Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag satt och funderade lite på hur jag skulle kolla att flödet var ok när jag får tummen ur och startar upp mitt planerade Trigon 350. Min idé var att skapa mitt aquascape, fylla på vatten, sätta igång pumpar och sedan placera ut minibojar på olika ställen i akvariet. Minibojarna tänker jag att jag gör av en sten, 10 cm fiskelina och en flytande plastkula. Plastkulan kommer sedan att "sväva" i vattnet förankrad i stenen och tydligt visa var eventuella döda zoner finns. Då borde jag få en bra bild av hur flödet ser ut och om det behövs justeringar. Dock känns denna metoden lite pillig, så om någon har en enklare metod så slipper jag gärna handarbetet med minibojarna.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Snäckorna ramlar ner från sten, och glas och är döda. Hade ett 50 tal snäckor,dom hade förökat sig från 5 stycken och blev så många. Misstänkte att dom svultit ihjäl, men tror nu att det är något annat. Akvariet fick gå utan snäckor i 2 månader, men nu köpte jag 5 turbo snäckor och 5 nassarius sandsnäckor. Fick dom 26/7 beställda från Företagsakvarium. Acklimatiserade dom med droppande slang i minst 1 timme. Nu har det redan dött 2 algätande snäckor och 1 nassarius, har ingen eremit. salthalt 1025 PH 8.1 på morgon 8.3 på kvällen, temp 25,2 har mjukkoraller och dom är hur fräscha som helst, växer bra, och fiskarna pigga och glada oc…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som vet vad detta är och kanske Hur den kan bekämpas
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
- 2 följare
-
-
Hej allihopa hej har en fråga ...det är nästan 2 veckor efter jag har lagt mina LS i karet och har gjord en gång en byte 10% mina mätningar för en vecka sedan var PH 8,2-8,4 KH 10,5 dkh NH3/NH4 0,1 NO2 0,05 NO3 7-8 Salinitet 1023 och idag (gjorde vattenbyte i torsdags ) är de PH 8,2 kh 10,5 dkh NH3/NH4 0,05 NO2 0,01 NO3 40 Salinitet 1024 har en temp på 26 grader. frågan är....vad händer där inne? Ammoniak sjunker och NO3 stiger? Jag skulle förväntat mig att se ammoniak att stiga i början och sen att sjunka....är det nöt som jag gö…
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag ska göra om mitt 230liters akvarium till ett saltvattensakvarium, men då kommer man ju fram till priserna.. Hur mycket kan det ungefär kosta om man köper så här: Begagnade saker: skummare ochdoppvärmare. Nya saker: salt,1mm korallsand, cirkulationspump, salthaltsmätare, termometer, tester (ammoniak, nitrit, nitrat och ph) och 30kg LS? Belysning har jag redan(2 lysrör, jag ska inte ha koraller förrän om bågra år). Vill helst få det under 10.000:- Jag är ju bara 15år och har lite svårt att tjäna ihop så mycket pengar. Man kan väl inte direkt tigga 10.000kr från föräldrarna? Mvh. Simon
-
Tjena mors på er! Det är så här att jag slängde upp mitt 375 l akvarium nu under kvällen, har 10 kg levande sten och 10 kg kalksten. Jag skulle behöva lite tips på inredning för att få snygga rev. Dom flesta stenarna är ganska små medans jag har 4-5 relativt stora. Har hällt i sanden (vit korallsten) över allt (efter jag lade i stenen) men om jag nu vill ändra om och flytta på stenarna, är det verkligen superviktigt att det inte ligger någon sand emellan? Just för tillfället så har jag bara lagt allt i en stor hög, det blev inte så bra. Jag ser på era akvarium att ni har lyckats betydligt bättre än mig:) Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde komma med lite ideér…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Karet har varit tänt i 2 dagar nu, ca 8 timmar per dag. Det fanns inte innan jag tände. Inget att bry sig om eller?
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har idag 1 familj med 3 Clowner i. Är det kört att skaffa fler? Mitt akvarium är 260 liter.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Har ett Juwel Lido 125L Och ja undrar om man kan använda det Befintliga systemet Och vad som behövs mer för att få de och funka som Saltvattenkar ? Tänkte köra utan Sump! Har läst och Kollat runt, men de finns så mycket och välja på! Om nån kunde hjälpa mig och hitta ett bra paket på http://www.drakfisken.se så hade de varit Guld värt. Har tänkt och ha Levande sten och nån Clownfisk.
