Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Halogen,

Kan man montera ett UV inuti karet, som en del av cirkulationen ? / Hälsningar Pär

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Yemkela,

....

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by flelle,

Hej, ny här på forumet! Har tappat sugen på mitt diskuskar och skulle vilja testa på lite salt istället. Det jag funderar på är de tekniska bitarna, speciellt då jag har en bakgrund fastlimmad. Tycker inte det är speciellt snyggt med an massa synlig utrustning i karet. Skulle det gå på samma sätt som jag har nu att dölja utrustningen som krävs för ett saltakvarium bakom bakgrunden? Jag har inga planer på att borra i akvariet så en sump är väl inte att tänka på, eller hur funkar det. Det bästa skulle så klart vara att sälja och börja om men....det känns lite jobbigt. Skulle vara enklare att bara "byta" ut utrustningen och starta därifrån. Nån som har lite idéer och försla…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Larsson,

Har nu sett att jag har börjat få massa såna här i karet.... Jag misstänker att det kan vara Acoel Flatworms, vad tror ni? Någon som har erfarenhet av dessa?

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by hippo,

jag har ingen osmo,så jag undrar om det funkar att koka påfyllningsvattnet.. e de någon som vet något om detta??

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by TommyA,

Hej alla! Har läst runt lite på forumet och finner en del svar men samtidigt blir man inte klok på alla svar och frågor heller och drar därför i gång (ytterligare) en tråd! Jag har haft ett tag nu ett molly 56 l som gått i 4 månader, allt funkar fint i det men har väntat på det större. Har nu inskaffat ett begagnat 120 l som ska fylla lite tid och erfarenhet innan det större kommer på plats. Det är som sagt på 120 l och är nu fyllt med 15 kg levande sten och begagnat vatten. Med följde en skummare som drar runt vattnet, även köptes en tunze cirkulationspump på 2500 l till. Frågan är nu: ska jag inte ha mer cirkulation och behövs ingen mer rening? I det lilla är det fyllt …

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  7. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, En liten fråga, hur länge bör man vänta tills man skall slänga i en UV-C i ett nystartat akvarium? MVH, Andreas

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by msen,

Jag funderar på att införskaffa ett Juwel 450 Vision. Det är väl främst gjort för sötvatten, men jag tänkte att det kanske skulle gå att dona lite så att man kan köra saltvatten i det. Jag vill helst ha allt vatten internt i karet och slippa borra etc. Hur bör jag då gå till väga? Kan man t.ex. stoppa i en skummare tunze doc 9011 och köra det tillsammans med det medföljande filtret som berikas med makaroner, aktivt kol och biobollar? Sedan sätter jag även i några streamers. Orginalbelysningen tar jag bort och ersätter med någon hängande historia. Jag tänkte sedan gömma tekniken bakom levande stenar. Vad tror ni? Jag är enormt novis och behöver all hjälp som finns i ämnet…

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by ballsam,

får ta över ett akvarie med mått som passar mej (L170xD75xH70). grejjen är att det stått tomt i ett antal år, och är byggt i 10 eller 12mm glas. vågar man dra igång det utan att silikona om det? isåfall.. skall man skära ner det å göra om det helt? som det är nu är det ett ramakvarium, och ser välbyggt ut. silikonet känns "som vanligt".. hur skulle du ha gjort? /Samuel

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Galdrin,

Hej, Igår skaffade jag en Eld räka till mitt akvarium och idag när ljuset tändes i akvariet såg jag att någon har mumsat på en av mina läderkoraller, en Sarcophyton tror jag det är. Inget sådant har skett innan räkan kom så den är huvudmisstänkt. Någon annan som har varit med om att räka käkar upp läderkoraller? Korallen vägrade blåsa upp sig i morse som den gör varje morgon annars så den är uppenbarligen irriterad, och det är kanske ½ kvadratcentimeter som antingen saknas eller har blivit av med huden.

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Ove.P,

Hej jag har på senare tid upptäckt grönalger som inte ens min kirurg, Z.flavescens, vill smaska i sig. Dem växer i små "tussar" små gröna strån om ca 1-2 cm långa. Vad är det för alg? ska jag bekämpa dem eller kan jag låt dem vara.

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Familjen,

Hej! Har precis skaffat ett saltvattensakvarium (clownhotell) och kört igång. Har byggt upp i akvariet med LS och korallplattor. Nu undrar jag om den levande stenen behöver ligga så den får direkt ljus eller om det går bra att lägga en korallplatta över LS? Tack på förhand! //Martin

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  13. Någon har säkert sett min tråd att jag inte var nöjd med hur mina koraller såg ut när jag körde med aktivt kol. Har kört utan i 2 veckor nu och vissa koraller börjar återgå till det normala. Speciellt mina mjukisar såg ut att ta stryk av kolet (om det nu var kolets fel) Men det jag undrar över är. Vad tillsätter ni i karet för att kompensera det kolet plockar bort? Vad kör ni för vattentester förutom "standardtesterna" ?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Christin,

Läser i min saltvattens bok att vatten vid påfyllning skall vara samma temp som det som är i karet. Hur gör man för att värma det innan - och måste man verkligen göra det? Jag har ca 26 grader i mitt kar som innehåller djur.

