Faror med saltvattensakvarium
Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc
54 ämnen i detta forum
-
Nu är det dags att skriva en artikel om drakarnas gift och vad det kan orsaka för besvär när jag sitter på erfarenheten, och också höja ett varnande finger till barnfamiljer och överkänsliga människor. Själv har jag aldrig reagerat på stick från insekter osv om jag är överkänslig mot drakarnas gift eller ej ska jag låta vara osagt då läkaren faktiskt inte kunde svara på detta, här följer en liten artikel om vad jag råkade ut för. Till att börja med så kan jag tala om att jag aldrig märkte själva sticket, vi har pratat om hur det hände och kommit fram till att draken svepte under min underarm när jag hade armen ca 5 cm från ytan vid pumpen, draken menade säkerligen aldrig …
-
- 4 svar
- 5,6k visningar
-
-
Hejsan Jag rengjorde akvariet igårkväll , naturligtvis utan handskar. Möblerade om lite och såg att jag klämt Doris mellan en sten och bakre väggen. Försökte flytta stenen och samtidigt peta på henne så att hon kunde simma därifrån . Då sprattlade hon till och gav mig 2 stick av backfenan I höger långfinger. Drog upp handen och klämde ut lite blod , sköljde med kallt vatten och alsolsprit. Det smärtade ordentligt och började sticka I pek och ringfingret också , långfingret svullnade . Ringde sjukvårdsupplysningen och de visste inte om de var giftiga men kopplade mig till giftinformationscentralen som försökte hjälpa till med både böcker och bakjour läkaren. De kom fram t…
-
I mitt nya akvarium tar jag ström från samma uttag som cirkpumpen till fjärrvärmen tar sin ström, anta att något i karet kortsluter och då dör ju även husvärmen. Några tips på en extern jordfelsbrytare som kan lösa ut för akvariet men utan att få proppen till uttaget att gå? Alternativt någon högkvalikativ skarvsladd/dosa med inbyggd brytare/säkring.
-
Idag kollade jag på en dokumentär från animal planet, den handlade om div giftiga djur. Dom tog upp drakfisken och pratade mycket om hur giftiga dom är. Jag har tidigare hört att drakfiskarna som är mest vanliga i hobbyn har ett gift ungefär dubbelt så starkt som en vanlig geting = inte så farligt såvida du inte är överkänslig. Men enligt den här dokumentär var ett stick från en drakfisk extremt smärtsamt (tja det kan jag tro..) och extremt farligt. Massvis med folk dog varje år efter stick från drakfiskar sa dom. Vad är det som gäller egentligen? Kan vi reda ut detta? En annan grej dom tog upp var vad man ska göra om man blivit stucken, spola så hett vatten man kan är ju…
-
- 21 svar
- 4,6k visningar
-
-
Hej! Alldeles ny här på forumet, så det här blir mitt första inlägg. Jag har dock lärt mig mycket när jag kikat och läst runt här på forumet. Men jag börjar med att också erkänna - Jag är fullständig amatör på området. Har spanat länge nu och velat köpa hem ett saltkar, men... MEN... När jag kikade här på forumet i denna del blev jag riktigt tveksam. Med små barn hemma som har svårt att hålla fingrarna i styr känns det efter att ha läst tråden om giftiga knappar att koraller är uteslutet. Så då är frågan... Jag har sett att man inte behöver ha koraller för att ha fisk, fungerar det så? Växer det ut koraller på den levande stenen i alla fall? Eller hur gör man, om man nu…
-
-
- 12 svar
- 4,4k visningar
-
-
Skulle vilja veta hur farlig en gul koffertfisk är? Har idag läst att de kan ta död på allt levande i karet. Stämmer det?
