Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by redtroll,

När jag kikar runt på olika sajter med information för nybörjare så hittar man en hel del om exempelvis osmos, att man bör hålla jämn salthalt, kompensera avdustning. Men ingenstans om vattenbyte! Själv byter cirka 25% jag var annan/tredje vecka i mitt malawikar, gör man inte det med salt?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Gnarkill,

Hur räknar man ut den exakta vatten volymen på ett hörnakvarie som har dessa mått. här är en Grov bild på det hela /Tom Akvariet.skp

• 6 svar
    • 3,2k visningar
  3. Started by JonR,

Hej alla glada! Har precis börjat få ordning på mitt första saltvattensakvarium! Har tagit det lugnt o sansat som man ska göra och än så länge har allt överlevt! (ta i trä) Som ni kan se så trivs dom där gröna trådalgerna(tror jag dom kallas?) väldigt bra i mitt akvarium, kör inte med nåt filter när jag tappar i vatten i akvariet så det beror nog litegrann på det men tips på nån bra städare till dom mottages tacksamt innan dom tar över hela stället! Här kommer lite bilder på vad som bor i akvariet!

• 3 svar
    • 674 visningar
  4. Started by accsel,

Har ett litet kar på 31 liter och iom en beställning från PWSS tänkte jag köpa något att ha i filtret. Mitt Cocoon-kar har ett hang-on filter som inte används nu och tänkte fylla det och använda så det gör lite nytta. Är pellets som typ Easylife Symbiont användbart och kan det göra någon nytta att hjälpa LS med nedbrytning? http://www.pwss.se/product.php?productid=7790&cat=1184&page=1 Är aktivt kol bättre och vet någon om det finns nånstans på nätet? Tack!

• 3 svar
    • 500 visningar
  5. Started by Foffen,

Hejsan! Jag tänkte dra igång ett salt kar på 180L 60*60*50 BHD. Har läst en del om vad man ska ha för teknik och hur det fungerar att köra salt. Just detta karet kommer (som det ser ut just nu) inte att bli ett speciellt avancerat kar. Mer ett litet sällskaps kar med lite basic prylar. Har beställt lite teknik som borde komma nästa vecka. Min största fråga är ang. djur. Har tänkt mig kanske ca 4 fiskar (eller mer om ni anser att jag borde köra med fler, jag har ingen aning) 2-3 räkor och någon krabba. Söker färgglada fiskar som inte kommer växa ur mitt kar, som är aktiva på dagen, lätta att få tag på i handeln och är fredliga. MVH Christopher

• 19 svar
    • 1,6k visningar
  6. Started by Vidofner,

Jag har skickat offertförfrågan till tre ställen i Stockholm nu: triton, akvarieleasing samt akvarielagret. Jag har bett om en offert för ett akvarium på 120x60x60 där kortsidorna samt framsidan är av optiwhite glas samt en overflow box i mitten (se bild). Har hittills bara fått "offert" (eller snarare uppskattning) från akvarielagret och dem trodde det skulle kosta 12 000kr. Förstår faktiskt inte vad det är som tar sån tid för triton och akvarieleasing men, men. Undrar nu ifall ni kanske har några tips på andra ställen jag kan skicka offertförfrågan till?

7. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 3,1k visningar
  8. Started by Zabusas,

Hej, jag har ett Lido 120 som jag inom snar framtid äntligen ska starta upp ett saltvattensakvarium. Det jag undrar är vad jag ska fylla filterboxen med innan jag fixat en sump. Kan jag köra med filtermaterialet som medföljde eller? Och är det möjligt med tex fiskelina att skära bort filterboxen efterhand när jag fixat med sump?

• 17 svar
    • 3,1k visningar
  9. Started by Nille83,

Köpte några stjärnpolyper för 1 dag sedan, de såg riktigt fina ut i affären och var utslagna. Men i mitt kar vägrar de slå ut. De är bruna och vita i mitten (eller var) Någon som har en aning om vad problemet kan vara?

