Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har ja helt fel eller är inte dessa pelare gjorda av LS ? http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll.html?p=2
-
- 5 svar
- 844 visningar
-
-
Hej allihopa Efter något år utan akvarium och efter några timmars läsning här på forumet tänkte även jag ge mig in på saltvattensbanan, men då jag inte är lika vågad som många andra här verkar vara, och jag inte hittade något begagnad clownhotell, så köpte jag mig bara ett 59L akvarium för någon dag sedan. Detta är dock i dagsläget ett som tidigare använts för sötvatten, så min fundering är vad ni med mer erfarenhet har för åsikt gällande att göra om detta till ett saltvattensakvarium? Är det bäst att sätta sumpen i akvariet eller bygga en extern även till detta lilla? Kanske skall tilläggas att jag isåfall hade tänkt gömma sumpen bakom en BTN eller liknande.. Skulle även…
-
- 5 svar
- 887 visningar
-
-
finns det någon i dalsland (västra götaland) med omnejd som har och kan saltvattensakvarium? jag skall köpa ett begagnat 750l akvarium men mina kunnskaper är ganska måttliga så lite hjälp kan vara bra att ha i närheten. annars så finns ju detta fantastiska forum förstås men ändå. akvariet jag skall köpa är i dag nedsläckt men pumpar och sådant är igång antar att detta är en fördel för ny uppstart hemma hos mej! då det inte finns några fiskar att tänka på förtillfället men det är med ca 160kg ls! hoppas ni har tålamod med mina frågor i framtiden för dom kan nog bli många och ibland dumma!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos. Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge. Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken? antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?
-
- 5 svar
- 916 visningar
-
-
Min anemon som suttit på samma ställe i ca 2 månader, "flyter" runder i karet och har gjort sen igårkväll. Tips mottages, hur jag kan hjälpa den att hitta ett ställe som den kan sätta sig på.
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Om jag måste måla trädistanser till rörklämmorna som ska fixera pvc, vilken färg kan jag använda? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 752 visningar
-
-
Hallå alla nu e suget tebax efter ett tag fick problem med parasit allt dog för mig och blev för mkt samtidigt. nu e jag iaf sugen på starta igen ett kar som e på 320 liter vill försöka ha all teknik ändå utan sump vilket kanske inte så lätt vill ha lite tips ang vilka grejor jag skall ha skummare?, kalkreaktor och kalkmixer eller dosering osv kommer köra 4 st t5 rör ingen Mh pga värmen. hjälp e mkt välkommande mvh lars
-
- 5 svar
- 832 visningar
-
-
hallå där !!! ska starta upp mitt 240 liters akvarium inom 2 -3 veckor något speciellt man ska tänka på ??? har väl läst mig till att man ska ha is i magen ibörjan med fiskar och sånt tills man fått bra värden men kanske det är något annat man ska tänka på eller tillsätta i vattnet ?? typ kalk eller calium eller dyligt ??? tekniska ser ut på följande sett : *250w mh- lampa Giesemann Megachrome "coral" + 2st t8 rör ett blått och ett vitt *56kg levande sten (inkörd i 2 1/2månad hos killen jag köpte den hos) *osmosfilter +nitratfilter AN Antarctica *uv-filter deltec 10w+ eheim pump *tunze reefpack dvs tunze skummar9005+comlinefilter med ytavrinning sitter en tunze turbe…
-
- 5 svar
- 977 visningar
-
-
Yeppnu har det hänt. Min dotter matade fiskarna med två burkar fisk mat. Jag är igång med att flytta fiskarna och så många koraller jag kan över till ett karantän kar. Tar gärna emot tips på hur djuren ska må bäst i det karet. Det blir 100% nytt saltvatten. Lägger över en sten i knytnäve storlek och lite lösa bitar av små sten för att få lite bakterier och mindre kryp. Flyttar även över bristlestarfish och små turbo sniglar. Är det lönt att krama ur det mekaniska filtret för att få nytto bakterier i det nya saltvattnet?
