Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Tänkte bara kolla med er om det är dumt att ha levande sten tillsammans med chaetomorpha alger tänker mest på att det kan växa oönskade saker i stenen iomed belysning för chaeton Mvh Henrik
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! ny här på forumet och ganska ny ägare av ett saltakvarie blev ett 20liters nano aquael som var på bra pris här i stan! men nu har jag haft det igång i ca 1.5 månader. Nu börjar det ju bli lite grönt på glaset och så och eftersom det är ett så litet kar är det ganska trångt att komma ner och rengöra. Har någon något bra tips för en nybörjare? det är för trångt att komma ner med en såndär handyskrapa som annars fungerar väldigt bra. Kan man slanga över lite vatten och lägga över sten och så i en spann/plastback eller så och skrapa rent och sedan lyfta tillbaka allt? Eller blir detta väldigt stressande för djuren? Är ju nöjd med hur stenarna är lagda men det skulle var…
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Jag är ny på forumet och har massor med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med Jag ska hämta mitt första saltvattensakvarium imorgon, det är en Red Sea 130 L. Vad ska jag tänka på förutom levande stenar och sand som första steg? Vatten ska jag köpa färdigt i dunkar i affären. Vad mer behövs innan jag kan sätta fiskar i akvariet? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har ett RSM 130D som nu äntligen är i fin "balans" dock sitter orginalskummare i karet och den låter som ett mindre krig. Har hört att det går bra att byta ut denna mit ngn tystare variant. Då undrar jag vad bör jag byta till för skummare och var hittar jag den? (Bor i Sthlm) varmt tack på förhand!
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att göra om mitt Juwel Lido 200L akvarium till saltvattensakvarium. Jag hade tänkt mig följande setup: Juwel LED Blue - lysrör 590 mm - 11 W Juwel LED Marine - lysrör 590 mm -11 W Tunze 9012 skummare 2x Eheim StreamOn+ 6500 Levande sten Levande sand Samt behåller juwels innerfilter och fyller det med levande sten. Vad tror ni om det, har jag missat något?🙂 Fiskar och koraller anpassar jag efter vad karet tillåter. // Lars
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej allihopa! jag har just köpt ett hörnakvarium på 275L hämtas fredag den 13 (till råga på allt)som jag funderar på att göra till ett saltvattens akvarium med clownfiskar och räkor n stuff.jag har också tänkt mig att dra i gång det med sunt förnuft samt något påläst (saltvattensakvariet). jag har inte tänkt mig dyra mega turbo pumpar och skummare i ren diamant med guld kant och lysrör från tibet ..utan ett mer kanske ihop plock bra fungerande/mänskligt lagom dyrt saltkar som helt enkelt funkar.lagom e bäst eller nåt..(vill inte ha hela lyan överfull med "hi-tech units") följ gärna med på resan och kom med tips. steg ett för mig ?:..in med burken...får med ett beggat ytt…
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
- 1 följare
-
-
Någon som har tips på skummare (Utanpåhängande) till Juvel Rio 240L, så påhängningen passar till den översta ramen på Juvelkaren. Tittat på Deltec MCE300 och MCE600.
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Har efter 10 års frånvaro startat upp ett saltkar igen. Mycket har hänt på de åren, främst med tekniken, så en hel del är det ju att läsa in sig på igen! Den här gången valda jag att starta upp med ett ”plug-and-play” system för att underlätta processen. Hittade ett begagnat Red Sea Max C på 250 liter som jag lastade i 30 kg levande sten och har nu även fått i städpatrull i form av ett par Eremiter och lite sniglar. Karet har varit igång drygt två veckor nu och jag börjar irritera mig på det oljud som skummaren och pumparna åstadkommer. Jag har testat både orginalskummaren samt en Deltec MC 500 som följde med men resultatet blir detsamma, ett vibrerande olj…
-
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Okej, jag har hafft igång mitt kar i 3 månader nu och för 2 veckor sen burjade jag köpa koraller och har nästan bara köpt sps å lps.. Har aldrig hafft salt för men vill gå på med dom snygga och kanske svåraste på en gång. Ja vet att lyckan blir fullständig om jag ficksar dem. Alla värden i aqvat är helt ok, men sps som står högst upp burjar bli vitta på topparna. Hoppas på att dom blir så när dom väckser men tvekar. Har Radions Led belysning och har dom tända 8 timmar med full effekt i 3 timmar mitt på dan. Så min fråga blir... Ska dom bli vita på topparna ?????? Vill ta tag i det här innan det kan va för sent. Hjälp mig nå lyckan med min drömburk. Mvh Thomas
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nybörjar-fråga! Har ett 30-liters igång nu vilket tuffar på bra men nu är planen att skaffa ett nytt större kar. Jag vill ha ett 120 cm brett kar med sump. Kommer endast köra enkelt. Vattenbyte så jag slipper tillsätta annat än saltet, helst. Vill köpa så komplett som möjligt! Så - vad är era förslag? Vilket märke och "modell"? Tänk nu på att jag är nybörjare så skriv så en "dummie" förstår! 😉
-
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har massvis med borstmaskar. Har köpt stora tutbosniglar i omgångar. Ca 30 totalt. De dör en efter en på bara några veckor. Är det borstmaskarna som äter dem? Vet inte annars vad som tar död på dom. Finns det fällor att göra för att bli av med maskarna?
