Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by petnym,

Jag tänkte sammanfatta mitt LED-bygge i en egen tråd nu när forumet har en egen avdelning för LED! ;-) Bakgrund Mitt akvarium har gått som mixat saltvattensrev ett par år men jag har aldrig fått någon riktig fart på tillväxten hos mina koraller... Mina befintliga MH-ramper är nog för klena för SPS (mycket tyder på det) och är dessutom 8 år gamla (köpte dom 2003), så det börjar bli dags för en uppgradering. Efter att läst det mesta som finns att läsa om LED-byggen för akvarium på en mängd olika forum på internet så bestämde jag mig för att försöka bygga min LED-belysning. Trots att det är ett stort bygge så försöker jag hålla nere kostnaderna genom att bygga rampen själ…

2. Started by Stensson,

Hej! Funderar på att komplettera min belysing med lite stöd leds Har 2 st drivers Den ena är LPC -35-700 Fråga går gränsen vid 10 st standard bridgelux leds 3.5V @700mA ? Den andra är LPC-60-1050 . går den att köra med bridgelux eller är det bara cree som gäller där? Har inte riktigt pejl på hur man räknar.

• 8 svar
    • 3,6k visningar
  3. Started by wrang,

Ja då var det dags för mig att sätta klona i led belysnings tankarna men först så funderar jag hur mycket denna kylfläns klarar och ifall de är optimala som kylfläns Har 7st utav denna modellen. 7x8,5cm höjd 4cm (flänsar 3,2mm aluminium 0,8mm) FInns det nått sätt att se hur mycket varje kylfläns kan klara eller får man testa sig fram? Har köpt en Drivare Inventronics 40w 1050mA suitable for 4-10 Cree XP-G LEDs

• 234 svar
    • 35,8k visningar
  4. Started by Mr_Ewing,

Jag sitter och planerar ett nytt bygge och har hittat dessa: http://www.cree.com/LED-Components-and-Modules/Products/XLamp/Arrays-Directional/XLamp-XML-EasyWhite Jag vill använda dessa för att jag får färre ljuskällor, men samma ljusstyrka. Jag är dock lite osäker på vad de menar med 6V och 12V som drivspänning på dessa - går det inte styra strömmen på dessa till exempelvis 700mA?

• 1 svar
    • 2,2k visningar
  5. Started by kladd3,

Så eftet mkt om och men så ska jag äntligen sätta igång med mitt bygge. Eftersom jag är helt novis på detta område så har jag under några veckors tid pratat med lite folk här på guiden och fått extremt mkt hjälp så tacka till Lasse Sam Edward Janne 68 för all input och alla svar på mina dumma frågor. Har följt Sam tråd om sitt bygge och valt att kopierar hans design till större del skillnaden är att jag kommer att köra med 3 * 50 W chips istället. De förutsättningar jag har just nu är att min belysning består av en 250w MH lampa som inte är gjord för saltvatten utan det är från början en lampa som har suttit hos en fotograf vilket gör att det känns lite sisådär rent säke…

• 90 svar
    • 18,6k visningar
  6. Started by Järv,

Jag har idag funderat lite på hur man skulle kunna utäka belysningen på sidan om min huvudramp för att undvika skuggning etc. Jag kom då på att jag har 3st 5x10w LED drivare liggande sedan tidigare och drog genast slutsatsen att man kanske kunde sätta upp en par aluminium profiler med 10w leddar i vettig lutning på sidorna av mina dreamchips. Dock så kom jag att tänka på ett problem som detta troligen drar med sig och det är fästning. Jag vill helst inte fästa dom i taket då det skulle betyda att jag måste ut och hyra en slagborr igen och täcka över akvariumet. Frågan är då om någon känner till någon smidig lösning för att fästa dom i akvariet? tänker mig ungefär som maxs…