-
- 5 svar
- 993 visningar
-
-
Can sny experienced reefer tell me a cheap light for refugium. Also is it worth it to have chaeto? What are other options that are easy and effective to keep aquarium healthy. Thanks in advance
-
-
- 5 svar
- 548 visningar
-
-
Hej Alla Jag hittar inget forum för osmos så därför postar jag frågan här. Jag bor mitt i Malmö. Tänkte dra igång min egen osmos istället för att köpa osmos vatten i butik. Jag ska kolla på kommunens hemsida vilka ämnen dem har i vatten. Det borde stå där. Två frågor. Ska osmos en köras in. Det vill säga. Att x hunda liter ska åka igenom den först innan den börja fungera som den ska? Vilka värden ska jag mäta efter Osmosen för att se att vattnet är 100% korrekt för att hällas i akvariumet?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
för ca 3 veckor sen så sprack vårat rsm 130D genom hela högra hörnet. har detta hänt någon annan? både fisk , koraller , sjöstjärnor dog. är så besviken och faktiskt lite arg då man lagt ner hela sitt hjärta i akvariumet...
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har lite frågor ang Clowner varför kan man bara ha 2st i akvariet? Om man köper dom som små så borde dom väl bara mindre benägna att slåss med varandra? Då den största utvecklas till hona o de andra förblir hanar.. Mvh
-
-
- 5 svar
- 630 visningar
-
-
Hej! Skulle behöva lite hjälp med min mjukkorall... Vad det är för mjukkorall? Den är väldigt mjuk och sladdrig längst på "stammen", och hänger som den gör på bilden. Har försökt stödja upp den, men den faller om kull efter en stund. Tror den mår rätt bra förövrigt, massor med polyper ut när det är ljust (dock inte på bilden då den är tagen på kvällen..) Nån som har nått tips på hur jag ska få den att hålla sig upprätt? Det sitter även en annan grej på stenen, den lilla saken längst ut till vänster ganska mitt i. Vet någon vad det är? Är det nått som ska vara kvar?
-
- 5 svar
- 908 visningar
-
-
Hello. Håller just nu på att köpa in grejer till min uppstart av mitt 150 liters kar. och då kommer det givetvis upp lite frågor längst vägen. Hur mycket salt ska man ha per liter i vatten och vart kan man köpa en salthaltsmätare? Ska man fylla på allt "osmos" vatten först och sen blanda saltet direkt i karet? Hur länge ska det stå med Levande sand och sten innan jag kan fylla på med lite invånare? och vad ska jag ha för djur som "gör rent" i akvariet? Många frågor på en gång där.. Hoppas ni kan hjälpa mig Simma lungt! Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 859 visningar
-
-
Hej! Jag har en stenkorall som jag haft 1-2 veckor, och polyperna är ute när ljuset är på, så den verkar trivas. För två dagar sedan började "skinnet" att gå av, och området har blivit större. Har sett att två fiskar är där och nafsar, men det har de inte gjort när korallen mådde bra. För att försöka rädda korallen, ska man kapa bort den döda delen, eller har det ingen betydelse? Ska man kapa en bit upp i den friska delen? Tack på förhand
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Tänkte beställa glas och inreda min sump så jag kan komma igång efter lång tids väntan:). Sumpen är 69*49*39 (längd, bredd, höjd). Min tanke är att ha skummaren i första facket där röret från akvariet kommer ned. Efter detta skumfälla och ett litet refugium sen ett fack för returpump. Sist vill jag ha en reservoar för osmosvstten med osmolator. Mina fråga rör vattennivån i sumpen. Min skummare vill ha ca 23cm arbetsnivå på vattnet och sätter således nivån i hela sumpen väldigt lågt vilket känns onödigt. Hur gör ni andra, kan man ha skummaren ståendes på någon plastgrej utan att det samlas en massa skit där. Sen undrar jag om bubbelfällan, hur långt ifrån botten …
-
- 5 svar
- 880 visningar
-
-
