Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hejsan. Jag har läst lite här på forumet och förstått att anemoner är ett väldigt svårt djur till sitt första saltvattensakvarium och man får mycket banne här om man skaffat sig en innan man har full kunskap om dem. Men som så många ivriga andra har jag gjort just det. Den har mått prima varit stor och fin, har matat den ungeför varannan vecka med en bit räka och så har den själv norpat lite mat när jag matat fiskarna. Till en början så satt den i mitt clownhotell men för ett par dagar sedan så bytte jag kar med en kille, Han tog mitt clownhotell och jag tog över ett RED SEA 130d. Problemet nu var väl min planerinng. Det tog ett par timmar att hämta karet och under tiden…
-
- 16 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej! Gjorde mitt första "stora" vattenbyte (20% på ett 200L-kar) sedan dess att jag införskaffat mig ett par mjukkoraller. (tillkommit efterhand i en månads tid) Detta gjordes för två dagar sedan och sedan dess så har 4 av mina 6 mjukkoraller haft alla sina polyper indragna och sett väldigt vissna/hopdragna ut. Den enda förändring jag gjort vid detta vattenbyte är att jag börjat använda mig av osmos-vatten. Tog några tester på vattnet nu precis; Temp: 26 grader Salt: 1.0235 (var 1.024 innan vattenbytet) P04: mellan 0.1-0.25 (detta värde har varit konstant i en månad cirka) Nitrit: 0 Nitrat: 0 Så min fråga lyder; Är …
-
- 4 svar
- 3,4k visningar
-
-
Ponera att man har en salt/temp -mätare i glas och den går sönder i karet så att alla "kulorna" i botten av den hamnar i karet och när man sedan kör med en magnet och kulorna fastnar på den, så man avlägsnar dem och tror att man fått bort alla men efter tre veckor så gör man en ny sökning med magnet och upptäcker mot sin förfasan att det fortfarande finns kulor kvar i sanden. Kulorna är nu inte längre runda men däremot rostiga och deformerade av rostangreppet. Efter denna magnetsökning får man upp ca 100 st kulor. Frågor: 1. Vad kan detta ha ställt till med i karet? 2. Är vattenbyten det man bör ägna tiden åt de kommande dagarna? 3. Kan fiskar ta stryk av detta? 4. Lägr…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett par Chromisar som leker lite då och då, senast i förgår, och hör o häpna, det mesta av rommen finns kvar, finns det någon chans att de kan överleva om de kläcks??? har förgäves letat efter någon tråd om det här på guiden. Tack på förhand
-
- 2 svar
- 805 visningar
-
-
Hallo. Börjar känna mig som en desperat j**el nu. Sitter minst 5 timmar varje dag och läser, letar akvarium. Varför tittar man i köp och sälj FLERA (100) gånger om dagen och tänker "hoppas det har dökit upp något nytt". Då jag undrar vad man skall tänka på PRIO ett när man köper ett akvarium. Jag själv hade nog sagt att jag vill ha sump (Då jag letar ca 200l). Men sen lysramp, skummare, filtrering och cirkulation alla dessa saker är viktiga men vilket är det som man skall tänka på är viktigast? Börjar undra om 200 liter är en magisk gräns då det blir ganska mycker dyrare då + du kan ju ha en massa mera fisksorter. Var innom zooaffären som har saltvatten här i Kristianstad…
-
- 13 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Planeras som bäst för uppstarten av ett 240L saltkar utan sump och har en del funderingar beträffande levande/död sten. Som någon sorts tumregel (i alla fall utan sump) så har jag förstått att man bör ha ca 10% av volymen i ls (vikt), i mitt fall ca 20-25kg, för att upprätthålla en habil livsmiljö. Jag är dock av olika anledningar, kanske främst kostnader, mer sugen på att mixa levande och död sten till en början. Vad jag tänker mig är att det i princip bör gå lika bra, men att det kan ta betydligt längre tid att få till en dräglig filtrering då jag tänker mig att den levande stenen behöver "kultivera" den döda för att uppnå 10% tumregeln beträffande volym och vik…
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej hej! Jim heter jag och är helt grön vad de gäller saltvatten om man inte räknar med kallsuparna man fått i havet;)! Jag har under hela min akvarie tid sneglat åt den här sidan av hobbyn men varit jävligt "rädd" för den både för att det är ju ingen billig hobby (men vad är en billig hobby) och för att det är verkligen en prövning bad de gäller ens kunskaper och tålamod. Men nu till min fråga levande blöt sten eller död torr sten? Jag har kollat på mkt youtube och läst en hel del trådar på nätet om mkt ohyra som följer levande sten och snubblade sen på BRS på youtube sär de pratade om att starta kar med helt död "torr" sten för att se…
-
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nu har jag gått igenom vad jag fick med mitt begagnade akvarium och det är: Pseudochromis (lila) Bicolor Angelfish Blue/Green Reef Chromis Lysmata amboinensis Ocellaris Clown Banggai Cardinal Då är frågan, om jag ska satsa på levande foder vilket låter roligt, vilket passar till dessa? Artemia verkar ju vara en vanlig variant, men minns vagt jag läst dom inte hade så mycket näring? Kanske bara var när dom var fullvuxna. Jag fick med lite pellets och lite fryst mat, men om man kan odla maten själv utan alltför mycket jobb så uppskattas det väl av fiskarna?
