Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Neostar,

Vad är ska man ha för grad i mitt saltvattenkar ? Vill ju inte att fiskarna ska frysa

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by redrobjem,

Jag vet att riktlinjen är 10 kg per 100 liter men jag ska starta ett 350 liters jag kommer inte ha så mycket fisk och inte så stora. Ett par clowner och 3-5 till i liknande storlek eller mindre sen lite koraller och räkor och snäckor och liknande. Räcker inte typ 20 kg ls tro det låter mycket med 35 kg tycker jag. Och en sista fråga hur mycket skitar koraller ner jämfört med firrar?

3. Started by Hank61,

Hej kan någon beskriva var jag hittar den manual som man börjat skriva för nybörjare i saltbranchen? hittade den för ett tag senoch ögnade igenom ett par sidor men har tyvärr glöm bort var den låg

4. Started by fälgis_,

har idag startat upp mitt första akvarium. ett 337 liters kub akvarium med måtten 75x75x60 lxhxd bilder kommer efter hand

5. Hej! Jag har en fundering på att bygga om mitt Juwelakvarium på 240 l till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft ett Deltec möbelakvarium, ett s k Microreef och har någorlunda koll på skötseln när det väl är igång. Finns det stora nackdelar eller risker med att bygga om ett sötvattensakvarium gentemot att skaffa ett som är anpassat till saltvatten från början? Mitt Microreef hade en sump på ca 50 l i underskåpet, måste jag ha det om jag väljer att placera skummaren direkt i akvariet? Jag vill helst inte borra hål i akvariet. Är det någon som vet ifall Juwels originallysramp klarar av T5 rör eller annan lämplig saltv.belysning? Eftersom vattnet dunstar bort så oerhör…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Aquaguy,

Skulle det gå att ha en eller två kamel räkor i min 6 liters vas?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by André,

Tjo Kom hem efter jobbet igår lite små trött och havlt seg i huvudet. Då kom jag på den fina iden att lägga i min levande sand i karet. Då jag inte tänkte mig för så har jag inte spolat av sanden innan jag la i denoch nu har jag lagt i 27 kg levande sand och allt mitt vatten är vitt/ljus grått och man ser knapt pumparna. Så vad ska man göra åt detta om man inte vill byta ut allt vatten ?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  8. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by aquaboy,

Hej, Jag är ny på forumet och har massor med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med Jag ska hämta mitt första saltvattensakvarium imorgon, det är en Red Sea 130 L. Vad ska jag tänka på förutom levande stenar och sand som första steg? Vatten ska jag köpa färdigt i dunkar i affären. Vad mer behövs innan jag kan sätta fiskar i akvariet? Tack på förhand!

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  10. Guest Landskrona
    Started by Guest Landskrona,

skulle detta systemet fungera?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by djzimon,

Hejsan! Tänkte att det var på tiden att visa lite på mitt "ny" startade kar (uppstart 2 januari). Då köpte jag karet med ca 10kg levande sten från triton. Sedan var det hemfärd till vår ö Åland & jag blandade saltvatten till uppstart. En KALL dag 17 jan. köpte jag de första levande sniglarna (5 st) & min räka shoore (stenopus hispidus). Då åkte även sand i byttan. Har även mätit värden varje vecka i princip fram till nu. Har brottas med både kisel & cynao alger (fortfarande lite ) men d är saltakvaristens utmaning har man läst på detta mycket trevliga forum! Vatten byten har varit på rutin varannan vecka! Senaste värden för den intresserade: (11 april) Salt:…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Gnarkill,

Vilken temperatur ligger de flesta här på guiden med i sina kar?

