Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Fluval_Robban,

Hej alla Är på gång nu, har precis fått hem mitt nya kar:), JAD (Boyu) 128L HQI och undrar lite över setup:en i sumpen, som bilden nedan visar installationen som den är från fabrik, skulle vilja ha lite tips på om det är en bra setup, behöver jag verkligen ha allt?? tillägg av nått??? Hade tänkt att köra lite koraller och fiskar Anledningen till frågorna är ju egentligen att jag inte vet om sakerna sitter i rätt ordning från början kanske bara istoppat mer eller mindre hehe:) 1. 150w Heater 2. Nitrate Processor 3. Filter Foam 4. WG-428 Protein Skimmer 5. Filter Media (Bio Balls and Ceramic Rings) 5. 1400 Litre per Hour Pump 6. 9w UV Submersible Steriliser

2. Started by koaala,

Varför tror vi att det är vi som bestämmer hur akvariumets inredning ska vara.

• 7 svar
    • 978 visningar
  3. Started by Richard_22,

Hej! Tror jag har fått Dinoflagellater i mitt Rsm 130. Har sökt på internet men fann inte mycket. Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite tips och info angående vad jag ska göra! Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 978 visningar
  4. Hej på er, När det är lugnt på jobbet läser jag om Saltvatten med tillbehör. Jag har noterat 2 läger kring det här med tillsatser av spårämnen, mineraler m.m. Kort sagt: Höga/låga halter är skadligt. I havet anländer det ju nytt fint havsvatten med " godsaker " vilket det givetvis inte gör i Akvarium. Sist jag kollade mitt vatten hade jag Kh på 16. Detta är väl mått på Kalcium halt ? ( surhetsgrad: pH - 7.8 ) lätt stigande. Ingen nitrit samt övrigt bra värden, Temperaturen vart hög igårkväll men kyldes ner under natten och koraller blommade ut igen. Läderkorall verkar vara känsligare på temperatur än mina andra sorter. Mitt rev är ju uppbyggt med vita Kalkstenar blandat m…

• 6 svar
    • 978 visningar
  5. Started by sunspots,

Sedan några veckor har min bta fått sällskap av två pepparmintsräkor. Allt har fungerat bra hitintills, men igår när jag gav anemonen lite räkhack blev den påhoppad av en räka som klättrade runt i anemonen och stal mat från den. Jag gjorde lite mindre räkhack och matade även räkorna med det, såg att anemonen fick i sig sin bit och trodde allt var frid och fröjd. Under förmiddagen idag såg jag plötsligt hur räkan klättrade runt i anemonen igen, och hade på något vis lyckats få ur anemonen gårdagens räkstycke. Räkan stal det och sprang iväg. Jag vet att det är gårdagens stycke för det jag spridde i karet till räkorna var betydligt mindre bitar. Jag fattar av detta att jag …

• 2 svar
    • 978 visningar
  6. Started by Karin W,

Hej, Jag har en Fridmani som inte ser pigg ut. Dels har den ett svullet öga (popeye?) och dels något på kroppen (fläckar). Jag har några nya fiskar i karet som inte är helt snälla så den kan ha haft problem med dessa och gjort illa sig, eller också är den sjuk. Svårt med bilder, men bifogar vad jag har lyckats ta. Dels är det ögat, fläck baktill på ryggfenan, framtill ovanför sidfenan och såg även på fotot också något vid gälen. Fisken är ganska skygg och svår att få bilder på. Inga andra fiskar verkar sjuka. Mätte värden i tisdags och inga avvikande värden mot tidigare. Doserar Elementals KH. Karet har varit igång sedan 18 feb 2021 och Fridma…

7. Started by mikael_pecov,

Jag hällde i 10kg levande sand i mitt akvarium som hade ca 3kg sedan tidigare. Nu ser det ut som någon har hällt i 10 liter mellanmjölk i akvariet. Det blev bättre efter 1.5 dag men sedan rörde jag runt på bottnen lite och nu är det tillbaka på ruta 1.... Någon som vet hur lång tid detta elende håller på? Hälsningar Mikael

8. Hejsan. Är det någon som kör Tunze 1074/2? ..blir inte klok på om den får plats där bak i rsm:et eller inte. Och hittar ingen annan ytavrinning på nån svensk sida. Länka gärna om du vet nån annan som funkar och var man kan köpa den. MvH Anders