-
- 1 svar
- 657 visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 170 liter som jag ska starta upp. Har ca 40 kg levande sten som är väl inkörd sedan tidigare. Min fråga är ska jag ha levande sand eller död sand? Blir det för mycket levande kultur när jag har så mycket levande sten?
-
-
- 3 svar
- 713 visningar
-
-
Jag ska starta ett Aqua Medic Cubicus Reeftank 140l och funderar på vilken sand som är bäst, kan man köpa död sand och använda kultur istället för levande sand? Kan de finnas nåt liv i sanden på samma sätt som i LS eller är det mest bakterier? Sen undrar jag om man bör/måste använda epoxi för att bygga revet eller går det bra att stapla stenen? Jag har kul LED- belysning som går att styra med sunrisecontrol för att simulera gryning, molnrörelser, skymning och månljus, lite leksak. Sen undrar jag hur vanligt det är med ozon, jag ska ha det men tänker att det är precis som med UVC att det är bäst vänta till LS kommit igång? Ska beställa LS från Triton, kanske 12kg? Håller p…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad finns det för olika botten alternativ? så som levande sand eller grus? vart finns det att köpa? jag har sett att någon har köpt en färdig säck med nån konstig sand som man bara sätter i karet på en gång vad är det det för typ? finns det olika bättre sämre alternativ?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
har haft ett saltvatten kar förut o haft lite levandesten på min uteplats, har nu lagt den i vatten för att återanvända den o räknade med att den skulle lukta pyton. legat i vatten 4 dagar nu och luktar inget. betyder det att stenen är okej? har förut köpt död levande sten o det luktade inte hallonsaft när man blötlagde den. Med vänlig hälsning Stefan
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Om jag vill ha ett akvarium utan synlig levande sten, går det bra att ha den i ett ytterfilter istället? Hur mycket behövs? /Henrik
-
- 14 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej, jag ska starta mitt första saltvattenakvarie.Nu har jag en fråga ang levande sten.Ska man köpa "tvättad" sten i butiken,eller "begagnad" av en privatperson? Prisskillnaden är stor.Frågan är om kvaliten är densamma....mvh Joacim
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Jag vill döda allt i min LS Hur gör jag det? Räcker det att ta upp den och låta den stå och torka?
-
-
- 15 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Kan man göra egen levande sten. Läste på sidan att man kunde göra det. Men för att den stenen man gör ska bli levande behövs det då redan levande sten? Mvh//Ricke www.zoofish.info.se
-
- 1 svar
- 854 visningar
-
-
Hej. Jag undrar hur gör jag med levande sten när man ska torrlägga den. Jag ska ta paus med hobbyn ett tag men tänkte spara på stenen. Kan man spara levande sand också? Mvh Roger
-
- 0 svar
- 362 visningar
-
-
Är nu 4-5 veckor sedan jag fyllde mitt nya kar med levande sten. Ser väldigt lite liv i stenen. Min fråga är om stenen bryter ner de faliga ämnen som bildas i akvariet ändå , fast den ser ut att vara död ? Kommer stenen efter ett tag att få alla dom där hälsosamma bakterierna den skall ha, och därmed funka ? Jag har tillsatt nogot som heter :Clear-Flo bio-degrade for aquariums. På plast flaskan står det att det ska vara " levande nyttobakterier " som bland annat skall bryta ner nitrit. Eftersom levade sten skall funka som ett reningsverk är man lite orolig. Så kan någon hjälpa mej att reda ut detta vore det bra.
-
- 5 svar
- 990 visningar
-
-
Hej! Ska köpa 15 kg levande sten nu i helgen och undrar om det gör nått att det får stå en vecka utan vatten? För jag ska börja fylla karet nästa vecka förhoppningsvis.. Tänkte om stenarna "dör" på nått sätt utan vatten kontakt en viss tid? Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 904 visningar
-
-
Hurvida "överlever" levande sten vid transporter och går det att lägga i en tex en balja med saltvatten i 1-2 dygn innan man tillför den i akvariet?
-
- 2 svar
- 700 visningar
-
-
Då jag är helt grön vill jag fråga om råd.. Ska man köpa nytt eller sten från inkört kar? Vad är bäst?
-
- 2 svar
- 656 visningar
-
-
Hej, Har kollat på levande sten och såg att dom som låg i vattnet hade otroligt mycket med gröna alger, som en gräsmatta. Hur får jag rent stenen på effektivaste sätt? Har sett att folk prata om någon skiva man kan lägga i akvariet för att få färg på stenen, hur går det till egentligen?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej! har en 80liters nano kar (5mån gammal) som ska flyttas över till reefer 350. har ungrfär 9-10kilo i nano men jag skulle vilja ta tid på mig och göra helt annan scape från början till nya karet av marco rocks. skulle man kunna lägga allt levande sten i sumpen för att behålla bra bakterier? eller ska man ha det i display blandat med marco rocks?
-
-
- 5 svar
- 618 visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan! Det är så här att jag köpte ca 300kg levande sten förra veckan och jag undrar om man behöver koppla någon utrustning till detta utöver cirkulation och ljus. Typ skummare? När jag fick hem stenen blandade jag nytt saltvatten så vattnet är bra. Värdena: PH 7,7 - 8 No2 0 No3 5 Mvh Nelson
-
- 1 svar
- 920 visningar
-