Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej jag hade problem med rött slemm ett tag sen och använde red slime remover och det hjälpte men efter vattenbytet så börjar slimet dyka upp igen lite här o var och jag undrar om det är för jag inte använder osmosvatten eller kan det vara nåt annat och isåfall vilka sätt finns det of örbereda vattnet på för påfilning? Är tacksam för alla svar MVH J
-
- 0 svar
- 544 visningar
-
-
Är det någon som vet om det finns att köpa akryl akvarium i sverige? eller blir det att man måste köpa från utlandet?
-
- 22 svar
- 6,8k visningar
-
-
Jag tänker börja med saltkar och undrar om det finns någon som har erfarenhet av Red Sea Max 250 kar, och vad kan det kosta!
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har en fråga. Kan man köpa ett akvarium som man har på väggen och använda det till saltvatten? Karet liknar en platt tv ni vet säkert vad jag menar. Karet är inte gjort för salt vatten med pumpar osv så frågan är om man kan ha dem utanför osv. Jag är extrem nybörjare på detta ville mest kolla för det är just ett vägghängt som jag vill ha. Var inne på Arken på svågertorp och de hade ett start kitt som dom sålde nu men det var en golv modell. Vist var det riktigt fint men vill kolla först med er som kan om man kan ha vägg i stället.
-
- 22 svar
- 5,6k visningar
-
-
Ja nu drar jag igång en tråd om mitt hemmabygge det är en 750l. balja som är byggd i plywood med akvarie-lack (epoxy) och 8 mm glass i en balja som är 700 mm djup. Allting är förstärkt med glassfiber givetvis man kan säga att det som en båt fast ut och in. Jag har i allafall kommit så långt att jag fått i en del LS nu, så det är på gång hoppas få med lite bilder på bygget nedan bara jag förstår hur man gör. Sumpen är givetvis också det ett hemmabygge på ca 140 l med en karantän inbyggd på 40 l. dock är denna i glas och silikon. Kom gärna med förslag på olika saker vad som helst, alltid bra med feedback. Ja man ska komma ihåg att balja inte är tom när man klättrar. Teknike…
-
jag har köpt ett 240 liters akvarium med måtten 120,40,50. men jag undrar var hur man ska plasera cirkulationspumparna, jag har en Koralia 3 och två Eheim compact 1000
-
- 0 svar
- 564 visningar
-
-
Hejsan allihopa har efter många om och men startat med ett Saltvattens akvarium. Jajaja bilder kommer senare Karet är ett begagnat hörn akvarium på 370-400L. Har varit hos Jonny (SeanD) och köpt lite sten 60kg. Står med 300l salt. karet är inte helt uppfyllt ännu. skall ta tag i det när jag fixar lite mer liv, vilket bör bli nångång början till mitten av Feb. Tekniken är. Kar Hörn ca 370L Skummare Mce 500 3 st koralia 2. Okänd MH. men 250W iallafall. //Daniel. Ps. hittade lite liv i karet en riktig fuling. http://se.reeflex.net/tiere/1643_Phascolosoma_cf.%20nigrescens%20.htm Misstänker det är en sådan ca 8-10cm lite svårt att se då han slingrar rejält.
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej alla! Tänkte att de va dags att starta en liten tråd om mitt första saltkar. Lite om mig själv, 33år bor i Trelleborg med familj o tillbehör. Har inte nån erfarenhet av varken salt eller sötvatten sen innan men har haft en del reptiler innan så lite erfarenhet av att skapa en ny miljö, blev sugen på ett saltkar när ja va o fixade grejor till sonens sötvattenskar i början av december, blev helt såld på alla fina fiskar och koraller på arkenzoo i malmö. Nu till mitt projekt. -200L kar med aluminium ram -Möbel som jag bygger själv -25-30L sump -AS Skimm 400 -Innerfilter, 800L/h -Retur från sumpen är en gammal dammpump som jag hade liggande, 1100L/h -1 eller 2 streamerpum…
-
- 96 svar
- 12k visningar
-
-
Hallå! Har en liten fundering nu...är riktig nybörjare kan tilläggas. Har som sagt ett AquaEL Reef Max 105L kar... funderar nu om man kan ha för mycket vatten i karet...klart de e för mycket om det rinner över kanterna men innan det? När jag starta karet för 4 dagar sen så hällde jag saltvatten tills det börja cirkulera & rinna över i ("dropparen"?) Efter ett tag börja "skummaren" (i mitten facket) att sörpla med ett jobbigt högt ljud...efter 2 dygn så sluta det sörpla & allt flöt på fint..men idag när jag fyllde på 2,5l vatten igen(hade avdunstat så mycket att det slutat rinna över i dropparen) så kom det jobbiga ljudet tillbaka.sörpel sörpel..suger luft i någge …
-
- 65 svar
- 15,3k visningar
-
-
hej! fick hem karet för 1vecka sen, köpte, det beggat.. tog allt han hade, LS, fiskar, sand samt allt vatten(375l).. efter några dagar började botten bli brun och nu syns även ytterst lite brunt på rutan.. är det kisel? försvinner det av sej själv eller ska jag göra nåt?? kollat lite värden idag, salt 1,023, magnesium 1050(lågt va??) fosfat & nitrat visar sig knappt inte (salifiert)... väldigt svårt att tyda, har även en strumpa med rowaphos.. Bytte även ca 10% vatten igår!! Mvh Uffe
-
- 22 svar
- 4k visningar
-
-
Hej på er funderar nu (igen) på att fixa till lite saltvattens burk, ett runt 60 liters till att börja med, sedan vill man väl ha större som allt annat ), var i en butik och de hade färdigblandat saltvatten, kan det vara något att satsa på att handla?någon som har erfarenhet av detta? blir lite dunkar hit och dit men men men .....
