Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Gnarkill,

Hej! jag undrar om det är någon som har lite tips och råd på hur man kan bygga om sitt sötvattens akvarium till ett saltvatten akvarium? hur jag ska gå till väga med dragning av alla rör till sumpen och om jag måste borra hål i mitt akvarium för det! Och om det finns några bra ritningar på hur man ska göra.för det står väldigt still i mitt bygge behöver hjälp snarast/Mvh Tom

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Karin W,

Förmodligen en dum fråga men... Behöver jag rengöra pumpen? (Den stora i sumpen). Hur ofta i så fall? Märker jag att den behöver rengöras, eller ska det bara göras med visst intervall? I så fall med citronsyra? Hur koncentrerat? Skall pumpen gå under rengöringen eller räcker det med att den ligger i "bad"? Andra tips? Tacksam för tips! 🙂

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by juhlin,

Hejsan! Jag har äntligen startat mitt första saltvattensakvarium! För 4dagar sedan fyllde jag låret med vatten och blandade salt till 1.025 och tempen låg på 25grader. Åkte sedan och köpte cirka 6kg levande sten. Fick även med mig 2st koraller. Han jag köpte det av sa att dem skulle klara sig. Rodakthis och enkel variant av barium. La även i lite korallkross på botten. För närvarande har jag en enkel 1500l streamer. Funderar på att köpa en Tunze nanostrem 6020. Någon som har erfarenhet av denna? Täckte även köpa en tunze 9004 skummade. Någon som kan rekomdera den? Belysning är just nu orginal. Men i framtiden kommer jag vilja köpa någo…

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by JonR,

Hej! Har införskaffat mig ett RSM 130 som är inkört och har nyligen skaffat mig första korallen, hade enbart en städräka i innan men korallen verkar klara sig bra så hitills verkar allt fungera som det ska! Problemet som jag har är att ena munstycket blåser ur sig små luftbubblor som samlas här o där i akvariet, till en början var jag tvungen att köra utan den vita duken som skulle ligga längst upp i filterhållaren för med den på plats vart det massvis med luftbubblor men utan den vart det avsevärt mycket bättre men inte helt bra! Jag tog några bilder, inte så bra bilder men det blir såpass mycket luftbubblor som smiter in så att vattnet ser grumligt ut, det syns även om…

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Adrenalized,

Hejsan jag skulle behöva justera upp min salthalt i akvariet efter ett missöde med min ATO som fick fnatt och översvämmade karet med ex. ant. liter på golvet som resultat. Efter att jag justerat ner till rätt vattennivå i karet igen så gjorde jag några mätningar. Salinitet: 1,023 PH: 8,3 KH: 8,9 Ca: 395 Mg: 1200 Nitrat: 25 Nitrit: 0,25 Fosfat: 0,25 Ammonium: 0,25 Använde Salifert tester... Karet har bara varit igång 1½ vecka där av värdena. Köpte beg levande sten, och fick även med lite vatten. Döm om min förvåni…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by klimpy,

Hej! Sitter och kollar runt på olika lösningar för mitt första akvarium. Undrar lite vad som finns som kit där det följer med det mesta man behöver för att starta upp med någon korall och två clowner tex. Har kollat lite på Ocean free 96 L, är det någon som har haft eller har och kan rekommendera eller varna? Red Sea Nano max, 75 liter? har hittat för ungefär samma pris på 4500. Vilket skulle ni rekommendera? Finns det andra? /Thomas

7. Hejsan! Köpte en Tunze överrinningsslang 1075/2 ( http://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/1392-tunze-overrinningsslang-1075-2.html ). Men den passar inte i en 40mm kulventil pga räfflorna. Så, hur viktigt är det med kulventil från avrinningen? Ska jag köra bara slangen, eller skrota den och köpa vanliga pvcrör istället? MvH Anders

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by msen,

Nybörjarfråga igen. Jag har i dagsläget en returpump boyu sp102 (1400 l/h) som skramlar något alldeles förskräckligt. Jag har därför tänkt att byta ut den mot en så tyst pump som möjligt. Utrymmet som finns är ca B: 11,5 cm x W: 11,5 cm X H: 60 cm. Mina funderingar är om pumpen måste stå med botten neråt eller om man kan fästa dem lodrätt.

• 17 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Tonytiger,

hej hade några frågor om hur man inreder karet bäst! vad kan man lägga på botten innan korallsanden för att få det mindre plant och mer levande (vågigt)... vad kan man bygga revet med förutom LS? kan man ha snäckor på botten? vad kan man använda om man vill ha en blå bakgrund? målar man glaset då?? mvh Tony

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  10. Jag behöver hjälp med vad jag ska göra för att fixa detta. Är det bara att dumpa allt och starta om eller går det att få ordning på detta.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by AcidwizZ,

Är det någon som vet vad det gröna som växer är för något? Är det bra, dåligt osv. Växer som ogräs iaf.