• 1 svar
    • 2,9k visningar
  7. Started by wrang,

tips om små kylflänsar för 3watts leds, utan fläktar. skulle dessa kunna funka? Multikylfläns TO220/TO66/TO3 7,7ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/multikylflans-to220-to66-to3-p90350 Kylfläns TO220 20ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-to220-p90363 Kylfläns TO220 31ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-to220-p90351 vill gärna ha dom små och singel utförande

• 4 svar
    • 3,7k visningar
  8. Started by Hammer71,

Någon som vet om dom 5 watts led som säljs på ebay är något att ha? Eller ska man köra på beprövade 3 watt som dom flesta verkar köra med, håller på å försöka smida ihop en led ramp här, e lite inne på å köra tre rader med tio i varje rad med 5w led, totalt 150w, en rad med royal blue(450-452 nm) x10 å en rad 10 x cool white 20000k och sista raden vill jag ha lite tips på? Kanske lite mer royal blue å lite annat som ger lite färg å liv i karet, tips mottages varmt, mvh ronnie 😃

• 6 svar
    • 3,4k visningar
  9. Started by Himzo,

Hej. Jag tänkte bygga om min befintliga T5 ramp och uppgradera den med LED. Rampen har 6st (39W) T5. Jag kommer att plocka bort 2st i mitten och installera 2st Multichip. Eftersom jag inte har någon erfarenhet med LED tänkte jag använda mig av denna tråden för att ställa frågor. Efter lite läsning här på guiden och på nätet så har jag kommit fram till nedanstående. Kolla gärna igenom detta och ge mig tips/kritik vad jag kan göra annorlunda. Som jag skrev så har jag ingen erfarenhet alls så alla tips välkomnas!! Räcker detta eller behöver jag någonting mer?? 2st AC85-265V / DC 30-36V 1.5A 50W Dimmable LED Driver + Aluminium Driver Case http://ac-rc.net/catalog/product…

• 11 svar
    • 3,1k visningar
  10. Jag tänkte starta upp en liten byggtråd om mitt 100W "Dream Chip". Det är inte färdigt på långa vägar men man kan ju bolla lite tips o tricks så att det i slutändan blir en bra LED belysning till akvariets invånare. Det hela började för ett par månader sedan när jag beställde chipet. Jag ville ha en relativt liten integrerad lösning med endast strömförsörjningen som ingående i lamphuset. Även jag väntar på Jannes styr och drivkort, som ska byggas in i lamphuset. Såg nu att Lasse också håller på med en liknande lösning. Jag har lite bilder men som sagt....det är långt ifrån klart. Jag håller på att polera rören som ska bli till lamphus och om de blir bra, utan en …

11. Started by pkarl,

Hej! Kommer att bygga om belysningen efter flytten. Letar bl a efter 3 watts led med färgtemperatur på 15000k samt 20000k. Philips samt Cree verkar inte tillverka sådana och jag har då sökt på ebay men har svårt att bestämma vilka som är bättre än andra. Därför tänkte jag fråga er istället om någon kan rekommendera någon "bra" led? Mvh Patrik

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by skogsstjärnan,

Har funderat under en mycket lång tid på att kanske få tummen ur och göra ett eget led bygge. blänger runt på dess olika sidor men blir lite fundersam om watt per liter gäller även för ledbelysning som till T5 och metallhalogen. Led chip känns för min del som överkurs då jag inte vet hur man skall styra dem. är det så att man får styra dem via dator så är det inget alternativ för min del. mitt kar har måtten 130x60x55 finner dock inte direkt någon tumregel på hur man skall beräkna för ledbyggen. eller är det mera att man får prova sig fram? mitt kar idag är vildvuxet men det skall gallras i framtiden. vad för recept skulle kunna funka för denna burk. skogsstjärna

• 9 svar
    • 2,1k visningar
  13. Started by kromos,

Ska hjälpa min bror med ett ledbygge till hans terrarie men gått bet på led drivarna. när jag har byggt till karet så driver jag inte så många utan 4st 10w 900ma och de drivarna har varit smidiga att hitta. Men nu ska ha driva 10st 10w 900ma på samma drivare. De drivare jag kan hitta som är 12v 100w är på 8.33a, någon 100w 12v kan jag inte hitta. Någon som har nån idé? Kan man få de där 8.3a bli 900ma på något sätt eller vad gör man?

