Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag står i begrepp att starta upp ett Nanoakvarium på ca 80 liter och undrar som rubriken säger om levande sten är nödvändig för ett fungerande saltvattensakvarium? Jag inser att uppstartsfasen förkortas av ls och att man får med nyttiga djur som hjälper till med nedbrytning osv. Dock skulle man slippa liftare som inte är önskvärda. Frågan är kanske egentligen om det spelar någon roll på lång sikt att inte ha levande sten från start eller om man även på lång sikt kan se övervägande fördelar med ls? Detta är kanske lite som att svära i kyrkan men den som inte frågar förblir okunnig .
-
Jag bara undrar om varför man bör ha 10kg sten/100l kar? Finns det några fördelar/nackdelar med att ha mer eller minder sten?
-
- 22 svar
- 2,9k visningar
-
-
Tjena, Skall precis börja fylla akvariet med saltvatten, har en hög sten som har legat i en dunk sötvatten i ca 1 månad. Mätte idag vattnets fosfat värde och den låg på under 0.1PPM så känns som man kan slänga in den i akvariet också. Min fråga är egentligen, hur snabbt kan jag slänga i Levande sten? Har väntat med att köpa LS tills nu, men skall man köpa LS direkt när man fyller akvairet eller skall man vänta ett litet tag?
-
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Startade precis upp mitt första mini-nano på 30 liter för några dagar sedan. Köpte 4 kg levande sten online som var utanför vatten (dock fuktigt) i lite längre än 24h ungefär, och lade ner det i akvariet för två dagar sedan. Har läst att man ofta får med liftare, men har bokstavligt talat inte sett någon livsform alls. Är det så att all levande sten inte har liftare? Eller de kanske dog under transporten? Hur mycket av själva levande stenen (mikroorganismerna) kan ha dött under transporten? Tack på förhand!! //Nybörjare inom saltvatten
-
- 1 svar
- 651 visningar
-
-
Hejsan! Skall åka bort i en vecka nu och jag har bara ls i mitt kar och undrar om det är okej att salthalten är på 1,022 ifall dem som skall fylla på akvariet glömmer att fylla på så att det inte blir så hög salthalt?
-
- 6 svar
- 962 visningar
-
-
Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ? tack på förhand
-
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ?har ni också några tips om hur kan man dekorera stenen? tack på förhand
-
- 0 svar
- 355 visningar
-
-
Godkväll, Rensade akvariet på levandesten, då jag tyckte det var för mycket i burken. Min fråga är nu, vad ska jag göra med stenarna? Vart kan man slänga dessa eller ge bort?
-
- 3 svar
- 562 visningar
- 1 följare
-
-
Hej igen! Idag så hittade jag en annons på blocket. Det finns en kille där som säljer levande sten från bali, och den kostar 60 kr/kg. Så jag ringde och pratade med honom och frågade lite om stenen. Det han sa var att den inte hade några kalk alger, men den var levande. Så nu till mina frågor... Är det skit sten eller kommer den att funka lika bra som all annan levande sten? Jag ska ju starta akvariet från grunden, kommer den att göra ett lika bra jobb som den lite dyrare stenen? MVH Karro
-
Hej! Har haft min levande sten i nu i snart en vecka.. Hur mycket "liv" ska man se då igentligen? Kanske ska ta mer tid innan man ser massa aktivitet? Vet ju inte riktigt hur det ska se ut. /Putte
-
- 2 svar
- 559 visningar
-
-
Har ett filter med två kammare. Tänkte ha levande sten i den ena och kol i det andra. Tyvärr hade de inte lövande sten i de proportionerna att det gick att använda på det sättet. Dock fick jag levande sand över... Kan man lägga det i en nylonstrumpa och ha i filtert eller det bara kommer att slamma ner?
-
- 8 svar
- 917 visningar
-
-
Har läst lite olika om botten material. Endel anser att levandesand är bäst. Läser även att några anser att det bara samlar nitrit, nitrat. Blir inte även kross och kalk levande tillslut?
-
- 3 svar
- 965 visningar
-
-
Jag har kommit över ett parti levandesten som använts som prydnad i ett sötvattenskar.Kan jag använda detta som utfyllnadi ett saltvattenskar? om jag kan det vad bör jag tänka på mer än att skrubba som en dåre. (Gröna alger på stenarna) MVH Daniel
-
- 89 svar
- 9,8k visningar
-
-
Tjo jag bor i Falköping och undrar vart ni rek. mig att köpa levandesten ifrån? pris? kvalite? erfarenheter?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
idag var jag i butiken och ville veta om man kunde köpa ro-vatten därifårn. men sen sa han, vi har ingen omvänd-osmos eller destillerat vatten utan bara kranvatten. De hade kransvatten i sin saltvattenakvarium. han sa eftersom vi bor i norrland (skellefteå) så är vattnets egenskaper ganska bra för saltvatten. någon som vet nnting om det? stämmer detta?
-
- 22 svar
- 2,8k visningar
- 1 följare
-
-
-
-
-
Hej, Jag går med planer att göra om mitt LIDO200 sötvattenkar till ett saltvattenkar. Kommer att vilja ha enklare mjuka koraller, LPS och någon clownfisk för att känna lite på hobbyn. Har sedan ugn ålder blivit tillsagd att det är så komplext med saltvatten och att det är mänger med teknik och kemi som krävs. Under det senaste året har jag fått upp ögonen för att det kanske inte behöver vara så komplext i ett mindre enkelt kar. Har pratat en hel del med Thomas här på forumet, tack för all info! 💙, men tänkte jag också skulle ta in lite info från forumet, intressant att höra tips från olika personer med olika infallsvinklar så man kan börja att bygga sin egen k…
-
Hej alla därute nu är även jag fast i saltvattens jungeln En liten fråga:Jag har blivit tipsad om att använda liggunderlag på botten som skydd för ev. stenras. synpunkter, för/nack delar med detta? andra bra lösningar? MVH Magnus
-
Hej, Efter att ha läst många andra inlägg här på forumet så verkar det som om Tunze doc 9005 borde vara den mest passande skummaren för mig. Kan någon ge mig tips om andra impellerskummare som klarar samma belastning och som är i samma kompakta storlek men som är något billigare än Tunze. Jag var tidigare inne på Deltec 500 men jag gillar inte att den är så bred. VH / Dominique
-
- 0 svar
- 512 visningar
-
-
Hej. det var ett tag sedan nu jag var här inne. Men för någon vecka sedan så började det komma fram lila alger. Dem lägger sig som en matta på allt och överallt. på glaset, på stenarna och på min sandbotten. De kan bli rätt tjocka och på vissa ställen så e dem som trådar. SKa fsöka skicka upp en bild här. Hur kan jag få bort dessa? Jag har kollat mitt Phosphat (PO4) och det gav utslag så jag var hos Triton i täby och köpte mig "Ultra Phos" från fauna Marin, Stoppade i 39G som jag räknade ut att behöva första två veckorna och sedan lägga i 60G. Jag har haft det i nu sedan i söndags, alltså 4dgr. och har inte sett det minsta minskning av algerna. Tar det lång tid innan det …
-
- 7 svar
- 3,5k visningar
-
-
-
De röda är väl röda kalkalger? Men va är de lila? Går att dra bort som en plastfilm.
-
-
- 26 svar
- 3,9k visningar
-
-