Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej, jag är en gammal snubbe som gillar att fotografera och har sysslat med sötvattensräkor under ett antal år. Nu har jag nått mitt mål i antal bilder på Flickr och lagt ner mina sötvattenskar i jakt efter något nytt och utmanande. Vänner från allehanda forum har tipsat mig om saltvatten som jag är lite sugen på. Det finns ett 96 liters kar i källaren som jag kan kanske använda men ett större på 3-400 liter vore trevligt så jag kan komma åt att fota ordentligt. Jag tänker mig ett kar utan fiskar men med alla andra tänkbara djur plus anemoner och koraller för att få lite liv i det hela. Jag har dessvärre sålt min R.O anläggning och tänkte testa vårt kommunala vatten. Tyvä…
-
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Jag har byggt en led-ramp med delar från Oceanakvarium, 13 vita och 13 blå med dimbara drivare. Nu kommer den fråga som jag skulle ställt mig från början - hur använder jag dom dvs. vad avgör hur mycket blått resp. vitt jag skall köra?
-
-
Hej, håller på att ta mitt första akvarium i drift. Hade tänkt åka in till Gbg i morgon och köpa mina första koraller men har dock stött på ett problem. Jag har köpt en refractometer (ALL001) men när jag testar mitt destillerade vatten (Frizzlife)!så får jag inte en salthalt på typ 1,012. Jag trodde det skulle vara noll och att man skulle kalibrera mätaren efter det. Jag har också testat kranvattnet och det visar också 1,012. Betyder det att min Frizzlife inte fungerar som den ska? Eller kan det vara något annat tokigt?
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
vad tror folk om denna lampa för ett litet refugium? https://www.lightinthebox.com/sv/1set-18w-eu-kontakt-led-vaxtlampa-e27-e14-80-lysdioder-smd-5730-led-lampor-varmvit-rod-bla-uv-1600-2400lm-300-1200k-ac-85-265v_p6440234.html?utm_campaign=cartcross&prm=1.10.4.0
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag satt och funderade lite på hur jag skulle kolla att flödet var ok när jag får tummen ur och startar upp mitt planerade Trigon 350. Min idé var att skapa mitt aquascape, fylla på vatten, sätta igång pumpar och sedan placera ut minibojar på olika ställen i akvariet. Minibojarna tänker jag att jag gör av en sten, 10 cm fiskelina och en flytande plastkula. Plastkulan kommer sedan att "sväva" i vattnet förankrad i stenen och tydligt visa var eventuella döda zoner finns. Då borde jag få en bra bild av hur flödet ser ut och om det behövs justeringar. Dock känns denna metoden lite pillig, så om någon har en enklare metod så slipper jag gärna handarbetet med minibojarna.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Håller på med mitt första saltkar och nu är saltvatten och alla tekniska prylar igång. Nästa inköp blir lysrör. Vitt och blått sken på lysrör. Vad är fördelar / nackdelar med dessa olika ljus. Ska vitt ljus sitta längst bak eller längst fram ? Växer levande sten bättre med vitt ljus eller blått ljus ? ( jag har plats för 4st. 30 W idagsläget ) 3-4 timmar solsken från sidan, när väder tillåter. Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
det finns så mycke som man vill göra inan man startar . jag har köpt två kar som skulle läggas ner ett av alex ute på österlen all hans ls och en som hete pieer som jag hitta på blocket och där var allt till ett 375 l pga fel vatten värde problemet var när jag kom att det fanns djur i karet visste inte det ett par clowner en damsel och en korallväktare plus anemon och någonting liknande karljhoan svamp o calepra o massa små godis plus allt vatten av båda ställe tog jag också stoppa fisk och dvs o ls några bitar i ett 70l kar för jag väntar på att det stora ska bli klart . allt vatten plus nytt vatten ska i det stora karet 400l inkört o 400l nytt . och en massa sand som t…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ska modifiera sumpen - kommer därför att behöva använda silikon för att fästa nya glasskivor. vilket silikon använder ni? Jag vill ha ett som är för akvarier och som härdar fortast möjligt!!! Tacksam för svar Ted
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kanske en dum fråga (ställer den ju i "Mitt första akvarium") men bör man koppa in LS? Det är ju trots allt liv i den.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Nu har jag redan borrat för detta, men tänkte bara dubbelkolla hur medlemmarna här tror detta skulle fungera. Tänkte mest på att jag kanske ska skippa sista 90 graders böjen på Siphonen, för att denna ska sätta igång ordentligt? tänker att luften i "vattenlåset" av 90 graders inte kommer kunna tryckas bort alls, då utloppet kommer vara under vattennivån i sumpen. Kanske köra en 45 graders ned på Siphon och ett 45 graders upp på supportdrain? alternativt borra ett litet hål i överdelen av sista 90gradersvinkeln på main siphon, för att släppa ut luft. där kommer ju vara täckt av vatten ändå, så den kommer inte dra in någon luft.
