Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Har ett 500 litersakvarium jag hade tänkt förvandla till en levande möbel(dvs ett saltvattensakvarium). Men har även ett 100 liters jag först hade tänkt prova med för att komma igång och få in känslan för saltvatten, lära mig systemet osv. Vad krävs mer än cirkulationspumpar och då saltvatten för att få en stabil miljö? utgå från det nödvändigaste nu eftersom jag är nybörjare inom området och hade tänkt starta lite lätt och enkelt.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå! nu har jag äntligen fått hämta mitt RSM 130! jätteroligt att fixa i ordning! invånare som följde med: *en litem eremit *två clowner *en tomatclown *en blå och gul fisk? *två svart och vitrandiga? *en snäcka Men glädjen blev inte långvarig! efter en bilresa på 2 timmar enkel och en städning på 5 timmar så var det dags att starta! SKUMMAREN LÅTER FÖRJ______ rent ut sagt! totalt omöjligt att ha den igång hörs i hela huset!! tar jag luftsalngen under vatten ytan blir den tyst men då gör den ju in get skumm?? kylfläktarna låter också fan. snälla nån som har ett RSM 130 som kan hjälpa mig! eller nån som vet vad göra! vart fins reservdelar att köpa?? Mvh
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tja har lite strul med mitt vatten... Endel växter har dött och endel andra verkar väääldigt ledssna... Kollade värderna nyss och det som stog ut vad att jag hade galet hög nitrat.. nånstanns mellan 60-80 (kasst test) Kan det vara orsaken till att växterna dör eller? Och hur får jag ner nitrat halten... Har redan bytt ut ca 20 % av vattnet och hade det höga nitratet efter... (undra vad det var innan)
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag har precis startat mitt första saltvatten akvarium(dryg månad sedan), jag har försökt läsa på så mycket som möjligt både i böcker och här på forumet, men jag tycker att jag saknar kunskap(och en massa erfarenhet) I karet har jag idag 2 clownfiskar 2 snäckor(var från början fem, men tre har dött under tiden, trots att jag var försiktig med inkoppningen) 3 pepparmintsräkor 2 turbosniglar 3 eremiter 10 kg levande sten+levande sand Någon korall som ser ut som en röd/brun gräsmatta Med levande stenarna följde också skivanemoner Knappar En krabba(tror det är en terminator krabba, den är mörk och har röda ögon) 3 ormsjöstjärnor 2 vita små sjöstärnor samt lite smått i ko…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Efter att nu ha haft mitt kar höljt i mörker under ett par dagar för att få bukt med begynnande brunalgstillväxt är det idag dags för ett större vattenbyte enligt tips här på forumet. Detta för att sänka den höga nivån av PO4 som nu är i vattnet. Min plan är följande: 1. Stäng av all elektronik utom ljuset. 2. Ta ut allt levande (3 eremiter, 1 trochus, och 2 humlesniglar) och lägg dem i ett litet kar (20 liter) tillsammans med 20 liter av det gamla trygga akvarievattnet. 3. Skölj av de levande stenarna i karet och ta sedan ur dem. 4. Skölj skumfiltret försiktigt i karet och sätt tillbaka det. 5. Gör ren skummaren och pumpen. 6. Skölj filtermedian (makaronerna) försiktigt …
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är dom här nåt att ha till koraller? Skulle de räcka till lps koraller? http://www.pimpyourshrimp.com/sv/belysning/aqua-medic-spotfix.html
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har mitt kar snart varit igång i 5 månader. Min LS i sumpen ser lite grisig ut. Ska man rengöra, eller ska man låta den vara och se glad ut?
-
Mitt akvarium har varit i gång en vecka nu. Som ni ser på bifogad bild så har jag microbubblor i akvariet. Är detta normalt ? Det har blivit mindre med tiden men ändå för mycket tycker jag. Mvh En nöjbörjare på saltvattensakvarium!
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
hittade 4st solariumrör i förrådet.. e det nått man kan använda eller är det direkt dåligt??
-
Hej är det någon som kan tipsa om billig och bra glasmästare i Göteborg?? skulle vara bra med olika förslag. Har även kollat Globefish i Stockholm. Jag är ute efter ett kubakvarium...
