Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Hej, här kommer en ny fråga. Skulle det fungera att använda en nätverkskabel mellan driver och LED om man använder 20W chip? Dessa kommer att vara seriekopplade två och två, drivkortet i mitt fall är Jannes 16-kort med 2 cat parallellkopplade två och två. Det hade varit smidigt att använda sig utav dessa då de har 8 ledare i varje kabel.

• 12 svar
    • 2,7k visningar
  2. Started by jensa,

Någon som har erfarenhet av att bygga egna ledlampor?Vart kan man köpa egna komponenter och hur bygger man själv?Tips och idéer tas tacksamt emot. MvH Jens

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by jacs,

Hej, Är det http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=102 och http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=174 dessa som är bra att ha förutom då dreamchippet om man bara vill driva på 10W. Samt är det fortfarande 2/3 blått och 1/3 vitt som gäller för http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=174 är väl vitt? Snurrig i bollen efter att ha läst en massa sidor här. //Jonas

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  4. Started by Casio,

Hej, nedan följer några riktigt gröna frågor. Jag hade tänkt att bygga en LED ramp med 3x20w Epistar multichip. 13000K-14000K x 1 DC forward Voltage: 10-11V DC forward current: 2000mA max Rated power: 22W max http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=193 453nm-455nm x 2 DC forward Voltage: 10-11V DC forward current: 2000mA max Rated power: 22W max http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=134 Vilken drivare och controller ska jag ha? Vill kunna dimma den men inget krav att driva dem på olika kanaler. Input Voltage: AC 85V-265V Frequency range: 50-60Hz Output Voltage: DC 24V-34V Output Current: 600mA - 1950mA…

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  5. Started by fotte,

Jag ska efter sommaren starta upp ett 500l akvarie, det är 120x70x60 (LxBxH) Jag har en tjock och fin alu skiva som är 90x30 i storlek.. Kan man få till tillräcklig belysning så det täcker akvariet med denna storlek? Främst blir det nog 3w dioder, men eventuellt några 20w också. MVH Niclas

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by LN21,

Hej! Här kommer ett försök att bygga LED belysning. Enkelhet är måttot, ska även försöka hålla beskrivningarna så enkla det bara går. Eftersom mitt kar är inbyggt i en klädkammare har jag inget krav på att det ska se klockrent ut men det ska lysa bra. 4 separata ledpaneler ska byggas (detta för att då kan jag plocka bort mina T5 armaturer en efter en). Planen är att det ska vara en LED effekt på 100-120W per ledpanel. Basen för varje ledpanel är ett Alu-fyrkant rör med måtten 1200*100*50 mm (se bilden, jag har fyra sådana rör,, 4mm godstjocklek) Mitt på panel har polaren fräst ut ett 80 mm hål (för kylfkäkten) Har skaffat lite Drivare, just nu har jag 4st 700mA Konstantst…

• 56 svar
    • 5,3k visningar
  7. Started by Mr_Ewing,

Jag kör en ramp med en slinga med 10 XM-L T6 på 700mA och min fråga är om det går att paralellkoppla ytterligare en 700mA driver på samma slinga för att få mer tryck på ljuset?

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by Mobster,

Har hemma ett rapidled retrofit kit för RSM130 (dimbart DC) och en Profilux 2 Light och ska nu koppla ihop dessa...har monterat Ledsen på flänsen och tänkte justera Amperen i drivarna till rapidleden och tror jag har koll på det mesta men har två frågor. När jag ska justera amperen så har jag en multimeter såklart men måste profiluxen vara inkopplad eller kan jag bara ansluta strömmen (har ställt ner till minsta möjliga i drivdonen) till LEDarna och vidare till rapidledgrejerna? Och när jag fixar kablarna för dimning att koppla till profiluxen behöver jag bara en kabel va då de ska klara två kanaler stycket?

• 14 svar
    • 2k visningar
  9. Started by Trollsvans,

Har tre stycken såna här liggandes: http://img.tomshardware.com/us/2006/07/14/game_over_core_2_duo_knocks_out_athlon_64/cooler.jpg Skulle de kunna kyla 10, 30 eller kanske rentav 50W LED vardera (med fläkten)? Hur mycket skulle de kunna kyla passivt? Oavsett vilket, vore det i så fall bäst att montera chippet direkt på kylaren, eller göra som i Lasses bygge; placera chippen på en aluminiumskiva och sen sätta kylelementet bakom?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Benighted,

Ja, då är det väl dags att starta upp en tråd i byggandet av en LED-ramp med de beryktade drömchippen Först tar vi några bilder på hur chippet ser ut: Här kollade jag hur chippet passade på den (temporära) kylarlösningen, tyvärr så passade det inte helt bra, kylarens area var lite större än skruvhålen så min första tanke att montera den direkt på kylaren med bara en aluminiumplatta bakom kylaren som den skruvades fast i fungerade inte.... Testade även här att köra chippets kanaler med lite lagom ström, då jag inte hade nån kylarlösning, lös på bra

11. Sitter och försöker mixtra ihop min egna lilla lampa och undrar om det är någon annan som använder sig utav bluefish led controllern och fått det att fungerar.