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
VArt kan man köpa fragg pluggar av olika modeller och sånt?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå! Ska dra mig in mot den stora staden Stockholm imorgon och tänkte samtidigt inhandla ca 15-20 kilo LS. Saken är den att min flickvän tänkte ta sig till IKEA samtidigt och kommer säkert spendera ett par timmar där. Frågan är då, hur transporterar jag hem stenen? I nåt stor plastbalja? Klarar sig stenen ett par timmar utan syresättning osv? Nåt jag borde tänka på förutom att försöka att inte blöta ner HELA bilen? Tack på förhand /Daniel
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
I onsdags blev jag kär eller frälst! Man kan kalla det vad man vill men tänd blev jag i alla fall. Jag besökte en liten butik i min hemstad och träffade på en liten krabat som just flyttat hit från Tyskland. Det var en liten bläckfisk, och såååå läcker den var. Det som är så himla trist är ju att hemma finns det bara plats för sötvattensfisk, men jag tänkte att 33 år får vara nog, jag skall konvertera. Jag får helt enkelt bli nybörjare igen och som jag fattat det börja plugga igen!! Jag har bla ett 400 liters juwel akvarie men vet inte om jag skall ta det, men det är väl enklare med ett mindre typ red sea? vad vet jag!? i alla fall e jag riktigt sugen på att göra nåt nyt…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett 500 litersakvarium jag hade tänkt förvandla till en levande möbel(dvs ett saltvattensakvarium). Men har även ett 100 liters jag först hade tänkt prova med för att komma igång och få in känslan för saltvatten, lära mig systemet osv. Vad krävs mer än cirkulationspumpar och då saltvatten för att få en stabil miljö? utgå från det nödvändigaste nu eftersom jag är nybörjare inom området och hade tänkt starta lite lätt och enkelt.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag såg någonstans att någon frågade vad det kostade att starta ett akvarium. Så jag pysslade ihop ett litet paket och försökte fokusera på vad som var viktigast och ett minimum för att komma igång. Tester är inte medräknat eftersom jag inte riktigt vet vilka tester som är viktigast att ha. Ni andra som vet och kan får gärna fylla på med saker som är "måsten" och som jag missat. Priserna kommer från lite här o var i Stockholms trakten. ca 1350:- Akvarium Aquatic nature Evolution 37L ca 150:- Doppvärmare ca 200:- Salt 4kg ca 750:- LS 5 Kg (150:- / kilo) ca 150:- LS Sand 4-5 Kg ca 150:- Håv, saltmätare, termometer, algskrapa ca 0:- Vanligt kranvatten. ca 300:- 10 S…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kan jag få för mycket cirkulation i karet?? Karet är på 450l o mina pumpar är 2st 3000l 1st 1500l 1st 1200l blir det för bra eller kanske rent av för lite.
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
har ett 25L som jag tänkte göra nano av. har en fluval 1 och en doppvärame sammt glödlampslysramp. vad ska jag kompletera med? går det ha ngt levande där i?har tänkt trycka i så mkt levande sten det går. p.s. har haft en 45L nanocub och det funkade!
-
Hej! Har ett ganska akut problem, något har hänt med överrinningen i mitt akvarium så att vattennivån inte håller sig stabil. Ovanpå röret som går ner till sumpen sitter det en hatt som man ska kunna reglera hur mycket luft som kommer in i röret och det ska reglera nivån på vattnet. Nu går den inte att hålla stabil, antingen blir vattnet väldigt lågt (och mycket i sumpen) så att röret ner till sumpen suger in luft, eller tvärt om att det blir väldigt hög nivå uppe i karet så att cirkulationspumpen nere i sumpen suger in luft. Det går liksom inte att hitta en bra nivå längre? Någon som vet hur det här funkar, vad är det som gör att nivån ändras så drastiskt…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Karet har varit tänt i 2 dagar nu, ca 8 timmar per dag. Det fanns inte innan jag tände. Inget att bry sig om eller?
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej undrar varför fick jag skummigt vatten i karet sedan sista vattenbyte? alla mätningar idag normala...är det nån som har nån Idee vad kan det berör på eller om jag måste Göra nånting ommdetta?jag har nyligen köpte en havsanemon som värkar trivs bra därinne ...är det nåt som bag måste tänkte på? Tack på förhand tas
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Startade ett "nano" för några månader sedan, tänkte jag kunde lägga in lite bilder iaf. Karet är ett Dennerle 30 liters glaskub med ett aqua clear påhängsfilter. Belysningen är ett hemmasnickrat LED bygge, som nästan är klart ska bara dra om sladdarna, borra 2 hål, måla om, hänga bättre... osv Invånarna just nu är 2 eremiter, en liten rödbenad och en lite större blå/svart bandad. några snäckor, en putsarräka och en kamelräka. Har en "feather duster worm" också men står helt still nu vad de kallas på svenska...
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-