Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by rezz,

Vad kostar det att dra igång ett? Vad behöver jag för utrustning till att börja med? Har bara haft sötvatten innan...

• 24 svar
    • 12,9k visningar
  2. Started by Anna93,

Hej e helt grön på detta med saltkar. Men ska skaffa ett 130-200L kar till saltvatten. Har hört att det e nått hål i dom så man saltvatenskaren som e till sumpen. Men kan men inte borra ett sådant hål sj i ett vanligt kar? Vad skulle kostnaderna bli tror ni? på ett 130-200L kar? tro det kommer bli 130L eller 150L Vill ha koraller och fiskar ska ha clowner å lite mer men inte så extremt mycket. Har ni tips på sidor där man kan köpa tillbehör till saltvattenskar? Kan även tänka mig att köpa begagnat. Var kan man läsa fakta om saltkar? Tack för svar Anna.

• 7 svar
    • 902 visningar
  3. Vet att det kan skilja sig lite beroende på vad man kör för salt och hur mycket vatten man byter. Men ungefär hur mycket blir det om man kör 10% vattenbyte i veckan samt med en MH lampa på 250 watt osv?

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by jernis,

Hej, Jag såg någonstans att någon frågade vad det kostade att starta ett akvarium. Så jag pysslade ihop ett litet paket och försökte fokusera på vad som var viktigast och ett minimum för att komma igång. Tester är inte medräknat eftersom jag inte riktigt vet vilka tester som är viktigast att ha. Ni andra som vet och kan får gärna fylla på med saker som är "måsten" och som jag missat. Priserna kommer från lite här o var i Stockholms trakten. ca 1350:- Akvarium Aquatic nature Evolution 37L ca 150:- Doppvärmare ca 200:- Salt 4kg ca 750:- LS 5 Kg (150:- / kilo) ca 150:- LS Sand 4-5 Kg ca 150:- Håv, saltmätare, termometer, algskrapa ca 0:- Vanligt kranvatten. ca 300:- 10 S…

5. Started by Svetter,

Vad kostar det att starta upp ett saltvattensakvarie på ca 450 med tillbehör & djur? Visst man kan lägga ut hur mycket som helst. Men hur mycket bör man räkna med att lägga ut om man vill ha ett hyfsat saltkar?

• 17 svar
    • 1,9k visningar
  6. Started by mikoto,

Jag har funderingar här kring att starta ett krabb hotell. Jag gillar krabbor, dessa små tuffa djur som nästan alla här tycker illa om :-) Jag tror inte jag skulle gilla deras beteende i mitt kar heller. Men jag tänkte starta ett litet kar att bara ha krabbor i istället. Jag har ett kar på 50 liter ungefär jag tänkte använda till ändamålet. Bortsett från att ha krabbor i karet fundera jag även på koraller och kanske någon hårding fisk. I korallväg får det bli något som växer redigt snabbt. Xenia har jag inte viljat ha fall populationen skulle explodera i mitt kar. Men om man fick igång det i krabbkaret skulle det nog kunna vara kul. Jag tänker att om populationen av koral…

• 0 svar
    • 576 visningar
  7. Started by jarecki68,

Krabba bra eller dåligt? behålla eller bli av med den??????

• Gilla
    • 4 svar
    • 794 visningar
  8. Started by Oliver,

Hej, jag är ny här och detta är mitt första inlägg Köpte nyligen ett begagnat RSM 130D med endast koraller, levande sten och eremitkräftor Därefter köpte jag en levande sten till där även en krabba hade gömt sig Efter några nätter med krabban lös i akvariet har jag sett hur rörmaskar som innan legat fria i sanden nu ligger i bitar Tror ni att det är krabban som är boven ?????? Kan det annars vara eremitkräftorna, eller att rörmaskar kanske kan gå isönder av annat skäl Om det är krabban, kan jag på något sätt rädda resterande rörmaskar? kanske gömma dom i stenarnas hål?

