Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by redrobjem,

Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar?

• 13 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by AI_Reefer,

Hi all, I am a beginner. Just looking for some guidance for my sump/refugium. I was planning on having a slow flow refugium, and a high flow, area for the skimmer. Is this a good idea? Or should I just have the same flow rate through both the Skimmer zone and the refugium? If they are the same flow, then they are all connected in line. But I hear there are fun benifits to having slow flow in the refugium. If they are different flow rates, then they would need to be in separate zones, and each zone would need its own different intake (seel below), which is okay with me. To do this I have designed the sump below, I like it, but I though…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Kristopher,

Hej gott folk! Har haft sötvatten i många år nu men alltid sneglat lite på saltvatten. Tänkte därför göra en mjukstart och därmed använda mitt 54 liters kar till detta. Jag tänkte köra ett low-tech och därmed bara ha enklare koraller och få invånare. Det jag har i teknikväg just nu är - Doppvärmare - Aquaclear 50 Hang On Filter - 2st streamers à 750l/h Så behöver lite tips om annan teknik som behövs. Vill ha det så billigt som möjligt. Har inga problem med större/oftare vattenbyten istället. * Bra och prisvärd belysning. Vad rekommenderar ni för någon? Har i dagsläget ett Chihiros A601 men det går …

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Lukaa,

Hej, Jag har precis startat mitt första 58liters Clownhotell och jag har lite bekymmer med sanden, Köpte 0.5-1.7 levande sand men när ja hällde i vattnet efter ja lagt i sanden blev allt en enda stor röra! Vattnet vart jättegrumligt och jag tror inte det har blivit mycket klarare på en 4-5h period. Någon som kan hjälpa mig ska jag köra med pumpen på eller ska ja strunta i de för jag kör med doppvärme o pump o allt ba rörs omkring? Mvh

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Adrenalized,

Är i uppstarten av ett guppyhotell 45l. ljuset 24w t5 pc rör + 11w orginal = 0.77w/l eheim compakt 1000 = 150 - 1000l/h (mer än 20ggr volym ) Planerat innehåll + invånare: 5-6 kg LS 3 eremiter 6 snäckor 1 räka 2 små clowner + Mycket mjuk koraller Skummare eller inte? hört att clowner skitar ner mycket. Den tänkta skummare skulle isf vara en Rio NanoSkimmer, mycket mer än så vill inte min plånbok vara med om. Kollat på Lasses och andras trådar …

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by maltemus,

Undrar lite över ovan förkortningar, vad betyder vad?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Yemkela,

....

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  8. Jag ska starta ett Aqua Medic Cubicus Reeftank 140l och funderar på vilken sand som är bäst, kan man köpa död sand och använda kultur istället för levande sand? Kan de finnas nåt liv i sanden på samma sätt som i LS eller är det mest bakterier? Sen undrar jag om man bör/måste använda epoxi för att bygga revet eller går det bra att stapla stenen? Jag har kul LED- belysning som går att styra med sunrisecontrol för att simulera gryning, molnrörelser, skymning och månljus, lite leksak. Sen undrar jag hur vanligt det är med ozon, jag ska ha det men tänker att det är precis som med UVC att det är bäst vänta till LS kommit igång? Ska beställa LS från Triton, kanske 12kg? Håller p…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  9. Guest tompah
    Started by Guest tompah,

Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp.. Grubblar över ett nytt salt bygge. Hade tänkt ett kar på ca 500-600L Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet. Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken. Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar.. Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump.. men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv.. Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma. Fast samtidigt känns onödigt med en sump …

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Ceddan,

Hej! Jag har haft akvarium i snart 10 år. Jag har haft vanliga akvairiefiskar och kör just nu ett 240l Malawikar. Men jag blir mer och mer sugen på ett saltvattenkar. Dels för utmaningen och dels för att det är mycket snyggare. Är det någon som har erfarenhet av ett likande paket som detta? https://www.cyberzoo.se/fyndhornan/akvarietillbehor/reef-master-60-105-liter-saltvatten-startset.html Kan det verkligen vara så komplett som dom skriver? Vad behövs det mer till uppstarten?

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Fredrika77,

Har haft igång akvariet i snart 1.5 år och aldrig sett detta förr, vad kan det vara ? Blir alltid lika nojig när det är nå nytt som händer.

12. Started by Linnex,

Är en del att fixa innan jag startar skarpt. Ytavriningen är tyst men jag tycker det låter mycket från röret i sumpen. Jag har gjort ett vattenlås i sumpen men det skvalpar bra inne i röret.... Har ni lite tips hur det går att tysta ner det? Har även någon kopplinger som inte blivit tätt som får limmas om samt att jag måste jobba lite på att tysta ner pumparna. Sedan gjorde jag en kanon grej. Borrade inte returen för att hindra baksug. Naturligtvis lyckades jag glömma att dra av rörbiten som sticker ner i akvariet när jag stängde returpumpen 5:e eller 6:e gången... så nu vet jag hur det blir när man flödar sumpen :-$

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Saltwater,

Hej, Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?).

