så all information om föredragshållare, tider och all annan information dröjer någon vecka till. Men jag tycker det ser väldigt lovande ut! Ungefärliga tider är kl 12:00 – 16:00. Den som vill boka in sig redan nu kan göra det på tel. 031-3683550, under museets öppettider. Det är föredragen i hörsalen man måste boka plats på, eftersom vi har begränsat med platser där. Korallbyte, bak…
-
-
- 32 svar
- 7,7k visningar
-
-
Välkommen till Sjöfartsmuseet Akvariet lördagen den 20 Oktober! Vi fortsätter med våra korallträffar där saltvattensakvarister kan träffas och byta koraller, mingla, dricka kaffe och te, och titta in bakom kulisserna. Starttid kl 16:00 och ingen bestämd sluttid. Museet stänger kl 17:00 så efter det kör vi extraöppet enbart i akvariet. Inträde är gratis för besökare som skall vara med på korallträffen, precis som tidigare. Vill man ändå köpa biljett så kostar den 40:- och fungerar som årskort hos oss och fyra museer till i Göteborg. Se hemsida för mer info årskort. Frågor kan tas här på tråden eller mailas på david.sallstrom@kultur.goteborg.se Mvh Akvariet
-
- 20 svar
- 2,9k visningar
-
-
Jag snubblade på följande information. Aftenskolen i Köpenhamn anordnar en kvällskurs om "Det tropiska koralrevs biologi" - se länk. Innehållet är bl.a. artbestämning av både fisk och koraller. Föredragshållaren ser ut att ha bra erfarenhet i ämnet. Det finns också en tråd på saltvandsforum.dk om detta. Kanske någon Malmöbo som vill fylla ut sina kvällar med lite ny inspiration? Jag har inte hört talas om motsvarande kvällskurser i Sverige. Finns det?
-
- 0 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej akvarister! Inför ett föredrag jag ska hålla i den lokala akvarieföreningen letar jag efter bilder på spektakulära, ovanliga, vackra, konstiga eller inspirerande akvarium! Kom gärna med era tips här! Tack på förhand! /Daniel Malmö Akvarieförening
-
- 24 svar
- 5,5k visningar
-
-
-
Hej saltvänner! Eftersom ni som engagerade och seriösa akvarister i regionen säkert stödjer föreningslivet och därför redan är medlemmar i Malmö Akvarieförening så har ni så klart redan läst i vårt medlemsblad att Lasse Forsberg från Universeum kommer till oss i kväll tors 12 januari för att hålla ett saltvattensföredrag. Om inte så vet ni det nu. Mötet och föredraget i kväll är som alla våra möten öppna för alla akvarieintresserade. Det går bra att komma även om man inte är medlem. Mötet börjar kl 19.00. Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Fri entré. Förutom Lasses föredrag blir det som alltid på våra möten akvaristisk frågesport, lotteri, fika och naturligtvis trev…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan, tänkte bara höra om det finns någon vänlig själ här på forumet ifrån Linköping som kanske har lust att visa upp sitt akvarie för en nybörjare? Vore lite kul med inspiration, det enda akvariet jag sett live är hos den lokala handlaren och det skulle vara trevligt att få se något mer Mvh.Henrik
-
- 19 svar
- 2,7k visningar
-
-
Tjena tjena! Jag är extremt ny på det här. Jag har inte ens lagt i sten i mitt lilla blenny kar, men entusiasmen finns så att det räcker och blir över. I nästa vecka åker det i lite sten och sen får det stå och jäsa ett tag. Nu till saken, jag bor i linnéstan i göteborg och min bostadsrättsförening har en festlokal att låna ut som passande nog har kaklat golv (och bastu!) Hade det inte vart sjukt kul att träffas över en bira eller tre och snacka skit och byta fraggar!?! Jag har givetvis inga fraggar att byta med men jag bidrar med gratis lokal, fint humör och jag kanske kan få köpa en fragg eller tio..? Någon som är sugen? Hur många ungefär är det i göteborg med omnejd …
-
- 15 svar
- 2k visningar
-
-
Hej alla salta akvarister! Här kommer lite info om Malmö Akvarieförenings aktiviteter de kommande månaderna. MAF är en förening för alla akvarister, oavsett intresseinriktning så alla aktiviteter har inte direkt saltvattensanknytning. För den med ett öppet akvaristiskt sinne finns det nog en hel del intressant och nya infallsvinklar att ta till sig även i de mer sötvattensinriktade aktiviteterna. Saltvattensintresset i MAF har ökat markant på senare år. Flera medlemmar har på senare år vidgat sitt intresse att innefatta även saltvattensakvaristik, och det har också tillkommit en del nya medlemmar med saltvattensakvarium. Till detta kommer naturligtvis föreningens gamla …
-
- 0 svar
- 1,6k visningar
-
-
är det någon här som ska på tropikmässan i malmö den 30/7 på slagthuset? det är en mässa som inriktar sig på reptiler men det finns även en del akvarieprylar. såg att korallcenter ska vara med så dom har väl lite saltprylar där.
