Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Kubiken1891,

Tänkte försöka köra lite uppdateringar här om vad som händer med min nya Akvastabil Move 360L + 100L sump. Än så länge har det inte hänt så mycket mer är att jag fick hit tanken i fredags och lade i 17kg LS i lördags,ska skaffa mer under veckan och försöka få till nån form av ok scape. Det var nåt fel på rampen så jag ska hämta en ny på fredag samt förhoppningsvis har dom fått in min Maxspect Gyre XF-150 tills dess också så jag kan plocka ur den gamla pumpen som för ett jävla oväsen. Kollade dom första värdena idag: Salt: 1,024 KH: 8 PH: 8 Nitrite:0 Nitrate:2 Amonia:0 Kanske lite tidigt för värden redan men är ju alltid kul och se vad som händer. Behöver man kolla alla do…

• 16 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by music_lover84,

Är det skillnad på olika armatur rent kvalitets messigt? Funkar det bra med en "billig" MH-armatur eller måste man satsa på lite dyrare?

3. Started by Nicke7,

Jag har en xxl ultra green goni.S! den kan jag mata så att den blir som uppblåst ballong!! right or wrong?

• 0 svar
    • 192 visningar
  4. Started by JohanM,

Hej saltvattensfolk! Jag är i behov av att kyla ett terrarium. Eftersom ni som håller på med saltvattensakvarium har bra koll på kylning tänkte jag att det kan vara en bra idé att höra sig för här... Terrariumet har en sk. dubbelbotten med ca. 7-10 cm vatten i botten, totalt rör det sig om kanske 20-30 liter. Jag tänkte utnyttja vattnet för att kyla ner hela terrariumet. Vilken kylare skulle kunna lösa mitt problem? Jag vill helst inte lägga allt för många tusenlappar, men eftersom det är såpass lite vatten kanske det finns billigare varianter? Jag vet inte riktigt hur det funkar, men jag antar att man kopplar in kylaren med slangar som går ner i vattnet och cirkulerar d…

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  5. Started by Kajjjan,

Hej Jag har nyligen köpt ett kar med teknik och levande som ska levereras i slutet av april då vi flyttat in i nya lägenheten. Vid den tiden är det ju inte heller långt till sommaren och då kommer ju genast tankar på kylning igång. Hur håller ni nere temperaturen i era kar? Bland all teknik som följer med finns fläktar som man fäster på glaskant och riktar mot ytan. Hur mycket kan det göra i °C räknat? Ni som kör med kylare - hur gör ni med värmen som genereras? Kan man dra ut den i ett rör eller liknande ut genom fönstret?

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Liljegren87,

Sitter här och funderar på hur man ska kunna sätta ditt en bra kylning på mitt rsm då idag gick det väldigt högt upp i grader. Sökte lite här som vanligt, men såg ingen som hade skrivit hur dom hade gjort med sina rsm. Är ju lite svårt att sätta i en fläkt då ända stället jag kunde tänka mig var bak på akvariumet där skummaren sitter. Någon annan som har ett rsm som är kyld skulle gärna få berätta för mig hur dom har gjort skulle vara mkt tacksam. Gärna bilder om det finns tillgängligt. Tack igen

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by MonicaOB,

• 0 svar
    • 523 visningar
  8. Started by havre,

Har börjat fundera i lite större banor nu och regeringen har till och med undrat när och vad nästa kar skall bli. Det finns en plats i vardagsrummet och ett speciellt utrymme som jag funderat över om det går att göra någonting med. Problemet är att det är L-format och jag tänkte höra mig för om det finns några nackdelar med ett sådant. Karet kommer stå "fritt" i rummet så att den hörna som uppstår kommer att gå att se in i. Är det någon som har ett L-format kar på guiden? Jag har inte hittat ett vilket stärker min oro över dess lämplighet. Lite om karet: Det skall vara ett fish-only kar, i alla fall från början. Att driva ett stort SPS-kar är alldeles för dyrt just nu i …

9. Started by -Johan-,

Hej alles! (jag är helt ny här) Vad bör man maxbetala för levandesten? Finns det olika "kvaliteter" på dom ? tar gärna emot andra tips... Mvh johan

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by CissiP,

Ny fråga från nybörjaren! Har ett projekt på g. 432 liter med 112 liter sump. Vi testfyllde overflow-boxen för att se om det var nåt läckage i de nya rören vi limmat på plats. Då läcker genomförningarna i både in-röret och overflow-röret. 😣 De verkar helt enkelt sitta lösa! Hur sjutton kommer man åt att dra åt dem där nere?? Less är bara förnamnet just nu. 😒

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by hepp,

Hej min burk läcker. Det är där nere där glaset möter listen. Det är ett clownhotellliknande kar. Går det att täta med silkon? Eller är det skadligt för livet i akvariet. Skall man använda något specialmedel. Är det någon sopm har varit med om detta med en ny burk? Om det har förstört möbler/parkett kan man då gå på affären? Jag utgår ifrån att nya kar skall vara kvalitetstestade, just detta kar är ett nanoextreme. Är inte så sugen på att tömma burken och börja om på nytt så jag hoppas kunna täta skiten.