• 14 svar
    • 2,2k visningar
  10. Started by Katastrofal,

Hej! jag har nyligen startat ett 30L nano kar och när det nu har stått till sig i 2 veckor med lite levande sten och jag har observerat lite invånare som jag gärna skulle vilja identifiera och läsa mer om. på den här bilden har vi 3 individer, den första ser ut som en liten gul korv som ser ut att nästan "pulsera" även iakttagit flera nere i den levande sanden. Andra individen är en väldigt tunn mask nästan genomskinlig och lång, någon bristle worm eller något liknande? Tredje individen kunde till och med jag klura ut var en sjöstjärna! frågan här är vad för någon och hur stora blir dom för jag har nog sett 7st.

• 0 svar
    • 589 visningar
  11. Started by Qurex,

Mitt första saltkar är nu 21dagar. Jag har haft en nitrittopp som nu är borta. Grönalger har börjat komma men som nu nästan är borta pga bra städare. Idag såg jag att det börjat bli lite lila på några stenar. Tänkte först cyano men det sitter fast och påminner mer om kalkalgerna som följde med levandestenen. Kan det redan börjat bli kalkalger?

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  12. Hej! Vill börja med att tacka för ett väldigt informativt forum med mycket bra guider. Jag har nyligen startat mitt första saltvattensakvarium efter att ha hållit på med sötvatten. Storleken på karet är 50 liter. Jag började cykla karet igår och har lite frågor nu. Den levande sanden gör vattnet väldigt grumligt vilket jag har läst är normalt, men brukar ni köra med filterpumpen av eller på under det värsta grumlandet? Jag har cirkulationspumpen avstängd. I och med att jag har både levande sten och levande sand i, bör jag ha lampan tänd något under cyklingen för att ge ev. liv något ljus, eller ska jag köra mörklagt tills dess att det är dags …

• Gilla
    • 19 svar
    • 2,1k visningar
  13. Started by Wilhelm,

Hej! Första posten🥳 Ska inom kort hämta mitt första ”kar” (kan man säga så?😊). Det är ett RS 425 dlx. Jag försöker förbereda utrymme i mitt pannrum för att bereda vatten (RO samt salt). För att inte behöva blanda etc. varje gång jag ska byta vatten tänkte jag skaffa mig lite rejälare hinkar. Min fråga till er är vilken storlek på hink ni hade satsat på? Jag tänker att jag ska Köpa Rubbermaids ”Brute”-serie och de finns från typ 50 liter till drygt 200 liter! Hur hade ni resonerat i min situation? Priset är en faktor, men inte avgörande! Tack och trevlig söndag!

• 5 svar
    • 609 visningar
  14. Started by Damian,

hejhej! är ny inom saltvatten och tänkte skaffa mitt första saltvattensakvarie har självklart då lite frågor tänkte bygga mitt eget eftersom måtten blir speciella, kommer använda mig av en gaderob och såga ut väggarna så att akvariet syns från flera rum samtidigt, har inga exakta mått idag med det kommer troligen bli ett hörnakvarium med en ca storlek på runt 500 liter Vart finner jag material, vad för glas skall jag använda mig av? lämpligt sätt att sätta ihop allt? eller finns det ställen där dom tillverkart akvarium enligt måttbeställningar? vilken prisbild UNGEFÄR ligger ett hörnakvarium på idag i den storleken med pumpar och hela paketet som behövs? har tidigare ha…

• 2 svar
    • 730 visningar
  15. Started by Johan2x,

Tittar runt lite på priser till mitt kar (ca720L) Har någon erfarenhet av levande stenen från akvariueudstyr i danmark. Tycker det låter för billigt med som i mitt fall 100kg för ca 90:-/kg.

• 2 svar
    • 847 visningar
  16. Started by heyking,

Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!

• 0 svar
    • 1k visningar
  17. Started by Nlu-,

Hej! Är ny här och ytterligare en nybörjare som skaffat en clownhotell. Har haft igång det i lite mer än 3 veckor. Mitt stora problem är alla dessa microbubblor, hur blir jag av med dem? Och så har jag tänkt att köpa en extra pump, men vilken ska jag köpa? //Niklas

• 4 svar
    • 943 visningar
  18. Started by Star_c,

Jag har problem med envisa svarta fläckar på 2 av mina 3 clowner. Har läst på forumet att det kan vara nåt typ av sår med då tycker jag att de borde ha försvunnit inom loppet på en månad och fläckarna har suttit minst 6 veckor. Kan ett sötvattensdopp vara att rekommendera eller installation av UV-filter?

