Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej! Startade nyss upp mitt första saltkar och till min fasa så låter det jättemycket ifrån röret som går ner till sumpen! Det jag har är Maggie muffler som sitter ovanpå ett 50 mm rör som går rakt ner i sumpen och röret i sumpen slutar ca 1 dm under vattenytan i sumpen! den låter verkligen jättemycket! Hur kommer det sig att den låter så mycket? måste man ha ett visst flöde för att en maggie ska hjälpa eller är det fel nån annanstans? Mvh en nybörjare inom salt som har ljudproblem
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Håller på att flytta en sjöborre, men varje gång jag släpper i hen i nya karet ser det ut som om den sprutar ut något. Typ 4 strålar med något brunt. Någon som har en aning om detta är gift? Vill helst inte ta död på hela karet.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, jag är ny på detta och behöver lite hjälp. Jag starta upp mitt akvarie för 3 veckor sedan och ny har jag börjat få alger i det, min fråga är om detta är bra eller dåligt? Tacksam för svar! Mvh
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Kan man använda vanligt fönsterputs till att rengöra utsidanpå akryl akvarier, typ clown hotell och så?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Skulle va bra om det fanns nån som gjort en bra video på hur man bör gå tillväga med att bygga upp en saltanläggning för oss som är helt gröna, allt från att se hur en bra sump bör se ut och hur man kopplar rör till sump och kopplar in dom olika teknikerna till karet osv, finns säkert på tuben men det vore kul att kunna följa ett sånt projekt på svenska.
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, startade igång mitt kar igår och allt verkar gå ok. Dock undrar jag hur mycket luft man ska ge skummaren just nu. Sitter en luftslang på med ventil och stryper man den helt så låter skummaren väldigt lite. Öppnar jag upp och släpper igenom luft till skummaren så låter den ganska så mycket. Hur ska jag ha det? Lite luft på även om det låter.. Eller helt strypt, eller helt öppet? Har förstått att ljudnivån går ner när man börjar få lite saker i karet som skummaren kan arbeta med.
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har just nu ett 30 liters akvarium men ska idag kanske skaffa ett 90 liters, Om jag häller i allt vatten från akvariet jag har nu i det nya och blandar upp resterande vatten, kan jag då lägga i allting som ligger just nu i akvariet jag har nu som är 2 euphyllia, 5 sniglar, 2 eremiter? Kommer vattenkvalitén försämras om jag gör så, vill helst starta upp och lägga i allt i det nya akvariet
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Igår skaffade jag en Eld räka till mitt akvarium och idag när ljuset tändes i akvariet såg jag att någon har mumsat på en av mina läderkoraller, en Sarcophyton tror jag det är. Inget sådant har skett innan räkan kom så den är huvudmisstänkt. Någon annan som har varit med om att räka käkar upp läderkoraller? Korallen vägrade blåsa upp sig i morse som den gör varje morgon annars så den är uppenbarligen irriterad, och det är kanske ½ kvadratcentimeter som antingen saknas eller har blivit av med huden.
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan jag e nytt inom saltvatten har kollat lite info på nätet men hittar inte så bra info. nu e min fråga jag har en 350 liter akvarium med borrat hål på 45 mm och underkaret finns en 120 liters akvarium som tänkt använda till typ av filter. nu är frågan vad behöver jag igentligen för jag har en unimax 500 som pumpar 1200 liter i timmen med uvc lampa i pumpen. skummare hur stort vad mer behövs e det krav att använda halogen lampor elr går det bra med T5?? tänkte köra med 4-8 rör med T5 hjälp mig e ni snällla mvh Lars
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar?
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och använder mig av red sea mature program. och enligt dag 6 så ska jag enligt programmet räkna ut hur mkt KH ökare jag skall tillsätta för att nå upp till 8,4dkh. Problemet är att jag ligger högre ca 9,3 och det har jag gjort sedan dag 1. Det verkar som att programmet räknar med att KH ska sjunka allt eftersom. Men i mitt akvarium så ligger det stabilt på samma nivå! vet någon vad detta beror på? Jag har startat med levande sand och caribsea liferock. mvh Fredrik
-
Hej gott folk! Har haft sötvatten i många år nu men alltid sneglat lite på saltvatten. Tänkte därför göra en mjukstart och därmed använda mitt 54 liters kar till detta. Jag tänkte köra ett low-tech och därmed bara ha enklare koraller och få invånare. Det jag har i teknikväg just nu är - Doppvärmare - Aquaclear 50 Hang On Filter - 2st streamers à 750l/h Så behöver lite tips om annan teknik som behövs. Vill ha det så billigt som möjligt. Har inga problem med större/oftare vattenbyten istället. * Bra och prisvärd belysning. Vad rekommenderar ni för någon? Har i dagsläget ett Chihiros A601 men det går …
-
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som har tips på skummare (Utanpåhängande) till Juvel Rio 240L, så påhängningen passar till den översta ramen på Juvelkaren. Tittat på Deltec MCE300 och MCE600.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Sådä, då har man gått och skaffat sig ett 80 liter Molly hotel som omvandlas till ett saltkar. slängde ut alla svarta skumgummi filterklossar och har biobollar, aktivt kol kvar. En korallia 1 sitter under utblåset på returpumpen och skapar lite cirkulation. Skummare har jag inte (än), vet inte om det är nått jag kommer behöva. har funderat på att ha en 3-4 fiskar (små) och i senare skede en påfågelmantis. Har ca 9-10 kilo ny sten och 9 kilo levande sand. Fyllde på med vatten från stora karet och låter det stå och puttra nu. Såhär ser det ut nu iaf. Kunde helt enkelt inte låta bli att skaffa ytterligare kar
