Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aquaguy,

Hur gör man när man kalibrerar en refraktometer?

• 21 svar
    • 6,9k visningar
  2. Started by Aquaguy,

Behöver en ny pump original pumpen gick sönder, nått bra tips?

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  3. Tjena! Funderar på att dra igång ett nano akvarium ca 20l. Mina första frågor till er; Vad bör jag tänka på innan jag sätter igång? Vilka kar finns att välja på? Vad för typ av invånare kan man ha?

• 19 svar
    • 2,9k visningar
  4. Started by jamba,

Hörde på radion igår ett bra tips för att kyla ner hus/lägenhet ta en nedkyld typ 1 1/2l petflaska och frys ner den sen ställ den efter fälkten...testade de för 6 timmar sen hade flaskan mellan en fläkt och akvariet och de har redan kylt från 28,5 till 28 grader så de verkar funka. Ett litet billigt och tyst tips för att kyla ner akvariet, jag får se imorrn hur varm de är då. mvh Jimmy

• 1 svar
    • 930 visningar
  5. Jag har ett jobb där jag slutar olika tider dagligen. Är det skadligt för koraller och fiskar om jag dagligen ändrar om deras tidsrytm? T ex tider jag är hemma och vill ha igång belysningen: mån-tis 14:00-01:00 ons-lör 18:00-02:00 sön 12:00-24:00 Eller kan jag ha på lite svagare belysningen hela tiden på 12:00-01:00? Rummet blir ju ljus pga fönster (ej direktljus på karet) redan på morgonen. Blir det då för många ljusa timmar? Behöver koraller och fiskar visst antal sömntimmar? Jag går ofta till jobbet vid 9:30. Kan man sätta på belysningen en liten stund för matning och sen släcka igen? Helst hade jag velat ha tänt 9:00-02:00 men tror det blir alldeles för många t…

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by MrRose,

En gång i tiden när jag använda mitt akvarium gjorde jag en egen bakgrund i frigolit och silikonade fast det... Just nu villnjag återställa allt och bli av med det, några tips och trick innan jag "chansar" och går bananas på det Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk

• 9 svar
    • 977 visningar
  7. Started by DennisL,

Hej! Har fått en hel del gröna alger på mina stenar. Det ser inte ut som de vanliga gröna algerna som blir långa, dessa håller sig korta. Vad är det för alg tror ni? Cyano eller ngn form av kisel alg? Vad kan tänkas äta dem?

• 2 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by time for heroes,

Hej! Har lite utmaningar med att få ner nitratet. Ligger idag på 30-40 ppm och har doserat med 1 ml/dag nopox i mitt 100l kar utan någon minskning. Tänker nu att jag kör på 2 ml/dag och ger det två veckor till. Iaf tänkte köpa lite dragon breath i veckan som ska binda upp nitrat. Men hur mycket kan jag räkna med att växten kommer hjälpa?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Johnny Tveit,

Hur länge fungerar det? Alltså hur många liter, ish kan man ta ut innan den är kass? Kan man bara byta filtren? Kan man mäta på något sätt och se kvalitén?

• Tack
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by montana_79,

Hej, Köpte en valenciennea sexguttata till min 200 liter Juwel Lido, den har vänd upp och ner på sanden, vattnet är grumligt nu. Kommer den att lugna ner sig eller ska jag lämna tillbaka den, kan den ställa till med bakteriekulturen pga. för mycket rörelse i sanden?

11. Started by Kajjjan,

Hej Jag har nyligen köpt ett kar med teknik och levande som ska levereras i slutet av april då vi flyttat in i nya lägenheten. Vid den tiden är det ju inte heller långt till sommaren och då kommer ju genast tankar på kylning igång. Hur håller ni nere temperaturen i era kar? Bland all teknik som följer med finns fläktar som man fäster på glaskant och riktar mot ytan. Hur mycket kan det göra i °C räknat? Ni som kör med kylare - hur gör ni med värmen som genereras? Kan man dra ut den i ett rör eller liknande ut genom fönstret?

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Manks,

Ska bygga om ett Juwel rekord 60 till saltakvarium och har en fråga ang ljuset. Jag är inte rik som ett troll och tänkte försöka sprida ut mina investeringar lite, och som det är nu ska jag bygga en egen ljushuv(ud) med 4*24 w t-5 rör. Det är planen i alla fall. Men jag undrar om man över huvud taget kan ha LS med det singel t-8 rör som sitter i nu. Jag tänkte att man kunde köpa Pumpar och blanda vatten och kasta i min LS och sedan om någon månad bygga en ljusramp värd namnet, eller om jag ska vänta med allt? Och en annan fråga, i ett 60 lit akvarium, blir det lagom med 2 500 lit pumpar, det är ju lite väl kraftig cirk, ska jag ha en 500 och en 250 tycker ni?