• 2 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by Michael,

Hej! Jag har en ledramp som jag själv har byggt ihop. Nu är det så att jag vill nog sätta dit fler chip. Som det är nu så är det uppdelat på 9 slingor. Alltså är det 9 st drivare. Det går att koppla 12 st 3 w på varje drivare. Vill jag då ha flera så blir det fler drivare också. Som det är så tycker jag att det är för många som det är. Jag är ingen hejjare på detta med el. Det är därför som jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa mina problem. Så därför undrar jag om det går att göra på något annat sätt? Ev byta ut det som finns mot något annat och samtidigt kunna utöka lyset. Det måste gå att köra slingorna var för sig. Nu är det bombat med drivare och tidur. R…

• 27 svar
    • 4,6k visningar
  15. Started by Mr_Ewing,

Håller precis på och ska bygga en LED-ramp till ett refugium på 470x390x350 som jag precis limmat klart. Jag har en drös med chip från tidigare byggen och tänkte använda dessa. Det är framför allt CW och WW Cree chip, men även en hel del blå 445-470 och några röda 630-660. Kommer det funka bra att odla macroalger med en blandning av dessa eller ska jag gå all-in på rött och blått? Tanken var ju som sagt att återanvända lite och hur ljuset ser ut spelar ingen roll, men det skadar inte om man kunde hålla några fraggar vid liv under det. Tacksam för tips!

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  16. Started by wrang,

Någon som testat denna led puck http://www.rapidled.com/aurora-puck/

• 4 svar
    • 2,1k visningar
  17. God jul på er allihop! Sitter här och funderar på en sak angående en fix till månbelysning. Den består idag av 2 st 3w royal blue led's från Cree. Jag blev tyvärr tvungen att använda en meanwell ldd-1000h driver i o m att det var det som blev över när jag byggde min belysning... Allt fungerar nu som det skall och allt styrs från en arduino uno. Månljuset följer måncykeln som det skall men i o m att jag har så kraftig driver så har jag blivit tvungen att sätta ner max output (pwm styrning) till 50 istället för 255. Annars så blir det för ljust på natten. Kruxet är att jag järna skulle vilja ha den satt på 255 i o m att jag skulle få en jämnare samt större skiftning i inte…

• 16 svar
    • 3,3k visningar
  18. Started by ballsam,

funderar en massa kring hur jag ska lösa belysningen till nästa kar, och tror jag har kommit på en plan. skulle behöva bolla den lite och se efter så den inte är helt uppåt väggarna. nästa kar kommer vara ca 140x140x55 (LxBXH). tanken från början var att bygga nåt liknande laggemans LED-ramp med räkskivor i aluminium och sedan baka ihop den i korallenzuchtförpackning (typ deras T5-ramper), men tror jag kommit på en annan ide. tasnken är att beställa en acrylskiva i på ca 80x80cm (eller större om det krävs) som är 15-20 mm tjock. i denna har jag tänkt placera 32 st 20w LED i framför allt vitt och olika nyanser av blått (och styra dom med Jannes smarta kort). varje chip ko…

19. Sitter å funderar lite på om jag förstått det hela rätt... Om man vill ersätta 2x39W T5 med Led....skulle denna uppsättning fungera? http://ac-rc.net/catalog/shopping_cart.php?osCsid=7927emovvi31b5gofo8iai1qb1 Jag vet att det tillkommer kabel och kylpasta...men är det nått annat som krävs, eller skulle detta paket vara komplett för att få det att funka? Eller har jag helt missförstått allt!? Nätagget i listan var tänkt att ev kunna driva 2 av dessa kitt (20Wx4...x2) i framtiden. Antar att man även måste ha någon form av PWM-styrning...eller kan man köra en sådan drivare utan styrning i början?