-
- 15 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag planerar att börja med saltvatten efter en lång tid med sötvatten. Har kommit ganska långt i processen men stött på patrull i valet av akvarium. Det finns flera trådar om samma ämne men jag skulle tro det är aktuellt för flera som ska sätta igång. + och - med RSM 130: ++vanligt förekommande akvarium gör att det finns lösningar på de vanligaste problemen +hyfsat stort att starta med +hyfsat pris för ett startpaket --Alla verkar störa sig på skummarens ljudnivå och ljudet från fläktarna. Det är viktigt för mig att inte innemiljön förstörs av detta. Någon som vet någon zoobutik i Uppsala/Stockholm med ett RSM 130 igång så man kan lyssna? -Ett annat vanligt problem verkar…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej! har som sagt tidigare precis tagit över ett kar med inredning av en kille som inte hade tid med det längre... min fråga är om anemonen äter den födan som jag ger fiskarna (artremia)?? eller ska jag mata den speciellt?? bifogar bild!!
-
- 12 svar
- 5,4k visningar
-
-
hej! har köpt ett beg. kar med inredning + fiskar! min fråga är, hur ofta & NÄR ska jag mata?? har både pellets och fryst!! Akvarit tänds kl 12.00 & släcks 21.00 (MH).. kan jag mata när jag går till jobbet innan det har tänts + på kvällen när jag kommer hem?? jag har 2clowner, kejsare, mandarin, gul goby, magnifikor 2st, 1putsaräka, sjöstjärna, sniglar, 1anemon... Mvh Uffe
-
- 3 svar
- 828 visningar
-
-
Hej. Har tittat runt en hel del på forumet och planerat att köra någon av dessa Clown hotel Molly hotel Aquatic Nature Evolution RSM 130 Jag har alltid varit intresserad av att bygga lite själv så alla trådar om uppstarter med diverse tekniska lösningar till högre o vänster har varit av stort intresse. Nu slutade det hela med en "ren" uppstart av ett vanligt akvarium. Akvariet är en 112 liters tank med välvd framruta samt måtten b80xh40xd35 köptes på Hornbach för 499:- Iden är en inbyggd sump i plexiglas på en av sidorna alt mitten eller hela baksektionen ( blir dock en ganska lång o smal sump i så fall ). Jag tittar på 3-5 fack i sumpen med ytavrinning och 2 retur utblås…
-
- 11 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej gott folk har just lyckats fånga en krabba i mitt RSM som har kalasat på eremitkräftor o turbosniglar, Den är riktigt Elak Har haft RSM i 6 Veckor. Den är ljus grön se bild någon söm vill ha bortskänkes om intresse finnes, bor I stockholm Vid Slussen. skulle vara roligt att få veta vad den heter, är det en ancoria Krabba ? Rolle 0707344471
-
- 0 svar
- 625 visningar
-
-
Hej jag är ny här på forumet. Jag heter Lorentz och är från Piteå och där är inte utbudet så stort på saltvatten tillbehör och fiskar. Att köpa något begat är svår när man är så långt norr över. Lite kort om mig jag är en kille på 44 år som har varit sugen på saltvattens akvarium i många år har två sötvattens akvarium ett juvel på 400l och ett på 120l men nu är det dax att börja planera ett . Köpte boken saltvattensakvariet av Daniel Knop och läst den ett par gånger och så har jag varit och pratat med två olika akvarium affärer en i Luleå och en i skellefteå för att få lite på fötterna titta mycket på inter nät och hittade eran sida och forum och läst runt lite . Tycker …
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
får ta över ett akvarie med mått som passar mej (L170xD75xH70). grejjen är att det stått tomt i ett antal år, och är byggt i 10 eller 12mm glas. vågar man dra igång det utan att silikona om det? isåfall.. skall man skära ner det å göra om det helt? som det är nu är det ett ramakvarium, och ser välbyggt ut. silikonet känns "som vanligt".. hur skulle du ha gjort? /Samuel
