Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by mano,

Kanske en dum fråga (ställer den ju i "Mitt första akvarium") men bör man koppa in LS? Det är ju trots allt liv i den.

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by plattfische,

Har precis dragit igång mitt kar (se den här tråden) och lade i LS för några dagar sedan. Det cyklar på för fullt och jag har ljuset på tre timmar per dag. Tänkte vänta ett tag med att introducera mjukkoraller och tar snart kontroll på nitritvärdena (ska bara fixa tester först...). Men, jag undrar när man kan/bör introducera en "städpatrull" och vilka djur man kan tänkas ha i en sådan. Eremiter? Ormstjärnor (jag har en del sand)? För, om den nu är till för att hålla tillbaka de gröna trådalgerna är det väl poängfullt att ha i den innan nitrifikationscykeln är genomkörd? Men tål djuren verkligen det? Eller är partullen mer till för att hålla ev ny algtillväxt i schack läng…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Randomkille,

Undrar vad detta är för bruna prickar, är detta alger? Kanske en dum fråga.. Mvh Nils

4. Started by Pear,

Har nu haft mina turbosniglar i mitt kar i 3 dagar, dom mår fint. Vattenvärdena är bra, men algblommningen har inte kommit igång på allvar ännu. Kan jag i detta skede lägga i två putsarräkor samt en pepparmintsräka? Går det bra tror ni...

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by jetstar,

Hallå! nu har jag äntligen fått hämta mitt RSM 130! jätteroligt att fixa i ordning! invånare som följde med: *en litem eremit *två clowner *en tomatclown *en blå och gul fisk? *två svart och vitrandiga? *en snäcka Men glädjen blev inte långvarig! efter en bilresa på 2 timmar enkel och en städning på 5 timmar så var det dags att starta! SKUMMAREN LÅTER FÖRJ______ rent ut sagt! totalt omöjligt att ha den igång hörs i hela huset!! tar jag luftsalngen under vatten ytan blir den tyst men då gör den ju in get skumm?? kylfläktarna låter också fan. snälla nån som har ett RSM 130 som kan hjälpa mig! eller nån som vet vad göra! vart fins reservdelar att köpa?? Mvh

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by maltemus,

Jag har idag ett kar på 230L (Ej salt). Tycker att det är trevligt men det känns inte speciellt "levande". Har under 1 års tid gått och funderat lite på ett saltvattenskar. På en del ställen läser jag att det kräver daglig skötsel, andra att man måste tillsätta salt en gång i veckan. Jag bor ganska "off" och har inga butiker som säljer saltvattensakvarium i närheten. Några frågor: * Finns det färdiga "kit" att köpa, runt 100-140Liter. Kar, lampor osv. Ebay? * Låter karen mycket? Nuvarande står i sovrummet och jag vill nog placera det på samma ställe. * Är det enkelt att få en bra balans i akvariumet utan tillgång till saltvatten från ett annat kar? Tack på förhand. Malte

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Magnus Hörkeby,

Upptäckte till min förvåning två stora kolsvarta nakensnäckor ca 5 cm i mitt nyinköpta beg akvarium kan det vara Stomatella? Om så är dom verkligen så goda innevånare som mina googleträffar vill påskina?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Tobiaskuppe,

Hej! Någon som kan hjälpa mig att identifiera detta? Har pågått i ca 4 månader. Har provat chemiclean, täta vattenbyten mm. Försöker dosera upp nitrat (omätbart) med ATI N. Ökar inget, eller så är mitt test paj... Även lågt phosfat. Karet har varit igång i ca 8 månader. Försvinner nästan över natten. Blir lite luftbubblor i det, fast inte alltid? Hjälp!!! Mvh Kuppe

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by jernis,

Hej, Jag såg någonstans att någon frågade vad det kostade att starta ett akvarium. Så jag pysslade ihop ett litet paket och försökte fokusera på vad som var viktigast och ett minimum för att komma igång. Tester är inte medräknat eftersom jag inte riktigt vet vilka tester som är viktigast att ha. Ni andra som vet och kan får gärna fylla på med saker som är "måsten" och som jag missat. Priserna kommer från lite här o var i Stockholms trakten. ca 1350:- Akvarium Aquatic nature Evolution 37L ca 150:- Doppvärmare ca 200:- Salt 4kg ca 750:- LS 5 Kg (150:- / kilo) ca 150:- LS Sand 4-5 Kg ca 150:- Håv, saltmätare, termometer, algskrapa ca 0:- Vanligt kranvatten. ca 300:- 10 S…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  10. Guest Labeth
    Started by Guest Labeth,

Jag har tänkt att jag skall skaffa ett saltvattenkar till sommaren och jag ska bygga in det i en avskärmande bokhyllevägg... Jag skulle få plats med ett kar påmax1000Lmen700L skulle nog vara mer lagompå platsen... Jag hade tänkt ha koraller och sånt men min stora fråga är finns det några häfftiga revsäkra fiskar som man kan ha i ett 1000L kar som man inte kan ha i ett 700L kar? isf vilka...