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Mandalina,

Hej! Jag har precis köpt mitt första akvarium, ett nano reef från Aquael på 49 liter. Jag är superny inom denna hobby, och har egentligen inte ens haft ett riktigt sötvattensakvarium. Har länge vart intresserad av just saltvatten, men har haft lite hamstrar och annat som tagit upp min tid och plats. Nu har jag dock vart husdjurslös ett tag och tänkte att det är perfekta tillfället att kunna starta denna hobby, superkul! Jag har läst en del här på forumet och även i en bok jag fått låna, tycker detta är superintressant och finns verkligen mycket att lära sig. Men nu kommer vi till mitt problem! Eftersom jag bor I en lägenhet på ca 20 kvadratmeter är…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Kristopher,

Hej gott folk! Har haft sötvatten i många år nu men alltid sneglat lite på saltvatten. Tänkte därför göra en mjukstart och därmed använda mitt 54 liters kar till detta. Jag tänkte köra ett low-tech och därmed bara ha enklare koraller och få invånare. Det jag har i teknikväg just nu är - Doppvärmare - Aquaclear 50 Hang On Filter - 2st streamers à 750l/h Så behöver lite tips om annan teknik som behövs. Vill ha det så billigt som möjligt. Har inga problem med större/oftare vattenbyten istället. * Bra och prisvärd belysning. Vad rekommenderar ni för någon? Har i dagsläget ett Chihiros A601 men det går …

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Christern,

Håller på att projektera ett revakvarium. Kollade därför upp vattenkvaliteten där jag bor (Södermalm i Stockholm) som ser ut enl länken nedan. med sådana världen undrar jag om en osmosanläggning verkligen är nödvändig. Vad säger mer kunnigt folk? Duger detta att använda rakt av? http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/infomaterial/Vatten/Kvaldekl_Nor_2005_sv.pdf

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Andy,

Har precis fyllt mitt kar med sötvatten för en test innan jag fyller det med saltvatten och grejer. Till min stora förvåning märkte jag att golvet i lägenheten sviktar, så pass att vattenytan rör sig. Dock står akvariet i sig själv stadigt men undrar om detta kan påverka fogarana i karet med tanke på vattenrörelserna?? Har ett 300L MP akvarie. Någon som har samma dilemma??

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Genasty,

Ska vattnet från ytavrinningen gå direkt genom skummaren, eller ska den (skummaren) bara stå och pumpa i sumpen? (Det här är förmodligen som att fråga en en bilmekare om vilken sida av fälgen som ska vara utåt...)

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Andrea Bell,

Hej alla kunniga! Jag har ett startat 128 liters som jag fått lägga händerna på,hittils har jag endast gjort rent det,fyllt upp det och haft i salt. Det står och går runt och det har nu varit igång sen i förrgår. Vad ska jag tänka på nu? Jag har förstått att jag är långt ifrån att lägga i några invånare.tacksam för svar.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Ponera att man har en salt/temp -mätare i glas och den går sönder i karet så att alla "kulorna" i botten av den hamnar i karet och när man sedan kör med en magnet och kulorna fastnar på den, så man avlägsnar dem och tror att man fått bort alla men efter tre veckor så gör man en ny sökning med magnet och upptäcker mot sin förfasan att det fortfarande finns kulor kvar i sanden. Kulorna är nu inte längre runda men däremot rostiga och deformerade av rostangreppet. Efter denna magnetsökning får man upp ca 100 st kulor. Frågor: 1. Vad kan detta ha ställt till med i karet? 2. Är vattenbyten det man bör ägna tiden åt de kommande dagarna? 3. Kan fiskar ta stryk av detta? 4. Lägr…

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  20. Hej, har köpt 2,5 kg levande sten från akvariehandeln, 190/kg, och haft igång det i snart en vecka. Karet är helt nystartat och jag har letat livstecken varje dag med allt är helt dött så när som på snudd på mikroskopiska små vita "maskar", knappt millimetern stora och heller inte avlånga men smala. Borde det vara mer liv i burken och kan det helt enkelt vara dålig LS? //Axel

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by Utstrand,

Hejsan svejsan! Ser att ni skrivigt lite här och där om Osmosvatten!! Men vad är det?? Försökt hitta något svar men misslyckats! Osmosvatten, Osmopumpar och Osmotunnor mm! Blev lite nyfiken på vad de är:P Är de bara saltvatten me ett snyggare namn eller?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by ralle1424,

Hur mycket kostar ett nytt 300l akvarium ungefär med cirkulationspump,skummare,osmos och lysramp?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Lukaa,

Hej, Jag har precis startat mitt första 58liters Clownhotell och jag har lite bekymmer med sanden, Köpte 0.5-1.7 levande sand men när ja hällde i vattnet efter ja lagt i sanden blev allt en enda stor röra! Vattnet vart jättegrumligt och jag tror inte det har blivit mycket klarare på en 4-5h period. Någon som kan hjälpa mig ska jag köra med pumpen på eller ska ja strunta i de för jag kör med doppvärme o pump o allt ba rörs omkring? Mvh

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  24. Hej Har haft sötvatten i många år och nu har både jag och yngsta sonen blivit nyfikna på salt. Tänkte göra det till ”vårt gemensamma projekt”. Har börjat läsa på och min 1a fråga som jag inte lyckats googla fram ett svar på är Är det speciellt silikon i saltvattenskar eller kan man göra om ett gammalt sötvattensakvarium till salt? Är Lido en bra startburk, eller är den eg för djup? Finns ofta på blocket. Sonen är mest intresserad av lägre djur och jag koraller så jag tänkte mig något i storleken 60-100l och utan sump. Finns ju enormt mycket att läsa på vårt kära internet så jag uppskattar tips på bra sidor där jag…

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Rickard,

Grymt bra start på saltvattenkarriären.... Köpt beggat 375-literskar, skummare, osmos, 25 kg LS, pumpar mm. Snart snickrat klart på bänken. Via detta forum fått bra tips om sumpdesign. Åkte för några kvällar sedan till en (sötvattens)akvariehandlare som lovat limma sump och borra för genomföringar. Visade sig att hans största borr var 18 mm!!! (hade blivit rekommenderad 40 mm). Finns ingen i Värmland med större borr..... Ridå! Reservplanen jag kommit på är att dela av 20 cm av karet och göra en intern sump a lá lösningen på Wrangs (bra jobb med SG, förresten!) hemsida. Facket blir alltså 50*20*50 cm, och där skall skummare stoppas i. Frågor: Hur hög vattenniva kan en sku…

• 3 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.