Saltvattensguiden.se
Underforum
-
Ett forum där Saltvattensguidens moderatorer kan skriva när nånting speciellt har skett eller kommer att ske.
- 477 inlägg
-
Hittar ni något fel som har uppstått på forumet, posta det i denna tråd.
- 2,9k inlägg
256 ämnen i detta forum
-
Jag har letat och letat efter tabeller som man kan använda då man gör olika mätningar i saltvatten, hittar bara för sötvatten. Någon som vet var man kan hitta dessa tabeller för saltvatten? Det jag har mätt är pH och färg Alkalinitet Fosfor, nitrat Syrgashalt Vattnets hårdhet Skulle behöva en tabell som talar om vad som är normalt för saltvatten när man mäter det här. Ex för sjö så finns denna tabell, men var hittar man liknande för saltvatten? > 7 Syrerikt 5 - 7 Måttligt syrerikt 3 - 5 Svagt syretillstånd 1 - 3 Syrefattigt tillstånd < 1 Syrefritt/nästan syrefritt Tack på förhand.
-
- 2 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej! Jag skulle vilja ha lite feedback ifrån er, våra användare, om hur ni upplevt att saltvattensguiden.se har fungerat den senaste veckan. Som bekant hade vi en del problem med sidan för ca en månad, varvid jag bytte server till en med en nyare version av operativsystemet, lite annorlunda teknik (för den tekniskt intresserade var skiftet ifrån Xen-virtualisering till VMWare-virtualisering, servern ligger numera i Stockholm, istället för Falkenberg). I början hade vi även en del problem på den nya servern, men jag har försökt trimma in inställningarna på webb- databas-server samt PHP, så att den ska fungerar bra, och vad jag kunnat se i loggar med mera har det fungerat …
-
- 8 svar
- 2,3k visningar
-
-
Vill du vara med och driva Saltvattensguiden framåt?</SPAN> Brinner du för Saltvattenshobbyn? Har du idéer om hur Saltvattensguiden kan utvecklas vidare? Vill du engagera dig ideellt ett tag framöver? Då kanske du är rätt person att vara med i ledningen för Saltvattensguiden!</SPAN> Efter det att Christian Wrang startade forumet 2002 har driften övertagits av en ideell förening från hösten 2007. Föreningens medlemmar består huvudsakligen av de som för tillfället arbetar som moderatorer. Bland dessa medlemmar väljs en styrelse, som sedan i våras består av Vargklo (ordförande), Capote (kassör), Petrol (IT-admin) samt Wiking (ledamot).</SPAN> Att leda Saltv…
-
- 8 svar
- 2,3k visningar
-
-
Forumet har alla funktioner jag behöver (vilket inte är så mycket egentligen), men det finns en sak jag gärna hade sett. Om det är möjligt hade jag gärna haft en möjlighet att markera alla inlägg som lästa när jag har gått in på inlägg sedan mitt förra besök. Om man som jag ibland tittar in med korta intervall så hade det varit bra om jag enkelt kunnat se att det fanns något nytt. Nu kan det stå att jag har text 13 nya inlägg, trots att det inte kommit in något nytt sedan jag var inne sist. Inget måste på något sätt, men ett litet önskemål.
-
- 3 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej! Snubblade in på frags.org och kom ihåg att jag gillade deras upplägg och det hade varit schysst med en svensk variant. När jag kollade deras FAQ så hittade jag det här: I run a well-trafficked online reefing community and would love to add frags.org's functionality to my site. Can this be done? frags.org has a Partner Program that enables sites like yours to offer this service in a rebranded fashion to your audience. Please contact us at fragmin@frags.org to learn about the program's details. Är ju helt upp till er som kör sidan men jag hade helt klart gillat den funktionaliteten och det hade varit najs framåt sommarhalvåret igen om vi kunde få igång lite större frag…
-
- 15 svar
- 2,3k visningar
-
-
Har gjort om nu länkdelen i forumet och på sidan. Hoppas att det skall vara lättare för er att komma med en ny länk och sprida era bra länkar just om vårat gemensamma intresse inom Saltvattensakvarium Skulle det vara nått som inte stämmer eller ni behöver hjälp med eller fattas så skriv i denna forums tråd Välkommen in och titta: Länkar
-
- 13 svar
- 2,3k visningar
-
-
Har guiden anpassats för att kunna visas på mobiltelefon ? Letade men hittade inget.. Tror dock att jag läste något om det för ett tag sedan men som sagt hittar inget..
-
- 12 svar
- 2,3k visningar
-
-
Varför är inte forum inlägg högst upp på start sidan längre ?
-
- 2 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej alla saltisar, Nu kommer vi till något som varit efterfrågat ett tag, nämligen lite tydligare regler om vad som gäller på forumet. Innan vi går in på reglerna, vill vi gärna förklara varför vi tagit fram dem Varför ska vi över huvud taget ha regler, kan man fråga sig? Borde inte ett forum kunna bygga på bara sunt förnuft, alla är vi väl mogna människor? Jo, så är det nog för de abolut flesta, om inte alla, av oss. Någon gång emellan dyker det tyvärr upp inlägg och formuleringar som inte är så välgenomtänkta. Det behöver inte vara av illvilja, utan ibland av tankspriddhet eller skrivet i stundens ingivelse. Många av oss är engagerade i vårt intresse, och ibland hettar …
-
- 3 svar
- 2,2k visningar
-
-
Ifall jag vill se vem som tackat mig eller vem jag tackat, kan man då göra detta någonstans?