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Johan Singstrand,

Hej! Vi har ett omstartat 350 liters Juwel med cirka 50 kg levande sten. Nu har det gått i tre månader och värdena har stabiliserat sig så det ska vara. För 7 dagar sedan köpte vi en av våra drömfiskar, en mandarin. Vi köpte även en räka och sandvändare. Nu undrar vi vilka fler fiskar som passar tillsammans med de vi har. Vi är tacksamma för tips och idéer. Tack på förhand Johan och Diana

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Whistler,

Hej! Handlade lite saker till mina sötvattenskar från BioTed Marine förra veckan och såg då att det faktiskt finns möjligheter till saltvattensakvaristik även för mig... Har för närvarande ett 223L och ett 55L (sexkantigt) som jag skulle kunna tänka mig att konvertera till salt. Jag har belysning och ytterfilter till båda, men jag antar att man behöver skummare och sådant där också. Vad behövs för att jag så enkelt som möjligt ska kunna börja nosa inne i saltvattensakvaristikens värld? Är inte jätteintresserad av att modifiera karen för ytavrinning etc...

• 14 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by robman,

Tjena Har ett ganska nystartat rsm130 kar, har lite problem att få upp salthalten. Tycker jag har blandat som det står på förpackningen men det pendlar runt 1,022-1,023. Vill få upp det till 1,025. Använder mig av Blue Treasure salt, dosering på förpackningen är 6,7kg till 190L för att få en halt på ca 1,024-1,026. Ska göra ett vattenbyte nu i veckan på 10% och tänkte passa på att höja upp den då. Nån som skulle vilja hjälpa mig att räkna ut hur mycket salt jag ska blanda i? Då min matte uppenbarligen inte fungerar som jag vill

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,2k visningar
  18. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,2k visningar
  19. Hej! Hoppas att det här hamnar i rätt forumdel.. Jag har än en gång kommit i tankar att starta med salt och har lite funderinga. Ett par direkta frågor men mest egna tankar och funderingar som jag vill få ut. Men börjar med liiite bakgrund iallafall. Jag har alltid velat ha ett eget litet rev men nöjde mig med ett sötvattenskar som jag startade upp för ett par år sedan. Dock har jag utövat denna hobby oerhört passivt senaste året då jag tappade motivationen och intresset för det av olika anledningar. För lite mindre än ett år sedan började jag drömma om ett revkar igen och började läsa om det. Läste igenom massor med trådar och artiklar här på SG och lite andra sidor …

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Sebbe12,

Hej, jag är ny på detta och behöver lite hjälp. Jag starta upp mitt akvarie för 3 veckor sedan och ny har jag börjat få alger i det, min fråga är om detta är bra eller dåligt? Tacksam för svar! Mvh

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Tobbe,

Hej! Har fört en lång utdragen kamp mot Dinos med 10dagars mörkläggning och dosering av nitrat och fosfat, kan bara konstatera att de kommer tillbaka efter varje gång. Jag har bestämt mig för att köra Dinoxal och behöver lite råd från er som kört det tidigare. Jag har i dagsläget inga koraller utan bara fisk och lägre djur som sjöborrar, räkor och snäckor. Är det ngn risk för mina lägre djur när jag doserar Dinoxal, ska jag försöka plocka dem ur karet innan jag doserar alltså. Kommer att mäta värden dagligen under doseringen. tack på förhand

• Tack
    • 11 svar
    • 1,2k visningar
  22. Guest Lazinko
    Started by Guest Lazinko,

Jag har kollat på saltvattenssidor och i butiker i över ett halvår och har fastnat för dessa fiskar: Forcipiger flavissimus, Gul Pincettfisk <span style="font-weight: bold;">Putsar räka</span><br style="font-weight: bold;"> <span style="font-weight: bold;">Dascyllus aruanus</span><br style="font-weight: bold;"> Hur är dessa i ett första akvarie? 160 liter. Behövs det extra grejjer mer än skummare, bra belysning, bra cirkulation till dessa arter? har läst att vissa skall ha UV-ljus o.sv. Behövs det till dessa? Tips om arterna? passar de ihop?

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by a.nils,

Hejsan. Mitt första saltkar står just nu och cyclar. Allt går bra utom CA, ligger bara på 250ppm. Min första tanke är att testet kanske är för gammalt, ett salifert som går ut i november 2015. Fick det till akvariet och vet inte hur länge det varit öppnat..om det nu spelar nån roll. Använder red sea salt, och det ska ligga på mellan 420-440ppm. Förslag/idéer? MvH Anders

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Boboooo,

Nu är det klart, mitt första 200 l saltvattenkavarium är på plats Tjohoo. Jag har precis startat mina 2 pumpar och min uv filterpump och ös i saltet. nu får det lösas upp och nå rätt nivå innan stenen och sanden åker i. Det kommer bilder senare om någon är intresserad av uppstarten. Mvh Paul

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  25. Håller på att flytta en sjöborre, men varje gång jag släpper i hen i nya karet ser det ut som om den sprutar ut något. Typ 4 strålar med något brunt. Någon som har en aning om detta är gift? Vill helst inte ta död på hela karet.

• 5 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.