Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hur mkt behövs det ventileras? Sumpen kommer va på typ 30liter. Räcker det med ett gäng stora hål i bakstycket borrade med dosborr?
-
- 3 svar
- 600 visningar
-
-
Går i tankar att beställa nytt kar ifrån diamant aquarium i tyskland. Är dom något att ha och hur är byggena ? Funderar på ett som är 180*70*60, men när man väljer optiwhite, är det alla 3 sidor då eller är det bara framsidan ? Är man dum om man beställer ett mindre akvarie 130*50*50 som sump när man endå handlar av dom ? Frakten är inget att orda om, jag har en kollega som hämtar upp det med lastbil. Har ni andra tankar och ider så hojta gärna till.
-
- 3 svar
- 959 visningar
-
-
Hej alla! Har sedan länge velat ha ett saltvattenkar men har aldrig riktigt tagit tag i det... har sedan tidigare ett fluval edge 46 L , men har bara haft sötvattensfisk hittills. Någon av er som har använt edge-Karen för saltvatten? Funkar det bra? Och i såfall vad kompletterade ni med för "utrustning" för att få de bra? Är totalt grön på området så hoppas att ni kan hjälpa mig Tack på förhand!
-
- 6 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej, Jag är nybörjare på salt och har fått en del höga värden. Bland annat låg NO3 på 50 och PO4 på 1. Även MG, CA och KH var högt. Så jag började med no3po4x behandling, och har kört det nu i knappt två veckor. Men mina värden är mer eller mindre oförändrade, NO3 visar lite bättre, men inte mycket. Hur länge ska man köra denna behandling så det blir bra igen? Är det bara att köra på tills det blir bra eller gör man något fel? Tacksam för hjälp.
-
-
- 20 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har just nu ett 30 liters akvarium men ska idag kanske skaffa ett 90 liters, Om jag häller i allt vatten från akvariet jag har nu i det nya och blandar upp resterande vatten, kan jag då lägga i allting som ligger just nu i akvariet jag har nu som är 2 euphyllia, 5 sniglar, 2 eremiter? Kommer vattenkvalitén försämras om jag gör så, vill helst starta upp och lägga i allt i det nya akvariet
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Finns det någon bra hemsida eller bok där man kan läsa på om olika koraller? (Med bilder) Har läst Daniel knops bok. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 807 visningar
-
-
Hur ska man sätta den svarta siliconringen? Inne i boxen(i vatten) Eller utanför på röret?
-
-
- 2 svar
- 617 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett salt jag skulle vilja vete vad nitrit och nitrat är och hur mycket som behövs
-
-
- 2 svar
- 880 visningar
-
-
Ny fråga, kan man ha en alveopora c:a 8-10 cm i ett 250 L akvarium med en öppen sandbotten på 20x20 cm, utan att den är giftig mot andra koraller? Kan clownerna leva med den? MVH: Hasse
-
- 2 svar
- 958 visningar
-
-
hej är väldigt sugen på att dra igång ett salvattensakvarium, har kört lite sötvatten och tycker det är väldigt roligt. är helt nybörjare på saltvatten men försöker läsa på så gott det nu går. och har lite funderingar om själva setupen platsen jag har för ett kar är i ett hörn som vore perfekt för ungefär 200-300L, men är lite fundersam vad jag ska sikta på. oftast är de ju inte förberedda för sump. är det ett jätteminus att köra påhängsskummare, externt filter, doppvärm,cirkulationspump ? skulle vilja ha lite tips hur jag rent tekniskt sätter upp ett kar både med och utan sump. måste jag ha nån slags avrinnings kanal om jag v…
-
-
- 7 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej! Har tänkt att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Är det någon som har erfarenhet av detta akvariumpaket? Percula 90 Akvarieset saltvatten. Akvarie volym:290 Liter Akvariemått:90*60*61 cm. Detta ingår: Möbel Skummare Cirkulationspump 1st Ocean runner Ph 2000(2000 l/t) Mekaniskfilter 2 st 1000 l/t Metallhalogen Aquastarlight 1*150 w 13000 kelvin.
-
från 8L har det utvecklats till 450L... tänkte att kanske göra mitt 450L sötvatten till saltvatten... fish only tank? vad är det? verkar billigare.....
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
tripple buffer eller SeaBuffer. e det någon skillnad? måste någon av dom lösas ivatten?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag tänkte höra vad ni tror om denna akvarie starten om den kan funka eller är det något som jag bör ändra på? Jag har inte allt för stor budget så ni vet. 180L Dubbellysrörsramp med 1st Coralstar 30W o 1st Powerglo 30 W. Skummare Tunze 3115 för akvarium upp till 400 liter. Cirkulation pump 3000 L/H Levande Sten = ca 15 -20kg Död Levande Sten = 10 kg Sen salt och tester så klart. osmos när plånboken tillåter. Fiskar 2st Clownfiskar 1st Gramma Loreto 1st Ecsenius bicolor 2st Putsarräkor Efter några månader när karet är stabilt. 1st Dvärgkejsare Sen någon mjukkorall. Tror ni detta kan funka?