-
- 4 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej jag undrar om man kan radera exempelvis en ” säljes annons ” som man lagt ut . Jag vet att man kan markera ” såld ” men för att ” spara ” plats mm skulle det vara bra om man kunde ta bort den helt ? Kanske bara något som jag har missat ? God fortsättning
-
-
- 2 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har sätt folk som har sina mät värden under sina inlägg och även någon rolig text, hur lägger man in sånt?
-
- 2 svar
- 2,2k visningar
-
-
Skulle någon insatt person här på forumet (moderator) kunna se till att annonser som ej är aktuella blir borttagna, Hyfsat irriterande när man efter massa mailskickningar och tel.samtal på annonser får höra att det redan är sålt för länge sen. Tar massa tid och besvär i onödan. Även dessa budgivningar utan ingångspris? (Högsta bud) Hur ska någon kunna vara uppdaterad på budgivningen utan att ringa eller maila 115 ggr. Fast pris eller inget tack.Ta gärna bort annonserna när objektet är sålt. Tack på förhand.
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Har tråkigt på hotellet så jag ligger och spanar på RC och inser hur irriterande det är att det är massa identifieringstrådar inblandade hela tiden som inte tillför något. Skulle man inte kunna ha detta som en egen del här (även om jag inte upplever det som något direkt problem just här). Det bästa hade nästan varit om man kunde ha det i Annonsformatet så att alla trådarna har en liten bild i översikten, då ser man ju direkt om det finns något liknande redan iaf bland de senaste. Vad tycker ni?
-
- 15 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hur söker man så att alla ord måste vara med? Har provat ord1 AND ord2 men tycker inte det fungerar.
-
- 4 svar
- 2,1k visningar
-
-
Försöker svara på annonser men det går inte står att jag inte har befogenhet att göra det varför då?? Jag är ju betalande medlem.
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-
-
Drog upp till Åre ett par dagar och kollade in VM, orkade inte släpa på datorn och när man kommer hem verkar det ha varit bra drag på saltguiden
-
- 3 svar
- 2k visningar
-
-
<TABLE class=main width="90%"><TBODY><TR><TD class=clear width="100%" colSpan=2>Glad midsommar!</TD></TR><TR><TD class=clear width="5%"></TD><BACKGROUND color="red"><TD class=clear width="100%">Vill önska alla medlemmar och gäster en glad midsommar! Hoppas att ni tänker er för & inte skämmer ut er, vill inte läsa om nån av er i dagstidningen på lördag! </TD></TR></TBODY></TABLE> /Moderator
-
- 11 svar
- 2k visningar
-
-
Istället för att enbart vara en trist nej-sägare till utveckling med chatt och gilla-knappar m.m. så tänkte jag komma med ett förslag som jag tycker är mer i linje med SG:s syfte "Saltvattensguiden (SG) finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister." Så, vilka är problemen vi som community måste angripa för att uppnå målet? För en spridning av hobbyn behövs det flera akvarier som är igång mer än till 5-6:e månaden då akvariet är fullt av alger och den 4:e paret med "Nemosar" har dött. Hobbyisten måste komma över start-tröskeln, och med ett fungerande och fint akvarium så är risken för ett l…
-
- 12 svar
- 2k visningar
-
-
Hej, som sagt. Vill ha ett biologi forum om bakterier och annat gegg. Dett passar liksom inte in någon annan stans. mvh Mattias
-
- 6 svar
- 2k visningar
-
-
-
Detta är väl inget stort problem egentligen, men om man varit borta några dagar från SVG (jag vet, vem är det egentligen...) så blir det väldigt många nya inlägg. Som exempel var jag bort i fem dagar och har över åtta sidor med nya inlägg att titta på. När jag klickar på ett inlägg på sidan 5, läser det och sedan trycker på "nya inlägg" ramlar jag automatiskt in på första sidan igen och måste komma ihåg vilken sida jag var på. Så mitt förlsag är att man ska kunna rensa en "sida" i taget, ungefär som när man rensar annonser.
-
- 3 svar
- 2k visningar
-
-
flera av de thumbnails som ska synas på annonser är nu svarta för mig, har testat på flera datorer. Är det bara jag som har det så? känns mycket osanolikt. Dave
-
- 11 svar
- 2k visningar
-
-
Kom att tänka på om jag ska bli betalande medlem igår kväll, men samtidigt blev jag fundersam på vart pengarna går. vet inte hur många som betalar, men det är ju minst 20 så vart går pengarna? och hur mycket kostar det att ha denna sida i drift? OBS!!! Anklagar inte grundarna sv sidan för att vara pengagiriga. Är bara nyfiken. /sebbe
-
- 12 svar
- 2k visningar
-
-
Tänkte kolla om det är fler än jag som har problem med att radbryta med enter-knappen när man skriver inlägg? Finns det något smidigt sätt att fixa detta? // Viktor
-
- 10 svar
- 2k visningar
-