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  13. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by sabyholm,

Håller på att starta upp ett 180 liters akvarium och behöver tips på lämpliga fiskar. Jag har tänkt ett clownparsedan står fantasin/kunskapen stilla. Vad föreslår ni? /Matte

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by msen,

Efter att ha provat på saltvattenshobbyn i ca en månad med ett 128 liters var jag helt såld. Jag fattade med en gång att det jag ville ha i akvariet inte skulle få rum så öppnade sig möjligheten för mig att införskaffa ett större och här är jag nu och har äntligen nått den magiska tidpunkten då vattnet mognat i akvariet och jag har införskaffat ett litet startuppkit av levande varelser. Det här ska bli så kul! Här är några bilder på ett par invånare.

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  16. Hej, vill gärna får era åsikter om detta:) Karet på 430 L med Deltec DC 500, invånare 5 fiskar och städpatrull (2 Doris är hyfsad stora). Byter ca 50L vatten varje vecka men Nitrat nivå närmar sig 50 konstant. Tanken var att en kraftigare Tunze skummare skulle användas men det gick inte att montera ordentligt så den jobbar i ett mindre (ca 300 L) Akvastabil utan problem med nitrat. Måste jag uppgradera Deltec till något kraftigare, alltså klarar den inte belastningen eller är det något annat som är fel? Tack!

17. Started by Sandrah,

Jag verkar aldrig få någon nitrittopp och det har gått två veckor snart, jag använder red sea reef mature PRO kit efter anvisningarna, kan det vara detta som gör att jag inte får någon nitrit nästan? Får alla akvarium nitrittopp?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by peppe67,

Hej, nu har vi börjat placera ut det fraggar vi fick, många är det, så jag undrar hur tätt man kan placera dem? Just nu ser ena "berget" ut så här.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by nelson,

Hejsan! Har skrapat ihop min start budget nu så jag har lite frågor. Jag har ett 300 liters akvarium som jag ska till saltvatten och en sump på 112 liter. Hur stor cirkulation bör man ha sumpen? Är 20ggr volymen för mycket att ha i huvudkaret?(Tunze stream verkar lämplig) Är oceanrunner pålitliga och tysta, tänkte ha en som retur(deltec är bra men lite fel prisklass)? Någon som testat hydors flo? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_114&products_id=2271&osCsid=ec0e0ac1dc7e07b0b7ecaabeb30b23b0 Tacksam för svar hls Nelson

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Nlu-,

Nu börjar det arta sig sakta men säkert, vart igång ca en månad nu. Mer koraller + fisk kommer nästa vecka : )

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by carlsson,

22. Started by koaala,

Ska ny bygga om och skicka mitt nyvarande kar på ca 10 år 150 liter till pension. Jag har aldrig silikonat om den och var jätte rädd att den börjar läcka när som helst. Ska ge den till gerbiler istället och ha en ny 250 liters till saltvatten. Har faktist beställt en från Tyskland och betalade bara 1700 för den inklusive frakten. Håppas bara att den är hel när den väl är framme. Köpte ett bokhylla med skåp från antikvariaten för bara 250 kronor, som jag färgade och lackade om, så att jag fick både skåp och kupa till karet. Hyllorna fick jag så klart bygga om lite att den ska passa. Tidigare hade jag sumpen bakom i karet men den gången har jag bestämt mig att ha den i skåp…

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Houman,

Hej jag är alldeles ny inom saltvatten och jag vet absolut ingenting om hur man sköter ett saltvattens kar, jag tänkte skaffa mig ett nano aqua medic 80l blenny där allting finns med, jag undrar, kommer jag behöva komplettera utrustningen med någotmer förutom osmosfilter till vattenkranen för att få det att bli komplett?

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by carlsson,

Hej undra hur säkert det är och hänga rampen i taket? den väger ca 25-30 kg skulle jag gissa eller sätta den på konsoler i från väggen?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Freddefröjd,

Hej jag har idag 2 st ai hydra 32 hd över mitt akvarium på 150cm vet att det är lite i underkant, min fundering är om jag ska sätta dit två st 64hd i stället eller bara en till 32 så jag har tre. 2st 64 blir ju som att ha 4st 32or vilket skulle bli en väldig skillnad. Men är det kanske övermord?

• 2 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.