• 3 svar
    • 772 visningar
  9. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

Hej. När jag köpte LS så fick jag med en massa krabbor som var gömmda i LSn. Min frågaär: Är de farliga för fiskarna eller korallerna.Jag vill veta nackdelen och fördeten om de.Jag har hört att de kan vällta koraller. Tacksam för alla svar. MVH Aqil

• 15 svar
    • 2,4k visningar
  10. Started by bliper,

Tjenare. Är det någon som kan identifiera denna? Fick den med min LS när jag köpte den, och nu har karet rullat några veckor med lite snäckor och ett par blåbenta eremiter. Idag när jag kom hem så hittade jag en utav mina eremiter död i ett hörn utan dess skal, och skalet låg precis intill "kräftans" håla, där den brukar hålla till.. Även min andra eremit var precis där, levandes dock vettskrämd och inkrupen i sitt skal. Utgår från att det är "kräftan" som haft ihjäl eremiten? E det så så är det ju inget jag vill behålla? Tacksam för lite svar!

• 19 svar
    • 1,8k visningar
  11. Started by Jonte75,

Har observerat små vita ibland genomskinliga varelser på LS. Kan dessa små krabater vara kräftdjur?

• 2 svar
    • 839 visningar
  12. Started by Johan254,

Märkte igår en ganska frän lukt ifrån akvariet, det luktar inget i sumpen, utan det kommer när fläkten går igång för att sänka temperaturen, pendlar nu mellan 26-25 grader (jag mäter högt upp i akvariet vilket innebär att det är kallare längre ner?) det luktar ruttet ägg och ganska kraftigt nu, har massa fönster öppna. mätvärden. salt, 1.030 (ska sänka detta) fosfat, 0,26 (hannah) nitrit 0 nitrat 25 calcium 375 magnesium 1140 kh 6.0 Jag har ganska mycket sand på botten, ett hörne säkert över 10 cm och en bit in i akvariet. Min sjöborre dog för ett tag sen, hamnade uppochner och jag s…

• Gilla
    • 14 svar
    • 2,3k visningar
  13. Started by jezzka,

Har problem med röd alger och undrar vad man behöver för saker för att få bort problemet, Har hört att man ska använda fosfat remover med något filter system, Undrar vad jag behöver för saker? har ett litet clownhotel på 50 liter! Mvh Timmy & Jessica

• 0 svar
    • 1k visningar
  14. Started by onoff,

En Fråga, jag har ett 400l med sump har ca 80l sötvatten i sumpen som jag har till att fylla på avdunstat vatten med. Men om jag stoppar växter och någon molly för att ha och mata saltfisken med och ändå ta sötvatten till salt karet därifrån skulle det funka? Växter livnär sig väll på vissa skadliga ämne om jag inte har fel.

• 5 svar
    • 805 visningar
  15. Håller på att fixa med min Osmos. Det rinner vatten genom både slangen ner i avloppet och slangen ner i min dunk (genom silikatfilter). Men där är en kran som man kan reglera med vattnet som ska ner i brunnen. Hur vet man när den är rätt inställd? Just nu kommer ca 50% i brunn och 50% i dunk.

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Manks,

Någon som vet hur vattenkvaliten är i göteborg(hisingen)? Går det att köra akvarium utan osmos här i staden?

• 13 svar
    • 2k visningar
  17. Started by Leoparden,

Kan man krascha hela systemet i början genom att ta in för mycket koraller eller gäller detta endast fiskar?

• 1 svar
    • 518 visningar
  18. Started by koaala,

Har lyckats krasha mitt kar med biopellets . I onsdags stoppade jag i biopellets och idag ska göra omstart, allt större levande har dött, fiskar, sjöstjärnor och räkor, men maskar och koraller lever ännu. Har nog överdoserat så varningen är på sin plats till alla som provar.

• 21 svar
    • 2,8k visningar
  19. Hej.. Jag är nu i slutskede av uppstarten av mitt RSM, antaget att jag förstått allt rätt.. (kiselalger har ersatts av cyanoalger, som ersatts nu av gröna trådalger, som enligt den teori, knop, jag läst ska ersättas av kalkalger) Nu växer i alla fall gröna trådalger på rutorna... Ska man göra något åt detta? - skrapa? eller fyller dessa någon funktion (plocka nitrat och fosfat?) Har introducerat sparsamt med koraller, dvs, de gröna algerna har god tillgång på näring i form av kalcium, karbonat, magnesium.. och annat sånt.. som egentligen förbrukas i ett kar med normalt tillstånd av koraller.. nitrat och fosfat är lågt.. Frågan är, ska jag skrapa, eller låta alge…