• 11 svar
    • 2,1k visningar
  20. Started by Mobster,

Har hemma ett rapidled retrofit kit för RSM130 (dimbart DC) och en Profilux 2 Light och ska nu koppla ihop dessa...har monterat Ledsen på flänsen och tänkte justera Amperen i drivarna till rapidleden och tror jag har koll på det mesta men har två frågor. När jag ska justera amperen så har jag en multimeter såklart men måste profiluxen vara inkopplad eller kan jag bara ansluta strömmen (har ställt ner till minsta möjliga i drivdonen) till LEDarna och vidare till rapidledgrejerna? Och när jag fixar kablarna för dimning att koppla till profiluxen behöver jag bara en kabel va då de ska klara två kanaler stycket?

• 14 svar
    • 2k visningar
  21. Started by buffe78,

Hej har jävligt svårt i denna LED djungel, hade tänkt att bygga en ledramp till mitt kommande projekt. men vad ska man välja för styrka, sort, å strömkälla? Karet e 200*60, ska man välja ett dreamchip på 50w eller 100w? Hur många isf? Vill ha bra ljus för framtida sps mm, har en diy ramp idag med 90*3w som jag har tänkt att använda med men som ska byggas om lite för att passa karets längd. däremot e jag inte nöjd med dimmring på min ramp, dimmrar bara ner till 10% å sen slocknar det, det vill jag inte ha på det nya bygget, funderar på bluefish led controllers, men funkar den ihop med ac-rc ldd 1000 samt ett vanligt strömaggregat? Behöver all hjälp jag kan få, antal led, s…

• 18 svar
    • 2,7k visningar
  22. Har länge gått å småfunderat på lite kuliga hemmaprojekt till framtida saltkar. Efter att ha försökt sälja min Giesemann Matrix 8x39W T5 utan framgång, så har jag gått å funderat en tid på möjligheten att modifiera denna till LED alt T5/LED. Mina lösa funderingar har gått ut på att plocka bort de 2 eller 4 mittersta rören och ersätta dessa med LED. Första tankarna var att sätta en rätskiva med 3W LED i mitten av rampen, men med tiden har funderingarna gått mer å att se över möjligheten att montera 50W eller 100W-chip. Finns dock fortfarande många funderingar, t.ex: Rampen är 90x46cm och beräknas kunna belysa en yta av ca 110x70cm. (har lösa planer på ett framtida kar krin…

• 10 svar
    • 2,6k visningar
  23. Started by petnym,

• 3 svar
    • 2,5k visningar
  24. Started by sequencezero,

Hej! Jag har ett Aquael reefmax 105L kar som jag har konverterat till sötvattenskar då värmaren kokade allt levande tyvärr. Nu till mina frågor. Det sitter tre 24w t5 i original som inte gör annat än att gå sönder så jag tänkte byta till led men det är ju en djungel och jag har ingen aning om vad man skall välja. Jag har en raspberry pi som skall agera akvariestyrning och till den har jag ett piface digitalkort som vad jag har förstått skall funka att styra led ljus och pumpar med men hur? Vad skall jag köpa helt enkelt som kommer att passa? Jag är helt grön på detta så va snälla. /Erik Andrén

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  25. LED fixtur baserat på Cree Lumia 5.2 och Makersled Heatsink. Egenbyggd kontroller samt drivare. Bygglogg med tillhörande koder/simuleringar via min hemsida http://rugland.se/ledcontroller.html Tips på förbättringar bara PM:a! Skulle vara även vara bussigt om någon kunde tipsa om ett bra ljusschema! / Christian

• 8 svar
    • 2,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.