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag läste på nätet att 481.75 gram rodi vatten och 18g salt så får man en blandning som man kan använda som kalibreringsvätska. men när man mäter vad är det för värde man ska få då? jag får runt 1.028 eller nått sånt. ( http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php )
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har mitt kar snart varit igång i 5 månader. Min LS i sumpen ser lite grisig ut. Ska man rengöra, eller ska man låta den vara och se glad ut?
-
Hej! jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då. Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt!
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
det står i bruksanvisningen att ma ska tillsätta reagensen tills färgen förändras till klarblå. jag tycker det är väldigt svårt att dra gränsen mellan blå och klarblå- svårt att få ett exakt resultat jämfört med ex kh testet där man direkt ser färgförändingen. jag landade på 370ppm idag men det kan lika bra vara 400. några bra tips? någon???
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej jag har ett akvarium som är ca 1,5 månadergammalt som just nu bara har några sniglar , erimiter , sjöstjärnor och en läderkorall... nu har jag varit borta en vecka och har haft någon som kollat till akvariumet men när jag kom hem hade jag fått en massa små vita/silveriga kryp som springer run på mina stenar och allt hade blivigt mycket grönare.... anledning och var är det som har kommit? mvh tony
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Behöver rekommendationer om pumpsystem till 200 liter saltakvarium. Jag vet vad jag gett mig in på. Berätta gärna hur ni har det i ett 200 liters akvarium? Tacksam för snabbt svar:)
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är dom här nåt att ha till koraller? Skulle de räcka till lps koraller? http://www.pimpyourshrimp.com/sv/belysning/aqua-medic-spotfix.html
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Mitt akvarium har varit i gång en vecka nu. Som ni ser på bifogad bild så har jag microbubblor i akvariet. Är detta normalt ? Det har blivit mindre med tiden men ändå för mycket tycker jag. Mvh En nöjbörjare på saltvattensakvarium!
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har precis dragit igång mitt kar (se den här tråden) och lade i LS för några dagar sedan. Det cyklar på för fullt och jag har ljuset på tre timmar per dag. Tänkte vänta ett tag med att introducera mjukkoraller och tar snart kontroll på nitritvärdena (ska bara fixa tester först...). Men, jag undrar när man kan/bör introducera en "städpatrull" och vilka djur man kan tänkas ha i en sådan. Eremiter? Ormstjärnor (jag har en del sand)? För, om den nu är till för att hålla tillbaka de gröna trådalgerna är det väl poängfullt att ha i den innan nitrifikationscykeln är genomkörd? Men tål djuren verkligen det? Eller är partullen mer till för att hålla ev ny algtillväxt i schack läng…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej! Försöker läsa mig till kunskap. En del hittar jag svar på men inte allt. Försöker därför här :-) Jag ska till ett 720-kar med måtten 200x60x60, med ett bottenglas på 12 mm och en överrinnigsbox med en c:a storlek på 20x14, borra tre hål. Ska tillämpa Herbiemetoden och tänker mig två rör ner med diameter 40 mm, ett rör upp med diametern 25 mm. Läser mig till att borrhålen rekommenderas att vara 55-57 mm för 40-rören och 35-37 mm för 25 mm-röret. Mina frågor: Blir det rätt dimensionerat med 40mm rör ner och 25 mm rör upp? "Väggenomförings-kopplingen" för resp dimension antar jag är lite större än 55-57 mm resp …
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej hej! jag har ett 58 liters clown hotell kar som är i uppstartsfasen, ska snart lägga i någon fin korall, har inte bestämt mig ännu för vilken bara men finns juh en hel del alternativ . tänkte bara höra med er angående vattenbyte, jag vill göra vattenbyte med 10 procent en gång i veckan ungefär för att hålla det nice. (förhoppningsvis) tänkte då höra om det är okej om man använder en spann eller kanske ett annat akvarie som man då har fyllt med vatten och mätt upp salthalten som är likvärdig den som är i mitt "riktiga" akvarium då. och där lagt i en pump som runt det. och har det stående i något rum eller så. ¨det borde juh underlätta när man bytar så lite vatten så …
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Vad innebär "mörker sten" när det gäller levande sten? Enligt handlaren ska den vara plockade från en djupare del av revet. Den är billigare (typ halva priset jämfört med vanlig) men inga alger eller rörmasker skulle vara på dem pga. avsaknat ljus. Tror ni även att stenen saknar de mindre kräftdjuren? Funderar på att köpa 25kg mörker sten och 10kg vanlig levande sten. Är mörker stenen något ni skulle rekommendera att köpa?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-