Hej alla. Jag ska starta upp ett nytt akvarium i Januari och har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med då jag är ny till saltvattensakvarium. Tänkte mest satsa på koraller / anemoner när det väl är i gång. 1. Akvariet kommer bara vara 100L med 40L sump. Tanken jag har är att starta upp det dött, torra stenar och om jag ska ha sand så även torr sand. Hur tillför man rätt organismer till akvariet? Behövs det belysning och skummare under uppstart? ska något tillföras i form av näring/föda till organismerna? 2. Vill även starta ett refugium i sumpen, ska man vänta med det tills man fått igång stenar och s…
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hallå Hallå Köpte ett kar idag ^^ Begagnat dock, men om man lägger ner lite jobb på det så blir det nog fint som bara den! Tänkte bara höra, efter som det är begagnat och har stått utan vatten ett tag så kan det ju vara lämpligt att silikona det. När jag har silikonat andra kar så har jag inte brytt mig om att ta bort det gamla lagret först utan bara lagt på ett nytt lager och det har fungerat bra! Vad säger experterna om detta? Tänkte bara höra om det är något speciellt silikon man behöver använda när det är till ett blivande saltkar? Brukar använda silikon ifrån Bostik som är avsett för akvarium, och detta har ju bara fungerat bra. Tacksam för svar ^^ Mvh: Patrik Dahlbe…
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ska snart flytta och undrar hur jag på bästa sätt ska flytta mitt saltvattensakvarium på 240 liter, uppstartad i höstas? Har lite mjukkoraller samt ett clownfiskpar, två putsarräkor plus lite andra lägre djur. Har nyligen fått bra balans i akvariet och är rädd att det ska krasha vid flytten. Alternativet jag har är att sälja sten, fisk och andra lägre djur och behålla akvariet och ev prylar för senare uppstart. Väntar barn och ska ha till sommaren så det blir lite mycket om akvariet börjar krångra. Finns det intresse att köpa levande sten och fiskar mm om jag väljer det andra alternativet? Mvh, Lilla Nemo
-
- 5 svar
- 4,1k visningar
-
-
På vilka sätt kan man skapa den snygga vågrörelsen som man kan med wave box i nano akvarier? Tacksam för svar!
-
tjena... vi startade upp ett 190l akvarium igår och vi har tänkt att ta det lugnt med allt så vi tänkte att vi gör ordning allt, skurar och tvättar och sen fyller på med vatten och sen i med levande sten och bakteriekultur och drog igång pumparna... kollar lite värden och gör det vi TRODDE var rätt men när vi kom till det här med calcium så gjorde vi ett STORT fel... vi blandade till det i en bytta och löste upp det där i så gott det gick och sen hälde vi i det och då kom chocken... SÅÅÅ dimmigt det blev... jag gick in här och sökte på vad vi gjort för fel så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång... men just nu så är det som ett dimmigt vinterlandskap i akvariet...trots …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Ja då var det på det igen. Efter stambyte och lite annat trassel så fick inte akvariet den uppmärksamhet som det förtjänar. Jag tömde karet helt och slängde allt. Det luktade riktigt illa. Julen gick till rengöring. Men nu är det på g. Denna gången startar jag med torr "levande" sand, reel reef rock. Känns bra så här långt. Det är också kul att vara tillbaka här och läsa. Ha det gött, jag återkommer
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Är nu 4-5 veckor sedan jag fyllde mitt nya kar med levande sten. Ser väldigt lite liv i stenen. Min fråga är om stenen bryter ner de faliga ämnen som bildas i akvariet ändå , fast den ser ut att vara död ? Kommer stenen efter ett tag att få alla dom där hälsosamma bakterierna den skall ha, och därmed funka ? Jag har tillsatt nogot som heter :Clear-Flo bio-degrade for aquariums. På plast flaskan står det att det ska vara " levande nyttobakterier " som bland annat skall bryta ner nitrit. Eftersom levade sten skall funka som ett reningsverk är man lite orolig. Så kan någon hjälpa mej att reda ut detta vore det bra.
-
- 5 svar
- 999 visningar
-