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by falken1337,

Hej. TÄnkte ge mig på att bygga led ljus. DEt ska vara till ett 450l. Har kollat på DIY kitten som finns på Aquastyle men hur många leds är att rekommendera? /Falken1337

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by wrang,

Någon som testat denna led puck http://www.rapidled.com/aurora-puck/

• 4 svar
    • 2,1k visningar
  14. Hej. Mitt första bygge, byggde jag med 60* linser, då blev det riktigt trist disko i akvariet, men då satt belysningen 3cm från vattenytan... så då plockade jag bort linserna... Mitt andra bygge, då sket jag i linser för att få jämnt ljus... och tänkte inte på att jag hade 150mm mellan ramp och vattenyta. Men nu, ett år efter kom jag ihåg optik-klasserna... Kritisk vinkel. När ljuset infaller mot en vattenyta i vinkel över 48* så reflekteras allt... ergo, allt ljus för en diod som sprids över en vinkel på 98* kommer bara att studsa bort... Mig veterligen har de flesta 3W dioderna en spridning på 120* Och precis innan 48* så reflekteras rätt mkt... ergo, om man vill ha …

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  15. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 47,9k visningar
  16. Started by jflod,

Har en ledkanon med ett multichip monterat på ett mindre akvarium 60l. Upplever att jag får en fördelning av ljuset, varmt ljus i hörnen. Funderar på om man kan sprida ljuset något. Hittade denna produkt (rll) http://reefll.com/index.php?route=product/product&path=65_68&product_id=68 och kollade närmare på tillverkaren av matrealet German Evonik. En fråga till dem hänvisade till att det möjligen är följande produkt http://www.plexiglas-shop.com/DE/en/for-back-lighting-fgs06f3a5ma/plexiglas-led-clear-0m200-sc-k09a86bq40p~p.html Tycker att de jag hittar verkar sprida ljuset rätt mycket Jag beställde ett sample då det inte var specielt dyrt 3x100x75 mm för 3EUR Fann…

• 0 svar
    • 1,9k visningar
  17. Started by Hanssanden,

Japp, då var det dax att byta till led i karet:) Aludurken är 400x240x3 mm Vad tror ni om detta? V = vit & B = blå Mvh Hasse i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk

18. Started by kohaku123,

Hej! Här har ni mitt första ledbygge! Steg 1 var att beställa alla komponenter från Aquastyle, fick hem prylarna på nolltid. 16st 3w leds 16st 40grader optik 1st maxwellen 12-20led driver steg 2: Kapa aluprofilen från bauhaus steg 3: Borra och montera leds på alu- med brickor från Conrad ps. knäckte 4 borr innan jag fick tippset att kyla med T-röd i borrhålet. steg 4: Lödning steg 5: Montering av akryl och sarg steg 6: Test av ramp Summering: Rosa leds från bridgelux är Orange!!!!!!!!!!!! as fult. Nu återstår det att övervaka tempen på rampen, kör utan fläkt......får se om det funkar. Mvh: Nicklas total kostnad: ca 1000kr

• 16 svar
    • 2,5k visningar
  19. Started by Henric,

När man läser databladen för olika typer av led så hittar man oftast ett diagram för hur hög fV är vid en viss ström. Problemet tycker jag är att det blir ett ca. värde och det håller inte riktigt om man ska bygga eget. Så tanken med denna tråd är att den ska fyllas på med uppmätta fV för olika typer av led. Jag tror att det kan vara ett bra hjälpmedel för många. Vad tycker ni? Mvh Henric

• 3 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Sweet*Lou,

Hej hallå! Finns det någon som har nån koll på detta? Skulle vilja ta bort t5:orna och stoppa i led i lite olika roliga färger. Någon som gjort det i plastskyddet som skyddar lysrören? alla synpunkter är bra synpunkter. Med vänlig hälsning, robin

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by patrikk,

Tänkte ta mitt bygge i två steg och undrar om man kan använda mina befitliga https://store-f61b0.mybigcommerce.com/mean-well-eln-60-48p-dimmable-driver/ ( som driver min ledramp idag har 4 st) tillsammans med LDD-700 och ldd-1000. tänkte köra på dem tillsdess att jag köper ett annan nät agg för alla slingor. Jag börjar få tillbaka sporren att fortsätta på mitt bygge nu som har varit lite på is den senaste tiden.

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Michael,

Hej! Jag har en ledramp som jag själv har byggt ihop. Nu är det så att jag vill nog sätta dit fler chip. Som det är nu så är det uppdelat på 9 slingor. Alltså är det 9 st drivare. Det går att koppla 12 st 3 w på varje drivare. Vill jag då ha flera så blir det fler drivare också. Som det är så tycker jag att det är för många som det är. Jag är ingen hejjare på detta med el. Det är därför som jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa mina problem. Så därför undrar jag om det går att göra på något annat sätt? Ev byta ut det som finns mot något annat och samtidigt kunna utöka lyset. Det måste gå att köra slingorna var för sig. Nu är det bombat med drivare och tidur. R…

• 27 svar
    • 4,6k visningar
  23. Started by krejsi,

sitter och planerar ett led bygge för sötvattens akvarium. och jag vill ha det där sjyssta glittret från MH. hur starka led behövs för att få glitter effekten?

• Gilla
    • 11 svar
    • 3,3k visningar
  24. Started by Rohme,

Har varit otroligt sugen på att skaffa LED-belysning efter att ha läst alla trådarna här.... och känner mig riktigt nöjd med resultatet! Knepigt värre... fick ta hjälp av min son som gått en löd-kurs i höst. Nu saknas bara ett par rejäla POWER-PACKS!

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by kladd3,

Så eftet mkt om och men så ska jag äntligen sätta igång med mitt bygge. Eftersom jag är helt novis på detta område så har jag under några veckors tid pratat med lite folk här på guiden och fått extremt mkt hjälp så tacka till Lasse Sam Edward Janne 68 för all input och alla svar på mina dumma frågor. Har följt Sam tråd om sitt bygge och valt att kopierar hans design till större del skillnaden är att jag kommer att köra med 3 * 50 W chips istället. De förutsättningar jag har just nu är att min belysning består av en 250w MH lampa som inte är gjord för saltvatten utan det är från början en lampa som har suttit hos en fotograf vilket gör att det känns lite sisådär rent säke…

• 90 svar
    • 18,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.