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Köpte min första levande sten i söndags. Stoppade ner denna i mitt första saltvattenskar i måndags. (Stenen hade precis kommit till affären och låg då fuktig i kartong) ny sten har jag hört ska vara bra så jag satsa på det. Stenen packades i en plastsäck och kartong som jag tog hem. Dagen efter stoppades den i karet när jag fått rätt salthalt och temperatur. (Den låg fuktig i påsen ett dygn.) Tycker inte jag ser någon form av liv förutom kalkalger och så. Hade trott att det skulle finnas iaf nån typ av småkryp? Sen läste jag i Daniel Knops bok att det är bra att ha i lite makroalger vid uppstart, men det har jag inte hört/läst någon annan stans. !? …
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på er. Det är nu 14 år sedan jag la ned saltvatten men en flytt från Stockholm till Sundsvall. Har hållit på med akvarier i 44 år men salt i ca 10 år och är numer 50 år ung, på den tiden körde jag low tec och hade ganska stora akvarier. Nu ska jag sätta upp en kub i källaren i gymmet, det föll på ett aqua medic 140l kub med möbel och alla tillbehör utom värmare och osmos som jag har köpt till. Det ska inte gå fort och rummet kommer att vara färdigt om några månader, och då finns det tid till planering som jag älskar - där har jag tre frågor till er dvs vad tycker ni? 1. Ska jag köra low tec som jag gjorde på den tiden eller se…
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Försöker läsa mig till kunskap. En del hittar jag svar på men inte allt. Försöker därför här :-) Jag ska till ett 720-kar med måtten 200x60x60, med ett bottenglas på 12 mm och en överrinnigsbox med en c:a storlek på 20x14, borra tre hål. Ska tillämpa Herbiemetoden och tänker mig två rör ner med diameter 40 mm, ett rör upp med diametern 25 mm. Läser mig till att borrhålen rekommenderas att vara 55-57 mm för 40-rören och 35-37 mm för 25 mm-röret. Mina frågor: Blir det rätt dimensionerat med 40mm rör ner och 25 mm rör upp? "Väggenomförings-kopplingen" för resp dimension antar jag är lite större än 55-57 mm resp …
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Vad är detta för alg som dykt upp, gröna trådar med genomskinliga bubblor på? Är det en bra eller dålig alg? Tyvärr lite suddig bild.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är fortfarande på gång att starta upp mitt 54 l nano/microrev( skynda långsamt) Jag ska köra med 2*24 w T5 i karet. Cirkulationen har jag inte riktigt bestämt hur stark den kommer vara... Från början var min tanke att ha en clown el. ett clown-par i det, men vad jag förstått efter att ha läst så är det inte så väldigt snällt mot de stackarna, eller vad säger ni? Eftersom jag inte har plats för något större så behöver ni inte racka ner på mig och börja prata om pris och dylikt... Min fråga lyder helt enkelt, vad finns det för roliga/intressanta/knäppa/spännande invånare till karet som ni rekomenderar för en nybörjare? Gärna rekomendationer på olika mjukkoraller också. ED…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte bara delge mina intryck så här långt gällande fördelar och nackdelar av min första tid som saltis med ett litet nanokar. Alltid finns det säkert någon annan nybörjare som tycker det kan vara intressant att ta del av mina erfarenheter så här långt. Bakgrund Jag har idag ett etablerat 45 lit nano med några mjukkoraller + en eldräka + en sjöstjärna + ett par små blåbenade eremiter + ett par sniglar. Jag har dessutom precis startat upp ett 80 liters Molly hotell dit räkan och korallerna ska få flytta när det är inkört. Mat Räkan får lite fryst artemis varannan dag. När han/hon ska matas så tar jag ungefär en ärtas storlek av fryst artemis i ett litet glas. Jag fyller …
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har ett RSM 130 sedan snart ett år tillbaka, ligger i en tråd i nanokars-forumet. Nu ska jag ganska hastigt och lustigt flytta ut om en månad. Och för att inte får hjärtinfarkt när jag flyttar karet tänkte jag uppgradera. Det är så igenväxt av stenkoraller att det aldrig kommer gå att få plats med alla igen.. Lite bakgrundsfakta. Jag besitter redan en giesmann armatur på 2x250Watt mh, 2x18 compact. (kan inte svära på om det är 250 eller 150w.. aldrig använd armatur.. ej heller om det är 18 eller 24..) sitter också på en aquamedic turboflotor sl, en 20watts uvc och en eheim 65W cirkulationspump.. på ungefär 2500L. Det jag tänkte göra är att köpa ett 375 liters kar, …
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Bor i mitt kar har blivit lite större den senaste tiden, e nyfiken på vad det kan vara..
-
Ska byta akvarie till ett kub. funderar på måtten! l1000 b1000 h700! funderar hur det kommer se ut propetionellt, någon som sett ngt liknande?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Okej, nu ahr jag avrit medlem här på forumet i 1 år ungefär. Jag ahr läst alla trådar om och om igen. Jag ahr lånat hyllmeter med böcker på biblioteket ovh läst. (Dock inte så mycket de senaste 2 månaderna så jag får uppdatera mig igen ) Nu funderar jag på att starta upp ett nanokar. Jag har läst överallt att man bör starta så stort som möjligt, men jag har något begränsat utrymme och Har redan ett sötvattenskar som jag inte kan göra mig av med (gillar min krabba för mycket). Min tanke är att den dagen jag tycker mitt nanokar är för lite pensionera det och använda det som sjukhusakvarium/lekakvarium? Det är ju trots allt en ekonomisk fråga om man har råd att köpa ett så …
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
hej igen nu kommer en fråga till. Är det att rekommenderat att man tar bort kolfilter samt biofilter som man fick med när man köpte sitt RSM 130,eller ska man vänta med att ta bort dem. karet är alldeles ny startat.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har en anemon som gått in i pumpen och nu ligger det bara en dimma i akvariet vad göra, än så länge så simmar fiskarna.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-