Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag köpte häromdagen en lite större torr "levande sten", den har legat på hylla i ett bra tag, troligtvis minst ett år. Så den var snustorr. Jag köpte även lite torr LS från tyskland för ett tag sedan med, båda ligger i vatten när jag inte spolar ur de lite för att få bort det värsta gojset. Tyskestenen luktade väldigt salt och havsaktigt när jag fick den, sedan när den legat i blöt börja den lukta lite lätt förruttnelse från lite svamprester och så på den. Det kändes normalt. Butikstenen har legat i vatten och spolats igenom hårt, men den luktar samma nu som den lukta när jag köpte den, likaså tar vattnet den ligger i samma doft... Den luktar cement, är det så det ska va…
-
- 3 svar
- 936 visningar
-
-
-
Hej, Planerar nu snart mitt kar och har bestämt mig för att köra med balling light. Dock står det att man skall tillsätta 3 olika "trace" element som man blandar i det hela. 1. Strontium-Barium complex 2. Heavy metal complex 3. Iodine-Fluorine complex Dock finns det ju även 1-4 flaskor som heter "ultra Trace" men liknande beteckning. Den som tillkommer är Magnesium, som inte blandas i den 3e behållaren. Alltså kan man även kasta någon gång i veckan: Trace element solutions for your reef tank 1. Strontium/Calcium 2. Iron/Zinc 3. Iodine/Boron 4. Magnesium Jämför man med det första där man använder i Balling light, så verkar det inte som någon större skillnad, men och a…
-
Hej, Första jag gjorde var att kolla in tråden om inköpsguide men den visade ju inte alls vilka komponenter som behövs för att få igång ett fullt fungerande Saltvattensakvarium. Så jag ställer några frågor här istället. Jag är helt ny på det här men är inte bakom flötet på något sätt så jag lär mig fort. Vilka hårdvaror behövs förutom själva akvariet för att få ett komplett fungerande system? Vad behövs mer förutom salt till vattnet för att få perfekt saltvatten? Hur länge ska man låta akvariet stå tomt och låta vattnet anpassa sig så man får vattnet perfekt, både när det gäller temperatur och alla kemikalier som ska verka osv... Vad rekommenderas att plantera i det tomm…
-
- 34 svar
- 14,4k visningar
-
-
Har kommit på att det inte riktigt funkar med kranvatten då det blir för höga fosfatvärden och för mycket gägg på rutan. Jag är nybörjare på det här med vad och var man skall köpa. Helst med så mycket kvalité för så lite pengar såklart. Någon som vet varifrån man kan köpa en bra och billig? Dessvärre verkar online vara det givna alternativet om man bara skall se till de två punkterna.
-
- 8 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hjälp! mitt akvarium har förvandlats till ett rent cyanohelvete och ser ut som en total soptippp! får inte bort skiten! funderar på att lägga ner om de ska se ut så här! vad kan jag göra!? har prövat med mörkläggning visst fungerar drar sig tillbaka men återkommer så fort ljuset är tillbaka! har gjort vattenbyten,har använt hävert och sugit gruset vad mer kan man göra!? ska jag behöva slänga ut allt och diska stenen med yes eller!?:-) läste en del och det stod att man kunde sätta i andra alger som konkurerar ut cyanon?? vilka alger i så fall?? fins det djur som äter cyanon?? typ sniglar? I SÅ FALL BLIR DET Å KÖPA TYP 100ST mycket tacksam för svar för just nu käns det som …
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Hej hur pass tjock behöver en plxiglasskiva till ytavringingen vara? har tidigare övervägt glas, men då jag vill ha den ljusblå. Är plexi de enda allternativet. följdfrågan blir då, vilket sorts lim är att föredra? hemkok på aceton och små bitar, enbart silicon? mvh Robin
-
- 5 svar
- 977 visningar
-
-
Har siktat in mig på att det ska bli ett RSM 130D som första kar. Men jag har aldrig sett ett "live" eller rättare sagt hört, de påstås ju vara väldigt ljudligt. Hur mycket är väldigt ljudligt, som en dieseltruck, mobiltelefon som vibrerar på ett bord? Försvinner det mesta om man byter ut skummaren? Kan annars bli lite väl störande att ha den i vardagsrummet. MVH Jocke
-
Hej i forumet. Jag heter Oskar och vill inget mer än att ha ett Saltvattensakvarium. Problemet är som följande: Jag läser för att jobba till sjöss. Jag kommer i framtiden att vara borta under längre perioder, runt 2-4 veckor i stöten. Jag undrar följande: Hur länge klarar sig ett akvarium utan tillsyn. Det finns automatiska matare och vattenpåfyllare, men det är kärvare med rengöring av filter. Är det lättare med stora eller små akvarier med avseende på mitt problem. Antar att vissa fiskar är mera lättskötta o.dyl., men funkar det med koraller? Min tjej kan förvisso hjälpa mig, men jag vill inte att det ska vara en börda för henne. Är tacksam för alla svar jag ksn få. -…
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej lite frågor inför akvarieköp. Något speciellt man ska tänka på inför inköp av nytt akvarium? Mått, storlek m.m. Glastjocklek? Ska man be glasmästaren förborra akvariet till en avrinningsbox till sump eller satsa på en externt lösning? Sett att det skrivs en del om optiwhite här på forumet. Vad innebär det egentligen och är det värt det?