• 3 svar
    • 977 visningar
  9. Started by Tias/Frida,

Tämkte flytta ut min "interna" sump ur akvariet och göra en "extern" under karet, volym på karet 600L och tänkta sumpen ca:200l. håller på att konstrera en ytavrinningsbox nu men endrar vad bör jag ha för kapacitet på returpumpen? jag har två stycken 3300L/h idag, behöver jag båda dessa eller räcker det med en av dem? och vilka rördemensioner rekomenderas. finns det ingen som har nån bra "formel" eller sida om hur man räknar ut vilka rör som passar. idag har jag 25mm slang från pumparna. men om jag ska ha båda blir ju det 50mm totalt. och jag bör väll ha minnst en storlek större på röret från ytavrinningen till sumpen mot vad jag har i retur.? oj vad mycket skrivandes de…

• 3 svar
    • 977 visningar
  10. Started by Hedlurd,

Hej hur pass tjock behöver en plxiglasskiva till ytavringingen vara? har tidigare övervägt glas, men då jag vill ha den ljusblå. Är plexi de enda allternativet. följdfrågan blir då, vilket sorts lim är att föredra? hemkok på aceton och små bitar, enbart silicon? mvh Robin

• 5 svar
    • 976 visningar
  11. Har två frågor.. Har nu införskaffat lite olika sorters koraller till mitt ganska nystartade akvarium. Mina värden i karet är bra och koraller och djur verkar trivas och växer. Har läst att många koraller vill ha strontium och andra tillsatser. Kan någon rekommendera någon produkt jag kan hälla i karet? Vill inte ha balling med massa olika flaskor. Undrar också varför min Xenia inte drar ihop topparna så som jag sett andra göra... finns det olika sorter?

• 2 svar
    • 976 visningar
  12. Started by silver_81,

Hej. Jag undrar om det finns någon bra och billig glasmästare i göteborg.All tips är välkomna.

• 5 svar
    • 976 visningar
  13. Started by Puttegusten,

Tjena! Kan man driva denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1 Med denna: http://www.pwss.nu/product.php?productid=2406&cat=286&page=1 Eller behöver man en kraftigare sak? Finns ju olika inom det märket.. Tänkte att det inte behövs så kraftiga saker till den ytavattenavrinnaren? ha det fint! /Putte

• 9 svar
    • 975 visningar
  14. Started by slarvid,

Ja, hur mycket tid har ni på belysningen? Om jag fattat det rätt så när korallerma fint av ljus! Med andra ord växer dom fortare med längre ljustid va? Ökade min tid med en timma idag. Blått ljus 15-23 vitt ljus 16-22

• 2 svar
    • 975 visningar
  15. Started by Gnarkill,

Har hört nu från flera håll att vissa använder vitlök till sitt kar? HUr gör man och vad är det bra för

• 2 svar
    • 975 visningar
  16. Started by pepe,

när är det dags att lägga i räkor, snäckor, stjärnor? hur många av varje borde man ha i ett 450-liters? .

17. hallå där !!! ska starta upp mitt 240 liters akvarium inom 2 -3 veckor något speciellt man ska tänka på ??? har väl läst mig till att man ska ha is i magen ibörjan med fiskar och sånt tills man fått bra värden men kanske det är något annat man ska tänka på eller tillsätta i vattnet ?? typ kalk eller calium eller dyligt ??? tekniska ser ut på följande sett : *250w mh- lampa Giesemann Megachrome "coral" + 2st t8 rör ett blått och ett vitt *56kg levande sten (inkörd i 2 1/2månad hos killen jag köpte den hos) *osmosfilter +nitratfilter AN Antarctica *uv-filter deltec 10w+ eheim pump *tunze reefpack dvs tunze skummar9005+comlinefilter med ytavrinning sitter en tunze turbe…

• 5 svar
    • 975 visningar
  18. Started by jernis,

Hej, Jag såg någonstans att någon frågade vad det kostade att starta ett akvarium. Så jag pysslade ihop ett litet paket och försökte fokusera på vad som var viktigast och ett minimum för att komma igång. Tester är inte medräknat eftersom jag inte riktigt vet vilka tester som är viktigast att ha. Ni andra som vet och kan får gärna fylla på med saker som är "måsten" och som jag missat. Priserna kommer från lite här o var i Stockholms trakten. ca 1350:- Akvarium Aquatic nature Evolution 37L ca 150:- Doppvärmare ca 200:- Salt 4kg ca 750:- LS 5 Kg (150:- / kilo) ca 150:- LS Sand 4-5 Kg ca 150:- Håv, saltmätare, termometer, algskrapa ca 0:- Vanligt kranvatten. ca 300:- 10 S…