-
- 0 svar
- 823 visningar
-
-
Hej på Er! Tycker det verkar vara några stycken här från blekinge? Karlshamn verkar vara bra representerat? Hade varit kul med en träff framöver, kanske efter jul? byta lite fraggar o så? Eller finns det redan något sånt kanske? Vad tycker ni? Hälsningar Alexandra
-
- 0 svar
- 871 visningar
-
-
En riktigt häftig händelse som iaf jag ska försöka komma iväg på, lär vara en del som vill. http://reefbuilders.com/2015/10/19/marine-aquarium-conference-europe-announced-summer-2016/ https://www.facebook.com/marine.aquarium.conference.of.europe
-
- 3 svar
- 2,4k visningar
-
-
Saltvattensguidens Forums statistik Ämnen: 32 173, Inlägg: 349 758, Medlemmar: 4 880, Aktiva medlemmar: 1 319 3362 dagar, 20 timmar, 20 minuter, och 2 sekunder sedan Saltvattensguidens Forum skapades! besökare sedan start 2002-02-07 och vad händer då
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vi har i en annan tråd i detta forum (länk) diskuterat frågan om det kanske vore värde i att organisera en nationell saltvattensförening, dvs en ideell förening av traditionellt snitt. Ett värde skulle kunna vara att utgöra officiell remissinstans gentemot myndigheter för att diskutera lagstiftning och annat. Ett annat värde med en saltvattensförening skulle kunna vara att mer regelbundet organisera föredrag och träffar på olika ställen i landet. Arrangemang av fysika föredrag mm faller lite utanför vad vi moderatorer känner att vi mäktar med, utan nya eldsjälar behövs. I tråden som nämnts ovan har också frågan om en sådan förenings koppling till SG berörts. SG är ju som …
-
- 29 svar
- 4,9k visningar
-
-
Ett litet förslag: Om det går runt nu bara på "medlemsavgifter" så är mitt förslag att man tar annonsintäkterna (eller en del av dem) för att garantera kostnaderna för en nationell sammandragning med kvalificerade föredragshållare någon gång på hösten 2014. Tanken bör vara att arrangemanget skall bära sig självt men att SG garanterar att stå för förlusterna. Eventuellt skulle man kunna ta det ihop med akvariehelgen - om det nu blir någon sådan under 2014 MVH Lasse
-
- 46 svar
- 6,7k visningar
-
-
Lördagen den 23 mars är alla välkomna igen till Sjöfartsmuseet Akvariet för vårens korallträff! Som vanligt kommer det att finnas tid och plats för att byta koraller, mingla med andra akvarister och titta runt i Akvariet. Extra denna gång är att kända profiler från Saltvattensguiden kommer att hålla föredrag. Schema för dagen, föredragshållare, ämnen och övrig information kommer inom kort. Mvh Akvariet
-
- 61 svar
- 8,6k visningar
-
-
Tänkte kolla lite vilken dag/vilka dagar som passar bäst till att åka till Patrik och titta på hans 5000 liters akvarium.
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
- 1 följare
-
-
I tråden om seminarier (länk) har det dykt upp en diskussion om de pengar som inbetalats av stödmedlemmar skulle kunna användas till ett bredare syfte än att just driva forumet och annat direkt kopplat till forumet (t.ex. Reeflex). Möjliga exempel skulle kunna vara sponsring av resor för internationella föredragshållare som skulle kunna hålla intressanta föredrag på olika orter i Sverige. Andra exempel finns också. Hur ställer ni er?
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
-
Öppet Hus lördagen den 26 september Nu börjar vi bli klara med hus och trädgård, lite el-prylar fattas, golvlistor och annat småskit är kvar och mitt akvarium börjar att se bra ut. Det är dock mycket kvar ännu, men det får ta sin tid ! Lördagen den 26 september kl.15.00 öppnar vi dörrarna och för er som vill komma och titta på vårt akvarium. Vill ni även koppla av med lite öl, vin mm får gärna sova över. Det är bara att "maila" via min profil så bokar vi in er, vi har plats för ett eller två bilgäng. Ni får även gärna "maila" via min profil om ni tänker att dyka upp så vet vi på ett ungefär hur många som kommer så vi kan duka upp lite små o gott för alla. Väl fått ert int…
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla, Nu är det dags igen för öppet hus för alla saltvattensintresserade hemma hos kenta / zoogiganten och sambon Karin lördagen den 10 december kl.18.00 Vi har en del öl som vi vill bli av med , dessa ska vara slut när sista man går hem. Nu är det snart två år sedan förra gången och en hel del har hänt i karet, det har varit en hel del ändringar pga svampinvasion, anemongift, Euphylliaborttagning med mera och det är fortfarande en del ändringar som ska göras, men det ser bra ut och vi hoppas på att ni blir inspirerade av våra mixade djur med både mjukkoraller och stenkoraller och mycket annat som har dumpats ner i karet under dessa år. Vi behöver veta hur många som k…
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-