-
- 95 svar
- 12k visningar
-
-
Hej hopp alla salta killar och tjejer ! Jag har vetat länge att jag till sist skulle trilla dit på en saltvattensburk. Har kört växtburkar tidigare med hygglig framgång. 325 litraren så ett tag ut så här: http://apps.berthling.com/jGallery/images/Vaxtburk//P1030562.jpg och den nuvarande 180:an ser ut såhär: http://apps.berthling.com/roller/resources/oveb/L1060795.jpg Hur som helst så har jag så smått börjat projektera för ett saltkar och tänker mig ett nytt alternativt ett begagnat AM Percula 90. Jag gillar storleken och formatet på den baljan. Men jag har förståss lite undringar ! Den begagnade har inte den nya "percula-skummaren" utan den äldre. Finns det någon bra sk…
-
Så..karet är beställt...125x45x40...skummare och salt beställt...J.Svärd har beställt div rör och genomföringar...så snart jag har karet blir det bänkbyggande...sen blir det inköp av sten..blir ca 20-30 kg.För att röra runt vattnet lite blir det Hydor Koralia 3 eller 4,,eller en tunze......sumpen blir på ca 80 liter..med 4 fack....Ljuset kommer att vara ...ATI T5 / SUN Power 4x54 Watt
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena jag beställt hem en saltmätare från en närliggande zoobutik men nu har jag fått hem en för sötvatten ??( visserligen för dammar ) det e en koimedic från Trans Instruments .. då jag nu sett detta bolaget har även en för just salt .. men e det nån skillnad på dom ?? /Håkan
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Termostaten till min doppvärmare paja under natten så jag hade 36 grader varmt i akvariet imorse. Första upptäckten var att skiv o knapp anemoner har krymt ihop sig. Senare hittade jag min räka död på botten. Kan det bero på värmen? För övrigt är akvariet befolkat med två clownfiskar och en frökenfisk som fortfarande lever men vattnet är väldigt grumligt. Finns det någon chans att dom klarar sig? Temperaturen har jag nu fått ner till 28grader.
-
- 9 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej! Jag har skaffat ett par akvarier som jag ska koppla ihop... Nu letar jag efter ett bra ställe som har ett stort utbud av genomföringar, rör, kopplingar osv... som samtidigt är prisvärt! Några förslag? Mvh Cristoffer
-
- 2 svar
- 912 visningar
-
-
kräver alla koraller och anemoner mh belysning?
-
- 7 svar
- 962 visningar
-
-
Man blir så oerhört sugen på att sätta upp en burk salt när man ser barriärrev på TV. Vilken fascination.... Om allt inte verkar vara så krångligt.... Mvh/Bosse
-
- 0 svar
- 683 visningar
-
-
Hej! Är helt ny på det här forumet och på allt vad saltvatten innebär. Har läst en hel del ganska länge om saltvatten och det är min dröm att nå dit så småningom. Ryggar tillbaka lite ibland beroende på vad man läser om att det verkar vara rejält mycket dyrare än om man har sötvatten. Stämmer det? Har i dagsläget ett Juwel Rio 180-liters sötvattenkar som jag har funderingar på att konvertera om. När man googlar runt på nätet så säger alla olika saker, dels att det är mycket dyrare att konvertera om ett akvarium än att köpa ett begagnat komplett vilket jag iofs kan förstå eftersom det mesta man behöver då ingår. Men om man nu skulle konvertera om det kar jag har, går det…
-
-
- 33 svar
- 6,3k visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och har en fundering. Den första tanken var att starta precis så som man gör med ett helt nytt kar, köpte Red Sea's Reef Mature Pro Kit för att det skulle bli bra från början. Dock har jag fått använd och inkörd levande sten, och den gamla stenen och en del av vattnet kommer också flyttas över. Akvariet har säkert stått minst en vecka med den inkörda stenen och sanden, dock inget vatten från det gamla karet. Sumpen är inte igång än men den kommer igång till helgen. Min fråga helt enkelt är om jag måste använda Red Sea's kit i 3 veckor (som det står på manualen) och invänta alla processer mm, eller om jag kan flytta…
-
- 7 svar
- 945 visningar
-
-
Hej på er, Nu vart det äntligen dags att starta mitt allra första saltvattensakvarium. Har köpt ett Rea sea nano max. Har läst en hel del inlägg och böcker och känner mig nu mig redo att börja med allt. Innan jag ska införskaffa allt så vill jag höra eran åsikt gällande om det jag skriver är nödvändigt. Var nämligen på Bromma zoo under helgen och fick en bra rundtur på vad som behövdes. Däremot så blir jag lite fundersam då de är försäljare och kanske ibland säljer på mer än vad man behöver. Så det jag ber om hjälp är behövs följande saker?? *https://www.zoo.se/red-sea-reef-mature-pro-kit.html *https://www.zoo.se/red-sea-no3po4-x.html *https://w…
-
-
- 30 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej Tänkte jag skulle kolla upp lite gällande hur algblomningen brukar se ut vid nystarten av ett akvarie? Nu har jag haft brunalger/kiselalger som börjat ta över i akvariet och sätta sig på de ställen där belysningen är. Kör för närvarande 4x54w T5 över mitt 1400L i 4h/dag. Mina koraller står för närvarande i ett separat akvarie på 220L (utan direkta problem med alger! woho). Men detta akvarie tar upp utrymme i vardagsrummet så jag har planer på om jag ska flytta över stenarna och korallerna till mitt stora akvarie. De koraller som jag har i akvariet är sacropython (eller hur det stavas) och diverse skivanemoner, mjukisar, knappar mm. Dem har överlevet ett antal sötvatte…