Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Köpte 5st turbo sniglar hade dom i påse i vattnet och drog i vatte var 15e min i 2h släppte i dom och dom rör sig inte 24h på samma ställe i sanden Vänder jag på dom så rör kroppen sig så dom verkar inte döda. Varför går dom inte iväg?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Är det någon som har testat att beställa/köpa koraller mm från utlandet?? Typ USA eller liknande?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
ja då va steget taget att gå från sött till salt. nytt brggat kar inhandlat på 720 liter + sump. renovering av kar o möbel påbörjad. efter att ha tagit bort all kalk beläggning från glaset bestämmer jag mig för att limma om det. när jag har skuritbort silikonet så blir det en beläggning kvar på glaset. har försökt skrapa bort med rakblad och disksvamp med kalkborttagning och t-röd. men det försvinner inte. tänkta kolla om det är nån annan som råkatut för samma sak. man vill ju inte chansa med limmningen. bifogar en bild på beläggningen. mvh mathias
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Jag har precis fått ta över mitt första saltvattenakvarium, ett clownhotell på 58l. Har fått en kortare genomgång av funktionerna (Tekniken) och har läst en hel del på nätet på nu och tidigare. Är inte helt ny på akvarium, då jag hållit på med hightec växtakvarium under 8år. dock är saltvatten något helt nytt. Är 3 dagar sedan jag startade upp akvariet, har ca 5-6kg levande sand och 7kg levande sten. Köpte färdigblandat vatten och preparerade med Happy Lifes flytande filtermedia ooch Nitri-biotic Probiotic and nitrifying bacteria. Tror att allt är "fit for fight" och att jag under morgondagen om jag får bra värden kan i enighet med but…
-
- 12 svar
- 1k visningar
-
-
Postar i nybörjartråden, kanske passar ämnet bäst här... I morgon ska jag flytta akvariet (540 l) till andra änden av rummet. Detta kommer möjliggöra vettigt ljus – äntligen – så det känns värt jobbet. Men: Är det något man bör tänka på när man flyttar, utöver att inte tappa karet eller spilla för mycket vatten på golvet? Min plan är att tappa ur det befintliga vattnet i tunnor (rena), lägga LS, koraller och fiskar i separata tunnor, sedan montera den nya ljusrampen, flytta åbäket och till slut bygga revet, fylla på vatten och släppa tillbaks det levande. Något mer jag borde tänka på? Något jag borde göra annorlunda? Vilka misstag har du gjort som jag kan få slippa? Vilk…
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Var iväg i 2 dagar och min timer till lyset lyckades haka upp sig, när jag kom hem såg en av mina mjuka koraller riktigt tråkig ut. Den har fått en del bruna alger på sig och inga polyper är ute, är det kört för den? Kan jag hjälpa den på något sätt?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Så då är man igång igen efter flytten då jag fick sälja mitt reefmax 105! Blev ett begagnat rsm 130 denna gången! Fick börja med att byta alla fläktar då dom andra var helt kass! Sand och sten fick jag med av säljaren. Haft det igång en månad nu och värdena ser bra ut utom nitrat då det ligger mellan 30-60 mg. Kör inte med osmos. Försöker få ner nitratet med red sea nitrat reducer nu och vattenbyten. igår blev det beställning av en tunze 9002 och intank media basket för att få ner ljudnivån. Helt galet vad orginalskummaren kan låta! Flickvännen var ju nära att ångra sig att hon gick med på ett akvarium i vardagsrummet
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
märkte att ja hade lite lågt kalcium värde idag.. runt 200. och läste att man ska ligga runt ca:450. FRÅGAN är: i vilken takt kan man pytsa i kalcium så man når rätt nivå??? det ja använder är... CORALIFE: invertebrate calcium supplement CORALIFE: strontium plus CORALIFE marine lodine supplement. nån som vet hur det ska doseras, finns ingen bra beskrivning på dessa..