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej nu är vi med i matchen. Vi har haft vårt akvarium i ca 1,5 år. Ärvde ett gammalt (15-20 år) från en kompis som inte hade någon plats över och som fått annat att tänka på. Akvariet är på drygt 1000 l med ca 300 kg gammal levande sten. Ett välmående akvarium men med högt nitrat. I övrigt ligger alla värden som det skall. För ca en månad sedan kändes det som att allt kraschade. UV-lampan la av, skummaren fungerar inte som den skall. Det byggde på med alger (röda slem- och trådalger). Korallerna "dog" (både sten och mjuka). Vi har nu införskaffat nytt UV-ljus och bytt några pumpar. Skummaren däremot har vi inte hittat någon ännu. Har funderingar på en Bubbel Magus. Är det…
-
Vet att jag sett hemsidor både för beräkning av längd på kam och dimention av rör, någon som har länkarna till dessa här? Eller någon som kan ge mig ett sätt att beräkna det på? Kommer ha en Sunsun 2000L/H pump, den kommer pumpa vattnet ungefär 1,2m. Tacksam för hjälp snarast, har bara detta kvar innan jag kan beställa rör och allt krimskrams
-
- 5 svar
- 807 visningar
-
-
Hejsan! Sitter och fundera om det finns några i Sverige som säljer/har akvarium som heter Solana eller EcoCube? Dom ser väldigt trevliga ut. http://www.current-usa.com/solana.html http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?c=3578+3730+18993&pcatid=18993
-
- 0 svar
- 795 visningar
-
-
Tjena, Först vill jag tacka för ett väldigt trevligt forum och mycket intressant läsning! Har funderat lite fram och tillbaka och bestämt mig för att inhandla ett akvarium. Först tänkte jag ett litet RSM 130D, men snart växte mina ambitioner och mål. Så nu funderar jag på ett kar som är ca. 130x60x60 eller något i den stilen. Har tittat på flera ställen, och kommer på första problemet redan. Har sett flera fina paket, från tex. WOHA, och Deltec där mycket verkar ingå. Inga problem med möbel, armaturer etc. alltså. Sedan har vissa sagt att man lika gärna kan få ett sådant måttbeställt. ok, då har vi nästa problem, hur kommer det se ut med belysning etc. om man tex har ett …
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett nytt clownhotell eller ett beggat JBJ nano 106l. Det senare är ju lite större men inte så väldigt mycket dyrare. Min fråga dock handlar om värme. Vårt trähus kan bli runt 25 grader varmt på sommaren. I JBJ-karet sitter en mh-lampa. Dock finns det nyare med led-teknik. Kan man byta till det senare när man har bättre ställt med pengar? Eller ska man skippa saltvatten helt? Kommer det att vara möjligt att hålla tempen på bra nivåer i 25 graders inomhustemp. Någon som har en refelektering i ämnet. Frun har förresten precis ratat ett RSM 130 pga att hon tyckte bänken var för ful....
-
- 1 svar
- 958 visningar
-
-
ÄR det någon här på guiden som har blivit bränd/stucken av en borst mask någon gång? /Tom
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hejsan! Funderar på om det är fullt möjligt att förvandla mitt "vanliga" 240 liters juwel RIO (med vit faxe slimline) till ett saltvattens kar. Det är ju inbyggd pump på dessa kar där både filtermaterial, pumphuvud och doppvärmare sitter. Har aldrig tidigare sysslat med saltvatten men har ett kar med diskus igång på 200 liter och har tidigare haft Malawi ciklider och tangyanika ciklider. Blev väldigt inspirerad efter och ha varit inne och kollat runder på forumet, bland annat efter att ha sett ditt kar Johan Är en ganska fattig student och vill inte ta mig vatten över huvudet så jag tänkte höra med er vad ni tycker. Förstår självklart att en del saker kommer att behöva …