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Fick detta i karet lagom till Jul, akvariet är 4 veckor sedan start. Är detta Pods? De är vita i färgen men man kan urskilja ngt grönt i tonen också. Tacksam för svar! / Jonas
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan. Mitt första saltkar står just nu och cyclar. Allt går bra utom CA, ligger bara på 250ppm. Min första tanke är att testet kanske är för gammalt, ett salifert som går ut i november 2015. Fick det till akvariet och vet inte hur länge det varit öppnat..om det nu spelar nån roll. Använder red sea salt, och det ska ligga på mellan 420-440ppm. Förslag/idéer? MvH Anders
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Det har börjat uppstå lite brunt på sanden och undrar vad det kan vara, då har jag rört på sanden och det kom tillbaks på samma ställe. Vill gärna ha eran hjälp på att åtgärda det. Mvh Mudde Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har precis kört igång ett nytt kar på ca 400L, karet har gått i 4 dagar, och det enda som är tillsatt är 60kg levande sten. Nu till min fråga, jag följer en av alla metoder här på forumet och i denna metod så hänvisar man till att man inte behöver testa vattnet(eller byta dom första 3-4 veckorna). MEN då jag beställt hem några mer moderna maskiner (hanna) så kunde jag inte låta bli av ren nyfikenhet. Och då visade det sig att pH ligger på 7.2 och dKH 7.5 salt 1.026, har inte testat mer än så. Är detta okej? Kändes lågt, hittar mest värden för stabila kar och där är jag off med en god marginal. Jag förstår att värden kan vara lite utanför optimala…
-
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Jag heter Andreas och nu är det dax för mig att presentera mitt akvarium som är ett Juwel Lido 120. Jag började med att ta bort filterlådan, då jag tyckte att den tog förmycket plats. Lådan satt som berget och mha fiskelina kunde jag till slut skära mig igenom limpunkterna. Jag byggde en ca 4 kg tung revpelare av död levande sten, borrade hål och förstärkte pelaren med pvc och limmade med AquaScape Epoxy. Fyllde akv med saltvatten och lät systemet gå 3 veckor och tillsatte sedan 5 kg levande sten. Körde utan belysning några dagar och ökade sedan belysningstiden från 1 h tills jag kom upp i 8h/dygn. Akvariet hade till en början inslag av kiselalger, fick sedan lite t…
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har haft akvarium i snart 10 år. Jag har haft vanliga akvairiefiskar och kör just nu ett 240l Malawikar. Men jag blir mer och mer sugen på ett saltvattenkar. Dels för utmaningen och dels för att det är mycket snyggare. Är det någon som har erfarenhet av ett likande paket som detta? https://www.cyberzoo.se/fyndhornan/akvarietillbehor/reef-master-60-105-liter-saltvatten-startset.html Kan det verkligen vara så komplett som dom skriver? Vad behövs det mer till uppstarten?
-
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan, Jag funderar på för och nackdelar med att ha sump med borrat kar vs en inlimmad glaslåda i karet med ytavrinningen och skummaren där i ? Jag har letat och hittat lite men skulle gärna få mer tänketips eller länkar att läsa på.
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Funderar på om vilken salthalt jag borde sikta på. Läste att lobophyton trivs mellan 1.023-1.025. Jag har blandat saltvatten enligt redsea blå hink där salthalten blir ca 1.0255. Min refraktometer (och även vippa) visar ca 1.026. Något under. Vilket verkar stämma bra mot det saltvatten jag blandar. Mina skivor gsp fisk m.m verkar trivas men lobophyton faller ofta ihop och ser tråkig ut. Undrar om jag har för hög salthalt? Andra värden för ca,kh,mg,nitrat med salifert ligger 390/7,3/1290,10
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej! innan jag börjar fråga o ha mig vill jag bara tacka för en fin sida m mkt bra info! inkörningen.... väldigt spännande att följa allt, ta tester o lysa m lampan på natten! men... kunde den inte vara ett par dagar istället? nu till frågan: kan man byta 5-10% av vattnet under inkörningen el. får man en ny inkörning hela tiden? tänkte mest på mitt nitritvärde som stigit de fem senaste dagarna, från 0-1.5 (sera test) har inte tänt ännu men kanske för lite ls... burken har varit igång i två veckor nu! alla andra värden är bra! tack
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Har testar med både Salifert och JBL, i varje test får jag Ca. 550 och mg runt 1200. Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen. Så nu börjar jag undra vad som händer, jag trodde att jag hade i för mycket Mg och vilket gick ut på Ca testet, men efter olika test så verkar det stämma. Hur kan jag ha 550 i Ca utan att ens tillsätta värst mycket? Uppskattar hjälpen!
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Funderar på att slå till på ett begagnat Red Sea Max som gått med undermålig skötsel i ett år. Har gått med fem fiskar, två räkor och lite städare sedan starten. Inga vattentester är gjorda, inga mekaniska filter är rengjorda, vattnet är helt grumligt och LS är täckt av detritus. Endast sporadiska vattenbyten. Förutom detta växer det ett antal stora glasrosor i karet. Finns det något hopp för ett kar i detta skick?? Eller blir det mer jobb än vad som är värt det att få ordning på det? Kan det levande vänjas om till normala vattenvärden?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-