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Gandson,

Någon som vet vad de gröna "pinnarna" är eller kan bli för något?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by SydpOlof,

Har ett 500 litersakvarium jag hade tänkt förvandla till en levande möbel(dvs ett saltvattensakvarium). Men har även ett 100 liters jag först hade tänkt prova med för att komma igång och få in känslan för saltvatten, lära mig systemet osv. Vad krävs mer än cirkulationspumpar och då saltvatten för att få en stabil miljö? utgå från det nödvändigaste nu eftersom jag är nybörjare inom området och hade tänkt starta lite lätt och enkelt.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by edda124,

Hej boys and girls startade mitt första nano kar i helgen och köpte levande sten och startbakterier sen från stenen började det komma lite djur som sjöstjärnor och nån liten räka m.m Men min fråga är det kom fram en anemone trodde det var en glas ros först men den flyttade på sig från en dag till en annan men den är helt vit och har en liten mun i mitten och gungiga tentakler så min fråga är kan en anemone övefleva en flytt i levande stenen eller är det en glas ros men kan dom flytta på sig och det är bara en än så länge ska försöka ta en bild men är s liten och vit.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by joda,

tjena... vi startade upp ett 190l akvarium igår och vi har tänkt att ta det lugnt med allt så vi tänkte att vi gör ordning allt, skurar och tvättar och sen fyller på med vatten och sen i med levande sten och bakteriekultur och drog igång pumparna... kollar lite värden och gör det vi TRODDE var rätt men när vi kom till det här med calcium så gjorde vi ett STORT fel... vi blandade till det i en bytta och löste upp det där i så gott det gick och sen hälde vi i det och då kom chocken... SÅÅÅ dimmigt det blev... jag gick in här och sökte på vad vi gjort för fel så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång... men just nu så är det som ett dimmigt vinterlandskap i akvariet...trots …

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  15. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Tja tja! Hur mycket ljus behöver jag till mitt kar 200*60*50 (600L) och vad rekomenderar ni att köpa för rampar, vad kostar dom? Tack på för hand! Mvh: Patrik Dahlberg

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by DanneI,

Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by silver_81,

Hej. Jag undrar om det finns någon bra och billig glasmästare i göteborg.All tips är välkomna.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Matt_HiHat,

Hej! Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt. Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass myc…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by hippo,

det står i bruksanvisningen att ma ska tillsätta reagensen tills färgen förändras till klarblå. jag tycker det är väldigt svårt att dra gränsen mellan blå och klarblå- svårt att få ett exakt resultat jämfört med ex kh testet där man direkt ser färgförändingen. jag landade på 370ppm idag men det kan lika bra vara 400. några bra tips? någon???

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Lindita,

Hej alla glada! Jag är fru till en kille som började med ett saltvattenakvarium för 3 år sedan. Han köpte ett begagnat 600L akvarium. Jag tycker det är trevligt med ett akvarium hemma men har aldrig intresserad mig av att lära mig mer om denna hobby som min man har. Han är egentligen nybörjare fortfarande. Ibland undrar jag hur mycket han kan om det här.... Han är dålig på att läsa och det mesta har han lärt sig genom att fråga killen som sålde akvariet och genom att fråga andra på affären. Jag tycker bara att det är så DYRT. Det blir liksom aldrig klar, man ska alltid köpa något till akvariet.. alltid något som saknas... suck! Nu har vi flyttat och i samband med det tänk…

21. Started by Hella42,

halloj! länge sen man var här nu, men har ju ett 180 liters som funkar bra, nu vill jag uppgradera till mitt 350 trigon, har inget avanserat i tänkte flytta allt från 180 till 350 och fylla på eftersom har just nu bara 2 st clowner som går i karet, kan man ha vanlig blästersand tillsammans med levande sand? har satt in juvels svarta bakgrund i karet, gör det nått? måste pumpen bort? kan man inte ha den och typ makaroner i? har skummare och 2 nano stream pumpar får jag ideer och tips om hur jag gör böst?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Nille83,

Nu har mitt kar snart varit igång i 5 månader. Min LS i sumpen ser lite grisig ut. Ska man rengöra, eller ska man låta den vara och se glad ut?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by yjoda,

ja då va steget taget att gå från sött till salt. nytt brggat kar inhandlat på 720 liter + sump. renovering av kar o möbel påbörjad. efter att ha tagit bort all kalk beläggning från glaset bestämmer jag mig för att limma om det. när jag har skuritbort silikonet så blir det en beläggning kvar på glaset. har försökt skrapa bort med rakblad och disksvamp med kalkborttagning och t-röd. men det försvinner inte. tänkta kolla om det är nån annan som råkatut för samma sak. man vill ju inte chansa med limmningen. bifogar en bild på beläggningen. mvh mathias

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Thessan,

Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig. Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter e…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Tonytiger,

hej jag har ett akvarium som är ca 1,5 månadergammalt som just nu bara har några sniglar , erimiter , sjöstjärnor och en läderkorall... nu har jag varit borta en vecka och har haft någon som kollat till akvariumet men när jag kom hem hade jag fått en massa små vita/silveriga kryp som springer run på mina stenar och allt hade blivigt mycket grönare.... anledning och var är det som har kommit? mvh tony

• 2 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.