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har velat ha ett akvarium sedan jag sålde mitt för 20år sedan, och har nu bestämt mig för saltvatten. Jag är helt grön här och läst på lite men.. jag fattar kanske ändå inte. Om jag köper ett red sea reefer xl v3 Är det ett bra akvarium för nybörjare? Vilken storlek skall man ha? För jag har en stor yta och tänker att 150cm bred hade passat helst 3m men då blir det för dyrt. Är det någon speciell filterpump till detta kar eller köper jag bara en som passar volymen? En inköpslista hade ju varit grymt bra om någon har. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Ska byta akvarie till ett kub. funderar på måtten! l1000 b1000 h700! funderar hur det kommer se ut propetionellt, någon som sett ngt liknande?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
till koraller allså. inte era egna magar. å hur ofta ska dom få käk?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hallå, startade upp mitt 275 liters den 30/9 och slängde i levande sten(köpt i butik) den 1/10. Mätvärden(Salifert) sen dess ser ut så här: [TABLE] [TR] [TD]Datum [/TD] [TD]Salinitet [/TD] [TD]PH [/TD] [TD]Nitrit [/TD] [TD]Nitrat [/TD] [TD]Ammonium [/TD] [TD]Fosfat [/TD] [TD]KH [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131001 [/TD] [TD]Levande sten [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131002 [/TD] [TD] 1,024 [/TD] [TD]8-8,3 [/TD] [TD][/TD] [TD] 2 [/TD] [TD][/TD] [TD] 0,01 [/TD] [TD] 9 [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131005 [/TD] [TD] 1,025 [/TD] [TD]8-8,3 [/TD] [TD][/TD] [TD] 2,5 [/TD] [TD][/TD] [TD] 0,01 [/TD] [TD] …
-
- 11 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Jag har gått och funderat lite och är väldigt intresserad av att starta ett saltvatten och så hittade jag detta trevliga forum Jag har kollat runt här men förstår inte riktigt vad alla pratar om Det enda som jag typ förstår är att bakterierna som ska sitt i filtret vill ha mycket syre så att dom kan leva, å att man därför hällst ska ha ett droppfilter. Jag har ett akvarium på 400 L som jag skulle kunna göra om till sv om jag inte ska köra Nano akvarium då, vilket är lättast ? Jag har letat lite här om grunderna men har inte riktigt hittat det jag sökt efter, så om nån vill vara snäll så får den gärna berätta allt i från grunderna till mig ! (A) Tack på förhand ! M…
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Jag har precis köpt ett beg. hörnakvarium. Jag är nöjd förutom att att möbelskåpet är lite för högt. Den är 90 cm. Det går utan några problem att sänka den till 70 cm då den tidigare blivit höjd för att förra ägaren skulle få plats med all teknik under när han konverterade från söt till salt.. Om jag sänker den löser jag allt förutom hantering av skummaren. Den får utan problem plats men... jag kommer ha svårt att få ut den vid tex rengörning. När jag studer lite bilder på olika sump (bla här på forumet) så ser jag att även andra borde ha det problemet. !!!???. Hur har ni gjort.. Tar ni aldrig ut skummaren utan bara öppnar den på plats för rengörning (då föru…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan. Är det någon som kör Tunze 1074/2? ..blir inte klok på om den får plats där bak i rsm:et eller inte. Och hittar ingen annan ytavrinning på nån svensk sida. Länka gärna om du vet nån annan som funkar och var man kan köpa den. MvH Anders
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej. Jag undrar om det finns någon bra och billig glasmästare i göteborg.All tips är välkomna.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag skulle behöva lite tips på ett bra nybörjar nano som är komplett allt i ett kar för runt 3000kr jag har tittat på några skulle ni rekomendera nån av dom eller nåt annat ?? http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-10-FULL-KIT-W-LED-LIGHTING-INNOVATIVE-MARINE-/131889895597?hash=item1eb54018ad Aqua medic Yasha aqua el 30l nano eller så har dom den här utan lampor http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-20-TANK-ONLY-INNOVATIVE-MARINE/131889899898?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41375%26meid%3Dea49fb3b2ea04c2ab871e64cc2e87f99%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26mehot%3D…
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
har 3 Clownfiskar, nemo, sedan ngr dagar tillbaka och har sett att tva av dem varje morgon ligger tätt intill varandra uppe vid ytan i ett hörn av akvariet. Nästan med sidan mot ytan. Är detta normalt eller mar de daligt? Efter ngr minuter vaknar de till liv och beter sig normalt under hela dagen. Den tredje, som ar den största, haller sig vid botten även under natten. / Björn
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Tja tja! Hur viktig är den här skummaren igentligen? Jag håller på att sätta upp mitt första saltvattens akvarium och i flertalet böcker jag läst så har de inte nämnt skummaren, och då har det har ändå varit steg för steg guide. Tack för svar! MvH: Patrik Dahlberg (Troffar!!)
-
Hejsan, Är det någon som "vågat" prova att stoppa i starkare ljusrör än orginal 11 w i ett AN1. Håller grejorna för det, utan moddning ?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Funderar på sump till mitt Juwel 240L. Sumpen är 45x45x45 cm, där jag kommer ha skummare samt doppvärmare mm. Nu till ytavrinningen. Tittat på 3 st overflow boxar. Har någon erfarenhet av någon eller rentav rekommendera någon av dessa: Deltec Tunze Aquaria System
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Tja har lite strul med mitt vatten... Endel växter har dött och endel andra verkar väääldigt ledssna... Kollade värderna nyss och det som stog ut vad att jag hade galet hög nitrat.. nånstanns mellan 60-80 (kasst test) Kan det vara orsaken till att växterna dör eller? Och hur får jag ner nitrat halten... Har redan bytt ut ca 20 % av vattnet och hade det höga nitratet efter... (undra vad det var innan)
-
- 10 svar
- 1k visningar
-
-
Tycker jag provat allt. Någon som har något knep?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-