19. Started by stigan,

Tja har lite strul med mitt vatten... Endel växter har dött och endel andra verkar väääldigt ledssna... Kollade värderna nyss och det som stog ut vad att jag hade galet hög nitrat.. nånstanns mellan 60-80 (kasst test) Kan det vara orsaken till att växterna dör eller? Och hur får jag ner nitrat halten... Har redan bytt ut ca 20 % av vattnet och hade det höga nitratet efter... (undra vad det var innan)

• 10 svar
    • 974 visningar
  20. Started by tropheus,

hej jag har ett fluidicerande(tror det stavas så) biopellets filter men vet igentligen inte hur det funkar, växer bakterierna på pelletsen i filtret eller avger filtret något (typ kol) som gör att bakterierna trivs i karet eller är det någonting mitt i mellan. har hört att man inte skall samköra detta med uv-c ljus i så fall varför inte. hälsn. mats

• 2 svar
    • 974 visningar
  21. Started by Blixt77,

Hej! Vårt kar har stått med levande sten i i nästan en vecka. Vi har sett lite olika levande djur som sjöstjärnor (tror även en ormsjöstjärna), några småräkor, nån snigel och några puttedjur i stenen. Vi har tagit kort på några saker vi inte vet vad det är. Nån som kan hjälpa oss? Tror att det kan vara några anemoner av något slag? Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna. Bild 1: lilla stenen, till höger i bilden. Utslagen mer vid mörker, lite grön i topparna. Vid ljus ihopdragen. Bild 2:stenen till vänster, lite år det röda håller. Som en blomma/knapp? Har en mun i mitten. Ihopdragen i ljus, vid mörker ser man "stjälken" tydligt. Den drar ut sig. Bild 3: På stenen…

• 9 svar
    • 974 visningar
  22. Started by msen,

Efter att nu ha haft mitt kar höljt i mörker under ett par dagar för att få bukt med begynnande brunalgstillväxt är det idag dags för ett större vattenbyte enligt tips här på forumet. Detta för att sänka den höga nivån av PO4 som nu är i vattnet. Min plan är följande: 1. Stäng av all elektronik utom ljuset. 2. Ta ut allt levande (3 eremiter, 1 trochus, och 2 humlesniglar) och lägg dem i ett litet kar (20 liter) tillsammans med 20 liter av det gamla trygga akvarievattnet. 3. Skölj av de levande stenarna i karet och ta sedan ur dem. 4. Skölj skumfiltret försiktigt i karet och sätt tillbaka det. 5. Gör ren skummaren och pumpen. 6. Skölj filtermedian (makaronerna) försiktigt …

• 7 svar
    • 973 visningar
  23. Started by Darre,

Tjaba, Nybörjare här när det gäller saltkar. Har ganska bra erfarenhet av sötvatten men tjejen tjatar på att hon vill ha saltvatten också. Har ett par frågor som jag inte kan hitta information om. Tänkte skaffa ett kopmplett kar från Red Sea mest för att det är bra och vill ha "plug and play" så det blir Red Sea Max-s 650liter som jag förstår så är det komplett med allt. Frågor: 1. Hur i helvete startar man skiten.... Som jag sa vill ha så smidigt som möjligt.... OSMOS anläggning? Måste man ha det eller går det bra med kran vatten? Fyller ni 650liter osmos vatten eller kran vatten. 2. Del vatten byte görs detta med osmos då …

• Gilla
    • 6 svar
    • 973 visningar
  24. Started by Spectra,

Hej SG och dess invånare! Skall väll börja med att presentera mig, innan frågorna kommer upp. Rickard heter jag, 36år Bor och jobbar Norr om Stockholm och har väll snart i 20år haft akvarium för sötvattensfiskar. Nu när lite mer tid än vanligt har presenterat sig och jag för det mesta jobbar hemifrån så kändes det lägligt med tid för att starta upp en saltvattensburk efter många års fantasi om att få driva ett sådant. Dock så har man ju i alla år blivigt skrämd av diverse ...... om hur svårt det skall vara och endast riktiga proffs klarar av att driva ett sådant samt att det kostar skjortan (och ett par byxor också) att starta upp. Så here i am. 4 veckan har gått sedan j…

• 3 svar
    • 973 visningar
  25. Started by Nille83,

Har haft denna korallen i någon månad nu och den vägrar att bli "köttig" som den var i butiken. Den står i mitten av karet med låg cirkulation. Belysningen är 240W T5. Kan tillägga att jag inte har några problem med alla mina andra koraller. Någon som har en aning om vad jag kan hitta på? Och vet någon vad korallen heter? Vattenvärde Salt: 1,025 Temp: 27C KH: 7 CA: 440 MG: 1400 Nitrat: 25+ Nitrit: 0 Fosfat: 0,08 Den vänstra gröna på bilden.

• 1 svar
    • 972 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.