13. Started by bagler,

Hej hej... Ska bygga en ny burk.. Ett inwall på 150*40*40. Vem tillverkar burkar i vit glas o är de stor skillnad?? Priset skiljer de mycke?

• 3 svar
    • 1k visningar
  14. Started by Christern,

Håller på att projektera ett revakvarium. Kollade därför upp vattenkvaliteten där jag bor (Södermalm i Stockholm) som ser ut enl länken nedan. med sådana världen undrar jag om en osmosanläggning verkligen är nödvändig. Vad säger mer kunnigt folk? Duger detta att använda rakt av? http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/infomaterial/Vatten/Kvaldekl_Nor_2005_sv.pdf

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by shreek,

om jag ska starta upp ett LITET saltvattenakvarium vad behöver jag då för belysning, pump mm?? Vad det gäller fiskarna, va behöver jag för att allt ska fungera? antar att jag måste ha något som rengör på botten samt något som äter alger mm... Tacksam för svar //Pernilla

• 4 svar
    • 812 visningar
  16. Started by Pear,

Någon som vet vilka som säljer ramper MH 3x70W + T5 rör. Har letat men hittar inga finns bara 2x150W.

• 0 svar
    • 606 visningar
  17. Started by Micke.T,

Kan jag få för mycket cirkulation i karet?? Karet är på 450l o mina pumpar är 2st 3000l 1st 1500l 1st 1200l blir det för bra eller kanske rent av för lite.

• 9 svar
    • 999 visningar
  18. Started by Von Märt,

hej. har haft mitt clownhotell igång i ca 25 dagar nu. nitrit är nere på omätbart och nitrat är på väg ner igen. det jag undrar över om sandvändande djur till mitt clownhotell. fiskar jag tänkt ha är clown goby citrinis samt escenius stigmatura (om jag får tag i) samt någon form av räka, har inte bestämt mig för vilken.

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  19. Started by AlexanderClown58l,

Hej, ja har suttit o funderat lite, hur vad gör man om man måste flytta akvariumet ex. säg att ja skulle byta bostad, är det att börja om från början då, eller hur ska det hela gå till? Ganska ny, intresserad av alla möjliga tips, karet Clownhotell 58l, kom med tips och idéer om hur man gör på det smidigaste sättet det är guld värt!

• 4 svar
    • 720 visningar
  20. Hur länge kan det ta innan den öppnar sina polyper?

• 2 svar
    • 672 visningar
  21. Started by Aquario,

Hej. Jag är ny här och köper på mig teknik mm för att starta mitt första saltvatten. *Spänd* Vilka tester behöver jag köpa för en uppstart? Är fabrikatet viktigt? Jag såg ett Tetra Marine test 5 in 1 för en billig peng. Och Sierra hade ett kitt med 9 tester. Men killen i butiken sa att jag bara behövde tre till att börja med, det är ju OK, men när i så fall ska man skaffa fler tester?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by TjenareMannen,

Som Rubriken Lyder, Vart får man tag i Billiga Helglas Akvarium Runt 300L på nätet Med Utkörning ? Gärna omkring Göteborg, Då ja kan hämta själv då.

23. Started by edda124,

hej jag är helt ny inom saltvatten jag köpte ett beg fluval edge som varit igång i 1 år han hade dock bara en eremit och en krabba jag har köpt till 2 sjöstjärnor en fröken fisk och en turbo snygel en skivanemon fragg jag har lite frågor det finns gröna hårda alger på stenen jag skulle vilja få bort plus nåt som ser ut som gräs men dom är hårda inte tråd alger räcker det med städpatrullen jag har och hur långt tid brukar det ta innan det försvinner bara haft dom en vecka sen är det nåt rött på stenarna är det nåt bra eller dåligt ? sen har jag massor glasrosor som jag fick på köpet men visste ju inte det så ska köpa en pepparmints räka är det bästa för det här lilla akva…

• 18 svar
    • 3,3k visningar
  24. Hej. Jag har något som ser ut att vara nakensnäckor på mina rhodactis. Den ena av dem börjar se mer och mer uppäten ut. Någon som vet något om detta eller om ett eventuellt bot på (problemet?) Tack på förhand Mvh Dennis

• Gilla
    • 5 svar
    • 2k visningar
  25. Started by Mille,

Jag har ett Aquel Reefmax 105 som är nystartat då mina clowner nu flyttat upp sig från ett clownhotell. Strulet är att hitta en tänkt vattennivå. Ni som har ett likadant, vilken nivå har ni för att få skummaren och allt annat att funka optimalt? Ni kan ha kammarna på "insläppet", där vattnet rinner in till filter/biobollar. Jag har vänt på kammen och har den "smalare" sidan uppåt. Så vad säger ni med erfarenhet av likadant, var ska nivån ungefär vara? Tacksam för svar. Mille

• 0 svar
    • 442 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.