Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by MotorShip,

Ja då var man igång igen. Har sökt lite på nätet angående MH. Får upp rätt sökning, men när jag kommer in på sidan visar de halogen. Vad är det egentligen för skillnad mellan MH- och halogen- lampor? Jag misstänker att det har med K-värdet, men vill ju höra från er.

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  3. Vad bör jag tänka på och kolla på vid köp av begagnade skummare?

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  4. Håller på att flytta en sjöborre, men varje gång jag släpper i hen i nya karet ser det ut som om den sprutar ut något. Typ 4 strålar med något brunt. Någon som har en aning om detta är gift? Vill helst inte ta död på hela karet.

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by peppe67,

Hej, nu har vi börjat placera ut det fraggar vi fick, många är det, så jag undrar hur tätt man kan placera dem? Just nu ser ena "berget" ut så här.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by Blodapelsin,

Började göra en Cad-modell i Solid works på ett kar jag tänkt bygga någon gång i framtiden. Det jag är mest orolig för är om sumpen är tillräckligt stor. Akvariet är på 150L (50x50x60) och sumpen är på 40L (26x50x31), anledningen till att den inte är större är att jag funderar på att använda ett gammalt sötvattenskar som bara står och tar plats i garaget. Diametern på rören stämmer inte riktigt, skummaren är en Deltec MCE300 (inte bestämt att jag ska ha en sån, men nått i den stilen blir det). Detta är som ni ser bara Akvarie, sump, teknik och rör... inte orkat börja på möbeln eller belysing än. Detta blir mitt första saltvattensakvarie, så alla kommentarer är välkommn…

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by Mirro85,

Hej! Jag hår köpt en sånt anemon, vet inte vad den heter, och jag undrar om man måste mata den. Isåfall med vad? och en fråga till, varför gömmer den sig? Den har hittat ett hål i stenen och den är där hela tiden, den kommer inte ut.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by Christin,

Läser i min saltvattens bok att vatten vid påfyllning skall vara samma temp som det som är i karet. Hur gör man för att värma det innan - och måste man verkligen göra det? Jag har ca 26 grader i mitt kar som innehåller djur.

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by Hyppe,

Tjo jag bor i Falköping och undrar vart ni rek. mig att köpa levandesten ifrån? pris? kvalite? erfarenheter?

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by joelkorn,

Ursäkta den något kraftiga rubriken. men vill gärna ha ett svar så fort som möjligt. Jag köpte igår 55kg levande sten för att den sten ja hade va dålig(begagnad) la denna nya sten i en del av de gamla vatten i mitt bad kar, får ligga där tills karet är fyllt med nytt osmos vatten. Nu till problemet, min 2 åriga son hade i lite dusch tvål i badkaret! ja hälde snabbt ut vattnet, och sköljde stenen ganska nogrant, men med söt vatten (har ju inget salt vatten på kran att skölja me). Frågan är vad kan hända nu? är stenen förstörd? jag hade i stenen 4 snäckor o dom överlevde så vitt ja ser. Tacksam för svar. Mvh/joel

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by peppelito,

Tjena! Jag har gått å köpt mitt första saltkar, (Percula 90) begagnat! Kommer ej att starta upp det förrän i början på Okt , pga att vi flyttar då. Då till min fråga, är det bra om det står tomt , eller ska jag låta det stå med vatten i tills jag flyttar det? Alltså är det skadligt om ett akvarium står "torrt" ett par månader? Korkad fråga kanske men det kommer nog många "korkade" frågor från mig framöver! Mvh/Peppe!

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by joelkorn,

Hej mitt kar har kört i 2 veckor nu ca. köpte KH mätare idag o testade den visar att jag har 13,2!!!! Det som jag har förstårr är väldigt mycket? är det farligt? hur sänker man? Tack för all hjälp. underbar sida detta! Mvh/ Joel

• 16 svar
    • 1,4k visningar
  13. Started by ThePatrik,

Tjena! Handlade med mig lite mat när jag hade köpt mina clowner i lördags, köpte formula two marine pellets och någon frysmat som jag inte kommer ihåg vad den heter, problemet e bara att dem inte äter pelletsen medans frysmaten tar dem direkt. någon som kanske har en bra förklaring??

• 11 svar
    • 1,4k visningar
  14. Jag trodde den gule kirurgen var svår att få vitaprick på? Hur fungerar det med medicinerna, tar korallerna, anemonerna stryk av det?

• 13 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by akvariefisken_89,

Hej! Jag köpte Grotech Calcium Instant och Grotech Calcium Magnesium för 2 veckor sedan. Har sedan dess försökt höja värdet på calcium utan att lyckas. Mitt magnesium höjs lite för att snabbt förbrukas igen och ligger på ca 1200. Calcium sjunker dock bara trots tillsatser och är nu på 380 sedan förra vattenbytet för ca 1,5 v sedan då det låg på 440. KH ligger på 8 och pH ganska stadigt på 8,2. Jag tillsätter tillsatserna med flera timmars mellanrum en gång varannan, var tredje dag. Jag tillsätter 5 skedar som det står på förpackningen till mina 500 liter direkt i ett välgenomströmmat fack i sumpen. När jag tillsatte Ca första gången så brusade det upp och va…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by alvarbengtsson,

är det verkligen nödvändigt att annvända en skummare till ett saltvattensakvarie för att fiskarna ska må bra? + vad är det skummarna gör?