19. Started by Irrbloss,

tjena, jag hittade den här skumma saken. någon som vet vad det är? munnen stängs om man skrämmer den. om bilden är för dålig så är den drygt 3 cm lång mot eremiten på bilden och 1 cm bred och hela grejen rycker till när man skrämmer den.

20. Started by MrBase,

Hej! jag hittade en artikel här inne för några veckor sedan som en användare hade skrivit i pdf format. Han skrev från början då man skaffar och planerar tills allt är igång och fungerar. Han hade med de olika värdena man har när man testar vattnet. Om pumpar, olika reningsmetoder, skummare, uvc osv. Har kollat runt med hittar inte denna artikeln? Någon som kan hjälpa mig?

• 3 svar
    • 566 visningar
  21. Started by Micke.T,

HAR HAFT IGÅNG KARET I LITE ÖVER EN MÅNAD NU. STENEN ÄR INKÖRD I ANNAT KAR O VAR KANON DÅ JAG FLYTTA I DEN, HÖG CIRKULATION, 2X80W t5 BELYSNING CIRKA 8TIM OM DAGEN mH LAMPA SOM Ä TÄND I KNAPPT EN TIMME DÅ JAG HÅLLER PÅ ATT KÖRA IN DEN FÖRSIKTIGT. MEN NU PÅ BARA NÅGRA DAGAR HAR DETTA DÖKIGT UPP. ÄR DET TYP EN "NYSTARTS ALG" ELLER Ä DET NÅGOT ANNAT.

• 17 svar
    • 2,2k visningar
  22. Skall i dagarna lägga i min levande sten. Mitt akvarium är helt nytt från grunden, det är på 200 liter "HÖRN" har haft saltvattnet igång i ca en vecka nu med pump och skummare. Nu har jag en fråga om lyset.. skall det vara tänt något under inkörningen? och isåfall hur lång tid under dagen? Hur ofta bör man ta vatten prover? Har även beställt levande sand, men detta har jag förstått inte skall i föräns akvariet fått stått med stenen och vattnet stabiliserat sig. men när det väl ska i.. ska man skölja det nå eller bara hälla i direkt? Tacksam för svar, Ha det ! //Mvh Göran

23. Started by Reuben,

Tjena, Har haft igång mitt kar i ca 6 veckor nu, har kört ganska aggressivt men allt har gått bra. Har en BTA som jag haft i ca 2 veckor nu som mår prima, några skivanemoner hjärnkoraller som alla ser friska och bra ut. men mina clowner hoppar hela tiden , har förlorat 3/4 clowner nu, 2 av dom åkte i väldigt tidigt (efter 3-4 dagar) och 2 andra åkte in när nitriten var ute ur systemet. två ut av dom hoppade ut samma natt som jag hade en alltime low på mina värden, fosfatet var nere under 0.1ppm, nitriten var nere på ca 6-7 (hade under dagen innan gjort ett 100liters vattenbyte) Har inga aggressiva arter i akvariet 1x Gul Kirurg 1x Foxfaced rabbitfish 1x Royal Gamma 1x El…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Belis,

Jag läste någonstans att det ska hållas en akvariemässa i fjärilshuset i Stockholm 3-5 april 2011. Kommer inte ihåg vart jag läste det men är det någon som vet något om det och kanske har en bra länk?

25. Started by Alberst,

Är säker jag kan få en förklaring, tyvärr inget foto, dom e ju inte så stora, tenktaler runt ca 1 cm långa, och det ser ut som det är minst 3 tenktaler från samma håla. ? mörka och vita..randigt.. e dom bra? hade även en sjöstjärna, med röd prick i mitten väldigt liten, var på väg i sumpen, puttade ner den , såg taggig ut med röd prick i mitten. Vit för övrigt. MVH Stefan

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.