Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Vad bör jag tänka på och kolla på vid köp av begagnade skummare?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan! Har precis beställt en kina-led från aliexpress. Antar det inte kommer en dimmer med, går det bra att köra en från typ Kjell & company? Eller nån som har länk till nån annan? MvH Anders
-
-
Hej, jag är ny på detta och behöver lite hjälp. Jag starta upp mitt akvarie för 3 veckor sedan och ny har jag börjat få alger i det, min fråga är om detta är bra eller dåligt? Tacksam för svar! Mvh
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag har haft akvarium i snart 10 år. Jag har haft vanliga akvairiefiskar och kör just nu ett 240l Malawikar. Men jag blir mer och mer sugen på ett saltvattenkar. Dels för utmaningen och dels för att det är mycket snyggare. Är det någon som har erfarenhet av ett likande paket som detta? https://www.cyberzoo.se/fyndhornan/akvarietillbehor/reef-master-60-105-liter-saltvatten-startset.html Kan det verkligen vara så komplett som dom skriver? Vad behövs det mer till uppstarten?
-
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar?
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej på er alla! Först och främst vill jag tacka för detta fantastiska forum. Bestämde mig för att köpa akvarium i höstas och har sedan dess ägnat åtskilliga kvällar och helger till att läsa böcker och besöka olika affärer. Av en slump hittade jag fram till detta forum i julas och jag vill verkligen berömma alla användare som gjort detta till ett så faktaspäckat verktyg. Kombinationen av entusiasm, teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet är svårslagen! Jag är fortfarande i "kunskapsuppstartsfasen", men det känns som att jag så sakteliga börjar få så mycket kunskap att jag snart kan starta ett eget akvarium. Jag har en skaplig bild av vad jag tänkt mig, men jag skulle var…
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Håller på att flytta en sjöborre, men varje gång jag släpper i hen i nya karet ser det ut som om den sprutar ut något. Typ 4 strålar med något brunt. Någon som har en aning om detta är gift? Vill helst inte ta död på hela karet.
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Läser i min saltvattens bok att vatten vid påfyllning skall vara samma temp som det som är i karet. Hur gör man för att värma det innan - och måste man verkligen göra det? Jag har ca 26 grader i mitt kar som innehåller djur.
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ursäkta den något kraftiga rubriken. men vill gärna ha ett svar så fort som möjligt. Jag köpte igår 55kg levande sten för att den sten ja hade va dålig(begagnad) la denna nya sten i en del av de gamla vatten i mitt bad kar, får ligga där tills karet är fyllt med nytt osmos vatten. Nu till problemet, min 2 åriga son hade i lite dusch tvål i badkaret! ja hälde snabbt ut vattnet, och sköljde stenen ganska nogrant, men med söt vatten (har ju inget salt vatten på kran att skölja me). Frågan är vad kan hända nu? är stenen förstörd? jag hade i stenen 4 snäckor o dom överlevde så vitt ja ser. Tacksam för svar. Mvh/joel
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan! Köpte en Tunze överrinningsslang 1075/2 ( http://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/1392-tunze-overrinningsslang-1075-2.html ). Men den passar inte i en 40mm kulventil pga räfflorna. Så, hur viktigt är det med kulventil från avrinningen? Ska jag köra bara slangen, eller skrota den och köpa vanliga pvcrör istället? MvH Anders
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hallå, Någon som kan ge bra tips på diskret och bra skummare till ett 250 liters akvarie? Har ett 100 liters sedan tidigare så känner att jag behöver uppgradera. Vill gärna ha en mindre diskretare skummare som inte tar så mycket plats. Har funderat på om man ska använda Tunze Comline DOC Skimmer 9004 skummare tillsammans med innerfilter Tunze Comline 3162. Dessa säljs ju i ett paket. Men har blivit avrådd att använda innerfilter, är det så dåligt som alla säger? Tacksam för tips!
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är det några problem att ha salt vatten i plast lådor typ från ikea hörde att vissa kunde släppa ifrån sig gifter ???
-
Skulle va bra om det fanns nån som gjort en bra video på hur man bör gå tillväga med att bygga upp en saltanläggning för oss som är helt gröna, allt från att se hur en bra sump bör se ut och hur man kopplar rör till sump och kopplar in dom olika teknikerna till karet osv, finns säkert på tuben men det vore kul att kunna följa ett sånt projekt på svenska.
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
jag undrar om ett större akvarium är bättre att börja med än ett litet?jag vill nämligen köpa ett 37L men pappa vill att jag ska köpa ett lite större....(red sea)vilket e bäst......