-
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan! Nu efter många års velande har jag äntligen påbörjat min saltvattensperoid. Salt inhandlades och blandades ut med vatten tills jag uppnått 1023(skalan hr jag inte en aning om vad den heter,men det skulle vara just 1023) Efter 4 dagar så införskaffades en säck levande och en säck död sand,detta hälldes i karet och jämnades till med händerna,vill även påpeka att den döda sanden tvättades mycket noga och väl. Vattnet blev väldigt grumligt när sanden hälldes i,men det tyckte jag inte var så konstigt,men döm av min förvåning när jag tittade i morse så var glasen och pumpen och doppvärmaren,ja allt täckt med något som liknade damm,ytan är också fullt av detta. Är enda s…
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
I förrgår la jag ner mina första 2 clowner i mitt 100l kar. Första dygnet hade jag nedsläckt med teorin om att detta ska göra dem mindre stressade. Idag har jag haft tänt några 4-5 timmar. Men de beteer sig rätt stressade fortfarande (eller iaf vad jag uppfattar som stressade) de simmar i högt tempo längst karets framruta och ser ut att leta febrilt efter något sätt att ta sig igenom. Av vad jag sett har de inte varit inne i bland stenarna öht. Är detta normalt? Karet bebos i övrigt av 1 putsarräka och 1 pepparmintsräka 2 mindre eremitkräftor och sniglar.
-
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag verkar aldrig få någon nitrittopp och det har gått två veckor snart, jag använder red sea reef mature PRO kit efter anvisningarna, kan det vara detta som gör att jag inte får någon nitrit nästan? Får alla akvarium nitrittopp?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är det någon som har eller har haft en sacem winds cirkulationspump? Är den något att ha? Jag funderar på att köpa en sacem winds 4000 som returpump från sumpen.
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
har en fråga om min räka det är så att han är hela tiden håller på och bråkar med min bubble tip anemon. ser ut som han håller på att plocka mat ur anemonen och det gillar han inte så han drar ihop sig hela tiden .är det normalt eller vad kan jag göra. jag "punktmatar" räkan men likväl så är han på anemonen.anemonen är stor som en knytnäve så han är inte jätte liten.
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hallå alla glada. Jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med en liten fråga.Jag har under 9 månader kört ett 105 liters kar men nu så har jag skaffat ett 200 liters kar. Det är nu 2 veckor sedan som jag fyllde karet och 1 vecka sedan jag stoppade i stenen. Det är samma sten som jag har kört i mitt gamla kar (ca 10-15kg) + ca 10 kg av ny sten. Jag har kollat alla värden och det är inget att klaga på. De koraller som var fastvuxna på den gamla stenen har överlevt och mina nya turbo sniglar som jag stoppade i karet i går ser ut att må bra. Skummaren har kommit igång bra och jag bara undrar lite när jag kan börja att flytta lite koraller från det gamla till det nya…
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Funderar på att slå till på ett begagnat Red Sea Max som gått med undermålig skötsel i ett år. Har gått med fem fiskar, två räkor och lite städare sedan starten. Inga vattentester är gjorda, inga mekaniska filter är rengjorda, vattnet är helt grumligt och LS är täckt av detritus. Endast sporadiska vattenbyten. Förutom detta växer det ett antal stora glasrosor i karet. Finns det något hopp för ett kar i detta skick?? Eller blir det mer jobb än vad som är värt det att få ordning på det? Kan det levande vänjas om till normala vattenvärden?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Jag önskar lite tips på en riktigt bra belysning till mitt akvarium med måtten 520Lx580Wx630H(mm) 128 liter. Helst inte dyrare än 4-5000:-.
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena! Jag har insett att om jag möblerar om i sumpen så kan jag få ett fack helt fritt från teknik. Min tanke är nu att ha detta som ett refugium för cheato alger. Facket är uppskattningsvis ca 20liter i volym och mitt kar är på 360liter. Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett par funderingar. 1. Kan jag bara köpa en lampa och slänga i en näve cheato och sen är det färdigt? Räcker flödet som går genom sumpen via returpumpen ner i överinningsröret, eller jag måste komplettera med extra pump? 2. Är det ens lönt? Tanken är att refugiet ska hjälpa till att minska algtillväxt i huvudkaret (näringsexport), men också som tillflykt för copepods. 3. Överl…
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
jag har letat efter nån fina röda eller rosa fiskar som funkar i mitt kar utan de käkar upp mina koraller eller ger sig på räkor o turbos nån tips ?
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Som Rubriken lyder
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Vi har försökt starta vårt akvarium på 500 liter idag och har problem. Sumpen är påfylld i facket där pumpen ligger, men när strömmen sätts på sugs bara vattnet upp genom slangen upp mot akvariet men går ej ner genom rören tillbaka. Pumpen törstar och det pumpas bara en liten mängd fram och tillbaka ser man. En av pumparna i bakre facket har i samband med detta lagt av och pumpar inte ut vattnet genom cirkulationerna. Kan tillläggas att vattennivån i akvariet inte är tillräckligt hög så att pumpen längst till höger (som är lite högre belägen än de andra cirkulationshålen) är dränkt. Kan det vara orsaken till att kretsloppet inte fungerar, at…
-
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-