-
- 15 svar
- 4,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Jag heter Joachim och är helt ny på forumet. Har inget kar ännu, men det ska det ändras på så småningom. Min fråga är, jag bor i Vimmerby, så det är en bit att åka för att införskaffa framförallt allt levande. Hur gör man då? Kan man ha fiskarna i påse eller behållare en längre tid? Har även funderat på att köpa ett begagnat kar med allt i, och samma fråga kommer då där vad gäller transport av det levande. MVH Joachim
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej, Jag har endast installerat tekniska prylar och dolt dessa idagsläget. Mitt saltkar vattenfylles för första gången lagom till månads skiftet Mars-April. Då anländer 3 st. streampumpar lagom till lön. Nuvarande placering i vardagsrum, ger solsken från ena sidorutan under ca 3-4 timmar under dagen. Solljuset sträcker sig halvvägs in i karet, mestadels på botten. Frågan är om detta är bra eller blir det för mycket ljus ( solljus ) ?? Jag har ju möjlighet nu, att flytta karet längre in i vardagsrummet. Har ej funnit några inslag om detta, med solljus i karet. Tack på förhand. Peter i GBG
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 5 svar
- 828 visningar
-
-
OK, vi kör igång då. Nu startar jag min planeringstråd för mitt kar och tänkte väl försöka lägga ut mina förslag och idéer här. Jag har länge funderat på att skaffa salt, planerade redan under gymnasiet. Men saker har bytt av varandra en efter en och tid/plats/permanent bostad har inte funnits. Det gör det inte nu heller, MEN – jag har kommit till gränsen då jag inte bara kan gå och önska längre. Nu måste det hända grejer, jag tror det fylls på med levande i slutet av sommaren, men baljan får byggas till dess. Jag heter Leon och har pluggat Marinbiologi i 4 år på Göteborgs Universitet och UNCW i North Carolina. Bland annat revfiskbeteendeekologi, tropisk marinbiologi …
-
- 31 svar
- 5,8k visningar
-
-
När man haft i LS och kört in karet ett tag kan man ha i fisken och vänta ytterligare ett tag innan man har i sanden utan att fisken tar skada?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…
-
- 1 svar
- 652 visningar
-
-
Hej, Jag har märkt att alltid när jag stänger av mina streamers och sedan sätter på igen, så flyger det runt en MASSA vitt skräp. Efter närmare titt, verkar det som om det kanske bildas någon sorts hinna innanför plastgallret på själva motorhuved (som inte snurrar). Nu undrar jag skall jag stänga av alla streamers och snabbt ta ut de för att rengöra ordentligt? Och är detta normalt att det bildas en vit, men ändå fast, hinna på en del av insidan av streamers?? Jag kan tänka mig att mycket fastnar dessa pumpar. Någon som kan tänkas veta vad detta är?
-
- 4 svar
- 785 visningar
-
-
Hej allihopa Efter något år utan akvarium och efter några timmars läsning här på forumet tänkte även jag ge mig in på saltvattensbanan, men då jag inte är lika vågad som många andra här verkar vara, och jag inte hittade något begagnad clownhotell, så köpte jag mig bara ett 59L akvarium för någon dag sedan. Detta är dock i dagsläget ett som tidigare använts för sötvatten, så min fundering är vad ni med mer erfarenhet har för åsikt gällande att göra om detta till ett saltvattensakvarium? Är det bäst att sätta sumpen i akvariet eller bygga en extern även till detta lilla? Kanske skall tilläggas att jag isåfall hade tänkt gömma sumpen bakom en BTN eller liknande.. Skulle även…
-
- 5 svar
- 874 visningar
-
-
Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor. 1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet? 2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?
-
Hej, jag är helt ny inom salvatten, bara haft vanliga sötvattensakvarium innan. Jag har lite funderingar kring vad man ska tänka på när man köper ett nytt kar. Hur viktigt är det att det är ett helglasat akvarium? Jag vill gärna ha ett akvarium som kan "utvecklas" över tiden, dvs vara förberett att lägga till bättre utrustning efterhand. Priserna verkar ju variera väldigt mkt med, såg ett helglasat akvarium på 720 L för ca 4000, huruvida det är lämpligt för saltvatten vet jag inte? Sedan finns det ju salvattensakvarium med inbyggd sump på baksidan för 25-30 tusen i samma storlek (visserligen med övrig utrustning som belysning osv inräknat) Är detta prisvärt? Hur viktigt …
-
- 25 svar
- 5,9k visningar
-
-
Jag har köpt ett rsm130 som jag först fyllde med kranvatten och blandade salt i vattnet så jag ligger på ett värde på 1,24 nu, sen använde jag tester för magnesium och calcium som visade att jag hade typ noll i värde på båda 2! nu har jag försökt tillsätta både Ca och Mg men tycker inte värdena ändras nåt!! Använder Calcium pro från grotech och där står det tex att ett mått ca 10gr ska höja calciumvärdet med 18mg/ 100 liter. Och så har jag läst att man inte får höja med mer än 10 ppm Ca om dagen stämmer det?? Och testerna jag använder heter Salifert och jag tycker dom är väldigt omständiga, finns det bättre tester?? Digitala mätare?? Tacksam för svar.. Och hade det vart b…
-
- 36 svar
- 3,8k visningar
-
-
hej jag ska starta ett saltvattensakvarium på 1120liter. behöver lite hjälp med storlek på sump å skummare gärna ritningar på sumpar mer bara så jag har mått för sumpen under akvariet. är rätt så ny på detta men har en kompis som fått in mig på detta spåret nu å är riktigt taggad för ett akvarium. mvh ullatti.
-
- 16 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag ska köpa lite tester nu är Tropic Marins testset med Ph, KH, NO2, NO3 och NH3-NH4 bra och är det nått mer test som behövs så här i början?
-
- 4 svar
- 656 visningar
-
-
Vad bör jag tänka på och kolla på vid köp av begagnade skummare?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?
-
- 6 svar
- 885 visningar
-