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej allihopa är helt ny på salt och tänkte därför starta upp en tråd där jag kan ställa dumma frågor och fortlöpande post bilder varefter karet går framåt Har enbart haft sötvattenskar men känt ett sug efter att starta ett saltkar ett bra tag. Har läst på massor på forumet i nybörjartrådar och även andra trådar för att samla på mig kunskap iom att salt och söt kar skiljer sig markant. Har 2 sötkar i dagsläget ett på 73 l och ett på 112 l och resonerade lite så att det är lättare att hålla bra värden och lyckas med ett lite större kar därför har jag valt att göra om mitt 112 l till salt istället för 73 l . Har först tänkt börja med att sälja av mitt 73 l och alla växter f…
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag har precis kört igång ett nytt kar på ca 400L, karet har gått i 4 dagar, och det enda som är tillsatt är 60kg levande sten. Nu till min fråga, jag följer en av alla metoder här på forumet och i denna metod så hänvisar man till att man inte behöver testa vattnet(eller byta dom första 3-4 veckorna). MEN då jag beställt hem några mer moderna maskiner (hanna) så kunde jag inte låta bli av ren nyfikenhet. Och då visade det sig att pH ligger på 7.2 och dKH 7.5 salt 1.026, har inte testat mer än så. Är detta okej? Kändes lågt, hittar mest värden för stabila kar och där är jag off med en god marginal. Jag förstår att värden kan vara lite utanför optimala…
-
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
- 1 följare
-
-
Tjong , då var man igång! Skrotade mina planer på 112 liters då jag såg att siliconet började bli lite dåligt (odlar syrsor åt min skäggagam där istället.) och köpte ett litet nano från Aquatic Nature istället. Så till frågan. Vilket djur är bra på att städa på ls resp sand? (när allt fått köra in sig ett tag dvs).
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Någon har säkert sett min tråd att jag inte var nöjd med hur mina koraller såg ut när jag körde med aktivt kol. Har kört utan i 2 veckor nu och vissa koraller börjar återgå till det normala. Speciellt mina mjukisar såg ut att ta stryk av kolet (om det nu var kolets fel) Men det jag undrar över är. Vad tillsätter ni i karet för att kompensera det kolet plockar bort? Vad kör ni för vattentester förutom "standardtesterna" ?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Framrutan är inga problem, där kommer jag åt med magneten. Men bakrutan blir grön otrolig fort. Jag har en pinne med ett rakblad på, tyvärr får man jobba som en dåre för att detta ska fungera. Alternativt får jag fylla upp med sten så den inte syns längre
-
Hej! Jag köpte Grotech Calcium Instant och Grotech Calcium Magnesium för 2 veckor sedan. Har sedan dess försökt höja värdet på calcium utan att lyckas. Mitt magnesium höjs lite för att snabbt förbrukas igen och ligger på ca 1200. Calcium sjunker dock bara trots tillsatser och är nu på 380 sedan förra vattenbytet för ca 1,5 v sedan då det låg på 440. KH ligger på 8 och pH ganska stadigt på 8,2. Jag tillsätter tillsatserna med flera timmars mellanrum en gång varannan, var tredje dag. Jag tillsätter 5 skedar som det står på förpackningen till mina 500 liter direkt i ett välgenomströmmat fack i sumpen. När jag tillsatte Ca första gången så brusade det upp och va…
-
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nu har jag haft igång min RSM130 i 3-4 månader och har lärt mig en himla massa. Jag har bytt ut mycket av tekniken, gjort om scapen säkert fyra gånger och har bytt vatten och utfört annan maintenance samt t.o.m. odlat lite alger och drivit upp artemia från ägg till vuxna för att få lite fart i maten... och jag har inte tröttnat på det. Det här tar jag som ett tecken på att jag fastnat för hobbyn och inte gett upp för att det varit för jobbigt eller tråkigt, så då går tankarna till att uppgradera. Något jag grämt mig på flera gånger i min RSM130 är att sumpen är både för liten och framför allt har alldeles för opraktisk form. I samma veva så skulle jag gärna ha lite stör…
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej hej. Kanske är en "dum" fråga... Har funderar lite (som vanligt)... Det verkar kul och intressant att det kan dyka upp lite olika djur/organismer iakvariumet. Men det jag funderar på är ifall detkan uppstå "farliga" djur/organismer som är farliga/skadliga för mig? Mvh johan
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har just nu ett 30 liters akvarium men ska idag kanske skaffa ett 90 liters, Om jag häller i allt vatten från akvariet jag har nu i det nya och blandar upp resterande vatten, kan jag då lägga i allting som ligger just nu i akvariet jag har nu som är 2 euphyllia, 5 sniglar, 2 eremiter? Kommer vattenkvalitén försämras om jag gör så, vill helst starta upp och lägga i allt i det nya akvariet
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-