• 16 svar
    • 2,7k visningar
  12. Started by hippo,

vilka koraller kan man ha utan MH?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  13. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej min MG är låg under 1000 , hur kan jag höja den förutom med MG

• 7 svar
    • 910 visningar
  14. Started by akvariefisken_89,

Hej, Jag har problem med en något för hög temperatur i mitt RSM S 500. Temp. är på 26,3-27,1. Karet är nystartat och levande stenen är redan i. Doppvärmaren var på i början innan saltet skulle blandas och innan något levande kom i. Nu har jag stängt av doppvärmaren för att få ner temperaturen vilket hjälpt föga. Är det nödvändigt att få ner värmen till 25? Behöver man ha en kylare? Vad rekommenderas i så fall och vad ger det för ljudfrekvens? Skummaren låter en hel del redan . Akvariet är i sovrummet och det är ganska svalt och mörkt. Jag har ingen belysning på ännu. Den höga temperaturen har medfört att det dunstat av en del vatten redan. Innan jag la …

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  15. Hej! Har en snabb liten fråga. Mitt akvarium har varit igång ett tag och värdena är bra. Inga fiskar ännu men har levande sten i. Fick ett erbjudande nu att ta över lite koraller och fiskar samt sten från ett annat akvarium som ska lägga ner. Men fråga är nu om stenen jag tar från det andra akvariet kommer att starta igång cyklen igen eller kommer den här stenen bara dimpa ner i akvariet utan att det gör någon skillnad för värdena? Hoppad jag inte va allt för luddig. MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 1 svar
    • 521 visningar
  16. Started by ghosten,

nu till helgen skall jag starta mitt första saltvatten. har en liten fråga angående stenen kan man lägga i mer levandesten i efterhand om man inte blir nöjd med resultatet

• 4 svar
    • 676 visningar
  17. Started by Henke H,

Hej, Har kört igång ett nytt kar enligt ”Lasses metod” som jag hittade här på forumet. Köpte ca 25-30kg levande sten och lade i karet. Kruxet är att jag vill nog ha mer sten i karet. Är det något som kan gå fel om jag köper sten från annan säljare och kompletterar upp? Karet är nyligen igångkört så om det är nångång man ska lägga i mer sten så är det nu, men det är bara min spontana tanke. Vad säger ni?

• Gilla
    • 3 svar
    • 732 visningar
  18. Started by Sven,

Hur gör jag för att lägga in annons på säljsajten?

• Gilla
    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by Aquaguy,

Jag ska precis lägga i 3 kg levande sand i akvariet jag har redan koraler och fiskar i akvariet. Frågan är då behöver jag ta ut fiskarna ur karet eller är det onödigt med tanke på att sanden är blöt då den troligen inte kommer damma så mycket?

• 3 svar
    • 717 visningar
  20. Started by Laggeman,

Hallå folks. Efter att ha spanat in tråden om Erik & Lindas 420L kar, så blev jag mer och mer sugen på ett lite längre kar än mitt nuvarande Aqua Medic Percula 90, som iofs inte är något som helst fel men ett lite längre kar som ger mer simyta åt mina kirurger passar mig bättre. Så efter att ha spanat runt på Blocket ett bra tag så kom jag över ett Juwel kar med ställning, BTN-bakgrund, filter o grejor för ett bra pris. Köpet inkluderade körning till Malmö från Helsingborg och leverans upp på andra våningen utna hiss. Väl uppe började jag med att städa ur karet. Bakgrunden får säljas, likaså ytterfiltret från Eheim. Grusen som låg i fick en enkelbiljett till soptippe…

• 38 svar
    • 7,8k visningar
  21. Started by DennisL,

Hej! är det några problem att blanda till en dunk med KH och sen låta den stå i låt säga 6mån. Blir den "gammal" på något sätt? mvh

• 2 svar
    • 411 visningar
  22. Started by Freddess,

Jag funderar på att starta ett litet rev på 30l. Att skaffa osmos filter till detta känns som en stor inventsering. Min fråga är om man har tillgång till detta vatten från en vän, går det då att lagra på dunk? Eller är det känsligt för det? Jag antar att det bara är vatten med mindre mineraler mm i och att det går att lagra på dunk som vanligt vatten utan att det händer något? Tack på förhand!

• 1 svar
    • 797 visningar
  23. Started by thomas5547,

Tänkte starta upp ett nytt projekt. Möjligen ett fyrkantigt, lågt akvarium. För lite försiktigt odlig av koraller. Och ha några fiskar i detta. Är inte nybörjare direkt. Men varit borta från hobbyn i 10 år. En hel del har hänt. Bor i Göteborg. Jag behöver hjälp med allt från möbel, akvarium till lyse och pumpar. Jag tänker mig ett mellan 150-300 liter. Akvarium / sump, glasmästare? Vilken är bra? Möbler? Tips och trix? Skummare? Reurpump? Lyse? Tack för alla tips! 😃

24. Started by a.nils,

Hejsan. Mitt första saltkar står just nu och cyclar. Allt går bra utom CA, ligger bara på 250ppm. Min första tanke är att testet kanske är för gammalt, ett salifert som går ut i november 2015. Fick det till akvariet och vet inte hur länge det varit öppnat..om det nu spelar nån roll. Använder red sea salt, och det ska ligga på mellan 420-440ppm. Förslag/idéer? MvH Anders

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by hbmannen,

märkte att ja hade lite lågt kalcium värde idag.. runt 200. och läste att man ska ligga runt ca:450. FRÅGAN är: i vilken takt kan man pytsa i kalcium så man når rätt nivå??? det ja använder är... CORALIFE: invertebrate calcium supplement CORALIFE: strontium plus CORALIFE marine lodine supplement. nån som vet hur det ska doseras, finns ingen bra beskrivning på dessa..

• 3 svar
    • 986 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.