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by taspan78,

Hej allihopa ! En fråga ...om man vill åka på semester i 3-4 veckor hur kan man fixa det med vattnet som evaporate ? Jag har en 650l red sea Max som har en i5-6 dagars RO vattnet som finns i reservoar. Hur kan man fixa det för att kunna vara längre? Självklart ska man ha någon som kan gå förbi då och då för att kolla om allt är ok men ren praktiskt hur kan man gå på semester längre än en vecka? några tips? Min tanke är att förbereda RO vatten i en vattentunna t.ex 100L RO vatten och att be en vän till mig att lägga till vatten när det behövs....vad tycker ni?Är oppen för alla förslag och alla punkter !!! Nåt annat som jag måste tänka…

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by hippo,

jag har ingen osmo,så jag undrar om det funkar att koka påfyllningsvattnet.. e de någon som vet något om detta??

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Robbanbobban,

Hej allihopa är helt ny på salt och tänkte därför starta upp en tråd där jag kan ställa dumma frågor och fortlöpande post bilder varefter karet går framåt Har enbart haft sötvattenskar men känt ett sug efter att starta ett saltkar ett bra tag. Har läst på massor på forumet i nybörjartrådar och även andra trådar för att samla på mig kunskap iom att salt och söt kar skiljer sig markant. Har 2 sötkar i dagsläget ett på 73 l och ett på 112 l och resonerade lite så att det är lättare att hålla bra värden och lyckas med ett lite större kar därför har jag valt att göra om mitt 112 l till salt istället för 73 l . Har först tänkt börja med att sälja av mitt 73 l och alla växter f…

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Gnarkill,

Vilken temperatur ligger de flesta här på guiden med i sina kar?

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by ebbe_20,

Ligger efter mycket funderingar i inköpsplaner på ett 58 liters clownhotell. Tips tricks samt bilder på er som har sånna kar igång vore tacksamt.. Funderar på att köra 4 clowner och nån räka i karet.. Salt vatten är helt nytt för mig, har varit odlare av malawi ciklider för några årsen. har speedster på detta forum som mentor för saltvatten så det skall nog gå bra.. Men Som sakt tips och tricks med dessa kar samt lite bilder hade varit tacksamt.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by AcidwizZ,

Är det någon som vet vad det gröna som växer är för något? Är det bra, dåligt osv. Växer som ogräs iaf.

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by carlsson,

Hej undra hur säkert det är och hänga rampen i taket? den väger ca 25-30 kg skulle jag gissa eller sätta den på konsoler i från väggen?

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  21. Guest Lazinko
    Started by Guest Lazinko,

Jag har kollat på saltvattenssidor och i butiker i över ett halvår och har fastnat för dessa fiskar: Forcipiger flavissimus, Gul Pincettfisk <span style="font-weight: bold;">Putsar räka</span><br style="font-weight: bold;"> <span style="font-weight: bold;">Dascyllus aruanus</span><br style="font-weight: bold;"> Hur är dessa i ett första akvarie? 160 liter. Behövs det extra grejjer mer än skummare, bra belysning, bra cirkulation till dessa arter? har läst att vissa skall ha UV-ljus o.sv. Behövs det till dessa? Tips om arterna? passar de ihop?

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Mudar,

Hej! Det har börjat uppstå lite brunt på sanden och undrar vad det kan vara, då har jag rört på sanden och det kom tillbaks på samma ställe. Vill gärna ha eran hjälp på att åtgärda det. Mvh Mudde Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• Gilla
    • 13 svar
    • 1,2k visningar
  23. Guest esther
    Started by Guest esther,

visst hade wrang lite problem med detta? hittar inte tillbaks till artikkeln nu, men har läst det någon gång. vad för typ av färg kan man använda? skulle gärna ha ett namn på en färg som funkar. gäller detta också väggen närmast (utanför) där akvariet står? (bygger in mitt akvarium i väggen...) tacksam för svar...

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by koaala,

Ska ny bygga om och skicka mitt nyvarande kar på ca 10 år 150 liter till pension. Jag har aldrig silikonat om den och var jätte rädd att den börjar läcka när som helst. Ska ge den till gerbiler istället och ha en ny 250 liters till saltvatten. Har faktist beställt en från Tyskland och betalade bara 1700 för den inklusive frakten. Håppas bara att den är hel när den väl är framme. Köpte ett bokhylla med skåp från antikvariaten för bara 250 kronor, som jag färgade och lackade om, så att jag fick både skåp och kupa till karet. Hyllorna fick jag så klart bygga om lite att den ska passa. Tidigare hade jag sumpen bakom i karet men den gången har jag bestämt mig att ha den i skåp…

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Familjen,

Hej! Har precis skaffat ett saltvattensakvarium (clownhotell) och kört igång. Har byggt upp i akvariet med LS och korallplattor. Nu undrar jag om den levande stenen behöver ligga så den får direkt ljus eller om det går bra att lägga en korallplatta över LS? Tack på förhand! //Martin

• 7 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.