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by Jpson67,

Skulle va bra om det fanns nån som gjort en bra video på hur man bör gå tillväga med att bygga upp en saltanläggning för oss som är helt gröna, allt från att se hur en bra sump bör se ut och hur man kopplar rör till sump och kopplar in dom olika teknikerna till karet osv, finns säkert på tuben men det vore kul att kunna följa ett sånt projekt på svenska.

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  18. Started by H8RED,

Tjong , då var man igång! Skrotade mina planer på 112 liters då jag såg att siliconet började bli lite dåligt (odlar syrsor åt min skäggagam där istället.) och köpte ett litet nano från Aquatic Nature istället. Så till frågan. Vilket djur är bra på att städa på ls resp sand? (när allt fått köra in sig ett tag dvs).

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by a.nils,

Hejsan! Har precis beställt en kina-led från aliexpress. Antar det inte kommer en dimmer med, går det bra att köra en från typ Kjell & company? Eller nån som har länk till nån annan? MvH Anders

20. Started by Gurky,

Hej! Jag skulle behöva lite rådgivning. Valen står mellan att köpa ett begagnat saltkar (inkl alla tillbehör) eller att måttbeställa ett kar och skaffa alla tillbehör separat. Det begagnade skulle gå för 7800kr och är ett Fluval Vicenza 260. Någon som vet om det är ett bra kar? Hur länge har modellen funnit? Är ju lite svårt att veta hur länge karet har varit i bruk hehe. Det nya (70x70x50) skulle jag få hyffsat billigt ändå, räknar med ca 10000kr inkl alla tillbehör. Jag har stora problem med hur jag ska göra...vad skulle ni göra om ni var i den här situationen? Mvh Peter

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by JonWil,

Tjena! Allting gick väldigt fort men har nu startat ett 200L saltvattenskar. Köpte alla delar begagnat, men har nu följande; Skummare: Deltec MC500 med ny pump "Silencer kit". Belysning: MH AquaMedic Ocean Light 150W (ljuskälla behöver bytas) Cirkulation: 3st pumpar, 1000-1500 l/h st Ytterfilter: Fluval 405 Osmosfilter: Aquatic Nature har nu fyllt på med vatten och salt, dock bara 30% som är osmos, resten är direkt ur kranen. Sen har jag även haft i 25Liter ungefär av det vatten som var i karet när det var under drift. salthalten ligger på 1.019 enligt min Deep six saltmätare och 1.023 enligt Instant Ocean. Har inte testat alla andra värden än, tänkte göra detta under mo…

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  22. Started by Hell5,

Hoj !! Håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium, och har en liten fundering angående att köpa ls. Är det dumt att köpa från en privatperson, som man inte känner? Tänkte om det finns risk att stenen är dålig, eller ska jag hålla mej till en zoobutik. Måste oxså få tillägga att jag tycker detta forum verkar toppen, med bra och vänligt bemötande, av vad jag läst Och wow vilken inspiration man får av alla snygga kar !!! Fler frågor kommer garanterat

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by Sebastian87,

Hej! Jag har precis kört igång ett nytt kar på ca 400L, karet har gått i 4 dagar, och det enda som är tillsatt är 60kg levande sten. Nu till min fråga, jag följer en av alla metoder här på forumet och i denna metod så hänvisar man till att man inte behöver testa vattnet(eller byta dom första 3-4 veckorna). MEN då jag beställt hem några mer moderna maskiner (hanna) så kunde jag inte låta bli av ren nyfikenhet. Och då visade det sig att pH ligger på 7.2 och dKH 7.5 salt 1.026, har inte testat mer än så. Är detta okej? Kändes lågt, hittar mest värden för stabila kar och där är jag off med en god marginal. Jag förstår att värden kan vara lite utanför optimala…

24. Started by Hirez,

Hej, Har testar med både Salifert och JBL, i varje test får jag Ca. 550 och mg runt 1200. Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen. Så nu börjar jag undra vad som händer, jag trodde att jag hade i för mycket Mg och vilket gick ut på Ca testet, men efter olika test så verkar det stämma. Hur kan jag ha 550 i Ca utan att ens tillsätta värst mycket? Uppskattar hjälpen!

25. Started by Gnarkill,

Hej! jag undrar om det är någon som har lite tips och råd på hur man kan bygga om sitt sötvattens akvarium till ett saltvatten akvarium? hur jag ska gå till väga med dragning av alla rör till sumpen och om jag måste borra hål i mitt akvarium för det! Och om det finns några bra ritningar på hur man ska göra.för det står väldigt still i mitt bygge behöver hjälp snarast/Mvh Tom

• 10 svar
    • 1,4k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.