-
- 5 svar
- 4,1k visningar
- 1 följare
-
-
Tipps om man blir stucken av en borstmask... Jag lyckades vända på en större fraggsten och under den så låg en 10cm lång borstmask, såklart så klämde jag till den och långfingret såg ut som en tandborste. Jag har lyckats med detta tidigare och det har resulterat i blåsor, obehag och att det yttersta lagret av skinn byts ut. Det jag misstänkte att var problemet förut var att jag använde en pincett för att plocka bort taggarna, detta gjorde att dom bröts och det mesta blev kvar. Så jag löste det hela med nåt så enkelt som vanligt hobby/trälim. Jag hällde helt enkelt limmet över taggarna och satt mig framför tv´n, när det inte längre var vitt efter en 30 minuter så drog jag …
-
- 8 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej. Efter en krasch och många månader så är jag nu igång igen och köpte min första nya fisk igår. Problemet är att jag glömde fråga butiken som ligger många mil från där jag bor vilken art av clownfisk jag köpte (skulle köpt ett par men han hade bara en) Tanken var att köpa en till ganska omgående hos min lokala handlare som har vanligt färgade ocellaris hemma. Då börjar jag fundera på om detta verkligen är en svart ocellaris? Är det inte det så vågar jag ju inte mixa eller? Så frågan följer.. Är detta en Amphiprion polymnus-saddleback eller en svart Amphiprion ocellaris ? Tacksam för svar. Mvh Richard
-
- 1 svar
- 3,8k visningar
-
-
Som man kladdat med detta gissel..man vet att det är giftigt mer eller mindre..såg detta program på svt...känns som det är slutkladdat med detta https://www.svtplay.se/video/13757544/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-26-ett-giftigt-pussel?start=auto&tab=senaste
-
-
- 7 svar
- 3,3k visningar
-
-
Jag har ett elutag bakom den plats där jag tänkt ha akvariet. Jag tänker att det kommer ju definitivt skvätta ibland så vad ska man göra? Jag gissar att man inte vill sätta en kontakt i den då det ger extra vägar för vattnet att rinna in i uttaget. Om man inte sätter i en kontakt, är det säkert då eller måste man plugga igen kontakten helt?
-
- 3 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej Har några knappar av Grön Zoanthus. Skulle precis flytta dem, använde en plasttång typ. knapparna drog ihop sig, så jag råkade röra dem lite överallt. Jag hade helt glömt bort att jag blev biten av en hund igår på handleden, upp till fem mm djupt. det var den handen jag hade i karet. är det farligt. och hur farligt.
-
Hej, köpte en kulfisk tidigare, som skulle vara Canthigaster papua och bli bara 10 cm lång, min fråga är dock hur gör man skillnad mellan Canthigaster margaritatus och Canthigaster papua, för på bilden i reeflex ser de ut att vara jätte lika varandra, enda skilnaden är att Canthigaster margaritatus är dödligt giftig. Så därav frågan. Det andra var att den älskar äta glasrosor
-
- 5 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej, har blivit biten eller bränd av något okänt i karet:( hade handske bara på ena handen eftersom trodde på det enda man ska akta sig för i mitt kar - Euphyllia och anemon. men efter ha luftat en sten, som jag trodde var tom/ren kände plötsligt smärta, som om jag kramade en Diadema (finns ingen)... struntade först i det, hade bråttom med att flyta alla stenar tillbaka till karet. Det kliar rejält och brinner, samt fingrarna är svullna... efter nästan 36 timmar. Vore tacksam för tips - vem skulle angripare va...
-
- 12 svar
- 2,9k visningar
-
-
Läst runt lite om att många mjukkoraller innenhåller ett mkt farligt gift, palytoxin, som kan frigöras i akvariet och förgasas i luften, och särskilt typer av palythoa, härligt att man inte kan få reda på det i butiken!! Har iaf en döende palythoa (bra mkt sämre skick än på bilden) och undrar om jag bara borde ge upp den och slänga den innan gör skada i akvariet eller dödar mig i sömnen? attachment.php
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-
-
Jag måste slänga ut en fråga om detta då jag börjar bli lite nojig. Jag sålde mitt 300 liters i Fredags kväll och i lördags kväll började min 1.5-åring att kräkas. Antagligen är det väl bara vinterkräksjukan (vilket jag i så fall lär bli varse ganska snart) men man blir ju lite nojig med tanke på att man läser lite då och då om folk som blivit förgiftade. Vad jag vet har ingen som var inblandad i själva flytten fått några symptom men jag tänker att det kanske kan ha stänkt på golvet eller något (visserligen minutiöst avtorkat) och barn är ju rätt bra på att kladda på saker och sen stoppa fingrarna i munnen. Jag tror inte att tillståndet är akut då hon dricker bra och är g…
-
- 11 svar
- 2,7k visningar
-
-
Om vi nu ska prata risker med våra kar så tror jag att bakteriella infektioner är underskattade som risk och fokus läggs väldigt mycket på gifter, tror det finns många fler människor som blivit sjuka av bakterier än av gifter, problemet är att det är svårare att peka ut vad det var som infekterade en och infektionen ofta inte syns förrän kanske dagen efter eller så och man kanske inte tänker på vad som infekterade det... Själv har jag flera gånger när jag handskats med speciellt levande sten med mycket vassa "kanter" fått ömmande infekterade sår som oftast kroppen klarat av att hantera utan större problem, men helt klart tog längre tid än om man hade stuckit sig på en syn…
-
- 1 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej, upptäckte precis att jag har en spricka i bottenglaset på sumpen. Fuck! Vad kan jag göra, går det att limma en skiva i botten eller är det att beställa en ny sump som gäller? Det har läckt ut några droppar, syndes som en färgskiftning i frigoliten, storlek som en dryg femkrona. Bifogar en bild.