• 2 svar
    • 794 visningar
  20. Started by cougar,

Hej, jag heter Kristoffer och har hängt här på guiden sen mars 2005 och läst och avvaktat. Men nu denna hösten kände jag mig mogen (blev rejält frestad av bekanta oxå) och sålde av allt vad sötvatten hette för att dra igång mitt första och riktiga saltvatten. Jag valde att köra det i mitt 180liters juwel och sålde av alla moduler och annat som satt i det samt sålde av mitt 420rubin med diskus och allt. Sen dess har jag samlat prylar och det som ska driva karet är: Reefpack 500 (skummare,osmolator och mekaniskt filter i ett). 2*Tunze Nano Stream 6025 (ska få dom på posten i veckan). Arcadia overtank 4*39watt t5. 20 watts deltec uvc med eheim 1250 cirkulationspump. Juwel d…

• 58 svar
    • 6,5k visningar
  21. Started by cougar,

Eftersom jag flyttat från Örebro till Luleå startar jag här en ny tråd. Min gamla tråd finns här. Precis som tidigare kör jag i ett 180liters Juwel Rio i mörkt trä. Jag behöll alla tillbehör under flytten till Luleå förutom just glasburken. Rampen är arcadia overtank 4*39watt. Skummare/filter/osmolator får jag från min reefpack 500. Cirkulationspumparna är just nu en koralia 1 och maxijet 500l/H samt den inbygga juwelpumpen som sitter i juwelboxen i hörnet som jag sparade. Detta eftersom jag i boxen har placerat min doppvärmare väl skyddad från djuren, dessutom har jag tänkt placera in/utblås från uven här senare. Jag har beställt en nanonstreamer 4500l/h som tillsammans …

22. Started by Patrik_101,

Hejsan! Jag har hängt här ett tag nu och försökt lära mig av alla otroliga projekt ni startar! Nu är det dags för mig att komma in i matchen och köra lite salt. Jag har haft sött i många år men nyligen sålt av allt för att nu bygga mig ett eget kub akvarium. Målet är ett 50x50x50 med inspiration från elos. Inriktning blir ett senare val nu har jag tusen frågor ang. teknik mm. Möbeln har jag påbörjat men sitter även med lite skisser på själva karet. Jag har sett många här kör med hävert, 25/32mm ner och en retur på 25mm. Jag är inne på samma linje. En mitt centrerad box blir det för mig. Vad skall man tänka på när det gäller volymen i boxen? Jag undrar även hur mycket pv…

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by herrGreen,

OK, vi kör igång då. Nu startar jag min planeringstråd för mitt kar och tänkte väl försöka lägga ut mina förslag och idéer här. Jag har länge funderat på att skaffa salt, planerade redan under gymnasiet. Men saker har bytt av varandra en efter en och tid/plats/permanent bostad har inte funnits. Det gör det inte nu heller, MEN – jag har kommit till gränsen då jag inte bara kan gå och önska längre. Nu måste det hända grejer, jag tror det fylls på med levande i slutet av sommaren, men baljan får byggas till dess. Jag heter Leon och har pluggat Marinbiologi i 4 år på Göteborgs Universitet och UNCW i North Carolina. Bland annat revfiskbeteendeekologi, tropisk marinbiologi …

• 31 svar
    • 5,8k visningar
  24. Started by Järv,

Hej Är i funderingarna av att uppgradera och har hittat en tank som jag möjligtvis är intresserad av. Den ända funderingen jag har på detta är att denn är 70 hög vilket jag undrar om det kan bli ett problem. Ex om man behöver för starkt lyse så att inget växer uppåt, för att få något att växa på botten. Nån som har några funderingar på detta. Akvariet jag kollar på är 80x80x70

• 4 svar
    • 662 visningar
  25. Started by andreassofus,

hej! sitter nu i valet och kvalet. hasde tänkt att jag skulle betälla min första grej till mitt saltvattenskar, nämligen själva karet. har fortfarande inte bestämt mig om jag ska köpa ett kubakvarium eller ett vanligt. dom jag väljer mellan är ett kubakvarium på 65x65x65 eller ett vanligt akvarium på 100x60x50 eller ett på 120x50x50. själv tycker jag att kubakvarium är otroligt snyggt men det är väl lite nackdelar med det eller? hur funkar det med ljus tillexempel till ett kubakvarium? finns det t5 armaturer som är 65 cm breda som ger tillräckligt med ljus till ett sådant kub kar?? Sedan så får det ju inte plats med något vidare stort sumpakvarium under en kub heller o…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.