-
- 9 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej! Hittade en smått obehaglig länk som visar hur snabbt denna hobby kan gå väldigt väldigt fel...tex när man sätter tummen på fel grej: http://www.fishforums.net/content-page/79056/pagination/page/0/ Kom på en ide,hade det inte varit bra att ha en snabblänk här på guiden just för medicinsk personal, typ www.saltvattensguiden.se/112 med samlad information om tex palytoxin, gift från drakfisk osv. Länken ovan visar ju lite på hur okänt detta är, läkarna lyckades inte skrapa ihop någon info alls själva. Känns som att det kan ju vara en ganska vettig livförsäkring...
-
- 6 svar
- 2,6k visningar
-
-
Var och köpte en grön stilig sinularia på zg idag och när jag skulle stoppa ner den var det nått som stack mig i fingret. Det gjorde sjukt jävla ont. Men jag såg inget som har kunnat åsamka mig denna smärtan. Det satt vita taggar i fingret och jag har spolat i varmt vatten. Vad ska jag hålla utkik efter för symptom? Kan det vara nått farligt? Har ju hört om skräckexempel. Skickad från min iPad med Tapatalk HD
-
- 6 svar
- 2,6k visningar
-
-
En artikel som tar upp ett antal djur som vi kan stöta på i vår hobby, här är lite fakta som kan vara bra att ha! Väl värd att läsa!
-
- 0 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej alla, Nu tänker jag gå denna vägen för att lugna ner mig själv och min oro. Jag har då skaffat ett sjöäpple http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_apple. Samt så införskaffade jag en sådan också: http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_cucumber (Igår) Och en Holothuroidea: vilket ser ut som sjöäpple/sjögurka! (Igår) *Min fråga går först till sjöäpplet. Vad rekommenderar ni att jag ska göra för att undvika katastrof? Jag har hört att folk har sjöäpplen utan att något har hänt och andra som det har gått åt Hel...et. *Min andra fråga går till Holothuroidea: är det lika farlig? Dom på AK Lising AB Sundbyberg sa att den är inte lika farlig som sjöäpplet! Så det jag behöver hjälp med ä…
-
Tjo! Fler frågor (bättre att veta lite mer än att chansa). 1. Har sökt och läst här på forumet om olika polyper, koraller mm som är giftiga och då jag har två st ungdjur av släktet homosapiens som gärna är med och pillar undrar jag om någon vänlig själ skulle kunna berätta vilka som är giftiga och på vilket vis. 2. Är alla knappar giftiga och sprider sig gifterna i vattnet? 3. Nässelgiftet hos vissa koraller, bränns de vid beröring,sprider sig i vattnet? 4. Under de första månaderna vid uppstart med endast ls, behövs vattenbyten eller räcker der med tillsats av spårämnen och ersättning av dunstat med osmosvatten? Jag kommer säkert med mera kanske i era ögon sett dumma frå…
-
Har varit intresserad av att köpa en sjögurka då de är fina när de blommar/slår ut. Har även i samband med mina efterforskningar hört att de kan explodera i akvarier och slå ut allt levande som man då har i burken. Är det någon som hört eller vet mer om detta fenomen?? Mvh Per
-
-
- 4 svar
- 2,4k visningar
-
-
Har ett par knappar som dykt upp i mitt kar (en syns mitt i bilden), jag vet att man ska behandla alla knappar som giftiga men är någon som vet om det är av den värsta sorten (Protopalythoa)?
-
- 2 svar
- 2,2k visningar
-